Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Eefje
16-06-2014 om 13:06
Waarom ? Puber eist motivatie die ze niet wil horen...
Mijn 13 jarige jongste puberdochter laat zich niet zomaar met een antwoord het bos in sturen. Voor beslissingen die wij nemen eist ze een motivatie, en die wil ze toch niet horen.
Het is ontzettend lastig om daar niet op in te gaan en je als ouder niet te laten verleiden uit te wijden over je reden achter je beslissing.
Het enige dat eigenlijk helpt is weg lopen of haar weg sturen. Ze zal niet zomaar opgeven.
Als je een reden geeft vindt ze het geen reden en roept: Geef me één geldige reden!!
Ik word er doodziek van en probeer keer op keer dit af te kappen en er niet op in te gaan.
Soms worstel ik echter omdat ze best mag weten waaróm we soms iets niet goed vinden. We leven tenslotte niet meer in de jaren 60.
Maar, de redenen die wij als ouders hebben, vindt ze toch maar onzin, dus eigenlijk helpt het niet echt.
Kortom; blij wordt ze toch niet, maar hoe kan ik hier mee omgaan?
Leraar belde van school dat ze haar huiswerk telkens niet op orde heeft, alhoewel ze een 8 staat (Havo 2).
Ik vind dat ze zowiezo haar huiswerk op orde moet hebben, ze besteedt al zo weinig tijd aan school! Nu kan ze zich dat in dit geval klaarblijkelijk veroorloven, maar dan nóg wil ik dat ze leert dat sommmige dingen nu eenmaal moeten gebeuren, ook al heb je er "geen zin in". Daarom moet het huiswerk gewoon af, klaar.
Ik word bij voorbaat al moe van de komende discussie(s) hierover.
Hoe doen jullie dat??? En wat werkt wel / beter ?
Eefje

AnneJ
16-06-2014 om 14:06
Loslaten
Misschien helpt het om het meer los te laten. Blijkbaar gaat het goed op school ook al heeft ze haar huiswerk niet op orde. Stuur haar eens naar de leerkracht om te vragen waarom ze haar huiswerk op orde moet hebben. Of denk zelf eens na over een logische tekst. Of vraag je dochter eens na te denken wat de logische reden zou kunnen zijn om je huiswerk op orde te hebben. Best een interessante vraag.
Wat zou de consequentie kunnen zijn als het huiswerk niet op orde is?
Het helpt mij vaak wel om op deze manier 'af te dalen' naar hun niveau. Zaken waar ik geen syllabe aan zou wijden, heb ik allemaal door aangereikt te krijgen en te ondervinden allemaal al in beeld, zijn van immens belang in een puber die nog van alles in beeld moet krijgen.
Een beetje ernaast gaan staan zeg maar. Het is haar schoolcarriere, niet die van jou.
En verder zou ik het loslaten.

AnneJ
beslissen
Je moet vaak zelf ook erg wennen aan een kind dat vroeger alles prima vond en nu elke beslissing bevraagt. Dat is de toegenomen behoefte aan autonomie. Dat is wennen en oefenen wat helpt voor jou.

Katniss
Snel klaar mee
Mijn dochter heeft daar ook een handje van, ook met die uitspraak 'geef me 1 geldige reden'. Ja, toedeloe, je krijgt mijn reden en daar heb je het maar mee te doen. Zo vaak sta ik niet op mijn strepen.
Huiswerk wat niet op orde is vind ik een zaak tussen leerkracht en leerling. Als ik me er mee zou bemoeien vind ik al snel dat het goed is als de cijfers goed zijn, maar op school geldt natuurlijk dat de leraar het laatste woord heeft ;-)

Bulletje Bliep
16-06-2014 om 15:06
wat ze probeert
en dat is normaal voor haar leeftijd, is dat ze beslissingsrecht krijgt. Wat jij als ouder stomweg duidelijk moet maken is dat jij als ouder nog steeds de baas bent. Dat je haar graag uitlegt waarom je dingen doet zoals je ze doet, en dat ze daar ook best een mening over mag hebben maar dat jij en alleen jij en haar vader beslist over zaken die van belang zijn. EEn je kan de zaken aangeven waar ze zelf inderdaad over mag beslissen.
Komt ze met vragen over waarom zij niet mag beslissen over bepaalde dingen dan leggen wij altijd rustig doch beslist uit dat het zijn tijd wordt op het moment dat hij op zichzelf woont, zijn eigen inkomen heeft enz. enz. Tot die tijd is het helaas zo dat hij zich aan de regels van het huis dient aan te passen.
Dus maak je er vooral niet druk over, zie het als een stap naar de volwassenheid: als haar motivatie om zelfstandiger te worden en wees duidelijk in hoe het zit.

Stoepkrijt
16-06-2014 om 15:06
reden, maar geen discussie
Hier zeg ik in zo'n geval: "ik geef je mijn reden, maar ga er niet over in discussie met je." Dan geef ik de reden en vervolgens probeert dochter natuurlijk toch in discussie te gaan. Dan zeg ik nog eens "ik ga niet in discussie," en loop weg.
Wat hierboven ook al wordt gezegd: je moet je dochter ook wel zelf dingen laten beslissen. Hier is het vaak al genoeg als ik met haar overleg wat we eten, of welk broodbeleg er wordt aangeschaft. School laat ik overigens helemaal aan haar over. Ze moest en zou naar een zelfstandig gymnasium. Prima, maar als je het niet haalt moet je eraf. Of dat nou komt omdat je het niveau niet haalt of omdat je geen moer doet. Ga ik ook niet over in discussie, ga ik ook geen woorden aan vuil maken. Zo'n leraar met zijn huiswerkverhaal zou bij mij niet ver komen. Zoek het maar met kind uit. Andersom trouwens ook. Mijn dochter heeft een 3,5 staan op Magister, terwijl het een 5,3 moet zijn. De leraar verdomt het vooralsnog om het aan te passen. Zelfstandig worden is ook zelf zorgen dat het wordt opgelost, desnoods via de afdelingscoördinator. En anders blijft die 3,5 staan.

Jaina
16-06-2014 om 16:06
Precies
Ik wil alles wel uitleggen maar alleen als iemand ook luistert. Als ze niet willen luisteren naar de uitleg dan stop ik gelijk het gesprek en dan zeg ik dat ik hier op terugkom als ze bereid zijn te luisteren. Ik ga niet eindeloos in discussie en zeker niet met mensen die onbeleefd zijn of niet willen luisteren. Ik luister tenslotte ook naar hun.
Wat betreft deze concrete vraag zou ik zeggen dat het inderdaad overbodig is dat ze het huiswerk moet maken omdat ze die kennis al heeft maar dat echter dit nu eenmaal een van de eisen van de school is. Ik zou een gesprek aangaan waarin ik zou wijzen op het belang van een goede werkhouding zodat je een goede relatie behoudt met de leraren omdat die uiteindelijk een belangrijke rol spelen. Ik zou dat best allemaal uit willen leggen maar wederom alleen als ze de beleefheid op kan brengen om te luisteren. Willen ze niet luisteren dan ga ik mijn tijd en energie niet verspillen aan zaken uit te leggen.

Eefje
17-06-2014 om 17:06
dank
Dank voor jullie input, ik kan er zeker wat mee. Zoals Jaina het beschrijft zo kijk ik er eigenlijk ook tegenaan. Tot mijn grote verassing ontstond er dit keer geen discussie, maar meestal wel.
Ik wil onze motivatie best uiteenzetten, maar alleen als er geluisterd word idd en blij hoeft ze er niet van te worden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.