Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
vraag aan ouders | CJG forum door Ouders.nl
Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

vraag aan ouders

Hallo,

Ik ben een meisje van 13 jaar en ik heb een vriendje. Hij is een maand geleden 14 geworden. 3 dagen geleden hebben we gevierd dat we al 1 jaar verkering hebben We hebben tken een hele dag door heel Nederland getreind. Wij zitten beide op het gymnasium en zijn wat serieuzer (met onze verkering) dan de gemiddelde tiener, maar we doen wel leuke dingen zoals naar de bioscoop gaan, afspreken en ijsjes halen als het lekker weer is. Het lijkt ons ook heel leuk om te logeren; films kijken, gamen en kletsen. Maar dat mag niet van onze ouders.... (seksuele gevoelens enz.)
Nu is mijn vraag aan jullie: vinden jullie dat wij mogen logeren? En wat zou ik kunnen doen om mijn ouders over te halen?

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Groetjes!

Mej. Griffel

Mej. Griffel

05-05-2015 om 18:05

deal

Probeer een deal te sluiten: wel logeren, maar dan in aparte kamers/bedden slapen. Jullie ouders vinden jullie nog wat te jong voor sex. Althans ze zijn bang dat het er daarvan komt, maar daarom doen ze een beetje moeilijk, uit bescherming.

Mijn argumenten

Ik kan me voorstellen dat je naar argumenten zoekt om draagvlak bij je ouders te krijgen voor het bij elkaar logeren. Ik kan je alleen mijn argumenten geven om het wel goed te vinden.
Zelf vind ik het belangrijk dat mijn kinderen goed voorgelicht zijn en beschikken over voorbehoedsmiddelen, en weten hoe een zwangerschapstest gaat en waar je je kunt laten testen op geslachtsziekten, en hoe je zorgt dat die maatregelen niet nodig worden.
En dat ze beginnen met sexualiteit met een ander, ja eerst heb je meestal sex met jezelf, als ze daar zelf aan toe zijn. En dat hoeft niet meteen als ze dertien of veertien zijn, maar het kan natuurlijk wel.
Dan vind ik het aan te bevelen dat ze die eerste keer ervaren met een andere puber voor wie het de eerste keer is of in elk geval een vergelijkbare ontdekkingstocht. En dan vind ik het heel erg belangrijk dat er een relatie is tussen beiden waarin je je veilig voelt en gerespecteerd en zorg hebt voor elkaar dat het prettig verloopt en zonder dwang. Samen op ontdekking. Dan kan sex heel fijn zijn.
Dat heb ik mijn kinderen uitgelegd. Daarna heb ik het aan henzelf overgelaten en ze hebben mij in hun beslissing betrokken.
Beiden hebben dan ook hun eerste sexuele ervaring gehad op veertienjarige leeftijd.
Ik heb weleens gelezen dat tweederde van de ouders, nadat ze toch even moesten wennen, dat daarna goed vonden dat hun kinderen op die leeftijd op ontdekkingstocht gingen met elkaar.
Beide kinderen hebben inmiddels geen verkering meer en hebben ook even tijd nodig voor zichzelf. Ze zijn druk met andere zaken dan het hebben van een vriendje.
Maar ik ben blij dat dit nog onder mijn dak, veilig en vertrouwd, en met mijzelf als achterwacht, een plezierige ervaring is geworden voor beiden.

Maar vooral dat ouders die keuze aan de kinderen laten. Voor veel kinderen is logeren nog lang gezellig logeren, totdat ze zelf aan sex toe zijn. Ouders hebben de neiging om daar vaak al veel te ver in te denken.

Dat zijn mijn argumenten. Misschien heb je er iets aan.

Charlie vo

Charlie vo

06-05-2015 om 11:05

Meisje van 13

Ik ga je maar 1 advies geven : communiceer met je ouders.

Ik geef je ouders gelijk. Ook al heb je al een jaar verkering, jullie zijn te jong. Die eerste keer kan heel erg tegenvallen. Emotioneel en lichamelijk moeten jullie nog groeien.
Ik spreek uit eigen ervaring

Als je het toch zou doen : gebruik de pil en een condoom. Geen zwangerschap of soa's. Informeer je goed en vrij veilig.

Barvaux

Barvaux

06-05-2015 om 11:05

charlie

Nergens staat dat ze bij elkaar willen logeren om seks te hebben, dat maak jij er van met je 'die eerste keer kan heel erg tegenvallen'.

Als mijn zonen zouden willen logeren zou ik dat wel toestaan als ze een eind van elkaar af wonen, als ze vlak bij elkaar wonen vind ik dat nou niet echt noodzakelijk op die leeftijd maar vooruit als ze laten zien dat ze inderdaad zo serieus zijn en na een jaar ga ik er wel over denken. Niet na een paar weken ofzo.

Marea

Marea

06-05-2015 om 22:05

Naieve ouders

Je ouders denken misschien dat julie seks willen hebben. Misschien moet je het duidelijk met hen erover hebben dat je 1) dat wil en het rustig wil opbouwen en het er misschien van komt als hij bij jullie logeert, of niet als jullie het een stap te ver vinden
Of 2) absoluut nog niet aan seks willen doen, maar het jullie zo gezellig lijkt om s avonds samen tv te kijken, lekker kletsen en dat dan een van jullie niet naar huis hoeft, maar na het gezamenlijk tandenpoetsen jullie in bed nog even verder kletsen, hij in een matrasje op de grond. Met zijn handjes boven de deken!

Wat je niet moet zeggen tegen je ouders, want het is te provocerend, is dat als jullie seks willen, jullie dat ook overdag kunnen doen na schooltijd als zij nog werken en je kleine broertjes naar de naschoolse opvang zijn. Bijvoorbeeld. Maar dat weten ze heus wel, uit de tijd dat zij elkaar net kenden.

Verder vind ik jullie ook erg jong om al seks te hebben, maar uit je berichtje krijg ik niet echt het idee dat het je daar om te doen is, want dan kan je het, zoals ik al schreef, het ook wel s middags doen.

Meisje  van 13

Meisje van 13

07-05-2015 om 08:05

Dankjewel

Bedankt voor jullie reacties en tips.
Ik zal wel weer een keer met mijn ouders gaan praten en ze uitleggen wat ik bedoel.
@Charlie vo ik ben niet van plan seks te hebben, daar ben ik zelf veel te jong voor en ik moet er niet aan denken.

Mijntje

Mijntje

07-05-2015 om 09:05

meisje van 13

Heb het ook maar over vertrouwen met je ouders. Ook als je vriend er wel aan toe is, hoop ik dat hij ook gewoon kan wachten tot jullie het samen willen. Heb het er ook met hem over.

Gevonden - 2/3 ouders vind logeren pubers goed

http://healthland.time.com/2011/11/14/mind-reading-what-we-can-learn-from-the-dutch-about-teen-sex/

Door Mirreke ingestuurd in een andere discussie. Juist de relaxte en over sexualiteit goed geinformeerde uitwisseling tussen Nederlandse ouders en hun kinderen zorgt voor heel veel lagere cijfers aan problemen als tienerzwangerschappen en dergelijken.

"For starters, two-thirds of Dutch parents report allowing their teenage children to have sleepovers with their boyfriend or girlfriend, a situation even the most liberal American parents would rarely permit."

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 16:05

Beetje vaag dat 2/3 met teenage children. Die leeftijdsgroep is veel te groot en het is echt niet zo dat 2/3 het goed vindt dat hun dochter van 13 seks heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.