Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Sandra
27-03-2018 om 08:03
Vriendinnetje van zoon wil blijven slapen
Mijn stiefzoon van net 16 heeft sinds 2 maanden een (eerste) vriendinnetje (18) en heeft haar ongeveer 4x gezien inmiddels.
Ondanks het feit dat ze 16 en 18 zijn, zijn ze beide nog zeer onvolwassen en kinderlijk. Voor beiden is dit een eerste ervaring en hebben ze in het dagelijks leven toch al wat moeite met contacten en helemaal fysiek contact.
Nu komt de vraag of ze bij elkaar mogen blijven slapen, bij elkaar in bed. Mijn man heeft het standpunt aangenomen dat hij dit te snel vindt, maar zijn ex vindt het allemaal prima. Het vriendinnetje heeft momenteel geen anticonceptie, hij heeft wel condooms gekregen, en ze geven allebei aan nog geen sex te willen hebben.
Wat zijn jullie meningen? Ik zelf ben normaalgesproken erg ruimdenkend, maar in dit geval zie ik het niet zitten dat ze al bij elkaar in bed liggen. Ze mag best blijven slapen, maar dan gewoon nog even apart.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, en laat ze maar eerst eens gewoon oefenen met zoenen en knuffelen, want dat verloopt ook maar zeer moeizaam ;-P
Even benieuwd naar wat jullie ervan vinden..

Phryne Fisher
Ik zou het ook niet aanmoedigen maar het is niet heel erg raar dat de ex het wel goed vindt dat ze samen slapen. Als de ouders daar niet uitkomen kun je er dus niet zoveel mee. De stiefmoeder moet zich er in ieder geval buiten houden.

AnneJ
Eigen tempo
Je kunt ze ook die eerste ervaringen met elkaar gunnen. Zorg dat ze goed voorgelicht zijn en dat je stiefzoon weet hoe een condoom te gebruiken.
En dan doen ze het inderdaad op hun eigen tempo. Zodra ze er zelf aan toe zijn. Waarom zou jij daar de controle over willen hebben? Dat zou je toch zelf ook niet wensen?
Zorg dat ze goed weten dat sexualiteit prettig is maar ook spannend. En dat je elkaar respecteert. Dat er in het vuur ook weleens iets niet helemaal goed gaat maar dat je met elkaar in gesprek blijft. En je eigen grenzen en die van de ander bewaakt.
De attentie zou niet uit moeten gaan naar verbieden maar naar veilig en vertrouwd de sexuele relatie kunnen ontwikkelen. Met name als het geen sterren in communicatie zijn en wat kinderlijk is vertrouwen, concrete uitleg en jou beschikbaarheid gewenst.
Geef elkaar de ruimte om ook zonodig apart te slapen. Geef dat ook aan.

wil40
27-03-2018 om 09:03
Nee.
Ze kennen elkaar net 2 maanden en hebben elkaar 4x gezien.
Mijn band met mijn bakker is nog hechter, die zie ik bijna iedere dag.
Dat logeren komt wel een keer, ik ben het dus eens met je man.
Wat de moeder van je stiefzoon accepteert kan je weinig mee vermoed ik.
Hoe weet jij overigens dat het zoenen en knuffelen moeizaam verloopt? Ben je daarbij?

Sandra
27-03-2018 om 09:03
Reactie
Hoi Wil, daar zijn we inderdaad bij soms.
Bij het afscheid of als ze elkaar weer zien na 2 weken, durft er nog geen kusje gegeven te worden. Een echte knuffel heb ik nog niet gezien. Wel houden ze continue handje vast, of een arm om haar schouder.
We werken met de zoon al langere tijd aan zijn moeite met fysiek contact (zijn vader een knuffel geven is al heel spannend), en het vriendinnetje heeft zelf ook aangegeven moeite te hebben met fysiek contact. Natuurlijk zullen ze best zoenen en ietje verder als ze alleen zijn, dat lijkt me heel logisch. Vandaar ook deze vraagstelling.
Erover praten vinden alle partijen moeilijk. Ervanuitgaande dat YouTube wel de uitleg biedt over hoe een condoom aangebracht moet worden, vind ik persoonlijk niet echt bijdragen tot open communicatie. Moeder heeft me ooit gevraagd of ik de sexuele voorlichting zou willen doen, want dat durfde zij niet. Dus als stiefmoeder mag ik me eigenlijk nergens mee bemoeien, maar word ik wel om advies gevraagd....
Beide ouders vinden het moeilijk om nee te zeggen, omdat zoonlief eindelijk es een vriendinnetje heeft en ze hem uiteraard alles willen gunnen. Dat snap ik ook allemaal wel. Zoonlief is nogal 'onhandig', kan emoties niet altijd herkennen, mij baart dat wel zorgen.
De gemiddelde 16 en 18 jarige is echt een stuk volwassener.

wil40
27-03-2018 om 12:03
Advies.
Nu spring je over op sexuele voorlichting en dat de ouders daar moeite mee hebben.
Maar...vader vindt het nog te vroeg en jij vindt het nog te vroeg om het stel bij elkaar te laten slapen. Jij vroeg onze mening daarover en die heb ik gegeven.
En verder zou ik niet kijken naar de "gemiddelde puber", het gaat om je stiefzoon. Ik vind het helemaal niet onvolwassen als een net 16 jarige jongen emoties nog niet goed kan herkennen en nog wat onhandig is.
Eigenlijk lijkt me dat best wel gemiddeld. Het zou mij geen zorgen baren in ieder geval.
Emoties herkennen van iemand die je 4x hebt ontmoet? Sommige stellen lukt dat na 40 jaar huwelijk nog niet.
Laat ze lekker samen leuke dingen doen, samen op pad en elkaar leren kennen zonder dat volwassenen er om heen moeten "praten, voorlichten en zich zorgen maken". En knuffelen en zoenen ontdekken ze wel samen, of niet, ook goed toch?

linda75
27-03-2018 om 12:03
geen moeite
Ik zou er geen moeite mee hebben. Onze zoon sliep ook met drie maanden bij zijn vriendin... en ik weet dat er toen ook het eea is gebeurd...niet all the way maar wel meer dan zoenen.
Je zegt zelf dat ze elkaar al amper durfen te zoenen... dan vermoed ik dat er idd geen sex zal komen maar misschien wat gefriemel. Ze zijn 16 en 18 dus oud genoeg om dat te mogen ontdekken... Maar ja wat anderen zeggen.. je bent niet de moeder dus heb je je denk ik te schipperen in de beslissing van de ouders.
Verbieden zou ik in geen geval doen.. dan durven ze het in de toekomst niet meer te vragen, apart liggen.. tja kan je doen... maar ik zou er dus geen moeite mee hebben als ze samen slapen...

linda75
27-03-2018 om 14:03
overigens
lees ik nu dat zij niet aan de anti conceptie is.. ik denk wel dat je je zoon duidelijk moet maken dat dat wel verstandig is voor ze verder gaan...

Pennestreek
27-03-2018 om 15:03
Waarom in 1 bed? Weet je dat?
Hebben ze wel verteld waarom ze perse in 1 bed willen slapen? Komt vreemd op mij over, omdat ze allebei zo duidelijk aangeven nog geen behoefte te hebben aan veel intimiteit.
En is dat dan een 2-persoonsbed, of een 1-persoons? Ik zou zelf niet met 2 personen in een 1-persoonsbed kunnen slapen, dus dat zou ik sowieso niet goed vinden, maar dan dus om die reden. Leg lekker een extra matras/opblaasbaar iets op zijn kamer, dan kunnen ze zelf kijken wat prettig is.
Want op zich zou ik denk ik geen bezwaar hebben tegen samen op een kamer, juist omdat ze allebei moeite hebben met fysiek contact. Ik zou het ze denk ik gunnen om dat samen te leren. En erop vertrouwen dat ze gewoon nog niet 'all the way' gaan, omdat ze dat allebei aangeven. Ik zou er wel nog een gesprekje aan wagen, dat ze respect moeten hebben voor elkaars grenzen, en dat seks nog echt niet verstandig is zolang zij geen anticonceptie gebruikt.
Maar als de vader het echt niet wil, dan is dat zo. Zijn huis, zijn regels. En net 16 is ook nog best jong. Dus ik kan er op zich best in mee gaan. Maar zoals jij ze beschrijft klinken ze meer als vrienden, waar op die leeftijd, en met die hormonen, iets meer bij komt kijken, maar dat meer staat niet voorop. Ik denk dat ik het gewoon zou behandelen als een logeerpartijtje. Vooral omdat je aangeeft dat ze beiden onhandig/emotioneel onvolwassen/nog niet zover zijn. Als er ongelijkheid in het spel zou zijn wat dat betreft ligt het anders.

madeliefste
27-03-2018 om 15:03
Eindelijk?
Eindelijk eens een vriendinnetje? Hij is 16 , dat is toch niet extreem laat?
Waarom zitten jullie er zo bovenop, op het fysieke contact dat moeizaam loopt? Niet iedereen is knuffelig toch?
Mijn kind neemt ook geen afscheid met een kus oid want wij zijn erbij. Ondertussen doen ze dat wel als wij niet toekijken, ik snap dat wel.
Maar goed, het slapen. Voor beiden is iets te zeggen, maar wel moet de anticonceptie goed geregeld zijn.

Priem
27-03-2018 om 23:03
2 maanden.
4 x gezien.
Durven geen kusje te geven maar willen wel samen slapen.
Zeg gerust gewoon: nee.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.