Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Sams
11-03-2014 om 09:03
wat is normaal met uitgaan pubers
Mijn dochter is 15 jaar en wil nu af en toe met vriendinnen 'uit'. Ze komen natuurlijk nog nergens binnen (cafe's) en dus hangen ze vooral op straat rond. We wonen in een middelgrote provinciestad. De andere vriendinnen (ook 15 jaar) hoeven (volgens mijn dochter) pas om half 3 thuis te zijn. Ik vind dat erg laat, maar weet ook niet zo goed wat gebruikelijk is.
Ik vind het wat anders als ze naar een (school) feest gaan, maar dit is dus echt met een groepje meisjes in de stad op straat rondlopen. Tot hoe laat zouden jullie dat goed vinden?

Anne
16-03-2014 om 21:03
@Kaaskopje
Kaaskopje
Ik geloof absoluut niet dat er superveel ongeregeldheden bij buurtketen zijn. Mocht het wel uit de hand lopen, dat blijft het nooit geheim. De sociale controle is gewoon groot. Ook hier moeten ze meer dan een uur fietsen voor dichtsbijzijnde uitgaansgelegenheid. Ik heb liever dat ze hier blijven dan dat ze bij nacht en ontij in de stad rondhangen.
Ik ben het met Mach en Jasam eens.

Jasam
16-03-2014 om 22:03
@Kaaskopje
Allereerst, de leeftijd van deze jeugd was 16-25
En ja, bier was toegestaan, sterke drank verboden.
1 keer een fles aangetroffen, keet gelijk 2 weken dicht gegooid.

albana
17-03-2014 om 08:03
keten en rondhangen
Oudste 's vriendin heeft een keet. Overblijsel van haar broers.
Toen ze nog jonger waren (15,16) hebben ze een keer de hele zomervakantie gespendeerd aan het low-budger opknappen van de keet.
Daarna werden wij (de ouders) uitgenodigd om er te komen BBQen. Schattige roze gordijntjes, leuke kussentjes, een echte meidenkeet was het geworden.
En wat deden ze er uiteindelijk?
Geld voor grote hoeveelheden drank hadden ze toch niet, niet meer dan ze hier (thuis dus onder toeziend oog) zouden drinken drinken ze er niet.
Ze houden er feestjes (verjaardagen enzo) en gaan er soms een weekend in overnachten. En met grote regelmaat gourmetten.
Niet elke avond/weekend. Heel vaak zaten ze ook hier.
Ik zie het verschil met thuis indrinken niet zo.
Hoeveel jongeren zitten thuis te drinken zonder hun ouders? (ow die van mij zijn er niet, kom maar hier)
Jongste is van na de alcohol-grens-18+.
Die komt alleen binnen in een speciale jongeren club. Idem dito haar vriendinnen. Daar gaan ze 1 keer per maand heen.
Verder zitten ze in het weekend vaak hier. Aanbod van mij.
Juist omdat ik op straat hangen helemaal niet zie zitten.
Ik bemoei me er niet mee. Zit aan de andere kant van de kamer en ze hebben geen echt direct zicht op me. Man ook niet.
Dat gaat heel goed. Ze hebben nog zo'n adres. Het is daar of hier.
groeten albana

Kaaskopje
17-03-2014 om 11:03
Stad vs platteland
Ik snap op zich best dat het op het platteland best ver reizen kan zijn naar een uitgaansgelegenheid. En dat ouders dan iets eerder genegen zijn om de jongelui dan maar zelf onder de hoede te nemen, maar sorry, het wil er bij mij niet in dat er goed toezicht is op de leeftijd en op de drank die er gedronken wordt. Flesje onder de jas mee naar binnen en dat is ook weer gepiept. Ik ben ook ouder van een meisje die graag wat drinkt en ze regelen het heus wel. Dan de vraag wat verstandig is. Dan maar toestaan op eigen terrein of vinden dat ze pech hebben? Ik weet het om eerlijk te zijn niet. Als mijn dochter 16 jaar zou zijn en naar een keet zou willen, zou ik het goed vinden, maar ik zou er zeker zelf niet aan beginnen. Van mij mochten ze met 16 jaar uit en inderdaad werd en wordt er thuis al een beetje ingedronken. Ik weet daardoor wel enigszins dat ze zich niet helemaal laveloos drinkt als ze naar een café gaat. Bij vrienden thuis is het anders. Dan neemt iedereen de meest exotische dranken mee en daar wordt flink van ingenomen. Het is goedkoper, dus het kan uit. Dat ze altijd nog zo aanspreekbaar thuiskomt is denk ik meer op karakter dan op een laag promillage. Dus ik pas even het spreekwoord toe: zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Ik ken mijn pappenheimers en ik verwacht niet dat ándere jongeren opeens allemaal heel braaf binnen de perken drinken in die keten. In tegenstelling dus op wat we er via tv van te zien krijgen.
Ik zeg overigens niet dat ik vind dat er veel ongeregeldheden zijn. Zeker niet. Ik krijg er altijd een heel gezellig beeld van. Onder ongeregeldheden versta ik overigens matpartijen en zo. Ik ben vroeger ook wel eens naar een illegaal café geweest (in een garage) en dat was bijzonder knus én goedkoop.

albana
18-03-2014 om 09:03
uitgaan en hangen
Op zich zijn de uitgaansgelegenheden best te bereizen op het platteland. Tenminste hier wel. Het indrinken thuis of in een keet doen ze alleen vóor het uitgaan. Omdat dat goedkoper is.
En omdat de bus pas zo laat gaat..........rond 23.00 uur is de eerste pas. De tweede gaat om 24.00 uur.
Ik zie geen verschil tussen indrinken in een keet en indrinken thuis of zelfs niet op straat. Dan gaat mijn voorkeur toch uit naar thuis of in keet die dicht bij huis staat (wat het geval is bij vriendin) zodat je in ieder geval overzicht hebt met wie ze gaan en hoe de verhoudingen zijn en of ze zorgzaam zijn voor elkaar (altijd handig als er 1 écht dronken zou zijn) en of ze wel met lichtjes op de fiets wegfietsen enzo.
Ongeregeldheden zijn er nog nooit geweest. Meer jongelui dan hun 'eigen groepje' (ong 8 personen) komen er niet in de keet. Tegenwoordig gaat 'aanhang' wel s mee als ze gaan gourmetten.
En het is hier 'not-done' om helemaal dronken de bus in de stappen.
Dit alles betreft oudste (nu 20) die nog van de 16+alcohol wet is.
Jongste is een ander verhaal. Die is van de 18+wetgeving. Die mag dus ook niet drinken van ons. Ook niet thuis.
Toch hangen ze hier graag bij elkaar. Beetje kaarten, ouwehoeren, chipsje erbij. En optutten. Daarna gaan ze dus. Heb wel het vage vermoeden dat er 1 keer een fles drank was meegesmokkeld die ze daarna toen ze weg fietsten samen hebben leeg gedronken. Maar heb niet de illusie dat als ze hier niet gezeten hadden dat dat niet gebeurd was. Dan was het ook gebeurd, alleen had ik het vermoeden niet gehad.
groeten albana

Donsje
08-04-2014 om 21:04
1 uur is ern prima tijd.
Je kunt ns afwijken bij gote feesten naar half 2
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.