Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Stoepkrijt
18-01-2010 om 21:01
Wat kan mijn zus nog doen voor haar leerling?
Mijn zus, lerares op het VO en mentor van een brugklas, belde op om even van zich af te praten. Eén van haar leerlingen, een meisje van 13, had verteld dat ze door haar vader wordt geslagen. Samen met het meisje heeft mijn zus gesproken met de schoolarts en de schoolbegeleidster (een soort psychologe) en die twee nemen het traject over. Het meisje is als de dood voor haar vader, ze loopt op haar tenen, maar ieder beetje frustratie wordt op haar uitgeleefd. Het kind is bang dat als het balletje gaat rollen, vader alleen maar agressiever wordt. Moeder is ook bang en doet niets. Mijn zus zou nog zo graag iets doen waardoor het meisje een beetje vertrouwen krijgt dat het juist goed is dat ze het heeft verteld. En dat het misschien goed gaat komen. Maar wat kan mijn zus doen?

elsje78
18-01-2010 om 22:01
Stoepkrijt
Hoi
Ik werk ook op een vo school speciaal onderwijs, en heb dit soort situaties helaas al vaker meegemaakt.
Fijn voor je zus dat anderen het traject overnemen, dat geeft haar de gelegenheid er helemaal voor het meisje te kunnen zijn. Ik heb wel eens gehad dat ik zowel mentor als partij in het traject was, en dat vond ik moeilijk. Ik denk dat het enige dat je zus kan doen is steun geven, veel met haar praten.
Wat wij wel doen in dit soort gevallen is afspreken met het kind dat bij alles wat er gaat gebeuren, hij op de hoogte is. Dus dat hij niet voor de verassing komt te staan dat ouders opeens op school uitgenodigd zijn bijvoorbeeld.
Het moeilijke is, dat als je niets doet, het slaan doorgaat, maar als je actie onderneemt kan het inderdaad zijn dat het geweld toeneemt, juist omdat ze het vertelt heeft. Ik zou als mentor heel goed op het kind letten, maar dat doet ze al...
Het kan alle kanten op, maar als het geweld toe gaat nemen, is uithuisplaatsing vaak de enige optie, een crisisplaatsing.
Het blijft zo moeilijk, er is geen pasklaar antwoord want alle situaties zijn anders. Misschien is het wel mogelijk dat de schoolarts of de psychologe iemand van het amk op school laat komen, voor ondersteuning hoe ze dit het beste kan aanpakken naar het meisje toe.
Sterkte voor je zus en dit meisje heeft volgens mij wel een hele fijne mentor aan je zus!!
Elske

Stoepkrijt
19-01-2010 om 11:01
Ik geloof
Ik geloof inderdaad dat het de bedoeling is dat het AMK erbij wordt gehaald voor advies. Nare toestand hoor. Mijn zus zegt dat die vader heel aardig overkomt, ze vond het schokkend dat die man tot dat soort dingen in staat is en vraagt zich natuurlijk meteen af welke andere leerlingen met zo'n geheim leven. Ze zal in ieder geval het meisje blijven steunen waar ze kan.