Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

franmi

franmi

19-06-2017 om 11:06

Vriendje mee op vakantie

Broers (en vaders) voelen zich toch vaak erg ongemakkelijk als hun zusje (dochter) een vriendje krijgt. Moeders ook wel natuurlijk maar vaak toch anders. Natuurlijk is het onzin dat de broers hun zusje willen beschermen maar dat willen ze vaak toch. Mijn broers waren (zijn) altijd heel beschermend naar mij toe geweest. Met name mijn oudste broer. Mijn oudste broer voelt zich sowieso altijd heel verantwoordelijk voor de jongere broers en zussen. Wat ik wel snap. Ik ben de een na oudste zus (mijn oudste zus is overleden) en ik voel me ook wel verantwoordelijk voor de familie.

Mijn dochter is overigens verbaal sterker dan de broers en in een fysiek gevecht zet ik mijn geld ook op haar in. Toch weet ik zeker dat als ze straks een vriendje mee zou nemen de jongens daar echt niet blij mee zijn en hem goed in de gaten zouden houden. Wat alleen maar goed is want als hij dan toch blijft rondhangen dan toont hij dat hij karakter heeft en dat is geen slechte eigenschap.

Kyana

Jij schreef: Broers (en vaders) voelen zich toch vaak erg ongemakkelijk als hun zusje (dochter) een vriendje krijgt. Moeders ook wel natuurlijk maar vaak toch anders.

Dat jij zelf iets ervaren hebt, en het daarom als vanzelfsprekend ziet, wil echt niet zeggen dat dat algemene praktijk is. Laat staan wenselijk. Ik krijg het bijna met je toekomstige schoonkind te doen. Het lijkt me heel akelig zo'n argwanende schoonfamilie binnen te komen.

vlinder72

vlinder72

21-06-2017 om 18:06

Kyana

Ik val bijna van mijn stoel van verbazing. Je maakt toch een grap hoop ik. Ongemakkelijk voelen als je dochter een vriend krijgt? Beschermende broers?

Het krijgen van een relatie (vriend) hoort erbij. Ik ben benieuwd en ik sta ervoor open. Mijn zoons mogen zich nergens mee bemoeien, het is niet hun vriend. Ik verwacht ook niet dat mijn man zich ongemakkelijk gaat voelen. Het is hooguit iets nieuws en misschien wennen om iemand erbij te hebben.

Bennikki

Bennikki

21-06-2017 om 23:06

Het klinkt wel verkeerd

Om als oudere broer je zusje te willen beschermen, maar mijn oudste is een meisje en reken maar dat ze haar jongere broer toen hij net op de middelbare kwam in de gaten heeft gehouden; dat ze hem, als hij geplaagd zou worden, zou helpen; en mocht hij een vriendin krijgen, zou ze haar wel ondervragen. Vriendelijk natuurlijk.

Vesta

Vesta

22-06-2017 om 10:06

familie

familie is toch anders op zo'n school. Mijn grote neef (niet zo'n beste reputatie op school) hield mij ook in de gaten en dat heeft mij heel wat pesterijen bespaard, want kwam je aan zijn kleine nichtje dan kon je een beuk krijgen.

Li

Li

22-06-2017 om 11:06

haha

Dat heb ik ook voor mijn kleine broertje gedaan. Hij is nu 2 koppen groter dan ik.

Paperclip

Paperclip

22-06-2017 om 17:06

Ik zie ook het probleem niet zo

Ik vind het juist ook wel schattig. Volgens mij hebben (de meeste) oudste kinderen een overontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel. Ik tenminste wel. En ik kan me zomaar voorstellen dat die 3 broers hun zusje tegen pijn en verdriet willen beschermen. Gaat ze niet lukken natuurlijk, maar dat ze die intentie hebben vind ik juist heel mooi. Ze houden duidelijk veel van haar. Familie zorgt voor elkaar, of hoort dat te doen, in mijn ogen. En dat kan ook met een hoop humor, maar met wel een serieuze ondertoon.

Moeder

Moeder

22-06-2017 om 17:06

Hier ook

Toen ik, heel lang geleden, tiener was en een vriendje kreeg, hield mijn vier jaar oudere broer alles nauwlettend in de gaten hoor.

En nu mijn dochters vriendjes krijgen, vindt hun vader dat ook best moeilijk. Toch een dingetje van (sommige) mannen denk ik.

Normaal

Als oudere broer/zus voel je altijd je verantwoordelijk voor de jongere kinderen. Dat is heel normaal. Je wilt hun beschermen en zorgen dat ze het goed hebben.
En broers zijn meestal wat meer beschermend naar een zusje toe als ze een vriendje krijgt. Je wilt tenslotte niet dat je zusje met zomaar een jongen wat heeft. En je moet ook niet vergeten dat jongens op de middelbare school veel stoere taal om zich heen horen van andere jongens over meisjes en meisjes zoenen en dergelijke. En daardoor zijn ze vaak nog weer wat meer beschermend naar hun zusjes toe omdat ze weten dat sommige andere jongens niet echt geschikt vriendjes materiaal zijn.

Anick

Anick

23-06-2017 om 10:06

Leuk juist

Leuk en lief juist! En natuurlijk is zoiets niet bepalend of naakt het dat een meisje niet zelf kan beslissen.
Wilde dat ik zo'n broer had gehad. Bij de mijne heb ik altijd het gevoel gehad dat hij me letterlijk en figuurlijk naar het leven stond.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.