Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Evelien

Evelien

19-08-2015 om 16:08

Voor wie is verkoop muziekinstrument?

Onze oudste heeft jaren lang muziekinstrumenten gespeeld (2 verschillende) en had nu bedacht dat hij er wel een kon verkopen, omdat hij hem toch niet meer gebruikte. Goed bedacht .

Toen ik het hoorde heb ik gezegd dat die vlieger niet op ging, want dat wij die instrumenten (en lessen) betaald hebben en dat die instrumenten dus niet van oudste zijn.

Ik vond het sowieso een "rare" gedachte van oudste, niet alleen richting ons, maar ook richting jongste kind dat geen dure muzieklessen heeft gehad en geen dure instrumenten heeft en dus niets uit verkoop kan overhouden.

Maar goed, geen discussie verder meer erover met oudste, maar vroeg me even af: gaan jullie er net zo mee om als ik: instrumenten betaald door de ouders worden geen eigendom van de kinderen zodat ze de verkoopopbrengst kunnen houden?

Overigens kan ik me nog wel voorstellen dat ouders er niet meer zo moeilijk over doen als kinderen zoveel muziek spelen en de instrumenten zelfs met 18 of ouder mee het huis uit nemen als ze op zichzelf gaan wonen. Maar dat is hier nog lang niet aan de orde.

tonny

tonny

19-08-2015 om 16:08

leuke vraag

hier ook enkele niet meer gebruikte muziekinstrumenten in de familie. Eentje is langdurig uitgeleend aan een goede vriend, een ander ligt te wachten tot ?? en een ander is doorgegeven aan een ander familielid die er aardigheid in heeft. Niet verkocht dus.

Ben het eens met jouw opstelling, jullie hebben het instrument betaald, kind kan dat nu niet verkopen ten bate van eigen middelen, al is het slim verzonnen.

Hadewich

Hadewich

19-08-2015 om 17:08

Hier net zo, met fietsen

Wij kopen fietsen voor de kinderen, maar als er een nieuwe komt, is de opbrengst van de oude fiets voor ons, niet voor het kind. Ook als is het 'zijn' fiets.

Violetta

Violetta

19-08-2015 om 18:08

Geen twijfel.

Muziekinstrumenten zijn van ons, wij hebben ze betaald, de kinderen hebben ze alleen in bruikleen gehad. Als blijkt dat ze er regelmatig op spelen en uit huis gaan mogen ze de instrumenten wel gratis meenemen, dat dan weer wel.

Mikke

Mikke

19-08-2015 om 18:08

Inderdaad

Instrumenten zijn in bruikleen bij ons. Zolang ze worden bespeeld mogen ze ze hebben, daarna gaan ze (of de opbrengst) naar ons.

Ben

Ben

19-08-2015 om 19:08

mijn zus spelde viool

en heeft deze uit huis meegenomen. Vlak erna heeft ze hem verkocht en het geld gehouden. Persoonlijk voelde ik mij toen tekort gedaan. Mijn ouders hebben er vlg. mij niet eens bij stil gestaan. Maar ja. Ik ben nogal snel op mijn pik getrapt zeg maar... ;-)

guera

guera

19-08-2015 om 19:08

Insrumenten, sportartikelen, fietsen. Opbrengst gaat naar ons. Opbrengst van speelgoed wil ik nog weleens delen ondanks dat ik het meestal heb betaald.

Esg

Esg

19-08-2015 om 22:08

hangt er vanaf

Als het muziekinstrument een verjaardagscadeau was, is het toch wel een soort 'eigendom' van het kind.
Verder twijfel ik, bij kinderen die een blauwe maandag wat gespeeld hebben, begrijp ik de redenatie dat het van de ouders is en blijft. Maar als kind jarenlang intensief gespeeld heeft, wordt het voor mij gevoelsmatig toch anders. De gitaren van mijn zoon, zijn gevoelsmatig écht van mijn zoon, al heb ik ze betaald. Ik kan helemaal niks met zo'n gitaar.
Toen mijn man doodging, hebben zijn ouders de instrumenten verkocht. Als die ouders eerder dood waren gegaan, dan waren de instrumenten wel mijn eigendom geweest? Ik blijf het ingewikkeld en lastig vinden.

violier

violier

19-08-2015 om 23:08

van de ouders

Ik ben het eens met de meesten: instrument is van de ouders. Maar het is wel fijn als er duidelijkheid is.
Zelf speelde ik vanaf mijn 7e viool (en nog steeds, op amateurniveau, in een orkest). Mijn moeder liet me af en toe weten de de viool officieel haar eigendom was en dat we later nog wel zouden zien, als ik telkens geïnteresseerd bleef.
Toen ik een paar maanden later 18 zou worden, heeft mijn moeder me laten weten dat als ik wilde, de viool mijn eigendom mocht worden als groot verjaardagscadeau voor mijn 18e. Dat wilde ik wel.
De waarde was ongeveer 3500 gulden en nog 500 voor de stok, dus toch geen gering cadeau.
Je hebt op het moment van krijgen alleen niet zo'n gevoel dat je iets krijgt, maar hoe dan ook ben ik er nog altijd blij mee en vond/vind ik het een goede manier en een goed moment.

GS

GS

20-08-2015 om 00:08

cadeau = eigendom

dus bij verkoop gaat de opbrengst daarvan naar kind, mits ook zelf voor het grootste gedeelte is gezorgd voor de verkoop er van(dus items bij elkaar zoeken, advertentie maken, foto's maken enzo). Ik bestier dan de reacties.

Als het iets is wat niet cadeau gegeven is, is de opbrengst bij verkoop in principe voor mij. Maar bij verkoop fiets gaat het bedrag bijv in de aankoop van een nieuwe fiets zitten.

tja, ik volg...

Hallo!

Dat vind ik nu eens een interessante (en toepasselijke) topic!
Ik ben hier zelf het kind van 16 dat graag haar moderne hobo zou willen verkopen..
Dit zei ik aan mijn ouders, en ik had er helemaal niet aan gedacht dat het geld wel eens voor mijn ouders zou kunnen zijn... Nu zit het zo dat ik het niet wil verkopen omdat ik het niet meer wil. Maar ik wil het verkopen omdat ik naar barokhobo ben overgeschakeld. Ik studeer nu in het conservatorium van Brussel en ik merk hoe duur het studentenleven is. Daarbij wil ik een nieuwe traverso kopen. Dat is de reden dat ik mijn moderne hobo wil verkopen. Toen ik 12 jaar was heb ik €2000 betaald van de €3500.. Dit heb ik bekostigd door op straat te gaan spelen. Het liefst zou ik hem houden, omdat ik dit jaar hoboles zou mogen geven. Maar die job heb ik al geweigerd, omdat ik me daarvoor niet geschikt voel. Mede omdat ik het liefst mijn hobo zou verkopen! (Nu ga ik wel blokfluit, notenleer en creatief musiceren geven)

Is het dan niet vrij normaal dat ik die opbrengst mag hebben?

Geniet van je dag,
Nele

Dees

Dees

14-09-2015 om 11:09

hangt van verschillende dingen af.

Het lijkt me een andere discussie als met de opbrengst een ander instrument wordt gekocht wat in de lijn ligt met het instrument wat je bespeeld.

Ik begrijp dat je het geld puur en alleen gaat gebruiken voor de aanschaf van een andere hobo of dwarsfluit.

Ook heb je voor 4/7e bijgedragen aan je andere instrument. Het zou overigens wel netjes zijn als je dit overlegd met je ouders.

Toen ik nog op een orkest "zat" zaten er meerdere kinderen in de groep die voor hun diploma een klarinet, dwarsfluit, sax of trompet ofzo kregen, dat vindt ik dan weer een cadeau en dan is het eigendom van dat kind.

vlinder72

vlinder72

14-09-2015 om 12:09

ander instrument

Als je er een ander instrument van koopt en je hebt het eerste i strument ook voor een groot deel zelf gekocht vind ik het een ander verhaal.

mijn dochter heeft een harp van 2500 euro in haar kamer staan. Als ze ooit stopt en wij verkp
open haar harp dan is de opbrengst toch echt voor ons.

natuurlijk gaan we nog overleggen!

Zeker! Ik wou hier (nu de gelegenheid zich voordeed) toch eens polsen... Ik vind het wel vreemd dat het meteen gaat over: " als je dat puur gebruikt om een nieuw instrument mee koopt, is het een ander verhaal". Geen idee... Het maakt dat ik dat kan kopen, dat ga ik ook doen, maar eerst ga ik het gewoon bij mijn ander geld voegen! Er zijn ook nog andere dingen in die lijn! Naar stages gaan, een vliegticket terugbetalen aan mijn ouders (ging me de trein gaan, maar was allemaal in het honderd gelopen)...

Geniet van je dag,
Nele

Jaina

Jaina

14-09-2015 om 15:09

Hangt er van af

In principe zou ik zeggen dat als de ouders het betaald hebben de opbrengst ook voor de ouders is. Als je zelf het instrument hebt betaald dan is de opbrengst voor jezelf. Als jullie beiden een deel hebben betaald dan zou je het kunnen delen.

Verder zou het bij mij erg van de omstandigheden afhangen. Als er in ruil een ander instrument wordt aangeschaft dan zou ik waarschijnlijk het geld niet terug willen. Als het om een student gaat aan het conversatorium die heel veel om muziek geeft maar nu even wat extra geld nodig heeft zou ik het ook bij het kind laten. Ik vind het een hele andere situatie als een volwassen studente die al enkele jaren uit huis is hiervoor kiest.

Als het echter om een 15 jarige zou gaan die na drie jaar vioolles er de brui aangeeft dan vind ik veel eerder dat ik de opbrengst zou moeten hebben. Veel kinderen die op jonge leeftijd muziekles krijgen stoppen er na een paar jaar mee. Ik vind in dat geval het geheel terecht dat de ouders die ook de investering hebben gedaan de opbrengst krijgen.

Niki73

Niki73

15-09-2015 om 13:09

Overleggen

Ik zou het overleggen met je ouders, Nele.
Het eerlijkst zou zijn je ouders 4/7 van de opbrengst te geven, of 1500 euro (hun investering in de hobo). Als je mijn kind zou zijn, zou je het hele bedrag mogen houden, op voorwaarde dat dat bedrag aan een nieuwe hobo besteed zou worden, en dus niet zou opgaan aan reizen, eten of misschien zelfs feesten. Maar ik zou dat kunnen doen, omdat ik zelf momenteel een vrij ruim budget heb. Als je ouders het niet zo breed heben, kunnen ze het geld misschien zelf heel goed gebruiken. Dus: overleg!

ik heb het er gisteren over gehad

Hallo!

Ik heb het er met hen over gehad en ik mag alles zelf houden. Zo krijg ik dan bijna alles terugbetaald van wat ik toen heb betaald. Meer dan €1500 ga ik er waarschijnlijk niet voor krijgen, want dat hout veranderd ook he... Nu ben ik wel een kot aan het zoeken. Vorig jaar zat ik op internaat en mijn ouders gaan nu hetzelfde betalen voor het kot: €300. Als ik erover ga, moet ik de rest zelf betalen. Nu hard zoeken, zodat ik iets vind wat er niet over gaat! ;o)

Alleszins bedankt voor jullie reacties!

Baggertje,
Nele

Niki73

Niki73

15-09-2015 om 19:09

Fijn voor je!

Dat is lief van je ouders. Nu maar hopen dat de hobo meer opbrengt dat je dacht :-)

inderdaad!

Ja, daar hoop ik ook op! Ik ben benieuwd.. Woepie, dan kan ik eindelijk een traverso kopen.. Nu leen ik er eentje van Jan de Winne (leraar op het conservatorium), maar ik ben vrij zeker dat dat niet meer voor lang is.

Geniet van je avond,
Nele

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.