Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Handtas op tafel
19-01-2016 om 11:01
Vraag over puber van bijna 18 (blowen, gamen, blijven zitten)
Om niet gespot te worden door bekenden, hierbij onder een nickname het verhaal.
Goede vriendin van mij heeft een zoon van 18. We noemen hem voor het gemak Pietje. Pietje is 2 keer blijven zitten op 4vwo en moest van school af, ging zich inschrijven bij VAVO (volwassen avondonderwijs) op 4Havo niveau. Reden dat Pietje bleef zitten: computerverslaving, blowen, niet naar school gaan met steeds vage excuses (moe, hoofdpijn, misselijk etc). Lichamelijk onderzoek heeft niets kunnen ontdekken.
Ouders zijn 18 maanden uit elkaar gegaan, vader moest binnen een week uit huis van moeder. Er waren veel conflicten tussen moeder en vader over hoe aanpakken van Pietje (vader erg streng, moeder veel minder streng).
Sindsdien is het alleen maar erger geworden met Pietje (blowen en niet naar school gaan). Moeder heeft het absoluut niet onder controle, werkt lange dagen maar gaat ook vaak alleen weg, Net was moeder een weekendje weg met vrienden, Pietje dus alleen thuis. Wat normaal gesproken moet kunnen op die leeftijd maar gezien omstandigheden niet handig.)
Vader wil wel helpen maar wordt tegengewerkt door moeder want vader vindt ze veel te streng. Zoon kiest partij voor moeder want "moeder heeft het zwaar". Vader is werkelijk buiten spel gezet. Door persoonlijk omstandigheden heeft vader ook niet echt teruggevochten.
Nu is het VAVO-onderwijs ook mislukt. Pietje bleef spijbelen, blowen, gamen. Hij mag niet meer deelnemen aan de lessen en tentamens/schoolexamens.
Moeder heeft met Pietje afgesproken dat hij dit jaar een bijbaantje zoekt, thuis blijft wonen, en volgend jaar weer probeert via VAVO.
Ik denk dat het niet gaat werken: Pietje wordt enorm verwend door moeder, zij is bang dat hij depressief wordt. Bovendien leunt moeder heel erg op zoon sinds de scheiding.
Mijns inziens: Pietje moet het huis uit en geholpen worden door andere mensen dan vader/en of moeder. Pietje is 18 en wordt nog steeds behandeld als kind van 12. Pietje hoeft nooit een vinger uit te steken, moeder regelt alles, brengt en haalt.
Vader durft niets, bang dat hij het weinig contact dat hij nog met Pietje heeft verpest. Pietje heeft de mening van zijn moeder overgenomen, dat vader een loser is.
Ik mag Pietje en zijn moeder heel erg, maar zie dit met lede ogen aan. Wat kan ik doen? Wat kan ik tegen moeder zeggen? OF tegen Pietje (ken het kind al jaren, ben een soort tante voor Pietje).
Handtas
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.