Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ano

Ano

29-11-2017 om 15:11

Vriendinnetje dochter problemen

Mijn dochter van 14 heeft een beste vriendin van 13. Ze zijn vaak bij haar, nog vaker hier, hele dagen soms. Het meisje is aardig, maar wel wat verlegen en afstandelijk. Geeft helemaal niet, ze is wel lief en ze is een goede vriendin van onze dochter.

Helaas, ze heeft ook wat probleempjes. Mijn dochter destijds ook, die had iets heel vervelends meegemaakt, waardoor ze begonnen was zichzelf te snijden. Gelukkig zijn we hier achter gekomen (mede doordat ze lieve oudere zussen heeft die ze in vertrouwen durft te nemen) en we hebben haar kunnen helpen. Gelukkig doet ze het nu niet meer.
Het andere meisje snijdt/sneed zich ook. Ik had ook een beetje het idee dat ze elkaar het aanpraatten. Of ze het nu nog doet, weet ik niet, maar mijn dochter zegt geregeld dat ze problemen heeft. Of ze moet er opeens 's avonds heen, want 'haar vriendin heeft haar nodig'.
Deze vriendin heeft ook een vriend, volgens mij is hij 16. Zij is 13. Haar ouders weten er van. De moeder een beetje meer dan haar vader, die is wat strenger en staat minder toe. Zo komt hij daar wel thuis als vader er niet is en hij glipt weg, voordat vader thuis komt. Moeder lijkt hier vanaf te weten en houdt het verborgen voor vader.
Deze jongen schijnt een behoorlijke invloed te hebben op het meisje. Zo zei hij, toen ze 13 zou worden, dat hij met haar naar bed zou gaan op haar verjaardag. Als ze dat niet zou doen, zou hij het uitmaken. De moeder van het meisje hoorde hier van en heeft er niets aan gedaan. Uiteindelijk schijnt het niet gebeurd te zijn.
Hij lijkt de dienst uit te maken en het meisje schikt zich er naar. Ze gaat vaak naar hem toe, of hij komt bij haar. De moeder van het meisje brengt en haalt haar dan. Ze heeft ook eens stiekem bij hem geslapen, tegen haar ouders heeft ze toen gezegd dat ze bij mijn dochter sliep. Ik wist daar niets van, ik hoorde dat later pas.
Ook schijnt ze, op weg naar school, eerst naar zijn huis te gaan om hem te wekken, want zijn moeder 'kan de trap niet op'.
Nu had dit meisje samen met mijn dochter en nog twee vriendinnen afgesproken 's middags de stad in te gaan. Opeens kon ze niet, ze zou 's avonds pas heen gaan. Op mijn vraag waarom, zei ze dat haar vriend alleen 's avonds wou en dat ze dat dan moest doen. Als ze namelijk tegen hem in zou gaan, zou ze geslagen worden. Later werd het: als ze een grote mond heeft, krijgt ze klappen. Toen ik daarvan schrok en doorvroeg, krabbelde mijn dochter terug en zei ze dat ze niet geslagen werd, maar dat hij dan boos op haar werd.
Ze zegt dat vriendin zegt het zat te zijn, dat ze geen hond is en dat ze zo niet behandeld wil worden, maar ze wil het ook niet uitmaken. We hebben het over een meisje van 13...
Ik weet niet wat ik hier mee aan moet. Mijn dochter is behoorlijk aan het puberen en wordt woest als ik ook maar ergens iets van zeg, laat staan als ik wat over de situatie van vriendin zeg. Ik heb er over gedacht de moeder in te lichten, maar dan weet mijn dochter meteen dat ik gepraat heb en dat gaat ze me zacht gezegd niet in dank af nemen. En dan zou de vriendschap tussen de twee meiden ook over zijn denk ik, want mijn dochter heeft natuurlijk beloofd niets te zeggen.
Dus ja...ik vind dit heel moeilijk. Wat zouden jullie doen?

mirreke

mirreke

01-12-2017 om 12:12

Ga met je dochter (ondanks het puberen) overleggen wat zij er zelf aan kan doen om haar vriendin te helpen. Leg uit dat het juist fijn is dat zij helpt, probeer haar te vragen hoe zij het zou vinden als het om haar ging, en haar vriendin weet het maar wil/kan niet ingrijpen.
Leg uit dat ze zelf kan bellen naar de kindertelefoon.
Leg er niet teveel drama in, maar geef je dochter het gevoel dat dit niet goed is zo. Als je dochter wel wil bellen, geeft de kindertelefoon vast goed advies. Als je dochter niet wil bellen en verder toch niets wil doen en boos wordt, zou ik de vertrouwenstelefoon van de school bellen waar het meisje zit, en dit verhaal vertellen. Aangeven dat je dochter niet wil dat bekend wordt dat het via haar komt. Zij weten vast wel wat ze moeten doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.