Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Veerle van G.
02-02-2010 om 10:02
Vraag van dochter
Op verzoek van mijn dochter wil ik jullie een vraag voorleggen.
Haar vriendin, laten we haar Annie noemen, heeft haar in vertrouwen genomen over het volgende: Annie's zus, zeg maar Linda, heeft Annie verteld dat ze laatst, nadat Annie en Linda ruzie hadden gemaakt, zichzelf heeft gesneden en opzettelijk heeft gebraakt. Annie is hierover erg van streek en voelt zich schuldig. Linda is al een paar keer opgenomen geweest vanwege anorexia en dat ging nu sinds een jaar wat beter. Linda heeft zichzelf wel vaker gesneden, maar dat weten haar ouders en behandelaars niet.
Annie voelt zich nu schuldig, mijn dochter heeft haar al bezworen dat ze dat niet moet doen omdat het normaal is dat zussen wel eens ruzie met elkaar maken.
Toen mijn dochter me dit vertelde, was mijn eerste reactie dat Linda's ouders ingelicht moeten worden. Mijn dochter denkt ook wel dat dat zou moeten, maar zij wil Annie's vertrouwen niet beschamen en Annie wil Linda's vertrouwen niet beschamen. Als het echt noodzakelijk is, zal mijn dochter wel aandringen bij Annie. Maar we weten geen van beiden hoe noodzakelijk dat is. Zou je het als incident kunnen zien waar niet te veel nadruk op gelegd moet worden? Of is het een teken aan de wand en moet er ingegrepen worden?
Heeft iemand goed advies?
Alvast bedankt,
Veerle

Tirza G.
02-02-2010 om 11:02
Ingrijpen
Ja, hier moet je op ingrijpen. Een anorect herstelt vrijwel nooit helemaal volledig en jezelf snijden is eigenlijk gewoon een ander signaal van een heel ongelukkig kind. Het feit dat ze hier na een ruzie toe over gaat, vind ik beangstigend. Zij weet geen weg met haar emoties anders dan op zichzelf af te reageren.
Tirza

Veerle van G.
02-02-2010 om 17:02
Bedankt
Goed, we moeten er dus wel wat mee doen.
De volgende vraag is hoe we het moeten aanpakken. Ik kan tegen mijn dochter zeggen dat ze Annie moet overtuigen er met haar ouders over te praten. Mijn dochter is dat wel toevertrouwd, ze durft dat en ze kan dat ook wel aan. Maar Annie komt er wel mee in een lastig parket. Annie is ervan overtuigd dat Linda het lievelingetje is en dat de ouders Linda eerder geloven dan Annie. Nu weet ik niet of dat ook echt zo zou gaan in deze situatie, maar voor Annie wordt het sowieso een heel moeilijke opgave, ook vanwege het "verraad" jegens Linda.
Ik kan natuurlijk ook de ouders bellen. Maar dan ben ik volledig aan hun discretie overgeleverd. Het maakt me natuurlijk niet uit als Linda weet dat ik de klokkenluider ben, maar dochter en Annie kunnen ook meteen door de mand vallen. Dochter gaat trouwens ook vriendschappelijk met Linda om.
Hebben jullie nog tips voor hoe ik dit moet aanpakken?
Veerle

Mimoza
02-02-2010 om 20:02
Ouders
Ik zou je dochter en eventueel de andere meiden vertellen dat dit te groot is om geheim te houden en te ingewikkeld voor hen om op te lossen. En dat jij als volwassene die verantwoordelijkheid van ze overneemt. En vervolgens zelf die ouders bellen en feitelijk het verhaal doen. Bedenk hoe je zelf benaderd wil worden als jij de moeder van Linda was.

Veerle van G.
03-02-2010 om 22:02
Gebeurd
Annie heeft het met haar ouders besproken en die gaan het opnemen met de hulpverleners. Dit is even heel beknopt, er is meer, maar omwille van de privacy van Annie, Linda en hun ouders ga ik daar maar niet op in.
Nogmaals dank, ik ben blij dat ik het hier even heb voorgelegd!