Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

nienke
07-01-2017 om 15:01
vraagje over ouders
Beste ouders,
ikzelf ben een puber die in de tweede zit van de middelbare school en laatst heb ik een 1,7 gehaald voor wiskunde terwijl ik wel gewoon heel goed geleerd had en wiskunde is ook mijn aller slechtste vak en dat weten mijn ouders ook. Mijn vraag is: waarom worden ouders zo boos als hun kind een slecht cijfer haalt (terwijl er wel goed geleerd is)?

Ely
07-01-2017 om 16:01
Goeie vraag
Omdat ik zelf mijn portie enen ook wel heb gehaald in mijn schooltijd behoor ik niet tot die groep ouders maar ik ken ze wel zeg maar. Wat ik zie is dat het vooral frustratie is, machteloosheid, heel graag willen dat je mooie cijfers haalt zodat je meer te kiezen hebt in je leven(uiteindelijk). En het is soms moeilijk te zien als ouder dat een kind werkelijk zijn best heeft gedaan met leren omdat het vanaf de zijlijn kan lijken dat het altijd meer, beter of slimmer kan.
Het is misschien beetje de omgekeerde wereld maar wellicht kun je je ouders meer grip geven door ze dmv bv overhoren of samen een proeftoets maken ze te laten zien dat je goed leert.

Ouder
07-01-2017 om 18:01
nienke
Omdat je, als je heel goed geleerd hebt, geen 1,7 kúnt halen. In de ogen van ouders heb je dan niet goed geleerd maar er heel lang aangezeten zonder het te begrijpen. In de ogen van ouders heb je niet gevraagd aan de leerkracht om het uit te leggen en heb je de oefeningen van het hoofdstuk blijkbaar niet begrepen.

Half a twin
07-01-2017 om 19:01
ouder
Waarom kun je geen 1.7 halen als je heel goed geleerd hebt? Mijn dochter is ern keer zo in paniek geraakt toen ze de eerste som niet snapte dat de rest ook niet meer lukte. Ze had binnen de tijd maar 3 van de 5 opgaves gemaakt en dan ook nog helemaal niet op de goede manier. Een 2.3 was het resultaat. Echt een soort black out.
Ik ben dan niet blij maar ook niet boos. Ik ga er van uit dat het een incident is. Volgende proefwerk zal vast beter gaan.
Mijn kind heeft moeite met de talen, als ik over ieder overhorinkje waar ern 4 gehaald word boos moet worden ben ik de hele week boos en daar schiet kind niets mee op. Boos worden over onvoldoendes is zo zinloos. Het verhoogt bij kind de stress om volgende keer wel goed te scoren en dan lukt het weer niet.
Wie hier een 8 of hoger haalt mag kiezen wat we eten ongeacht waarvoor die 8 is gescoord. Een 8 voor gym of topo maakt niet uit. De pizza en patat dagen komen hier soms mijn neus uit. Maar als dat de manier is om te stimulerenschik ik mij in mijn lot.

Brandweervrouw
07-01-2017 om 19:01
Als een kind van mij een onvoldoende haalt terwijl er goed is geleerd, ben ik zeker niet boos. Waarom zou ik? Ik vind het alleen maar heel vervelend voor kind. Kennelijk is er iets mis gegaan, verkeerde inschatting gemaakt, blackout, oid. Ik raad kind aan om te achterhalen waarom de toets onvoldoende was, bij de docent of samen met mij (als dat kan).
Ben trouwens ook niet boos als er een onvoldoende is gehaald en er niet goed is geleerd.

n@nny
07-01-2017 om 20:01
Frustratie
Ik denk dat het is zoals Ely mooi verwoordt: frustratie en machteloosheid, omdat je als ouder graag wil dat het goed gaat met je kind. Het is zeker niet de beste reactie, en wellicht weten je ouders dat zelf ook wel. Maar menselijk is het wel...

Jaina
Hier
Ik word wel boos op enen maar er worden hier ook alleen 1en gehaald als er niet geleerd is.als iemand hard zou leren en alsnog een 1 zou halen is dat geen reden tot boosheid maar om samen het achterliggende probleem te achterhalen.

Kaaskopje
Wiskunde
Ik was vreselijk met wiskunde. Ik kan mij niet herinneren dat mij ooit aangeboden is om het rustig uit te leggen. Je kunt nog zo goed leren, maar als je niet begrijpt hoe je een opdracht moet uitwerken, blijft het misgaan met proefwerken.

tante Sidonia
07-01-2017 om 21:01
je hebt gelijk
als jij echt je best hebt gedaan dan is het niet oke dat je ouders alleen maar boos zijn.
Als je echt wil weten waarom ze boos zijn dan is het eerlijke antwoord waarschijnlijk dat ze in jou zijn teleurgesteld. Dat is heel naar voor jou en zeker als jij je best hebt gedaan. Je ouders zijn dan eigenlijk te veel op de prestatie gericht en niet op jou als persoon. En misschien stellen ze dan te hoge eisen aan jou. Dat zal het geval zijn als je sowieso veel onvoldoendes haalt dan zou het kunnen zijn dat het opleidingsnivo te hoog gegrepen is. Of dat je er echt een potje van maakt.
Ik zou met je ouders gaan praten. Want wij kunnen van alles interpreteren maar alleen zij kunnen zeggen wat hun drijft om zo te reageren. En vraag daar eens naar op een rustig moment, niet als er al irritatie is. vertel er ook bij wat het met jou doet dat zij zo boos doen!

Ouder
07-01-2017 om 22:01
blackout
Als Nienke een blackout had gehad had ze dat wel gezegd. Ze zegt dat ze heel goed had geleerd en een 1,7 heeft gehaald. Mijns inziens kan dat niet. Zeker bij wiskunde want daar oefen je eerst heel wat keren door je huiswerk te maken. Ik kan me niet voorstellen dat dat foutloos ging. Ook heb je vaak nog herhalingsopgaven etc Als je goed geleerd hebt maak je die grotendeels foutloos, begrijp je het hoofdstuk en heb ook de gewone opgaven goed gemaakt. Zo zit wiskunde in elkaar. Het is geen zaakvak waarbij je heel goed geleerd hebt maar plotseling vragen kreeg over iets wat je niet goed had geleerd. Je kunt uren leren op een zaakvak en nog een 1 halen. Als je wiskunde goed geleerd hebt is dat haast onmogelijk zonder blackout.

Half a twin
07-01-2017 om 23:01
ouder
Nienke is 13 of 14 he geen volwassene. Voor haar gevoel heeft ze goed geleerd. Beheerste ze de stof. Weet zij veel of ze een blackout had of niet.
Wiskunde is geen zaakvak maar het is wel een puber met alle puberverschijnselen die erbij horen.

Morgaine
08-01-2017 om 04:01
Ouder
Als je wiskunde moeilijk vindt, dan kun je ondanks goed leren prima een 1,7 halen hoor. Het lijkt me dan wel handig om bijles te krijgen...

Ouder
08-01-2017 om 09:01
Precies
Jullie slaan de spijker juist op de kop. Een puber kan dénken dat er heel goed geleerd is maar dat is dus niet zo. Er is waarschijnlijk veel tijd aan besteedt maar te laat. Als je bij wiskunde de opgaven voor het leren hebt begrepen hoef je er maar weinig tijd aan te besteden. Zoals ik al zei, het is geen zaakvak.
Bijles inderdaad.

nienke
08-01-2017 om 10:01
wel degelijk een black out
Heel erg bedankt voor alle reacties. Tijdens het proefwerk had ik wel degelijk een black out wat ik wel vaker heb ivm faalangst. Ik heb het besproken met mijn ouders over bijles en hun leek het een uitstekend idee. Oh ja ik had het nog gevraagd aan mijn moeder waarom ze zo boos erover was maar ze gaf er geen antwoord op. Maar ik vind het fijn dat ik het nu ook eventjes heb gehoord van andere ouders bedankt!

zebra
08-01-2017 om 12:01
herkenbaar
onze zoon heeft dat ook wel gehad, dacht dat hij goed geleerd had en dan toch zo'n dikke onvoldoende, soms idd door blackout. Is dan heel jammer want als ouder vind je het fijn als je kind voldoendes haalt en het duurt gewoon weer een hele tijd voordat dat erg lage cijfer weer opgehaald is. Maar we zijn er nooit boos om geworden, zeker niet bij vakken waarin zoon wat minder sterk was/is. Was zelf bepaald geen hoogvlieger namelijk.
Goed dat je bijles gaat volgen, alvast veel succes met je volgende toetsen!

Half a twin
08-01-2017 om 12:01
Niet liever faalangst reductie training?
Bijles voor wiskunde helpt je alleen met wiskunde masr dan kan je nog steeds een blackout krijgen bij natuurkunde of zo. Faalangstreductie helpt voor alle vakken, dan voel je je zekerder als je een toetsweek in gaat vraag er eens naar bij je mentor. Mijn dochter is daar goed mee geholpen.

Ouder
08-01-2017 om 14:01
maar
waarom zei je dan niet meteen dat je een blackout had? Wil je ons testen of zo?

Brandweervrouw
08-01-2017 om 15:01
Onaardig
Ouder, wat reageer je onaardig. Lijkt me niet nodig.
Nienke, wat goed dat je zelf met een oplossing bent gekomen. Ik hoop dat de bijles je gaat helpen. Succes!

Vesper Lynd
08-01-2017 om 20:01
Boos
Ik word nooit boos om onvoldoendes. Met een van de kinderen leef ik mee, want die vind het zelf verschrikkelijk. Bij de ander zucht ik diep, en neem me voor om er weer wat meer bovenop te gaan zitten en begeleiden.

Niki73
09-01-2017 om 14:01
Niet boos.
Als mijn kinderen een onvoldoende halen, ga ik met de kinderen samen kijken waar die onvoldoende vandaan komt. Hoe we zoiets een volgende keer kunnen voorkomen.
In jouw geval zou ik uitzoeken of er een faalangststraining in de buurt gegeven wordt. Verder eventueel wat wiskundebijles om je wat meer zelfvertrouwen in dat vak te geven.

Flanagan
09-01-2017 om 16:01
Reactie van een ouder
Kan ook verklaard worden door het besef van een ouder dat een leerling nu wel 3x zo hard moet werken om die 1,7 weg te werken. Ouders kijken vaak wat verder vooruit dan het resultaat van één toets.
@Nienke, misschien weten je ouders dat het voor jou moeilijk wordt om een zware onvoldoende op te halen en reageren ze daarom niet fijn.

Half a twin
09-01-2017 om 17:01
maar flanagan
Boos worden heeft toch weinig positief effect? Dat geeft een kind alleen maar meef stress en faalangst. Dan zitten ouders er bovenop en wordt er weer een onvoldoende gescoord. Zit er nu zelf met een 3e klasser middenin. Was goed ziek tijdens een toetsweek en moet veel proefwerken inhalen. Heeft ook onvoldoendes gehaald. De stress is hoog.

Flanagan
09-01-2017 om 18:01
Half a twin,
Nienke vroeg waarom ouders zo kunnen reageren. Ik denk puur uit bezorgdheid.
Het antwoord zegt niet over mij persoonlijk. Ik ben vroeger voor niets een jaar blijven zitten.
Ik weet wel hoe hard ik moest rennen als ik een keertje rustig aan had gedaan.
Hiermee wil ik niet zeggen dat Nienke het rustig aan heeft gedaan, maar ze heeft nu wel wat weg te werken.

Half a twin
09-01-2017 om 19:01
boos uit bezorgdheid
Zou kunnen maar dan nog denk ik dat je als ouder op moet passen. Boos is in zo'n geval zo zinloos. En alleen maar stress verhogend. Een 2 is niet leuk en een hele toer om op te halen. Dochter stond na de eerste periode teveel onvoldoendes om over te gaan. Er zijn er nu al 4 weggewerkt met wel wat stevige gesprekken naar geen boosheid.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.