Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Katniss
29-10-2014 om 19:10
Verplicht mee op 'familieweekend'?
Ik weet niet of ik het al eens eerder gevraagd heb, maar het is weer aan de orde. Mijn ouders willen graag kinderen en kleinkinderen meenemen op een weekend weg (Centerparks o.i.d.). Mijn zus en ik doen dat voor onze ouders, zwager en de jongere kinderen vinden het super, en mijn oudste vind het afgrijselijk. Ze speelt niet meer met de kleintjes, met de volwassenen heeft ze 'niets', en ze doet dus alleen maar dingen met mij óf zit op haar kamer in het huisje films te kijken.
Van mij zou ze thuis (bij haar vader) mogen blijven, maar ik weet nog niet hoe dit bij de familie gaat vallen. Zouden jullie een 16-jarige nog dwingen om mee te gaan?

Ginny Twijfelvuur
Ik zou haar de keuze laten. En de rest van de familie heeft het er maar mee te doen. Punt.

Limi
thuis
Ik zou haar thuis laten blijven. Als ze toch met niemand iets doet zal niemand het missen, en dan heeft zij tenminste geen afgrijselijke tijd.

tante Sidonia
nee,
ik zou haar lekker laten doen wat zij wil. Opa's/oma's wil is toch geen wet?

Linda K
29-10-2014 om 20:10
Lekker thuisblijven
Lekker thuisblijven dus. Er komt vanzelf weer een moment waarop ze meewil. En zo niet: ook goed! Juist iets leuks als een familieweekend moet geen straf worden.

Nur
Misschien thuis laten
Normaal zou ik vinden dat kinderen wel mee moeten maar zoals je het beschrijft is er voor haar inderdaad weinig aan. Met 16 is ze nog net te jong om mee te doen met de volwassenen maar te oud om op te trekken met de kleintjes. Als er geen leeftijdgenoten zijn dan hangt ze dus inderdaad maar de hele tijd rond. Aangezien deze uitjes blijkbaar een jaarlijke traditie zijn is het nu ook weer niet zo speciaal dat ze het niet kan missen.
Ze zou van mij mee moeten als het om iets heel bijzonders of iets eenmaligs zou gaan. Echter voor een gewoon leuk weekend weg zou ik in elk geval dit jaar niet dwingen. Ze valt er net zo ongelukkig tussen en zo'n weekendje zou leuk moeten zijn voor alle deelnemers.

Tante Tiny
Kan ze een paar uur komen?
Ik weet niet hoe ver weg het park is. Het zou leuk voor Opa en Oma zijn als ze een avond mee komt eten.
Als de familie daar mee overweg kan. Als er dan verwijten komen, zou ik het niet doen.
Verder eens met niet dwingen een weekend mee te gaan.

Ulla
29-10-2014 om 21:10
Grotendeels eens met Tante Tiny
Zat ik ook te denken, een dag komen en dan mee eten, zoiets. Maar niet verplichten om er het hele weekend bij te zijn.
Mijn zoon wou vorig jaar met vrienden naar een concert op de avond dat wij met familie sinterklaas vierden (ging een beetje onhandig, eerst zouden ze niet en toen in één keer weer wel). We zijn vroeg begonnen en toen is hij eerder weggegaan. Ik vind dat zoiets moet kunnen.

zebra
30-10-2014 om 09:10
vriendin mee?
ik weet niet of het ook mogelijk is om een vriendin mee te nemen voor je dochter? Zo kan ze toch meegaan en is het voor haar een stuk leuker. Bovendien zien opa en oma haar dan ook tijdens dat weekend. Eventueel de kosten voor die vriendin dan zelf betalen ofzo.

Dendy Pearson
30-10-2014 om 09:10
Mijn dochter zou niet mee hoeven. En als dat slecht zou vallen bij de familie zou ik een smoes bedenken waardoor ze niet meekan. Veel huiswerk, ander feest oid.

albana
30-10-2014 om 10:10
misschien eens een balletje opgooien bij de familie?
Wij hebben ook regelmatig famili-uitjes/weekendjes. Meestal op initatief van mijn ouders, want wij (de kinderen) wonen verspreid en allemaal kinderen en werk, dus druk druk druk. En zij vinden dat leuk als we allemaal samen er zijn. In hun huis kan dat allemaal net, maar niet voor meer dan een middagje.Eten wordt al lastiger daar, dat past gewoonweg niet meer. Dus zijn het uitjes (denk aan dierentuin+ergens samen wat eten) en soms een weekendje. Ik ben de oudste en heb ook de oudste kinderen dus. Toen ik merkte dat oudste het niet meer leuk vond de uitjes of weekendjes, heb ik dat gemeld. Gewoon gezegd, ze was toen denk ik 14, de jongste 10 en de rest peuter of kleuter. En tja dan ga je naar indoorspeelparadijzen ofzo .........Niet echt erg aantrekkelijk voor een 14 jarige. Ik kreeg haar nog wel mee, ook door b.v. toe te staan dat haar nintendo meeging ofzo. Op de weekendjes vond ze zwemmen dan nog wel leuk. Maar daar hield het ook al wel mee op.
Het jaar erop had mijn vader een vergelijkbaar iets bedacht en toen ben ik erheen gegaan en heb gezegd dat sorry,maar helaas ik haar niet mee ga nemen/krijgen naar een indoorspeelpararadijs voor 3 dagen (oranjestad was t toen geloof ik) en dat ze w.s. in de meeste dingen niet eens in mag en of ze een alternatief konden bedenken. Het stond toen nog niet vast en mijn ouders hadden er best oren naaren begrip voor. Toen samen met broer (jonge kinderen) duirell aangedragen als alternatief. Dat was ook oke.
Het gaat mijn ouders ook niet om waar het is. Het gaat ze erom dat iedereen het naar zijn zin heeft. Zo hebben ze t nog wat keren gedaan. Nu overleggen ze altijd. Alleen mijn jongste broer is soms een beetje tegendraads want die vind het onzin dat mijn kinderen dat niet leuk vinden en vind dat ze dankbaar moeten zijn dat ze meemogen (peuters en kleuters, dus nog geen idee hoe pubers zijn).
Ondertussen is oudste op zichzelf en heeft zelf aanhang (vaste vriend al jaren) en gaat die ook mee, dus ze hoort nu al bij de 'groten' maar 16 jarige is nog wel iets waar we rekening mee moeten houden. Dus gaan we op het aankomende weekend gourmetten als de jongsten op bed liggen (zij doet dus wel mee) en we houden een soort sporttourrnooitje en doen wat sportlessen waarbij zij voor 'groot' telt. Er zijn ook veel dingen die we met de kleintjes doen. Maar dat snapt ze best. Er moet gewoon voor iedereen wat leuks te doen zijn. Zelfs voor opa en oma (fietstocht) die t toch zo al leuk genoeg vinden. En die wat minder leuke dingen in puberogen wil ze best gezellig aan meedoen als er voor haar ook wat leuke dingen te doen zijn.
Dit item komt bij jullie ook elke keer terug. Ik denk dat je het bespreekbaar moet maken. Als ouder ga je er automatisch vanuit dat amderen wel zien dat je kind het niet leuk heeft. Maar mijn ouders hadden nooit wat gemerkt aan oudste. Ze dachten gewoon dat ze d'r dag niet had, ongesteld was, niet goed in d'r vel zat ofzoiets.
groeten albana

Tango
30-10-2014 om 10:10
Sluit me aan
Als ze zo duidelijk aangeeft niet mee te willen en het eerder ook echt niet leuk vond zou ik het prima vinden om haar niet mee te nemen. Ze is 16, dus op zich ook oud genoeg om thuis te blijven en ze kan ook nog naar haar vader. Het is voor niemand leuk om haar tegen haar zin mee te nemen, voor haarzelf niet en voor de anderen ook niet. Haar met alleen een avond eten laten komen is natuurlijk leuk maar moet wel haalbaar zijn. Misschien kan ze dan met haar vader komen of is dat een probleem?
Vind het nog goed van haar dat ze zo lang nog meegegaan is. Hier is dochter 13 en wil al vaak niet meer mee naar verjaardagen etc. Ze mag dan ook af en toe thuisblijven (als het niet te lang is en bijv. als ze veel huiswerk heeft).

Kaaskopje
30-10-2014 om 11:10
Vriendin mee of niet hoeven
Ik zou ook vragen of ze het wel leuk zou vinden als ze een vriendin mee mag nemen, dat in de familiegroep gooien en bij 'nee' dochter lekker thuislaten.

Kaaskopje
30-10-2014 om 11:10
Als oma en opa
de waarheid moeilijk vinden, zou ik er ook maar een draai aan geven. Mijn dochters moesten regelmatig werken, of andere niet te verzetten verplichtingen nakomen. Leugentje om bestwil dus.
Ik denk overigens dat mijn dochters een weekendje Centerparcs best leuk zouden vinden, maar dan wel met iemand om mee op te trekken.
Zaken als toernooitjes of iets dergelijks zou ons allevier op de vlucht jagen.

Katniss
30-10-2014 om 21:10
Duidelijk
Ik kan het dus wel 'maken' om haar niet mee te laten gaan. Een vriendin mee zal ze ook niet willen (ik heb 'bijzondere' ouders), en we zitten waarschijnlijk minimaal 150 km verderop dus ik ga haar niet een avondje heen en weer rijden.
Nu nog even moed verzamelen om het te vertellen. Ik kan toch moeilijk voor haar reserveren en haar dan op het laatste moment 'wegens omstandigheden' laten afhaken.

Limi
31-10-2014 om 07:10
logisch toch
Op een gegeven moment worden ze gewoon ergens te oud voor. De andere kinderen gaan dat ook nog krijgen. Alleen tegen die tijd is het afzeggen waarschijnlijk niet zo'n issue meer :-)

albana
31-10-2014 om 10:10
kaaskopje
Dat toernooitje (ik denk tenminste dat je mijn voorbeeld bedoeld) is juist voor haar bedoeld! )
Zij is namelijk van het sporten. Het is haar grootste hobby. Dus vandaar.
Voor mij had het echt niet gehoeven hoor..............
Hahaha
groeten albana

Ulla
31-10-2014 om 10:10
Toernooitje juist leuk
Dat soort dingen vind ik altijd wel leuk, met z'n allen volleyballen of voetballen of zo. Zorgt altijd voor een hoop lol.

skik
31-10-2014 om 15:10
Toch meenemen
Ik zou mijn zestienjarige wel meenemen. Zoveel is er inderdaad niet aan voor haar, maar wat doet een puberella als ze een heel weekend thuis is? Op haar kamer films of series kijken op haar laptop o.i.d. Net zoals ze van plan is te gaan doen in Center Parcs. Maar ik vind familiebanden toch wel belangrijk genoeg om mijn dochter daar mee naar toe te sleuren, al was het maar voor de (neem ik aan) gezamenlijke avondmaaltijd. Opa en oma hebben hun kinderen en kleinkinderen uitgenodigd, zij vinden dat leuk en gezellig. De kinderen en kleinkinderen zelf misschien niet zo, maar het is toch ook fijn om iets te doen waar een ander blij van wordt? Om maar een dooddoener te gebruiken: straks zijn ze er niet meer.
skik

even zo
31-10-2014 om 19:10
reactie algemeen en voor skik: dooddoener
Hier ook 3 pubers, dus ik herken dat pubers niet meer overal mee naar toe gaan, hier krijgen ze ook hun eigen leven. Wij hebben dan geen familieweekenden, maar wel familie etentjes, maar als de pubers dan toevallig een kamp hebben zijn ze er niet bij.
Skik: Met die dooddoener "straks zijn ze er niet meer" kan ik niets. Kleinkinderen zien hun opa's en oma's misschien juist ook op andere momenten (hier tenminste wel), ook al wonen we op meer dan een uur afstand.
Dus als ze dan niet kunnen met een familie etentje dan is dat maar zo. Opa en oma zien ze dan op een andere keer. Het hoeft dan naar mijn idee niet die ene keer per jaar te zijn dat opa en oma dat etentje (of weekendje weg) plannen.

Marjoleine64
Is het een bijzondere gelegenheid?
Dat zou wel uitmaken denk ik, of het 'zomaar' een weekend is, of voor een bijzondere gelegenheid (bijv. huwelijksjubileum). Maar in het geval zomaar zou ik een 16jarige inderdaad de keus laten, en gewoon uitleggen aan de familie.

Katniss
Nieuwe traditie
Er zit nog een heel verhaal aan vast over waarom dochter niet mee wil. Met haar andere opa en oma gaat ze wel graag op vakantie, maar die zijn ook wat 'normaler'. Vorig jaar hebben we voor het eerst een weekend met mijn ouders gedaan. Volgens mij was het vreselijk vermoeiend voor ze (en voor ons), maar nadien bleken ze er toch een traditie van te willen maken. En dan is het ook zo sneu om nee te zeggen, dus we gaan gezellig weer mee. Zonder oudste dus.
Mijn vader verzint overigens ieder jaar zijn bijzondere gelegenheid, volgend jaar wordt mijn moeder 65.

Miekemieke
01-11-2014 om 09:11
Straks zijn ze er niet meer????
Iemand gaf als reactie om toch te gaan 'straks zijn ze er niet meer'. Ik lees dat de moeder volgend jaar 65 wordt. Ik ben ietsjes jonger maar heb nog ouders en een schoonouder en ik ken heel veel oma's met een of meerdere ouders. De mensen worden erg oud dus dat argument snijdt geen hout.

Barvaux
01-11-2014 om 09:11
tja miekemieke
Mijn kinderen doen het al bijna 11 jaar zonder oma's... resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Neemt niet weg dat ik het ook een onzinnig excuus vind hoor.

Mijntje
01-11-2014 om 10:11
wel hout
Natuurlijk snijdt dat wel hout. Mensen kunnen op elk moment dood neervallen. Niet iedereen wordt 90 of ouder. Niets is vanzelfsprekend.
Of een puber met alles mee moet naar familie is een ander verhaal, op een gegeven moment krijgen kinderen meer hun eigen leven, zijn druk met school/studie/eigen vrienden. Dus begrijpelijk dat de familie zo lang willen dat die pubers erbij zijn. Zeker bij speciale gelegenheden, deze momenten zijn later dierbaar en je moet zeker ook wel eens iets voor een ander overhebben. Maar ik zou het ook niet doen als er veel weerstand is en er geen halszaak van maken als pubers niet overal mee gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.