Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

vrijblijvende sex puberdochter

Graag zou ik jullie mening willen.

Ik heb een dochter van nu 16 jaar. Zij had vorig jaar een vriendje met wie ze seks heeft gehad. Die relatie is nu al een ruime 8 maanden over.

Afgelopen week vertelde ze me dat ze nu weer met hem omgaat, maar alleen voor de seks. Ze hebben geen verkering meer. Ze verteld dat de hierover afspraken hebben gemaakt. Dus zolang ze geen ander vriendje of vriendinnetje hebben, blijven ze dit doen. Zij is niet aan de pil.

Ik weet niet hoe ik hiermee moet omgaan. Ik ben van mening dat seks in een vaste relatie thuishoort. Nu snap ik best wel dat ze wil experimenteren.

Hoe zouden jullie met deze situatie omgaan.

Alvast bedankt voor de reacties

bieb63

bieb63

04-03-2016 om 15:03

Los van het feit: weer zo'n berichtje van een onbekende poster....
is dit iets wat een dochter normaliter niet uitgebreid met haar moeder bespreekt. En verder: als je dochter seks heeft, dan zou ik de pil toch maar eens serieus overwegen. Dat is nl. een heel ander verhaal dan de vraag of seks binnen een vaste relatie hoort.

Priscilla

Priscilla

04-03-2016 om 16:03

daar

Daar is zelfs een naam voor: friends with benefits. En als beiden daar happy mee zijn, ach, ze heeft in ieder geval een vaste partner en geen losse bedpartners, zulllen we maar zeggen.
Ik zou in ieder geval met dochter goed praten over anticonceptie want ik neem aan dat je bedoelt met ze is niet aan de pil dat ze geen anticonceptie gebruikt. Er zijn namelijk ook andere mogelijkheden voor anticonceptie.

Mokkamysje

Mokkamysje

04-03-2016 om 16:03 Topicstarter

vraagstukken

Het is duidelijk dat ze anticonceptie moet gebruiken.

Maar ik wil eigenlijk weten hoe je hier als ouder mee omgaat.

Wat zou jij doen als dit je dochter is?

Moet ik dit toestaan? ze doen het bij mij in huis.

Is het normaal tegenwoordig, ben ik ouderwets?

Puck

Puck

04-03-2016 om 17:03

Wat kan je er tegen doen?

Tja, doen ze t niet bij jou thuis dan wel ergens anders. En nee, ik geloof niet dat dit normaal is tegenwoordig, dat hoop ik tenminste niet. Als t mij zou overkomen zou ik er ook zeker niet blij mee zijn maar vooral met dochter in gesprek gaan over hoe ik erover denk en waarom zij hier wel voor kiest. Meer kun je denk ik op deze leeftijd redelijkwijs niet doen.

Imogen

Imogen

04-03-2016 om 17:03

verschil?

'Dus zolang ze geen ander vriendje of vriendinnetje hebben, blijven ze dit doen. Moet ik dit toestaan? ze doen het bij mij in huis.'

Toen ze nog verkering hadden, vond je het ook goed dat ze sex hadden. Dus waarom nu ineens niet dan? Het gaat om dezelfde jongen, en ze doen het alleen met elkaar zolang er geen ander in het spel is. Wat is het verschil met hiervoor voor jou?

Mokkamysje

Mokkamysje

04-03-2016 om 17:03 Topicstarter

Puck

Dankjewel voor je reactie.

Mokkamysje

Mokkamysje

04-03-2016 om 17:03 Topicstarter

Verschil is

Dat seks iets is dat binnen een relatie hoort. En dat je dat doet met iemand speciaals. Niet zomaar iemand.

Daarom heb ik er moeite mee.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

04-03-2016 om 18:03

Nee natuurlijk niet

Nee, natuurlijk is het niet normaal dat 16-jarigen casual seks hebben. Ik zou dat ook zeker niet toestaan in mijn huis, en het kind kan ook een preek tegemoet zien om haar wat fatsoen bij te brengen.

Imogen

Imogen

horen?

'Dat seks iets is dat binnen een relatie hoort. En dat je dat doet met iemand speciaals.'

Ik snap dat je je dochter dat gunt. Maar het is natuurlijk niet zo dat sex perse alleen binnen een relatie 'hoort'. Mannen (en vrouwen?) die gebruik maken van prostituees, one-night-stands, parenclubs, er zijn echt veel meer manieren om sex te beleven dan alleen binnen een relatie met iemand die speciaal is.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

Tja, niet normaal....

Het is iets wat gebeurd. Wat wil je dan? Dat ze het stiekum ergens anders doet? Sex kun je verbieden, maar of jouw verbod ook nageleefd wordt, dat is een ander verhaal.

En vroeger gebeurde het ook op die manier. Ik geloof er namelijk niets van dat ik de enige 16 jarige was met een vriendje voor de sex in de jaren 80 in Nederland.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-03-2016 om 19:03

Wat wil je doen?

Je bent er niet bij hè. Dus echt voorkomen kun je dit niet.
Je mening geven en een blokkade opwerpen kan wel.

bloemetje

bloemetje

04-03-2016 om 21:03

tegenwoordig

"Is het normaal tegenwoordig, ben ik ouderwets?"

Het heeft helemaal niets met 'tegenwoordig' te maken. Laat dat los. Ook in onze jeugd (en die van onze ouders) was er een grote diversiteit in 'hoe het hoort met sex'. Je kunt niet zeggen of iets 'normaal' is. Je kunt wel constateren wat JIJ normaal vindt., maar realiseer je dat er massa's mensen zijn die andere dingen normaal vinden. Er wordt wat afgesext in Nederland, binnen relaties maar ook heel veel buiten relaties. Dat is nu eenmaal zo. Maar dat zal jij toch ook wel weten?

Veel ouders hopen/verwachten dat hun kind braaf wacht met sex tot hij/zij volwassen is en de liefde van zijn/haar leven heeft gevonden. De realiteit is natuurlijk gewoon anders. Bij pubers gieren de hormonen door het lijf, biologisch gezien zijn ze helemaal klaar voor sex. En natuurlijk kun je als ouder proberen jouw persoonlijke opvattingen over sex en liefde aan je kind over te dragen. Maar uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen keuzes. Zeker een meisje dat al seksueel actief is geweest (zoals jouw dochter), ga je gewoonweg niet meer afremmen.

En zolang ze het beiden graag willen, waarom zou jij het willen verbieden? (en wat denk je dat het mer de relatie tussen jou en je dochter zal doen?)

Maar....

" Moeders wil is wet, eerst de pil en dan naar bed ".

Op je 16e ongewenst zwanger, dat is wel een probleem.

Mokkamysje

Mokkamysje

05-03-2016 om 08:03 Topicstarter

Fijn

Dank voor jullie meningen en inzichten.

Tihama

Tihama

05-03-2016 om 21:03

Inderdaad

Ik vind de anticonceptie het enige echt belangrijke.

Ik geloof niet dat seks alleen in een vaste relatie thuishoort. Als je dochter zich er prettig bij voelt is het prima. En net als Sindbads vrouw: het is geen kwestie van 'ouderwets' of de jeugd van tegenwoordig'. Volgens mij is het enige verschil dat er tegenwoordig misschien iets makkelijker over gesproken wordt.

Maar die anticonceptie is echt het allerbelangrijkste. En enige aandacht voor SOA's natuurlijk ook, want de vraag is of ze wel condooms gebruikt.

40er

40er

05-03-2016 om 23:03

Zo lang ze het veilig doet, dat zou voor mij het belangrijkste zijn. Liefst double dutch, pil èn condoom.
Hoe jij er tegenaan kijkt, casual sex, dat ziet zij waarschijnlijk anders. En om eerlijk te zijn geef ik haar groot gelijk. Nu is het makkelijker dan als ze getrouwd is

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.