Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Janna
10-02-2017 om 10:02
waarom je brugklasser een iphone 6 of 7 geven?
Mijn dochter van 12 zit in een VWO brugklas. In de zomervakentie heeft ze van al haar zakgeld zelf een Samsung smartphone gekocht, van 170 euro. Erg sneu voor haar dat dit geen goede koop gebleken is. Apps werken niet goed erop, ze loopt continue tegen te weinig geheugen aan (4GB) Een extra geheugenkaart heeft niet geholpen.
Nu vertelt dochter dat de meeste (!) kinderen in haar klas een iPhone hebben, minimaal een iPhone 5s. Maar veel daarvan een iPhone 6 of 7. En dat ze deze 'zomaar' van hun ouders gekregen hebben ofwel voor verjaardag. Ze begrijpt heel goed dat ze dit van ons niet krijgt en zeurt niet, maar is wel jaloers. Toch ga ik ook een beetje twijfelen. Ik zou graag weten: Zijn er hier ouders die hun kinderen van rond de twaalf een iPhone 6 of 7 gegeven hebben? Waarom? Wat zijn de overwegingen om je kind dit duurste van het duurste model te geven op 12 jarige leeftijd?
Wat zouden jullie doen in het geval van mijn dochter. Het duurt lang voor ze weer zoveel geld bij elkaar gespaard heeft. Krijgen jullie kinderen dit zomaar? Voor verjaardag (ook in de zomer) vind ik een smartphone ook een te duur cadeau. Onze kinderen krijgen dan meestal een cadeau van rond de 50 euro.
Ik moet er wel bij zeggen: het is niet dat we het niet zouden kunnen betalen.Maar ik vind het zo een buitensporig duur bezit op die leeftijd. En ik voel een sociale druk, die ik niet goed vind. Ik ga bijna mijn dochter zielig vinden omdat ze geen iPhone 6 oid heeft. Belachelijk toch?

Mari
08-02-2019 om 11:02
Yanea
Omdat ik wilde kunnen appen, dat leek goedkoper. En ook omdat ik hoorde dat klasgenoten van hen foto's namen van dingen die op het bord stonden en dat leek me handig. We hebben dus allemaal refurbished samsung galaxy A3 mini's van 50 E met een abo van 8 E per maand. Voldoet prima

Yanea
08-02-2019 om 12:02
Mari
Dus als andere mensen een smartphone hebben, is dat slecht. Maar als jij wilt appen, is het goed (en zelfs verplicht)?

Mari
08-02-2019 om 13:02
wow Yanea over woorden in de mond leggen gesproken
Heb ik gezegd dat het hebben van een smartphone slecht is? dacht het niet. Leg me geen woorden in de mond zeg. Ik heb gezegd dat ik niet begrijp dat kinderen zulke idioot dure toestellen moeten hebben.

Yanea
Maar Mari
Misschien vinden de ouders van die kinderen on demand video's wel net zo belangrijk als jij het appen vindt.

Mijntje
een smartphone
is tegenwoordig een must op de middelbare school. Magister, de klassenapp - als je daar niet bij kan mis je wel eea. Ik noem het geen smartphone opdringen bij een brugklasser.

Mari
Yanea
Zie je wat je doet? Je gaat onmiddellijk weer in de aanval zonder er op in te gaan dat je me woorden in de mond legde. Wat treft je zo in het feit dat ik me afvraag waarom kinderen van 14 een smartphone van 1000 E moeten hebben?
In je aanval geef je ook een soort van antwoord Mijn vraag was "waarom zijn die idioot dure toestellen nodig voor jonge kinderen" Jouw antwoord: ze (de ouders) vinden video's on demand belangrijk. Ik zeg dan "oh is dat het?" Dat mag. Dat is een keuze. En iedereen staat natuurlijk vrij om de opvoeding zo in te vullen als zhij dat vindt. Het is niet mijn keuze.
Een vriendin van mij heeft een zoon die meer dan tien uur per dag aan het gamen is. (nee gaat niet naar school) Als wij als vriendinnen onze zorgen daarover uitspreken zegt ze "wat een onzin waarom mag jouw zoon wel een boek lezen en mijn zoon niet gamen?" Van die orde vind ik de vergelijking een smartphone van 50 E nemen voor 'appen omdat het goedkoper is (en idd magister en een foto van een schoolbord kunnen nemen) en 'mijn kind van 14 moet een iphone van 1000 E want ze moet video's on demand kunnen kijken'. Ja kan je doen. Het is niet mijn keuze.
En natuurlijk mag iedereen het doen zoals zhij het wil. En ik mag me daar iets over afvragen en het op mijn manier doen.

Phryne Fisher
Goedkope smartphones
Wij hebben best ruime ervaring met goedkope smartphones en van horen zeggen. Die leveren over het algemeen al vrij snel frustraties op, en er is er geen een die vier jaar lang zonder problemen functioneert. En dat doet een iPhone dus wel.

Mari
phryne
Niet als je een goede refurbished tweede hands van een redelijk merk neemt. Die van mijn zoon gaat al vijf jaar zonder frustraties mee. 50E
Het is een samsung, je kan ook Iphones tweedehands kopen. Inderdaad als je nieuw een slap merk neemt is het vaak een kat in de zak. Kan je beter hetzelfde geld uitgeven aan een goed merk tweedehands

AnnaNiem
08-02-2019 om 14:02
Pittige discussie
De IPhone 6 komt volgens wikipedia uit 2014. Dus wordt hij nu door paps ingeruild als een oude auto voor het nieuwste model, want voor pa is het toch wat aan de langzame kant/geheugen vol etc. Maar inmiddels zijn we 4 jaar verder aan techniek en okk de jeugd krijgt steeds meer behoefte aan goede apparatuur voor school. Was vroeger de gsm voor de fun, het is nu echt een ding dat ze nodig hebben. Natuurlijk is de software geupdate, maar de processor, geheugen etc. zijn dat niet en daar gaat het wringen. Refurbished of niet, het blijft een tweede handsje.
Je kan ook kiezen voor een merk dat het misschien 2/3 jaar doet, maar een kwart of nog minder kost van de Ferrari onder de smartphones. Zo kun je om de twee jaar nieuw rijden euh appen of net wat voor functies er dan bedacht zijn. En die Suzuki is misschien niet zo sexy, het doet ook wat het moet doen. Zo denk ik er dus over en dat kan ze dus krijgen, nieuw en 3 jaar later is ze vast wel weer jarig. Verklaart ook waarom we al 10 jaar in dezelfde Hyundai rond rijden... lol ik geef niets om merk en status.

Mari
08-02-2019 om 14:02
AnnaNiem merk en status
Ja ik denk eigenlijk dat status de grootste factor is in het willen hebben van de nieuwste smartphone. En of je daar aan toegeeft als ouder of juist het besef wilt bijbrengen dat we al zo superrijk zijn en dat geluk en welbevinden niet per se van dure dingen hoeft te komen, dat is hoe je zelf de opvoeding in wilt vullen.
Argumenten als snelheid, bepaalde functies e.d. zijn wel degelijk relevant maar kunnen ook nog wel eens oneigenlijk worden gebruikt. Zoiets als 'maar merkkleding gaat gewoon veel langer mee'. Eh ja, waar, maar doe je er dan ook zo lang mee dan, of wil je over korte tijd weer nieuwe merkkleding? En als dat je argument is: er is ook degelijke kleding de helft goedkoper

Phryne Fisher
08-02-2019 om 15:02
Ik zie het niet als statussymbool. Mijn Hyundai is ook al 9 jaar oud ;-)

Yanea
Bah Mari
De neerbuigende toon van jou over ouders die hun kinderen niet meteen op water en brood zetten als ze een dure smartphone wilken, is stuitend.
Veel 'kinderen' werken naast school en kopen zelf hun smartphone.

Bert
Goedkoop duurkoop
Ik heb mijn kinderen vanaf het begin af aan geleerd dat goedkoop vaak duurkoop is bij technologische producten. Of je het nu over telefoons hebt of over televisies. Daarnaast is de garantie bij goedkopere producten vaak ver te zoeken en is de waardevermindering veel groter dan bij duurdere producten van bijvoorbeeld apple. Als je dit in de berekening meeneemt ben je met 'duurdere' producten vaak niet eens heel veel duurder uit.

Mari
08-02-2019 om 16:02
neerbuigend Yanea?
Kom je argumenten te kort? water en brood, waar heb je het over? Prima toch als kind er zelf voor wil werken of er zelf voor kiest. Ik geef alleen maar mijn keuzes in mijn opvoeding aan. Maar ik vraag me nog steeds af wat de reden is om een kind van twaalf een mobiel van 700 E te geven. Het enige antwoord dat ik van jou krijg is of weer aanvallen op woorden die ik niet gezegd heb of 'ze willen video's on demand'.

Yanea
08-02-2019 om 17:02
Video on demand
Waarom is die reden niet goed genoeg?
Jij wil whatsapp, dat is nou ook niet bepaald een eerste levensbehoefte.

Wilgenkatje
Nounou wat een geruzie
Frustraties ontstaan als je veel verwacht /ongeduldig bent. Dat wordt in de hand gewerkt door de voortschrijdende communicatietechniek waarmee steeds meer mogelijk is. Of ongeduld en haast fijne verworvenheden zijn, lijkt me niet.
Perse het beste willen hebben - het is een keuze. Of duurder altijd beter is, dat kan verkeren.
Hoezo zijn in demand video's onmisbaar trouwens ? Dat iemand wil kunnen appen snap ik wel. Ik ben ook zo'n persoon die zonder abonnement op een prepaid telefoon appt. Of whatsappen een eerste levensbehoefte is - hm ik denk anno nu voor velen wel.

Mari
nou Yanea
Wederom: app: goedkoper, groepsapp klas, magister, foto's bord. Nee je kunt het niet eten maar het is onontbeerlijker dan video on demand. Ik vind het een mank gaande vergelijking die mij voorkomt of het for arguments sake wordt gemaakt. Nogmaals: hier gaat voor mij de vergelijking met 10 uur gamend kind van vriendin op. Vriendin die zegt: nou jullie kinderen lezen toch ook een boek? Hm, ja tuurlijk klopt ook, kind is ook gefixeerd in een andere wereld. Klopt ook weer helemaal niet: een boek lezen is een hele andere dynamiek dan per se moeten gamen.
Ik snap van jou dat video on demand voor mensen genoeg reden kan zijn om kinderen van 12 een phone van 700 E te geven. Daarmee geef je dus een antwoord op mijn vraag. Ik vind het zelf een weinig inhoudelijk antwoord en vraag me ook af of het echt de enige reden is. Ik geloof dat namelijk niet. Ik denk dat status bijvoorbeeld ook een rol speelt. Of peer pressure. En dat kan natuurlijk, een valide iets in de puberwereld. Ik vind het dan jammer als dat niet in de discussie meegenomen wordt.
Blijft dat ik een mening over mag hebben over een in de schoot werpen van dure zaken op een jonge leeftijd (ik heb het dus over als een kind zelf meebetaalt omdat ze het per se wil) en daar vorm aan geef in de opvoeding van mijn kinderen. Dat jij daar neerbuigend van maakt lijkt me een vorm van projectie.
Ik heb geen zin meer om te discussiƫren met iemand die mij aanvalt op niet gezegde woorden, (en als ik dat weerleg dat maar negeert en doorgaat iets te zoeken en te peuren) begint over 'neerbuigend' en 'op water en brood' waar ik alleen maar inhoudelijke argumenten heb aangevoerd. Dus ik laat het hierbij vwb reacties aan jou. Fijne dag verder

Mari
woord weggevallen
ik heb het dus over als een kind zelf meebetaalt omdat ze het per se wil
moet zijn
ik heb het dus niet over als een kind zelf meebetaalt omdat ze het per se wil

Wilgenkatje
08-02-2019 om 22:02
Foto's van het bord
Een zwager van ons geeft les op het MBO. Hij wordt moedeloos van leerlingen die nauwelijks meedoen en voor ze de klas verlaten even gauw een foto van het bord maken. Je neemt echt meer informatie op als je meeschrijft/tekent met wat er verteld en uitgelegd wordt.

Yanea
09-02-2019 om 10:02
Dat is precies mijn punt
Omdat JULLIE whatsapp zinvol vinden, mag dat wel. En omdat JULLIE andere functies over the top vinden, mogen die niet.
Zo hypocriet.
Gelukkig mogen wij zelf bepalen welke smartphone, tablet en laptop onze kinderen krijgen. En hoe vaak we die vernieuwen omdat er nieuwe videokaarten beschikbaar komen of VR er op moet kunnen draaien. En met ons een heleboel andere ouders die zich niets aantrekken van jullie onterechte verheven gevoel.

Jippox
09-02-2019 om 14:02
hier
Mogen de kinderen als ze zo media groep 8 zitten ter waarde van 100 euro een mobiel uitkiezen. Krijgen ze er nog een pre-paid tegoed van een tientje bij. That's it. Willen ze duurder of na 1 of 2 jaar wat anders, dan betalen ze dat zelf. Net zoals ze zelf het tegoed aan moeten vullen.
Inmiddels is kind 4 net zover. Ze heeft een toestel van 115 euro uitgezocht en betaald dus 15 euro bij.
Kind 1 is alweer bijna 18 en is nu -7 jaar na de eerste- sinds een haf jaar bezig aan zijn 3e mobiel, dat is overigens ook al geen dure (want dat vindt hij zonde van zijn geld)
Ze kunnen allemaal doen wat nodig is. En als ze meer willen dan weten ze waar ze eens voor kunnen sparen/werken. Ik heb in al die jaren nog nooit iets gehoord over dat het perse een bepaald merk zou moeten zijn. Blijkbaar zijn mijn kinderen daar niet zo gevoelig voor.

Willem
04-03-2019 om 21:03
Gevoelig
Enkele jaren terug moest de oudste een Blackberry hebben. En die zat net in groep 7. Voglens mij hadden alle kinderen toen een Blackberry.

Charis
05-03-2019 om 15:03
Zwart/wit
Yanea, ben jij soms stiekem een van de scriptschrijvers van de Luizenmoeder?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.