Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

tante Sidonia

tante Sidonia

24-11-2014 om 09:11

wakker worden, opstaan...je komt te LAAT!!!

Mijn zoon van 16 is verre van perfect maar springt als een zonnetje iedere morgen uit bed. Tussen 6 en 8, later hooguit op nieuwjaarsdag.
Ik hoor veel anderen hierover klagen. Hoe gaat dit bij jullie en hoe ga je daar mee om?

Katniss

Katniss

24-11-2014 om 09:11

Prima

Dat is iets waar we goed op geoefend hebben De kinderen regelen 's morgens zelf (al vanaf kleutertijd) dat ze op tijd klaar zijn om de deur uit te gaan, met al hun spullen. We zijn echter niet op ons best 's morgens, dus we laten elkaar met rust.

Wenda

Wenda

24-11-2014 om 10:11

hormonaal

Je bent een ochtendmens of niet, valt niet zoveel in te doen. Een kind hier is gelijk wakker, de ander niet. Ikzelf ook niet dus heb ik begrip. Nu wel weer even stipte bedtijd ingevoerd, loopt dan iets soepeler.

2 smaken

Mijn 4 kinderen hebben het netjes verdeeld: nummer 1 en 3 zijn echte ochtendmensen. Die staan gerust om 6 uur al op, ook in het weekend. Nummer 2 en 4 zijn avondmensen. Niet in bed te krijgen, en ook niet eruit...

Barvaux

Barvaux

24-11-2014 om 11:11

Prima hier

Ik heb behoorlijke ochtendmensen maar pubers leven eigenlijk constant in een jetlag omdat hun hersenen de dag in 25 uur hebben verdeeld Hier komt dat dus goed uit, ze gaan doordeweeks zonder al teveel problemen naar bed, we hebben het nu op uiterlijk half 10. In het weekend zijn ze ergens tussen 8/9 soms half 10 er weer uit maar kunnen het nu ook wel uithouden tot een uur of 11 's avonds. Ideaal, nooit gedoe en gemopper over bedtijden en uit bed komen maar ja, iedereen is anders.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-11-2014 om 12:11

hier ook prima

Jongste van 12 ligt om 22 uur in bed (in het weekend later), en staat om 7 uur op. In het weekend slaapt hij soms iets langer, maar dat vindt hij eigenlijk zonde van zijn tijd.
Oudste van 17 houdt wel erg van laat naar bed gaan en laat op staan. Maar hij zet door de week gewoon keurig zijn wekker, staat op tijd op en gaat op tijd de deur uit.

Nur

Nur

24-11-2014 om 12:11

Verschilt

Ik heb 's ochtends minstens een uur nodig om echt wakker te worden. Zelfs als ik ben uitgeslapen dan kost het gewoon tijd om helemaal te functioneren. Daarentegen heb ik er geen enkel probleem mee om tot het ochtendgloren door te gaan. Mijn zoon is precies zo als ik en die is dan ook vaak bijna te laat op school en slaapt soms ook door de wekker heen. En hij heeft ook tijd nodig om op te starten. Het is wel zijn eigen verantwoordelijkheid. Ik wek hem wel als ik er aan denk maar aangezien ik 's ochtends niet altijd thuis ben als hij op moet is het zijn verantwoordelijkheid. In het weekend slaapt hij rustig tot 11/12 uur als hij de kans krijgt.
Mijn dochter is altijd belachelijk vroeg wakker. Zij heeft heel weinig slaap nodig is en is sowieso graag vroeg op. In de zomer staat ze vaak rond 5 uur op.
Mijn andere zoon is ook iemand die vroeg op staat en ook gelijk heel actief is.
De tweeling lijkt weer meer op mij. Moeilijk naar bed te krijgen en 's ochtends moeilijk er uit te krijgen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-11-2014 om 13:11

Avondmensen

Zoon (bijna 14) en ik zijn echte avondmensen, altijd al zo geweest; 's avonds zijn we het fitst, creatiefst, vrolijkst en op ons best;-) (Vroeg) opstaan is heel moeilijk voor ons. Zoon zou het liefst net als ik na 24.00 naar bed gaan en tot laat uitslapen maar hij gaat gelukkig nu wel op een redelijke tijd (22.00) naar bed en slaapt meteen. Als ik zoon 's ochtends om 7.30 niet wakker maak door de week zou hij gewoon doorslapen. In het weekend gaan we tegen 01.00 naar bed en slapen we allebei als het even kan zonder probleem uit tot 12.00.

min

min

24-11-2014 om 15:11

14 jarige

Opstaan is voor zoon van 14 een drama. Als hij op zondag geen afspraken heeft kan hij gerust tot 13:00 slapen. Blijft graag laat op maar moet doordeweek wel om half 11 in bed liggen. Wekker zelf zetten is geen optie, zet hij uit en slaapt binnen een seconde verder. Te laat komen is ook geen optie, is al drie keer voorgekomen en is nu ook een brief voor verstuurd. Dus sta ik iedere dag op en roep hem, en nog eens, en soms nog eens. Verder doet hij prima zichzelf maar dat opstaan zucht.

gaat goed

Dochter is een ochtendmens en is altijd bang om te laat te komen en komt dan ook nooit te laat. Zoon is een avondmens maar heeft geinternaliseerd dat als hij 'savonds het laat maakt, hij het 'sochtends niet af laat weten.
Vanmorgen dacht ik dat het fout ging. Ik had zijn wekker al een paar keer gehoord en ging hem waarschuwen en toen leek hij wat in de war: 'die presentatie is pas morgen' mompelde hij. Maar het heeft geen zin om hem te forceren, dus heb ik het maar gelaten.
Even later schoot hij weg.:-)

Linda K

Linda K

24-11-2014 om 19:11

Geen klachten

Ze zorgen allebei vanaf de brugklas (oudste al eerder) zelf dat ze op tijd opstaan en op tijd op school/studie zijn. Dat maakt het voor mij een stuk makkelijker. Ja, zo komt er eens een achter dat hij beter twee wekkers kan zetten, of eerder naar bed moet gaan, of voldoende heeft aan een half uurtje voor vertrek. Beide zoons zijn overigens nachtmensen. Ze zijn geregeld nog wakker als ik 's nachts naar het toilet ga. Allebei zelden te laat op school/studie, afgezien van treinen die niet rijden.

Vogel

Vogel

24-11-2014 om 21:11

Van alles wat

Hier een gedisciplineerd ochtendmens van 11: gaat tegen negen uur slapen en wordt even na zeven uur wakker (klaagt wel dat hij niet kan uitslapen, maar in het weekend ligt hij nog lekker een uurtje te lezen voor hij opstaat).
En een echte 15-jarige puber, die 's avonds liefst zo laat mogelijk gaat slapen en 's ochtends door alle wekkers (en ouders) heen slaapt. Vorig winter een wake-up light voor hem gekocht, in de hoop dat hij makkelijker op zou staan. Geen idee of het werkt: zodra het licht aangaat mept hij hem uit .
Dat geeft dus een hoop gezeur en getrek in de ochtend, maar als we het niet doen gaat hij feitelijk op dezelfde tijd de deur uit. Kunnen we dus beter mee ophouden. (Maar zelf ook een gedisciplineerd ochtendmens, dus... :-)

Marjoleine64

Marjoleine64

24-11-2014 om 22:11

3 mannen in huis

Jongste zoon van 15 is net als ikzelf een ochtendmens. Hij wordt altijd redelijk op tijd vanzelf wakker, ook in het weekend. Behalve als hij erg laat naar bed gegaan is... Ik heb zelf altijd een paar dagen nodig om mijn klok zo te verzetten dat ik een beetje kan uitslapen (tot 8 uur of zo ipv half 7). En dan is het weekend alweer voorbij...
Oudste zoon van 17 is een echt avondmens, maar moet er ook om half 7 uit (4x/week). Dat compenseert hij op de andere 3 dagen. In het weekend zet hij zijn wekker op 9 uur omdat er anders zo weinig van zijn dag overblijft, en hij ook anders maandag weer zo'n moeite heeft om op gang te komen.
En man is het uiterste avondmens, en kan heel slecht tegen afleiding van wat voor soort dan ook, maar heeft wel kantoor aan huis. De tuinman bij de buren is al een hel voor hem. Hij werkt dan ook het liefste tot diep in de nacht, en slaapt dan tot ver in de dag. Daarnaast is hij herstellende van een hernia, waardoor hij nog moeilijker op gang komt.

Minja

Minja

25-11-2014 om 12:11

Ten eerste erg leuk dat iemand zijn kind nu eens verre van perfect noemt ipv slim knap super, lief en vervolgens met tig problemen komt, waarbij iedereen al snapt dat je kind uiteraard echt wel lief enz is.

to the point.
Ik heb de eerste week helpen opstaan met mijn man. Wie het eerste weg moet roept de kinderen vast een keer.
Maar daarna heb ik het eigenlijk losgelaten.
Wel wordt er gerust nog eens geroepen, maar we kwamen niet zelf te laat voor een afspraak omdat er nog een kind in bed lag. Er werd ook geen strijd gevoerd, behalve wat chagrijnig gemopper van de kinderen, terwijl ze eigenlijk dankbaar zouden moeten zijn dat we zoals ze ZELF vroegen, ze even extra hielpen wakker maken.

Man is een ochtendmens, draait zich na de wekker nog 2 keer om en gaat er bij de tweede rinkelronde uit en doet in stilte wat hij moet doen. Hij kan ook laat naar bed zonder dat hij dat teveel in moet halen, maar dat komt minder vaak voor.
Jongste lijkt op man.

Oudste is een avondmens en lijkt op mij, 's avonds worden we ontspannen en zien we het leven kleuriger en voelen ons fijn. In de ochtend moeilijk wakker worden. Hetzelfde ritme als Elissa aangeeft zou hier ook veel beter zijn. De keuze wanneer je naar bed gaat en de keuze wanneer je opstaat.
Het kost mij, zoals iemand hierboven ook al aangaf, echt even tijd de dag te beginnen. Ik begin wel, maar heel automatisch. Echt nadenken zou ik dan niet goed kunnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.