Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

albana
28-08-2012 om 07:08
Verliefde pubers
Zucht....Oudste is verliefd. Enorm verliefd en de betreffende gelukkige ook... Ze zien elkaar de hele vakantie door al regelmatig door vakantiebaan. En het is zó overduidelijk dat zelfs wildvreemden er grapjes over maken De hele vakantie (8 weken) draaien ze al om elkaar heen, maar er wat mee doen, hó maar! Hij niet omdat hij te verlegen is en oudste niet omdat ze volgens mij té verliefd is. Tot mijn verbazing want ze heeft al een paar vriendjes gehad, en was toen ook niet zo 'terughoudend' en deed er wél wat mee. Ik heb het idee dat ze té verliefd is om er iets mee te doen...
Ze zijn wel enigzins 'vrienden' en zijn zelfs samen uit geweest en toen dacht ik en iedereen die het ziet, nu wórd het wat. Maar ho maar. Nu is de vakantie voorbij en gaat hij weer naar de stad waar hij studeerd en op kamers woont. En komen ze elkaar w.s. in het dagelijks leven amper nog toevallig tegen. Gevolg: een verdrietige dochter....Die baalt van zichzelf en niet snapt dat ze zo doet. Zo 'moeilijk' zoals ze het zelf zegt. En dat terwijl zó overduidelijk is dat hij ook gevoelens heeft voor haar...hoewel ze dat niet helemaal gelooft. Dit is de laatste week w.s. dat ze elkaar tegenkomen. Hoe geef ik dochter de spreekwoordelijke trap onder de kont? Of hem? Want zo'n verdrietige puber die nu al baalt dat ze haar 'kansen' niet benut heeft terwijl ze nog een week 'kans' heeft is ook niet alles. Praten en aanmoedigen heb ik natuurlijk al lang gedaan. Via, via weet ik (en dochter) dat hij ook 'baalt' maar ze slaan gewoon beide compleet dicht als het te spannend word of erop aan komt!
Het is toch gewoon harstikke zonde? En al die 8 weken sta ik erbij en kijk ernaar...en echt mijn vingers jeuken om ze met de koppen tegen elkaar te slaan! Niet alleen de mijne trouwens, ook zijn vrienden en haar vriendinnen worden er moedeloos van.
groeten albana

Tirza G.
03-09-2012 om 17:09
Misschien
Is je analyse wel verkeerd. Jij vindt dat je dochter verliefd is. Maar je schrijft:
En nu is ze sinds dit gedoe opeens compleet 'anders' en dat al maanden. Dat ze zo 'anders' doet is niet alleen mij opgevallen, maar ook haar vriendinnen, haar vader, haar zusje zelfs...en blijkbaar de buitenwacht ook want
Je hebt een puber die al een paar maanden (!) lang compleet anders is. Misschien ís het ook wel wat anders. Misschien is ze wel aan de drugs. Máánden?? Compleet anders?? Zorgwekkend.
Tirza

albana
04-09-2012 om 09:09
Gisteren
Gisteren begon ze zelf over haar verliefdheid. Zomaar uit het 'niets' terwijl we met z'n tweeën waren....Misschien dat alles nu weer z'n 'gangetje' gaat dat ze meer tijd heeft gehad om het op de rij te zetten? Ze zegt dat ze het 'onprettig' vind om zó enorm verliefd te zijn. Ze vind het niet leuk en heeft het gevoel dat ze de boel (of zichzelf) niet meer in de hand heeft. Volgens haarzelf had ze de vorige keren wel controle en was ze wél verliefd, maar was dat lang ze heftig niet. Dit is wél zo heftig dat ze het eigenlijk 'eng' vind. Ze weet ook wel dat hij háár ook leuk vind en dat is ook helemaal geweldig, maar ze durft het niet helemaal door die erge verliefde gevoelens toe te laten, te laten gebeuren. Zo als ik het begrijp is ze bang de controle te verliezen en misschien 'zichzelf'?
Ik heb gezegd dat dat in het begin zo is, maar w.s. beter word na een tijdje. Dat is toch zo?
Ze appen nu en sms-en. En dat vind dochter 'prettig' en genoeg voorlopig, tot ze zichzelf wat beter in de hand heeft. Zo als ze het zelf zegt, lekker 'veilig'. Dat roept schijnbaar al genoeg emotie op, maar het idee dat hij zo ver weg zit erbij maakt het hanteerbaar. Dus voorlopig gaan ze zo door....Ook hij vind dit prettig schijnbaar. Dus voorlopig is het 'rustig' en hebben ze een manier gevonden om ermee om te gaan.
Ook apt en twittert ze nu met zijn vrienden en die vrienden met háár vriendinnen. Het is nu opeens 1 gemengde club geworden :)
En nee Tirza, ze is niet aan de drugs Ik denk dat dit al genoeg drugs voor haar is
Ze ís al helemaal hoteldetotel zo, van hém.
1 vriendin steunt haar in haar verwarde gevoelens enorm. Die heeft een zelfde ervaring en vond het ook niet zo leuk. Het is wat die verliefdheid en je enorme hormonen-gedoe in je lijf! Gelukkig dat ze die steun van vriendin heeft....Dat zal haar in ieder geval goed doen.
groeten albana

albana
04-09-2012 om 09:09
O en sinds een paar dagen
Is ze ook weer véél meer zichzelf geworden. Ze zit weer beter in haar vel, praat gelukkig ook weer over andere onderwerpen en is minder stil (wat ze normaal nooit is).
Ik dacht dat dat was omdat 'hij' nu ver weg is, maar na dat gesprek denk ik dat het er ook mee te maken heeft dat ze nu een manier heeft gevonden om ermee om te gaan.
Hoera, hoera. Dat ze weer ongeveer zichzelf is, alleen wat stiller en rustiger is voor mij denk ik het belangrijkste.
groeten albana