Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

poppedijn
21-07-2014 om 00:07
Vroeg puberen
Hallo,
Mijn oudste zoon is nu 10, wordt 11 in december en hij loopt qua ontwikkeling volgens mij behoorlijk ver vooruit op andere kinderen van zijn leeftijd. Fysiek wordt het al echt een puber. Hij heeft wat okselhaar, z'n stem is zwaarder, hij heeft behoorlijk wat pukkeltjes op neus en voorhoofd en een duidelijke aanzet van een snorretje. Volgens de huisarts is het niet té vroeg, maar opvallend vind ik het wel. Volgend schooljaar gaat hij naar een andere school, we komen vanuit Frankrijk terug naar Nederland. En hij maakt zich zorgen, maar ik ook. Hier is hij met zijn klasgenoten mee-opgegroeid, maar in een nieuwe klas valt het straks misschien nog wel meer op. Moet ik iets doen, moeten we het beginnend snorretje al scheren, of zijn er meer van die halfwas jongens?
Adviezen zijn welkom!

AnneJ
21-07-2014 om 01:07
foto's kijken
http://www.demargriet.net/node?page=1
Basisscholen zetten foto's op hun website. Je zou eens een indruk kunnen krijgen van de kinderen waar je zoon bij in de klas komt of mee op school komt.
Groep 7 en 8 gaan sommige kinderen ineens in de hoogte groeien dus het kon zomaar eens meevallen.

Piano
21-07-2014 om 02:07
Wel scheren
in ieder geval. Als leerkracht op een middelbare school zie ik wel eens jongens die zich noch niet willen/mogen scheren en dat is vaak het meest opvallend. Ze lopen dan met een vlassige snor en soms ook flink lange haren op hun kin rond. Het wordt echt niet meteen veel erger als je het eraf scheert. Mijn zoon is nu 15 en is in de eerste klas begonnen met scheren en nog steeds kan hij wel een dag overslaan. En anders maar iedere dag, geeft toch niet?
En wat de rest betreft, het is voor hem natuurlijk het meest vervelend, maar er zijn echt wel meer vroege pubers met pukkeltjes e.d.

poi
21-07-2014 om 04:07
maar even OO als ik toch wakker lig :)
Zoon die nu naar de 2e gaat was ook zo'n vroege puber. Altijd de kleinste van de klas en met de musical van groep acht stond daar ineens een lange slungel die overal bovenuit stak, zware stem en ook een duidelijk snorretje. Kreeg dat laatste jaar veel reacties daarop omdat het voorheen zo'n klein kereltje was. Altijd leuke reacties, nooit vervelend. Kreeg wel dat laatste jaar op de basisschool af en toe snor als bijnaam maar daar kon hij wel mee lachen. Vader heeft toen een keer uitleg over scheren gegeven maar dat vond hij toen nog niet echt nodig.
In de brugklas dit jaar een grote verscheidenheid aan jongens maar de meeste toch nog niet zover in puber ontwikkeling. Maar wel een scala aan groottes dus opvallen doe je al in niet echt in zo'n groep. Zoon is begin dit schooljaar echt gaan scheren. Intussen is het een echte kerel geworden, verbazend hoe dat kan gaan in een goeie anderhalf jaar. Andere jongens beginnen hem nu weer langzaam in te halen. Geen problemen ondervonden van vroege puberontwikkeling. Bijna het tegenover gestelde zou ik zeggen want andere kinderen keken eerder tegen hem op(letterlijk en figuurlijk ). Hij is ineens ook razend populair bij de meisjes, moeten daar wel stiekem om gniffelen.
Geen zorgen zou ik zeggen. Wel scheren voordoen en verder losaten.
Wat ik trouwens wel vervelend vond dat er vaker zo'n puber zweetlucht rondom hem hing/hangt Douchen deed en doet hij iedere dag maar dat is wel iets wat extra aandacht nodig heeft.

Piano
21-07-2014 om 14:07
Goede deodorant
Mijn zoon, die overigens niet overdreven veel last heeft van transpiratie, kwam erachter dat de 24 uurs deodorants van een bekend merk erg goed werken. Man en ik gebruiken die inmiddels ook.

Marjoleine64
21-07-2014 om 22:07
Scheren?
Mijn zoon van nu 16 was ook vroeg met puberen. Hij was altijd al vrij lang, maar toen hij 11 was kreeg hij plotseling al zijn groeispurt. Eerst voeten (maat 44) en daarna de rest. Inclusief geslachtsdelen en haar op alle plekken die erbij horen. Nu ook een beetje vlassig op zijn kin, maar scheren doet hij echt nog niet. Waarom zou je dat moeten doen?

Pittka
22-07-2014 om 00:07
als het in de weg zit haal je het weg, anders niet
Er moet niks wbt scheren maar het is wel fijn dat ze even wat tips krijgen mochten ze zelf wel willen scheren. Mijn zoon(gaat nu naar 2 VO) had ook al een echte snor in groep 8, niet zomaar wat vlassig haar dus daar zal ook nog een verschil van beleving zitten. Hij scheert zich gewoon, vindt hij al niets vervelends meer aan.

Engelandvaarder
22-07-2014 om 14:07
hier ook
Onze zoon begon op dezelfde leeftijd met puberen. Rond zijn elfde verjaardag is hij zich gaan scheren omdat we die vlasharen niet echt fraai vonden. In eerste instantie was een keer in de week genoeg, en langzamerhand werd dat wat vaker.
Net als bij de zoon van Poi heeft onze zoon er echt helemaal geen last van gehad, hij vond het allemaal wel interessant. Hij was altijd de jongste van de klas en erg klein en na de groeispurt kon hij zich meten met de langere jongens in de klas. Dit was maar even, want twee jaar later schoten die hem alsnog voorbij. De timing was voor hem ideaal, hij ging vlak na zijn elfde verjaardag naar de middelbare school (ze gaan hier een jaar vroeger) en met zijn oudere uiterlijk en lagere stem kwam mijn zoon volwassener en zelfverzekerder over.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.