Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Janna
10-02-2017 om 10:02
waarom je brugklasser een iphone 6 of 7 geven?
Mijn dochter van 12 zit in een VWO brugklas. In de zomervakentie heeft ze van al haar zakgeld zelf een Samsung smartphone gekocht, van 170 euro. Erg sneu voor haar dat dit geen goede koop gebleken is. Apps werken niet goed erop, ze loopt continue tegen te weinig geheugen aan (4GB) Een extra geheugenkaart heeft niet geholpen.
Nu vertelt dochter dat de meeste (!) kinderen in haar klas een iPhone hebben, minimaal een iPhone 5s. Maar veel daarvan een iPhone 6 of 7. En dat ze deze 'zomaar' van hun ouders gekregen hebben ofwel voor verjaardag. Ze begrijpt heel goed dat ze dit van ons niet krijgt en zeurt niet, maar is wel jaloers. Toch ga ik ook een beetje twijfelen. Ik zou graag weten: Zijn er hier ouders die hun kinderen van rond de twaalf een iPhone 6 of 7 gegeven hebben? Waarom? Wat zijn de overwegingen om je kind dit duurste van het duurste model te geven op 12 jarige leeftijd?
Wat zouden jullie doen in het geval van mijn dochter. Het duurt lang voor ze weer zoveel geld bij elkaar gespaard heeft. Krijgen jullie kinderen dit zomaar? Voor verjaardag (ook in de zomer) vind ik een smartphone ook een te duur cadeau. Onze kinderen krijgen dan meestal een cadeau van rond de 50 euro.
Ik moet er wel bij zeggen: het is niet dat we het niet zouden kunnen betalen.Maar ik vind het zo een buitensporig duur bezit op die leeftijd. En ik voel een sociale druk, die ik niet goed vind. Ik ga bijna mijn dochter zielig vinden omdat ze geen iPhone 6 oid heeft. Belachelijk toch?

Marjoleine64
11-02-2017 om 13:02
Brandweervrouw
Een toestel van 600 euro is uiteraard (ik mag het hopen) beter dan een toestel van 200 euro. Voor de meeste mensen is voor een budget vanaf 200 euro een prima toestel te vinden. Niet perse een Samsung idd, maar bijv. een Motorola of een One-plus.

Brandweervrouw
11-02-2017 om 13:02
Wijs me eens
Ik zeg alleen dat ik persoonlijk de voorkeur geef aan een iphone. En niet omdat ie beter is, maar omdat ie op veiligheid en privacy beter scoort. En dat is geen geheim, check internet.

gruffalo
11-02-2017 om 15:02
hier
wij vinden bepaalde dingen bij de basisuitrusting horen als de kinderen naar de middelbare school gaan, waaronder een goede fiets, een tas en een mobiele telefoon. die krijgen ze dus niet voor hun verjaardag oid.
Wij zijn erg tevreden over iPhone en dus hebben beide kinderen er een. oudste heeft een 5c die we via vrienden tweedehands hebben gekocht voor 100 euro. doet het prima, wat het belangrijkste is. oudste geeft niets om telefoons en al helemaal niet om de nieuwste/duurste.
jongste heeft een nieuwe 5s, die van 307 euro die hierboven is genoemd. refurbished is bijna net zo duur als een nieuwe mits je niet het nieuwste model koopt.
er lopen volgens mijn kinderen inderdaad veel met een iPhone 6 rond, maar de meeste zijn doorgeschoven via hun ouders, of ze hebben het voor hun verjaardag gekocht/gespaard.

Ad Hombre
11-02-2017 om 16:02
Gruffalo
"refurbished is bijna net zo duur als een nieuwe mits je niet het nieuwste model koopt"
Dat is een onbegrijpelijke zin tenzij jij het verschil tussen mits en tenzij niet weet. (ze zijn elkaars tegengestelde)

madeliefste
11-02-2017 om 18:02
Niet zo lief
Maar goed. Mijn kind heeft een iPhone 5c, een doorschuivertje. In haar klas heeft het gris een iPhone en een redelijk deel heeft een iPhone 6. 7 voorzover ik weet niet.
Het is wel moeilijk, die groepsdruk. Hiervoor had ze een Android toestel en de leukste apps waren niet volledig bruikbaar.

bertje1
12-02-2017 om 12:02
Zekers geen iphone
die van mij hebben een samsung s3 en s5 (jongste heeft de nieuwste haha). Pas in de eerste. Alle apps doen het, nog nooit iets hier van gehoord.
ik vind het belachelijk kinderen van die leeftijd al zo te verwennen met iphones van 5-600 euro of whatever ze kosten.
Er is altijd wel iemand die meer heeft. Wen er maar aan.

margje van dijk
16-02-2017 om 14:02
net als Marjoleine64
Ik had als eerste van ons gezin een smartphone, 7 jaar geleden, en dat was een Samsung (S1). Wel een goeie samsung. Ik heb iets tegen de iPhone, ik wil zelf overal aan kunnen zitten en ik wil dat snoertjes van andere apparaten er gewoon aan kunnen. Een USB-aansluiting is in mijn optiek wel het minste en dan kom je bij Samsung uit.
Intussen heb ik nog steeds een Samsung, nog slechts een S4, dus allang de nieuwste niet meer maar een paar jaar geleden was het dus wel de nieuwste. Zolang ik geen klachten heb hoef ik geen nieuwe. Deze doet het echt nog prima. Ik kan er alles mee en ik heb geen geheugenproblemen. Hij is een keer gecrasht maar toen had ik er nog garantie op. Ik kreeg een nieuw moederbord en sindsdien doet hij het weer als nieuw.
Nou, dacht mijn moeder, wat zij kan dat kan ik ook, dus ik koop ook een Samsung. En dan kocht ze een goedkoop model van 120 euro of zo, en dacht dat het woord Samsung voldoende was. Dat bleek een miskoop. Helaas kocht ze een paar jaar later weer een nieuwe en weer zo'n goedkope dus dat was opnieuw een miskoop.
Je moet ofwel het volle pond betalen en het nieuwste model nemen, ofwel niet het nieuwste model nemen maar wel eentje nemen die dat een paar jaar geleden nog wel was (dus een oude S4 bijvoorbeeld), of je moet het over een andere boeg gooien.
En dat is wat Marjoleine64 zegt (en ook Ad Hombre): wel Android maar geen Samsung. Er zijn heel veel goede telefoons op de markt met specificaties die kunnen wedijveren met de beste Samsungs, die minder dan de helft kosten.
Al mijn zoons hebben intussen een Moto-G (of heet de nieuwste intussen anders, ik hou het niet meer bij) die net zo veel of meer kan dan een nieuwe Samsung, allemaal voor iets als 180 euro. Maar ook hier: let op dat je dan niet denkt dat Motorola het sleutelwoord is en dat je de eerste beste Motorola koopt en dat het dan goed is. Dan krijg je de ervaring van mijn moeder En uiteraard hoeft het geen Motorola te zijn, maar dat is een voorbeeld van een merk dat ook hele goede telefoons kan leveren.
Kijk naar de specificaties en vergelijk die met andere toestellen die goedkoper zijn, lees de reviews over de toestellen en met een beetje studie kan je zo een betaalbaar, goed toestel kopen voor een redelijke prijs. Op de site van bv. Coolblue kun je al die specificaties onder elkaar zien, en vergelijken met een paar andere telefoons zodat je ze naast elkaar in beeld krijgt. Klik de specificaties aan van het dure toestel dat je zou willen en vergelijk het met goedkopere toestellen van een ander merk.
Een iPhone is het dan natuurlijk nog steeds niet, dus als je gevoelig bent voor de vermeende status van zo'n ding dan ben je nog niet geholpen. Maar een betaalbare, echt goede telefoon kun je wel kopen als je dat wilt.
Dus ik heb ook medelijden met je dochter die veel spaargeld heeft gestopt in een slecht toestel.
Groeten, Margje

Forumbeheer Ouders Online
16-02-2017 om 16:02
Bericht van het Forumbeheer
Beste forumbezoekers,
de toon in deze draad wordt wat onvriendelijk. Dat is jammer dus ik ga ingrijpen.
Alle niet zo aardige reacties haal ik weg en ik zou het op prijs stellen als jullie even nadenken eer je op Versturen drukt.
Heeft u hier vragen of opmerkingen over, mail het forumbeheer dan. Berichten over het beleid op dit forum worden verwijderd.
Met vriendelijke groet,
Heidi Sour
Forumbeheerder
[email protected]

Lalena
17-02-2017 om 15:02
zoon van 11 met Iphone 6
Onze zoon van 11 heeft een Iphone 6. In de klas al meerdere keren uitgemaakt voor verwend kind. Maar hier de achtergrond:
Zoon spaart al anderhalf jaar al zijn geld (rapportgeld, zakgeld, verjaardagsgeld) en heeft met onze verjaardagsbijdrage van 75 euro totaal een bedrag van 350 euro uitgegeven aan een tweedehands, maar zeer nette Iphone.
Nu zou ik ook niet al te letterlijk geloven dat ALLE kinderen uit de klas een Iphone6/7 hebben. Verder zelf beslissen of je dat bedrag wilt uitgeven of haar wilt laten uitgeven.

P.
29-01-2019 om 20:01
Hier iedereen een iPhone
Hier thuis heeft bijna iedereen een iPhone, zoon van 14 heeft net een iPhone 8+ (€800-€1000)gekregen en hij betaalt de Sim Only(de telefoon betalen wij voor hem) Voor zijn zusje van 14 hebben we een iPhone 8 aangeschaft (€600-€700) en ook zij betaalt haar Sim Only en wij de telefoon en voor mijn oudste dochter(18) hebben we een abonnement van €45,00 per maand(die wij voor haar betalen) met een iPhone 8, mijn vrouw heeft de iPhone 8+ en betaalt €50,00 per maand, ikzelf ben niet zo fan van Apple en ik heb voor mezelf een Huawei aangeschaft met abonnement,
Kortom wij betalen de telefoons voor hun(als het een abonnement is betalen wij €30,00 p.m. en hij/zij de rest, soms zien we het door de vingers hij de oudste en betalen wij gewoon alles, eigenlijk meestal) en anders kopen we de telefoon los(bij de twee jongsten) en dan betalen zijn de Sim Only, mijn vrouw heeft ook geen goedkoop abonnement en die van mij valt te overzien, omdat ik zelf geen Apple wilde,
Ik zie het probleem niet in van het bekostigen van de telefoon voor je kind, ja het zijn prijzige telefoons, maar ze verdienen het ook en zijn er zeker van bewust dat ze geen speelte van €5,00 vast hebben maar weten ook zeker wel de waarde!
Wat vinden jullie van mijn situatie?

@Emma
29-01-2019 om 21:01
Ze verdienen het ook, zeg je
Ja, klinkt prima hoor. Mijn dochter verdient het ook, ze krijgt het alleen niet. Ja, van haar eigen geld, dat dan weer wel ;-)

Phryne Fisher
30-01-2019 om 00:01
Sneu
We zijn allemaal een modelletje opgeschoven. Ik heb een 8, oudste een 7 (net nieuw gekocht) en jongste een 6. Jongste voelt zich dus vreselijk misdeeld met haar oude toestel. Wel met nieuwe batterij, voor de actieprijs ivm verlengde garantie of zo.

Jannie
04-02-2019 om 21:02
Ja een iphone
Hoi,
Mijn dochter heeft idd een iPhone 8 van ons gehad, dit kwam ook omdat ze het kon kopen met het inleveren van haar vaders vakantie uren.
HIJ kreeg daarmee aardig wat korting. Ze moest er zelf ook aan mee betalen.
Gr

Bosbes
04-02-2019 om 22:02
ik vind er wel iets van P.
Wat me opvalt, is dat je zoon en dochter beiden 14 zijn (tweeling? Of 11 maanden verschil? ) maar dat zoon een duurder toestel krijgt dan dochter.
Als daar geen goede reden achter zit, vind ik dat wel een beetje raar.
Verder zitten jullie waarschijnlijk ruim in het geld, nou ja prima verder

Wilgenkatje
05-02-2019 om 22:02
Tjonge
Ik ben blij dat ik deze fase ben misgelopen. Zulke dure spullen.
De tijden zijn snel veranderd. Van mijn kinderen zijn er al drie dertigers. De oudsten hadden een mobiel waar maar zes sms-jes op pasten. Daarna moest je de inbox wissen 😅

AnnaNiem
05-02-2019 om 22:02
Apple
Toen ik op school zat, was de sony discman het it-item en had je er een van Philips dan ging dat nog. Maar had je er een uit van een ander merk dan deed je er niet toe. Ik krijg de indruk dat dat voor telefoons. Er wordt geschreven over doorgeschoven Apples alsof het appels zijn. Op Android kun je ook heel veel. Samsung is ook behoorlijk aan de prijs. Maar ik zelf heb nu een Xiaomi met even goede specs als een Samsung van 400 euro of meer. Waarom zou ik dan meer betalen. Voor het merk? Dochter kan tzt ook zoiets krijgen als ze in groep 8 zit. Wil ze het A-merk dan zal ze het verschil zelf moeten betalen.

Yanea
06-02-2019 om 06:02
AnnaNiem
Volgens mij zijn er nu ook maar twee smaken: een Iphone of een Samsung. Met dezelfde fanatieke manier van 'fan' zijn als vroeger tussen betamax-kijjers en VHS-kijkers ☺

Ad Hombre
06-02-2019 om 07:02
Yanea
Aardige vergelijking, want Betamax was maar van een aanbieder (Sony) net als de iPhones, maar Android phones zijn net als VHS van vele aanbieders. We weten allemaal wie er gewonnen heeft. (Microsoft is dan de Philips uit dit plaatje, misschien wel de beste techniek maar hopeloos verloren)
Effectief maakt het heel weinig uit. Ik heb altijd kapitalen uitgegeven aan smart telefoons terwijl iedereen genoegen nam met een goedkope Nokia dumbphone, maar tegenwoordig heb ik liever een goedkope Android dan zo'n overgehyped Apple of Samsung ding. DIe kunnen nl. precies hetzelfde. Het enige verschil is de marketing.

Mijntje
06-02-2019 om 08:02
schoot
Ik wil niet dat mijn kind (bijna 14) alles maar in de schoot geworpen krijgt, dat alles maar vanzelfsprekend is (ook al zijn we niet arm en verdient hij het zeker want het is het leukste kind dat er is) Ik denk niet dat hij dan de waarde van materiele zaken leert kennen. Daarbij is hij slordig, dus een nieuwe iphone is zonde van het geld. Hij moet er eerst mee leren omgaan.
Bovendien leert hij dat een ouder model iphone (se / 5s) net zo goed is als de allernieuwste, dus zonde van het geld. Wil hij op een gegeven moment wel het nieuwste van het nieuwste, dan moet hij (mee-)betalen, dat kost tijd, maar zo leert hij z'n impulsen te beheersen. Hij leert dat hij niet mee hoeft te lopen, dat hij dit niet nodig heeft om erbij te horen en is gelukkig heel blij met wat hij heeft ;-)

Mari
07-02-2019 om 23:02
ja wat mijntje zegt
vind ik ook: waarom is het nodig, die idioot dure toestellen? En wat geef je een kind mee als het al zo jong zulke dure spullen moet hebben? Tuurlijk zal je er van alles op kunnen. En dan? Nog langer naar een beeldscherm kijken? Of is het een statussymbool? Hm bij beide opties weet ik nou niet of dat bijdraagt aan het welbevinden.
Maar goed, hier thuis heb ik ze bijna een smartphone moet opdringen en is men ook nog eens wars van social media. (Ik zelf niet, dus ze hebben het niet van mij).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.