Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

FIREWORK
04-12-2014 om 12:12
Vuurwerkplannen!
Hoi allemaal
Onze oudste zoon is 12 jaar en zit in de eerste klas van de middelbare school. Het gaat heel erg goed met hem en hij is, na een moeilijke basisschooltijd, helemaal op zijn plek op het vo. Hij heeft een hele leuke klas met oude bekenden en een heleboel leuke jongens en meiden.
Aangezien oud en nieuw nadert, worden er plannen gemaakt om gezamenlijk vuurwerk af te steken. Daar heb ik geen moeite mee, sterker nog, ik deed vroeger precies hetzelfde met mijn buurjongens! Ik vind het eigenlijk wel leuk dat ze het doen. Ze willen met z'n vijven tussen 18 en 21 uur vuurwerk afsteken op een nader te bepalen plek. Natuurlijk alleen legaal vuurwerk en leg ik ze uit hoe ze er mee om moeten gaan (praktisch)
Wie heeft er ook zonen en kan mij vertellen hoe je met vuurwerk omgaat? Of misschien heb je wel regels of zo.
En wat vinden jullie van de vuurwerkplannen?
Nog iets: aan tafel vertelde hij dat hij vuurwerk kon kopen van een zoon van vrienden van ons. Hij mocht niet zeggen wie het was. Dus zeiden wij dat hij het dan maar niet tegen ons moest zeggen.
Wat vinden jullie daarvan?

Jippox
regels
De eerste dingen die bij mij op komen:
regel 1: vuurwerk koop je uitsluitend in een echte winkel, en niet van particulieren en/of ergens onder de toonbank (en dus ook niet van vrienden of bekenden en al helemaal niet als daar ook nog geheimzinnig over gedaan wordt)
regel 2 (bij 12 jarige): vuurwerk steek je alleen af in aanwezigheid van een volwassene.
regel 3: altijd een vuurwerk bril dragen en een aansteek-lont gebruiken. Vuurwerk dat niet af is gegaan niet opnieuw aansteken. Nooit op iemand richten en/of naar iemand toe gooien.

Caroro
dat laatste...
Het grootste deel van het verhaal: prima. Als jij vindt dat je zoon dat aankan: ok. Ik zou naast eigen veiligheid nog wel even ook de nadruk leggen op beperking van overlast voor anderen; dus denk aan je medemens en dieren.
Maar: over waar hij z'n vuurwerk vandaan haalt: dat zou ik niet goed vinden. Je mag zelf pas vuurwerk kopen als je 16 of ouder bent. Nu weet je niet van wie hij het krijgt, en of het wel legaal vuurwerk is. Ik zou dus zelf met hem het vuurwerk gaan kopen en niet via een zoon van vrienden.

Jippox
oh ja
En natuurlijk alleen vuurwerk dat mag voor die leeftijd, want daar is ook nog onderscheid in.

Mikke
Onze regels
Hier zijn de regels: aansteeklont gebruiken, vuurwerkbril op, gebruiksaanwijzing van vuurwerk strikt volgen, geen vuurwerk oprapen of her-aansteken en alleen vuurwerk van categorie I, gekocht bij een officieel verkooppunt en niet bij 'n vriendje van wie de naam niet genoemd mag worden :S

Barvaux
tjonge
Ik weet niet of ik hier blij van zou worden (ben blij dat ik de pubers altijd meeneem 240 km verderop en dat zou ik in jouw geval ook doen LOL) want als het al begint met dat hij vuurwerk kan komen bij 'hij die niet genoemd mag worden' dan zit je fout. Vuurwerk wordt alleen gekocht bij een winkel in de dagen voor oud en nieuw: legaal vuurwerk dus. Mijn man kon op zijn werk nu ook al vuurwerk kopen van een pool die het wel ergens voor hem ging ritselen (man moest er om lachen).
Als jouw zoon niet meedoet met de vuurwerkverkoop bij die vage gast zijn er natuurlijk wel anderen die dat doen (goedkoper en knalt beter) en aangezien ik het gevoel krijg dat jouw zoon niet echt 'vuurwerkwise' is zou ik het verbieden. Wie weet wat voor meer ongein er wordt gedaan? Die pubers moeten toch stoerder doen dan nodig is.
Vaag plan. Waarom niet afspreken bij eentje (jou) thuis en afsteken om 00:00 uur? Nee, het moet 'ergens' waar geen volwassenen bij zijn en dan weet ik genoeg.

AnneJ
04-12-2014 om 13:12
Vuurwerkbril
http://www.npo.nl/pauw/03-12-2014/VARA_101369202
Bij Pauw een gezelschap over het aankomende vuurwerk.
De helft van de ongelukken gebeurt bij passanten. De vuurwerkverkoper geeft gratis vuurwerkbrillen bij de verkoop van vuurwerk. Maar ook anderen die de straat op gaan rond het uiteinde van het jaar moeten hun ogen beschermen. Ook de oogarts is voorstander van vuurwerkbrillen.
Maar er wordt ook gesproken over een verbod op particulier vuurwerk.
Ik moet ergens nog zo'n bril hebben. Zoon heeft er niets mee maar zou weleens met vrienden ergens onderweg kunnen zijn.
Dochter en ikzelf blijven ook fijn binnen. Genieten van wat anderen voor ons raam afsteken.:-)
Ik hoop dat ieder zijn/haar best doet om ongelukken te kunnen voorkomen.
Geen illegaal vuurwerk. Vuurwerk op een goede manier afsteken. Kinderen altijd met een volwassene. En niet op mensen richten. Niet op afwijkende tijden. Geen vuurwerk van de straat rapen. Vuurwerkbril op. Afijn. Zo veilig mogelijk.

Raquel
04-12-2014 om 14:12
verbieden
Ik zou willen dat ze al het vuurwerk zouden verbieden. Zoals in verstandige landen wordt gedaan. Achterlijk geknal en pure geldverspilling.
Wat jouw zoon betreft: 12 jaar en alleen met wat vrienden afsteken van gekocht vuurwerk waarvan je nu al weet dat het niet legaal is gekocht: verbieden. Of je moet volgend jaar een kind willen dat blind is aan een oog of met maar een arm. Dan moet je het gewoon toestaan.

Tine Winkel
laatste alinea
Tot je laatste alinea ga ik mee met de adviezen die andere prikkers hier ook al geven.
Maar bij je laatste alinea rijzen mij de haren te berge: noway! Niet alleen het onderhands kopen van (waarschijnlijk illegaal) vuurwerk. Maar als dat de insteek is van zn vrienden, geeft dat m.i. ook risico's bij het afsteken.
Sowieso lijkt dit voor hem zijn eerste vuurwerkjaar te zijn - dan moet er dus een volwassene bij zijn (vind ik).
Mijn dochter van 14 zou ik nu voor het eerst misschien wel los vertrouwen met vuurwerk, maar dan wel zonder opgefokte vriend(inn)en erbij. Ze is in dr eentje zeer voorzichtig en verantwoordelijk in dit soort dingen - hebben wij de afgelopen 3 jaren gemerkt. Maar een eerste jaar is er bij tieners echt toezicht nodig, vind ik.

FIREWORK
Dank voor reacties
Bedankt voor de snelle reacties!
Allereerst: misschien niet goed overgekomen. Hij gaat echt geen vuurwerk kopen bij iemand. Maar gewoon in een winkel. Hij zou het niet eens durven. Hij vertelde het ons alleen omdat hij diep onder de indruk was dat iemand vuurwerk durft te verkopen! Hij zal zich ook netjes aan de regels houden. Wat dat betreft is het (nog) een braaf jochie! Sterker nog, ze zijn met z'n vijven naar het gemeentehuis geweest om te vragen wat precies de regels zijn hier. Kwam er speciaal een ambtenaar naar beneden om ze te woord te staan. Dus ze willen het wel goed doen.
Afschaffen is natuurlijk ook een goed idee maar zolang het niet is hebben we er mee te dealen.
Verder goede tips. Ik denk dat t afsteken maar hier op de stoep gaat gebeuren, met vuurwerkbril, papa op de achtergrond, legaal vuurwerk geschikt (voor zover) voor pubers en duidelijke afspraken over voorbijgangers, troep opruimen enz. Ook ga ik even contacten met de
Happy newyear!

Tine Winkel
04-12-2014 om 21:12
haha, naar het gemeentehuis
Geweldig!
Idd, gewoon bij jou thuis op de stoep, papa (voordoen en) meekijkend, aansteeklont, legaal vuurwerk, wel een vuurwerkbril op (en geen capuchons, die geven ook weer risico) - volgens mij wordt dat echt leuk vuurwerk voor ze.

Raquel
04-12-2014 om 22:12
Dat klinkt beter
Dat klinkt al heel wat beter, zeker nu je erbij schrijft dat het allemaal veel minder stiekem en gevaarlijk zal gebeuren dan in je eerste posting.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.