Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mirthe

Mirthe

30-12-2016 om 20:12

VUURWERK, geen vraag maar een ervaring

passiebloem

passiebloem

01-01-2016 om 15:01

kei harde knallen

volgens mij zijn die kei harde knallen cobra's en die zijn heel erg illegaal. Ik vind die ook veel te heftig. Ik baal altijd van dit soort gedrag van anderen. Dit zorgt ervoor dat het vuurwerk afgeschaft wordt, terwijl er heel veel mensen zijn die gewoon genieten van legaal vuurwerk op normale tijden.

In het pakket van de Aldi zat inderdaad mooi vuurwerk. ook een soort baby vuurpijltjes, een ratelband en ander klein vuurwerk. Onze kinderen waren enthousiast!

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2016 om 15:01

"Klein vuurwerk"

Vuurwerk wat vooral om het mooie gaat en kleine poefjes, is lang zo storend niet. Maar helaas zweven we hier met enige regelmaat een centimeter boven de bank van schrik. Ik zit me nu al af te vragen hoe we het voor de volgende jaarwisseling op moeten lossen.

Illegaal vuurwerk

Ik vind het onbegrijpelijk dat zoveel kinderen van hun ouders met illegaal vuurwerk mogen rondlopen. Hier in het dorp ook, al is de overlast veel minder dan in de stad. Mijn oudste wilde geen vuurwerk afsteken met zijn oude klasgenoten hier in het dorp, omdat die stuk voor stuk nitraten en cobra's afstaken. Met medeweten van de ouders (die doen het zelf ook). Dan denk je: dat is tuig. Nee hoor, superaardige en nomale mensen. Maar het is hier normaal. Gelukkig had mijn oudste nog wel veel lol met zijn rotjes, samen met zijn broertje.

Triva

Triva

01-01-2016 om 18:01

Kaaskopje

Ik zou een vuurwerkcd gebruiken en eens beginnen met die op zijn zachtst te zetten als je de honden eten geeft en met ze aan het spelen bent tot dat ze er niet meer op reageren. Vervolgens 1 standje hoger etc.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2016 om 18:01

Triva

Ze reageren niet op vuurwerk van een cd of op tv. Ze zijn bang voor buiten-vuurwerk.

Mirthe

Mirthe

01-01-2016 om 19:01

Het is weer voorbij.... gelukkig!

Het zit er weer op! We hebben een geweldige oudejaarsavond gehad met een heleboel vrienden en een hele berg kinderen in de knalleeftijd. Gelukkig hebben ze allemaal braaf hun vuurwerkbril op gehad. Maar dat kon ook niet anders met mij als vuurwerkbrilpolitie! Ze hebben flink eknald voor de deur en vanmorgen staan bibberen toen ze alles weer op moesten ruimen. En natuurlijk ook meehelpen bij vriendje.

Toch snap ik ook niet waarom verstandige volwassenen vuurwerk halen in België of Duitsland. En wat klinken die Cobras en nitraten hard. Jezus!

Ja en ook ik vind het zielig voor de hondjes dat ze getraumatiseerd raken door t geknal. Maar even wat anders, ik vind t ook zielig voor mezelf dat ik zo'n drie keer per week schoenen aan t poetsen ben omdat de baasjes de poep niet opruimen op t speelveldje. Dus in die zin heb ik persoonlijk toch weinig medelijden met honden voor die ene dag knallen per jaar. Sorry, ( zo meteen een nieuwe discussie aangezwengeld)

Triva

Triva

01-01-2016 om 21:01

Dus als jij gisteren met je smartphone opnamen had gemaakt van de enorm harde knallen waar jij het over hebt en dat laar horen vandaag dan malen ze nergens om???

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 01:01

Triva

Er was vorige week een tv-programma waarin ze vuurwerk afstaken in Polen en de hond bleef lekker doorslapen. Ik vind het bijna jammer, want ik had best met opgenomen geluiden willen trainen. Nu is ze zowel binnen als buiten nergens ontvankelijk voor als er buiten geknald wordt. De andere hond is er ook door van slag, maar die laat zich 'troosten' door in mijn buurt te gaan zitten of liggen. Als ik een hand op haar bil doe is ze al meer gerustgesteld, dat voel je. Bij de andere hond is dat helaas niet zo. We gaan er zo gewoon mogelijk mee om, dus geen overdreven medelijden.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 01:01

Mirthe

Ik kreeg een behoorlijk afknapper bij je laatste deel van je reactie. Bah, waarom haal je dat er nu weer bij? Dus omdat er wel eens poep op het veld ligt, heb jij geen medelijden met angstige honden? Wat heeft het een met het ander te maken? Zoek je een excuus om geen rekening met bange honden te hoeven houden of zo? Ik hoop dat je anders met kleuters omgaat. "Heb je nog steeds niet van je ouders geleerd hoe je veters moet strikken? Oh, nou vind ik het ook niet zielig dat jij bang bent voor spinnen. Er zit er een op je hoofd!"

Kaaskopje

Ik snap mirthe wel hoor. Heb een hekel aan honden en het begint mij op te vallen dat het hier steeds meer honden online ipv ouders online wordt.

Mijn huisdieren (geen honden) hebben een hekel aan vuurwerk, ik heb een hekel aan die achterlijk harde knallen, maar voor die paar dagen per jaar ben ik dus niet tegen vuurwerk en denk ik hooguit: rot voor die beesten, maar over een week is het weer voorbij.

Vuurwerk hoort bij oud en nieuw en op 1 januari zeggen wij tegen elkaar: heerlijk hè, die rust!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 11:01

MarSy

Ouders die online gaan, hebben nu eenmaal ook wel eens honden. Sla dat gewoon over als het je stoort. Ik vind praten over huisdieren van dezelfde orde als onderwerpen over koken, tv-kijken, lezen, etc..

Het gaat niet om een paar dagen, maar om een paar maanden. Als het om 2 uur ging, nou vooruit 4 uur ging, dan was het te overzien, maar wij zweven vanaf de tweede helft van oktober boven de bank van schrik. Het gaat ook niet alleen om de honden, als het vuurwerk echt losgaat. Wat denk je van rieten daken? Een kennis van mij zit al wéken in de rats over haar dak. Wat te denken van al het fijnstof wat in de lucht komt (bovenop wat er al is)? Toen ik 's nachts rond twee uur met de honden naar buiten ging, dook ik in een dikke mistige walm. Wat te denken van alle schade? Dit jaar kunnen wéér een aantal mensen de wereld een stukje minder goed zien. Het is gewoon belachelijk dat dit zo laconiek aan de kant geschoven wordt als onschuldige traditie. Het grappige is dat de traditie dusdanig kort is, dat ik de eerste tien jaar van mijn leven zo goed als zonder heb gedaan. Pas vanaf de jaren zeventig is consumentenvuurwerk echt in zwang geraakt. Dus ik hoop niet dat het argument 'het is al zo lang een traditie' hiervoor uit de kast gehaald wordt. Zwarte Piet wint dan.

Maar uiteraard heb ik ook last van een zekere mate van egoïsme, net als jij, ik wil gewoon ook zélf een leuke oudejaarsavond en dat heb ik dit jaar totaal niet gehad. Pas vanaf half 11, toen iedereen blijkbaar bedacht dat het ook wel gezellig zou zijn om nog even binnen met de familie 12 uur af te wachten, konden we ontspannen. Anderhalf uur dusdanige rust, dat de honden weer met hun kop op hun poten konden liggen en wij normaal tv konden kijken.

Oh ja, nog zoiets, mijn dochter heeft een auto. Die maakte zich daar heel erg zorgen om. Er is wel meer in brand gestoken achter ons huis, dus waarom haar auto niet met vuurwerk? Ze zou niet de enige zijn.

Maar dit alles zal inderdaad wel in evenwicht zijn met jouw hekel aan honden. Voor wat hoort wat.

Triva

Triva

02-01-2017 om 12:01

kaaskopje

Carbidschieten is al veel langer in zwang dan het consumentenvuurwerk. Geluidsniveau: 110 dB...

maria

maria

Kaaskopje

Wat rot dat jullie zo'n last hebben.
Stom van mij maar eigenlijk heb ik me dat nooit zo gerealiseerd, dat mensen echt zo'n last kunnen hebben van stress in die periode. Dat vind ik toch wel heftig, voor wat pleziertjes van anderen.
Ik denk dat je honden ook sterk op jullie stress reageren en zo blijf je in circels reageren. Maarja, ik snap die stress nu wel een beetje.
Eerste reactie van me was: ga toch weg in die periode maar meteen erna bedacht ik dat veel mensen dat vast ook niet durven, je wilt natuurlijk op je fort passen, zéker als je bezorgd en angstig bent.

Kaaskopje

Kaaskopje

Ja ok carbid...

daar woon ik niet in de buurt, dus daardoor dacht ik daar niet aan. Maar als ik het goed begrepen heb, doen en deden ze dat in grote mate op open terrein, of gaat dat ook gewoon tussen de huizen?

Triva

Triva

kaaskopje

Klopt maar dat maakt niet dat je niet kunt schrikken van die harde knallen.

Kaaskopje

Kaaskopje

Maria

Ik hoop eigenlijk op reacties als de jouwe. Ik ben mij het ook lang niet bewust geweest. Maar als je eenmaal realiseert wat vuurwerk voor overlast geeft, kun je dat niet meer negeren.

Ik zou graag weg gaan in die periode, maar we hebben ook twee katten, die ik niet alleen achter kan laten. Die heb ik in mijn reacties achterwege gelaten, maar zelfs onze ouwe stoïcijnse kat had eronder te lijden. Ik weet niet of die kat er volgend jaar nog bij is, maar dan hebben we er nog een die we mogelijk de komende 8 jaar ook niet alleen kunnen laten. Dus ik zag ons al in Duitsland ver van alles zitten, maar 'oh nee... de katten...'. Los van dat we dan een jaar lang geld apart moet zetten om dat mogelijk te maken.

We hebben ook konijnen gehad. Man, wat was ik, ja vreselijk om te zeggen, blij toen die het loodje hadden gelegd. Hoefde ik mij dáár niet meer druk om te maken. Het is toch belachelijk dat je jongens moet vertéllen dat ze geen vuurwerk moeten afsteken op twee meter afstand van een konijnenren?

Gillende keukenmeid

Gillende keukenmeid

hier, oh en kaaskopje

ik houd van vuurwerk, vooral om naar te kijken. Zelf niets gekocht, maar toevallig hadden mijn gasten siervuurwerk bij zich. Erg mooi, weinig geluid.

Hier is het 2 uurtjes erg. Mist werd ook hier verward met rook van het vuurwerk. Ja de rook bleef misschien in de mist hangen, maar dat je niets meer zag was niet door de rook. Hier in elk geval niet; stond niet in verhouding met wat er werd geknald.

Kaaskopje, de wereld buigt niet, dus dan moet je zelf aan de slag als je een angstige hond hebt, een gast hebt met een auto (dat is geen uitzondering toch):
Er zijn vuurwerktrainingen, ook voor de al angstige hond en met echt vuurwerk.
Daarnaast is er nog zoveel meer te doen, alleen je moet daar wel in investeren en dan moet je nu al beginnen. Die knallen of andere akelige geluiden ga je niet kunnen ontwijken (voorlopig), dus dan de honden maar zoveel mogelijk helpen door dingen uit te proberen.
http://www.ikwileenbravehond.nl/tag/vuurwerk/

https://www.youtube.com/watch?v=N83oXBZy0KM&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=StKLh_lc93s
http://www.studio040.nl/nieuws/39469-oefenen-met-echt-vuurwerk-bij-vuurwerktraining-voor-honden.html

Kaaskopje

Kaaskopje

Triva

Dat ontken ik niet toch? Maar als ik naar onze honden kijk, dan is vuurwerk wat een kilometer verderop afgestoken wordt lang niet zo eng als wanneer het achter onze tuin wordt afgestoken. Het stadsvuurwerk, twee keer per jaar, kun je redelijk buitensluiten met het goed dichtdoen van de ramen en de tv iets harder zetten. En na een kwartier is dat ook weer klaar. Ik ben de laatste die dáár over klaagt.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 14:01

Gillende keukenmeid

Ik heb niet het gevoel dat ik een eenzame roeper in de woestijn ben. Ik ben niet de enige die er genoeg van heeft. Onze honden reageren niet op youtube, zijn niet ontvankelijk voor afleiding (althans de oudste niet). Dacht je nu echt dat ik met deze problemen nog nooit op internet gezocht had naar oplossingen en dacht je nu echt dat wij daar geen moeite voor willen doen?

Wat smog betreft:
BILTHOVEN - Het vuurwerk heeft in de oudejaarsnacht zoals verwacht een flinke hoop smog veroorzaakt. Op sommige plaatsen, met name in de steden, werd een concentratie fijnstof gemeten van meer dan 1000 microgram, heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zondag gemeld. Boven de 200 microgram fijnstof per kubieke meter geldt de luchtkwaliteit als zeer slecht.

De hoogste concentratie fijnstof werd gemeten in Den Haag. Daar gaven de meters een gemiddelde concentratie van 1118 microgram aan.

De smog bleef langer hangen dan verwacht, vooral in het noorden, doordat het later ging waaien dan voorspeld. In de loop van zondagochtend moeten alle waarden weer normaal zijn.

De luchtkwaliteit tijdens de jaarwisseling werd voor het eerst ook gemeten door een groep vrijwilligers. Ze kregen daarvoor van het RIVM een speciale fijnstofsensor. Die sensoren gaven kort na middernacht fijnstofconcentraties aan die drie tot tien keer hoger lagen dan normaal.

Ernstige smog kan leiden tot gezondheidsproblemen voor mensen met een hartkwaal of een longaandoening als astma en COPD.

Tot zover dit krantenartikel.

Toen ik naar buiten ging, twee uur ongeveer, stapte ik in een grijze mist, die meteen op mijn keel en ogen sloeg. Tijdens het wandelen begon het te regenen en trok de wind wat aan, beter dus. Tijdens mijn wandelingetje zag ik mensen naar huis toe gaan. Mensen die na een gezellige avond weer in de auto stapten. In feite komt het erop neer dat al dat soort mensen niet moeten zeuren en gewoon maar thuis moeten blijven, zodat ze niet meer naar buiten hoeven, als dat beter is voor hun gezondheid. Tenzij ze ergens mogen blijven slapen.

Om eerlijk te zijn verwacht ik wel dat de wereld zal buigen. Als ik het ruim neem, verwacht ik dat we over tien jaar niet meer rond het huis mogen knallen. Tenzij de overheid alle bezwaren blijft negeren vanwege de leuke verkoopcijfers van vuurwerk.

Een gast? Mijn dochter is geen 'gast'. Niet in de letterlijke zin, maar ook niet in de figuurlijke.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2017 om 16:01

Gast

Mijn man denkt dat je 'gast' wel letterlijk bedoelt en dus niet mijn dochter. Dan heb ik niks gezegd.

Thursday Next

Thursday Next

02-01-2017 om 16:01

carbid

Carbid schieten mag in de meeste gemeenten alleen op afgelegen terrein als er een vergunning voor wordt aangevraagd, of op terrein dat er door de gemeente voor aangewezen is. Maar de regels hiervoor zijn niet heel duidelijk.
Mijn zwager doet het niet met een melkbus maar met een soort verfblik. En dat schijnt dan wel gewoon voor de deur te mogen. Het knalt niet zo hard als carbid in een melkbus maar wel een stuk harder dan gewone rotjes.

Ik heb zelf een hekel aan vuurwerk en ben er bang voor, zorg dus dat ik niet naar buiten hoef op oudejaarsdag.

Gillende keukenmeid

Gillende keukenmeid

02-01-2017 om 17:01

Gast

Een gast...Iemand die bij je op visite komt. Totaal onbelangrijk wie dat is, het ging me er om dat er iemand op hete kolen zat omdat de auto in brand gestoken kon worden. Heel veel mensen hebben een auto. Ik heb daar nog nooit een avond door laten verzieken, zet m hooguit in een veiliger wijk, pak de fiets/taxi, loop enz.

Mijn broer heeft ook een rieten dak. Meestal zijn dat woningen die niet in hartje centrum liggen.

Heb je de link gezien over het inbakeren? Al eens geprobeerd? Bij een kennis van mij werkte dat goed. Bij haar hond dan.
Of de vuurwerktraining buiten met echt vuurwerk gedaan, dus geen YouTube..Geen CD maar echt trainen.

Kaplablokje

Kaplablokje

02-01-2017 om 17:01

Uit onderzoek

Naar drukvesten bij honden bleek dat ze met vest nog net zo nerveus waren, maar nu angstig contact zochten met hun baas.

van mij mag het verboden worden

Behalve honden (die er zelf overigens niets aan kunnen doen als hun baasjes hun troep niet opruimen!) zijn er nog veel meer dieren die last hebben van vuurwerk. Er leven in Nederland miljoenen dieren, zowel huisdieren als wilde dieren. Ik heb zelf geen honden, wel twee katten, helemaal niet angstig van nature maar wel bang voor vuurwerk. Feliway en vuurwerkcd maken geen indruk, het knallen waarbij de ramen trillen en de kruitdampen die je ook binnen kunt ruiken zijn totaal anders. En dan zijn er nog alle vogels en andere dieren buiten die al helemaal niet getraind kunnen worden. Dieren hebben veel gevoeliger zintuigen dan mensen, vooral gehoor en reuk. Beeld je eens in dat alle herrie die je hoort nog eens 100x zo erg binnen komt.

Behalve het dierenleed, en de al genoemde smogvorming, vuurwerk geeft gewoon naar verhouding belachelijk veel schade en overlast. Het is niet voor niets dat behalve artsen nu ook verzekeraars roepen om een verbod. Al die miljoenen schade voor een paar uurtjes lol voor, als ik de krant mag geloven, de slechts 12% mensen die zelf vuurwerk koopt, is dat het waard?
In onze straat is met Oud en Nieuw 2012 brand uitgebroken door vuurwerk. Engste wat ik ooit heb meegemaakt, zo snel als dat ging. 30 meter verderop, voor hetzelfde geld was het onze woning geweest. Gelukkig geen slachtoffers gevallen maar dat had ook anders kunnen aflopen. Ik hield al nooit van vuurwerk maar sindsdien ben ik fel tegenstander.

Wat bijzonder, Kaaskopje

Het is geen onschuldige traditie, zo wordt het al jaren niet meer gebracht op scholen, media, enzovoort. Het is wel een typisch Nederlandse traditie. Dat die stevig geworteld zijn, heb je ook op Facebook kunnen lezen, over de Pieten kwestie.

Wat mij trof in jouw verhaal: jullie hebben al vanaf half oktober flinke overlast van het vuurwerk. Nu woon ik ook in een grote stad, maar het echte knallen begint toch vanaf het moment van verkoop. Het aantal "zweef boven de bank" klappen is beperkt tot een paar op oudejaarsavond.

Is er geen meldpunt voor overlast?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.