Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Fay

Fay

12-04-2016 om 20:04

voortrekken?

Triva

Triva

13-04-2016 om 08:04

Vesper

Houd er wel rekening mee dat jouw avondmensenkinderen niet gemiddeld zijn als je vindt dat half 10 vroeg is voor een kind van 13. Mijn oudste ging zo rond groep 8 om half 9 naar bed en had er moeite mee dat zijn training opeens om kwart voor 9 was afgelopen. Niet ieder kind trekt die tijden van jouw kinderen.

Ik vind half 10 dus een mooie tijd om richting bed te gaan. Voor ze slapen is het toch vaak al over tienen. Ze zitten enorm in de groei, moeten soms een eind fietsen, vroeg op etc. Ik begrijp alleen niet hoe DIT kind dat volhoudt, blijkbaar komt het gymnasium niet aanwaaien en sporten en dan om half 12 naar boven? Dat kind slaapt nooit voor 12 uur en dat vind ik op deze leeftijd echt niet gezond.

Nimbo

Nimbo

13-04-2016 om 09:04

nou...

wat een rotstreek zeg, bah!!

voortrekken

Ben het met je oudste dochter eens...moet voor haar niet prettig zijn dat je 3 jaar geleden nog zo op je strepen stond dat ze 21:30 naar bed moest (vind dit qua tijd wel in orde hoor..mijn dochter van 17 gaat vaak rond half 10..tien uur al vrijwillig naar bed omdat ze om 6 weer op moet staan)...en je het nu ok vindt bij haar zusje dat zij 2 uur!! later naar bed gaat.
Heb ook mijn twijfels of jongste dochter echt tot tien uur aan het leren is..als dit wel zo is zou ik zeker een niveau lager overwegen, atheneum dus..vind het nl niet gezond dat ze zo weinig tijd voor ontspanning heeft. Als dit in de onderbouw al zo is..tot hoe laat wil ze dan in de bovenbouw huiswerk gaan maken? Tot 02:00 's nachts?

Wat het zakgeld betreft is het naar mijn mening ook niet eerlijk dat je oudste dochter maar 20 euro krijgt en het zelf met haar bijbaantje moet aanvullen. Vind 35 a 40 euro per maand redelijk voor een 16 jarige. Ook vind ik dat je de kleding voor beide dochters zou moeten betalen. Zo schiet ze er nog weinig mee op dat ze werkt. Hoe jij beide dochters nu behandeld werk je het in de hand dat je oudste dochter een hekel krijgt aan haar 'verwende' zusje

@nou
Heb je die halfhoogslaper echt weer af moeten geven aan je zus? Wat als je gezegd had dat je hem zelf wilde houden?
Pff onvoorstelbaar gemeen van je ouders

Helena

Helena

13-04-2016 om 14:04

Gedeeltelijk eens

Ik ben het wel gedeeltelijk met de rest eens. Ik vind dat je oudste extra geld zou moeten krijgen, nu wordt haar zakgeld eigenlijk ingehouden omdat ze zelf verdient. Haar zelf gewerkte geld zou extra moeten zijn.

Over die bedtijden zou ik geen discussie met haar aangaan. Zij heeft er totaal niks mee te maken hoe laat haar zusje naar bed gaat, dat is iets tussen ouders en het kind. Die discussie zou ik snel afknappen. Jij bent haar geen verantwoording schuldig.

Dat je jongste zo lang aan haar huiswerk zit, lijkt me niet goed. Leert ze wel efficient. Maximaal 2 uur per dag is normaal op het vwo. En daar kunnen wat drukkere periodes tussen zitten, maar daar staan ook periodes tussen dat er bijna niks is.

Ook lijkt het me niet goed dat je het argument "maar ZIJ zit op het gym" gebruikt. Voor de ene is het gymnasium geschikt voor de andere het vmbo, maar de kinderen zijn allebei even goed.

Even goed

Een veeleisende school geeft een kind andere omstandigheden. Als ouder richt je je daarop. Waar heeft een kind zorg en ondersteuning nodig.
Neemt niet weg dat je best wat soepel om kunt gaan met het kleding kopen voor je andere dochter, als de financien het toelaten.
En je kunt haar er ook op wijzen dat je er trots op bent dat zij al wel een baantje had op die leeftijd. Dat lukt ook niet iedereen en kan niet iedereen. Dat geeft een goede zelfstandigheid en daar voed je je kinderen voor op.
Wat mogelijk ook meespeelt is het gedoe hogere opleiding lagere opleiding. Dat je daar zelf stelling in neemt kan belangrijk zijn.
Ik sta hier dagelijks in de frontlinie tussen een kind met een hoog scorende HBO opleiding en een kind dat volgend jaar naar het MBO gaat.
Natuurlijk zijn er verschillen in perspectief, maar dat hoeft toch niet je zelfbeeld aan te tasten? Het gaat erom dat je eruit haalt wat erin zit en dat je je kansen ziet en doorgaat. Jij gunt ieder kind het beste maar niet het onmogelijke. Welk niveau het dan ook is. En dan is het nog maar de vraag wie er verder komt en meer verdient. Het lijkt soms wel een wedstrijd maar die ongelijkheid zit er nou eenmaal in en is ook niet zwart wit. Je gaat je eigen route en ontwikkeling. We kunnen niet allemaal CEO van Apple worden er zijn ook vuilnismannen, verpleegkundigen, kappers, winkelpersoneel en alle soorten andere mensen nodig om het werk te doen.
En je talenten en je inzet bepalen wat je er van maakt. In de breedte of in de hoogte.
Als ouder gun je beide kinderen hun ontwikkeling en hun plekje en je staat ze bij waar dat nodig is. Nee, eerlijk is dat niet, wel realistisch.

Christel

Christel

13-04-2016 om 15:04

We zijn het erg eens

Ik vind het echt niet kunnen wat je doet. Je trekt je jongste dochter echt voor.

Veer

Veer

13-04-2016 om 22:04

en nog een

ook ik begrijp je oudste dochter heel goed.. En sluit me aan bij vrijwel al bovenstaande reacties. Je dochter zou ik zeggen: sorry meid, dat heb ik niet handig gedaan.
- Bedtijd van jongste heroverwegen (krijgt ze wel genoeg slaap zo?)
- per direct geld van baantje helemaal zelf laten houden
- laatst gekochte kleding terug betalen, tenzij je je dat niet kunt permitteren, maar dat las ik niet in je post.

Ely

Ely

13-04-2016 om 23:04

Bedtijd naar behoefte

Vind ik trouwens bij kinderen ook de beste insteek dus als jongste fit door het leven huppelt en sochtends er op tijd uitkomt zonder al teveel gedoe is het blijkbaar prima. Maar je moet oudste ook de kans geven haar bioritme te ontdekken dus ik hoop dat je haat niet op een bepaalde tijd naar bed stuurt.

Qua tot tien uur huiswerk hoop ik ook dat je nog even terugkomt om wat te verhelderen. Of misschien nog beter, gaat verifiëren waarom ze zo lang huiswerk doet, echt. Vooral met het oog op de komende jaren.

Als je de financiële middelen niet hebt om je oudste gelijker te behandelen zou ik toch zoeken naar manieren om haar haar zelfverdiende geld te hebben zonder gekort te worden op haar zak en kleedgeld. Je bent het UWV toch zeker niet?

Soort van ot: ik las bij AnneJ haar bijdrage iets in de trant van 'het leven is niet eerlijk'. Hoe waar ook, in deze context vind ik het een uitspraak met een mogelijk randje. Het suggereert bijna dat je in het gezin oneerlijkheden die je kunt rechtzetten niet hoeft recht te zetten want zo is de grote boze buitenwereld ook. Maar zo is ie vast niet bedoeld.

Enne 'Nou': wat ontzettend gemeen van je ouders! Moest je de dag na je verjaardag je verjaardagscadeau asn je zus geven? Bizar!

Niet bedoeld nee

Je draagt bij aan wat een kind nodig heeft en dat kan verschillen.
Dat is een andere vorm van 'eerlijkheid' dan iedereen hetzelfde geven ongeacht de verschillen.

Veer

Veer

14-04-2016 om 06:04

schade

en ja, grote kans dat het de band tussen de zussen schaadt.

Als ik het goed lees, was je eigenlijk op zoek naar argumenten om je oudste dochter te overtuigen van de juistheid van jouw standpunten.

Nu, die argumenten krijg je 34 keer niet:-).;
Je oudste krijgt juist in alle berichten steun.

Ik neem aan dat dat wel even slikken is! en dat is juist het fijne van dit forum wat mij betreft;.anderen laten hun licht schijnen op zaken die voor jou (of mij) vanzelfsprekend zijn. Ik hoop dat je er je voordeel mee doet en dat het rust zal brengen in je gezin, hoewel op een andere manier dan je voor ogen had.

mieke

mieke

14-04-2016 om 07:04

voortrekken

Ik ben bang dat ik dezelfde mening heb. Bedtijden kunnen verschillen maar dan niet omdat iemand recht heeft op tv kijken na het maken van huiswerk maar wel omdat iedereen nou eenmaal een andere hoeveelheid slaap nodig heeft. Als ik tegen mijn oudste zoon zeg dat zijn jongere broer later naar bed mag omdat hij toch echt eerst ook nog even tv mag kijken dan zou hij ook flippen. Leg ik hem uit dat hij jongere broer minder slaap nodig heeft dan valt er niks te flippen want dat is nou eenmaal zo. En daar heeft hij niks over te zeggen.

Bijbaan en daarom geen kleding kopen. Dat kan echt niet. Je dochter wordt nu dus gestraft omdat zij wel werkt en zus niet. Dat is niet eerlijk.

Ik hoop trouwens wel dat Fay nog een keer reageert.

Puck

Puck

14-04-2016 om 13:04

Fay, ben je er nog

Ik snap dat het best heel confronterend moet zijn dat wat in jouw ogen goed is en je met al je moederliefde op die manier doet hier door iedereen als niet de juiste manier wordt bestempeld. Ik hoop dat je het jezelf niet kwalijk meemt, maar zie dit draadje als een eye-opener en ga er mee aan de slag. Zou fijn zijn als je ook nog even reageert op iedereen die je wil helpen.

Nou

Nou

14-04-2016 om 13:04

JesusmySavior

Het was geen optie. Ik werd in de nacht mijn bed uitgetrokken en ik moest zien hoe mijn zus in haar te hoge bed lag en dat er geen andere optie was voor mij om mijn bed te ruilen met mijn zus.

Fay?

Poe, dat viel niet mee misschien, reacties te lezen van zoveel mensen die jouw handelwijze zeer in twijfel trekken. Hoe gaat het nu?

Marjoleine64

Marjoleine64

23-04-2016 om 13:04

Deels zelfde discussies gehad

Hier hebben we 2 zoons, nu 16 en 18, in 6 en 5 VWO. Dus ze schelen 2 jaar in leeftijd, maar slechts één jaar op school (één late leerling en één vroege). Wij hebben ervoor gekozen om ze qua zakgeld vanaf de brugklas hetzelfde te behandelen, omdat ze toen ook dezelfde mogelijkheden en behoeften hadden. Dus jongste kreeg dat een jaar jonger dan oudste. Later hebben we, om van het gezeur over moeten fietsen of toch met de bus mogen, een extra bedrag toegevoegd aan het zakgeld en moesten ze zelf de bus betalen. Dat was voor beide op hetzelfde moment, dus voor jongste 2 jaar jonger dan voor oudste. Ook hebben ze allebei in 3 VWO voor hun verjaardag (sept/okt) een nieuwe laptop gekregen, dus ook daar voor jongste een jaar vroeger. Oudste heeft over dit alles soms best geklaagd... maar inderdaad zoals AnneJ ook al gezegd heeft: het leven is niet altijd eerlijk, en leeftijd is niet het enige criterium. En daarnaast is het natuurlijk iets van alle tijden dat de oudste bepaalde vrijheden moet bevechten waar de jongste vervolgens eerder van profiteert, zoals met bedtijden (of schermtijden). Ook bij ons. Oudste had ook meer behoefte aan slaap, dus hebben we jongste eerder vrij gelaten. Jammer.

Ik ben het wel met de andere reacties eens dat zelfverdiend geld echt eigen geld zou moeten zijn, en niet gekort zou moeten worden op zakgeld.

Leren van fouten

Bij de oudste hebben we keuzes gemaakt waar we acheraf niet tevreden over waren. Bij de jongste hebben we willen leren van onze fouten, en een andere keuze gemaakt. Soms ook uit praktische overwegingen.
Vb oudste een nieuw bed, jongste ook meteen zodat je gebruik kan maken van een leuke prijs. Dat gold ook voor de pc.
Toch denk ik dat de oudste eerder met autorijlessen zal starten vanwege het verschil van twee jaar. In de afwegingen maak ik een keuze op basis van wijsheid.
Het lijkt mij alleen niet wijs een 13-jarige zo laat naar bed te laten gaan ik denk dat TS zich het meest stoort aan de financiele verschillen. Inderdaad, daar gaat het goed scheef. Daar kan ik geen logica in terug vinden.

Jaina

Jaina

23-04-2016 om 21:04

Signalen

Enige beschuldiging van voortrekkerij is niet te voorkomen maar ik denk wel dat het wijs is om signalen van de kinderen op dit gebied niet te negeren.
Genoeg volwassenen die met frustraties rondlopen omdat ze het idee hebben (al dan niet terecht) dat broer/zus het favoriete kind was en zij achtergesteld zijn. Ik denk dat er wat dat betreft wel enige discrepantie bestaat tussen de belevenis van de ouder (alle kinderen zijn gelijk) en van het kind (sommige kinderen zijn meer gelijk dan anderen). Ik denk niet dat je dat helemaal kan voorkomen maar het lijkt me wel verstandig om de signalen niet te negeren en als je kind aangeeft dat ze het gevoel hebben dat broer/zus wordt voorgetrokken je serieus hier naar gaat kijken.

Yura

Yura

24-04-2016 om 10:04

Marjolein herkenbaar

Hier ook 2 kinderen van 16 en 18 in 5 en 6 vwo. Er zit 18 maanden tussen, maar omdat de jongste van september is dus maar 1 schooljaar. Wij behandelen ze ook redelijk gelijk moet ik zeggen, vooral door dat ene schooljaar verschil. Jongste wordt toch vaak als iets ouder behandeld, meeste vrienden zijn ook ouder. Ik denk dat als ze langer gekleuterd had en nu nog in de 4e zou zitten het anders zou zijn. Jongste is vaak ook wat sneller met alles. Zo had zij op een gegeven moment behoefte aan kleedgeld en daarom hebben we het maar voor beiden ingevoerd op hetzelfde moment. Zij heeft ook minder behoefte aan slaap, daarom zijn ze eigenlijk al zolang ik me kan herinneren tegelijk naar bed gegaan.
Oudste heeft hier overigens nooit over geklaagd, ze zien elkaar ook gewoon als leeftijdsgenoten, hebben ook deels dezelfde vrienden. Wel gaat oudste dit jaar voor het eerst met vrienden op vakantie, jongste wilde dit ook, maar dat hebben we niet toe gestaan. Misschien kwam hier wel de jongere leeftijd om de hoek kijken, want ze zouden met een hele groep gaan en uiteindelijk mogen er 3 niet, laten dat nou net degenen zijn die in september jarig zijn.

Celine

Celine

24-04-2016 om 10:04

gelijk behandelen

Naar mijn mening hoef je kinderen niet altijd gelijk te behandelen, de een heeft immers andere behoeften dan de ander, de ene heeft sommige dingen meer nodig dan de aderen, en soms KAN het gewoonweg niet anders (bijv. een grote en kleine slaapkamer, ze kunnen dan niet allebei in de grote). Maar het streven moet wel zijn, daar waar mogelijk ze gelijk te behandelen en zeker niet de ene steeds voordeeltjes t.o.v. de ander te geven.

Hier 2 jaar verschil. De 1e had ik begin VO bepaald zakgeld gegeven, aan de krappe kant (vgl. met Nibud). Klaagde oudste al over, maar ik vond het wel goed zo. Toen de jongste 2 jaar later ook begon te klagen, vond ik dat het betreffende bedrag toch wel een beetje erg krap was, dus heb ik het voor jongste iets opgehoogd.

Omdat ik het niet eerlijk vond voor oudste als jongste meer kreeg (hoewel dat bedrag dus op zich prima was), heb ik oudste alsnog het verschil in zakgeld in een keer gegeven.

Daar was oudste tevreden mee en voelde voor mij ook goed. Het ging niet eens over heel veel geld (en kon het makkelijk missen), maar het gaat ook om het gebaar.

Dus in geval van TO: ik zou het meer gelijktrekken en oudste het zakgeld vergoeden dat ze gemist heeft. En als je het niet in een keer kunt/wilt betalen, doe je het in termijnen. Het zal je oudste denk ik veel goed doen.

Laat je weten wat je met alle tips hebt gedaan en hoe je oudste erop reageerde?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.