Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

eef
21-09-2015 om 00:09
verjaardag (16 jarige)
Mijn dochter (16) is recent 16 geworden en wil een verjaardagsfeest geven voor haar vriendinnen. Er zullen ongeveer 20 meiden komen die ze allemaal in haar jaar (5 vwo) zitten. Het feest wordt gevierd bij ons thuis en ze willen om ongeveer 12 uur met z'n alle naar de kroeg. Mijn dochter drinkt wel eens een wijntje met vriendinnen en ze vroeg of ik wat drank voor haar kon kopen zodat ze kunnen 'indrinken'. Ik heb geen idee hoeveel mijn eigen dochter en de andere meiden eigenlijk drinken en ik weet ook niet hoeveel drank ik zou moeten kopen voor mijn dochter zodat iedereen een leuke tijd heeft, maar het feest niet uit de hand loopt.
heeft iemand tips?

Jippox
04-10-2015 om 17:10
inderdaad
Dat is wat je idealiter zou willen: dat mensen de juiste keuzes maken op basis van interne controle. Maar laten nou net pubers niet al te geweldig zijn op dat gebied! En dus zul je toch wat externe sturing en controle toe moeten passen.

AnneJ
04-10-2015 om 17:10
En Jippox
Dat valt spontaan in hun schoot zodra ze 24 zijn, hun hersenen volgroeid zijn en ze geacht worden wel rationeel, verantwoordelijk en veilig gedrag te laten zien.
Allemaal extreem. Pubers zijn mogelijk impulsiever, maar dat helpt ze ook om het volwassen leven aan te gaan. En daar zit toename van groei in.
Bovendien is een puber een mens met eigen benen, al die discussies zijn al voorbij gekomen. En mensen denken toch nog steeds dat je dat in de hand hebt. Wonderlijk.
Misschien heb je wel meer in de hand als je ze die verantwoordelijkheid wel geeft. Gewoon ook omdat je beseft dat je vermogen om ze tegen te houden beperkt is en niet werkt. Bij jou kinderen.

Jaina
04-10-2015 om 18:10
AnneJ
Toch lijkt het uit onderzoek steeds duidelijker te worden dat verbieden wel degelijk werkt en geen tegengesteld effect heeft zoals veel mensen denken. Dat betekent natuurlijk niet dat er geen individuele gevallen zijn waarbij verbieden wel averechts zal werken maar in veel gevallen werkt verbieden dus wel. Nu kan je met betrekking tot je eigen kinderen elke beslissing nemen die je wilt. Dat is prima. Maar ik vind het wel fout om alcohol te serveren aan andermans minderjarige kinderen. Die verantwoordelijkheid moet je gewoon niet willen nemen. Alcohol mag je nu pas kopen als je 18 bent. Met 18 ben je ook meerderjarig. Tot die tijd is het gewoon ongepast om als ouder alcohol te serveren aan de kinderen van iemand anders zonder toestemming van de ouder van de minderjarige (prima natuurlijk als je aan je eigen kinderen alcohol wil serververen)

AnneJ
En dan
Ouders vervolgen die dat wel toestaan bij jou kinderen?
Elk gezin heeft andere regels en daar kun je beter zelf rekening mee houden als je dat niet wenst.

MarSy
Ja dus
Want in de wet staat dat het ook verboden is alcohol te verkopen aan een meerderjarige die de intentie heeft dit aan een minderjarige te geven.
Dus iemand die een minderjarige een biertje in de hand stopt of een ouder die drank koopt voor een feestje is dus strafbaar

AnneJ
Disciplineren
Kinderen mogen zelf besluiten of hun ouders geinformeerd worden als ze boven de 16 jaar zijn.
Maar we noemen het gewoon ' kindermishandeling' of verstoring van de openbare orde en dan gaan alle sluizen open.
Kortom. We worden zelf geleefd en willen ook dat onze kinderen geleefd worden. Weet waar je je mee bezig houdt.
Je neemt niet alleen je eigen verantwoordelijkheid maar je geeft de overheid een verantwoordelijkheid om jou kind en jouzelf te disciplineren.
Geen wonder dat steeds meer mensen lijden onder angst en depressie. De mogelijkheid om je eigen leven te leiden wordt steeds meer ingeperkt.
Je mag wel keuzes maken maar die moeten wel ideaal ingegeven zijn en voldoen aan de publieke standaard.
Oefenen en foutjes zijn niet acceptabel er moet perfect gepresteerd worden en anders wordt je afgewezen.

Katniss
Verbieden en niet straffen
Verbieden en niet straffen gaat heus wel samen. Mijn kinderen mogen tot 18 jaar niets drinken dus als ze dat zouden willen (wat ik ze afraad en daarbij vertel waarom) kunnen ze dus maar beter zorgen dat ik er niet achter kom. Mocht er een dronken thuis komen, dan krijgt ze geen straf maar de consequentie is dat ze twee maanden niet meer uit mag of zo. Net als bij die keer dat een logeerpartijtje dusdanig uit de hand liep dat de logee in kwestie hier niet meer mag logeren. Niet voor straf, maar omdat ik er geen zin meer in heb om er nog aan te beginnen.

Jamie
Nee Marsy
Het is niet verboden om prive, dus thuis, drank aan minderjarigen te geven. Wat jij er bij haalt heeft te maken met de verkoop in de winkel en is de reden dat bij het begin van deze wet sommige kassieres weigerden en moeder alcohol te verkopen als er een baby bij was.

Jaina
04-10-2015 om 19:10
AnneJ
Ik weet niet zo goed wat de geheimhoudingsplicht van een arts te maken heeft met andere ouders. Ik heb het ook niet over kindermishandeling.
Ik vind het alleen echt volkomen ongepast om andermans kinderen drank te geven of de gelegenheid te geven te drink in jouw huis. Tenzij je dit van te voren vraagt/aangeeft bij de andere ouder. Ik heb het helemaal niet over juridische gevolgen (want die zij er niet) maar over dat het moreel gewoon niet netjes is. Net zoals andermans kinderen drugs of sigaretten geven of dergelijke.

Jaina
Katniss
Maar twee maanden niet uit mogen is toch een straf? Althans dat zouden mijn kinderen wel als een straf zien.
Niet dat ik iets tegen heb op straf geven. Ik doe het regelmatig. Maar misschien versta jij onder straf wat anders?

AnneJ
De wetenschap
http://alcoholnews.org/Underage%20drinking.html
De wetenschap maakt zich vooral schuldig aan ' morele paniek'. Drinken op jonge leeftijd leidt tot alcoholmisbruik en overlijden. Dat valt te bezien en ook dat is al heel lang geen argument.
"Similarly, a recent CNN medical segment ["Teenage binge drinkers are more likely to become adult alcoholics" 6/16/04"] reported that a study had found that teen binge drinking was linked to an increased risk for alcoholism. CNN mentioned that 70% of teens binge drink - but did not note that only 3.81% of adults are alcoholics. The channel's physician-reporter Sanjay Gupta ended his report with a conclusion not backed by the data he cited, saying, "So really, the message to parents out of this is even a small drink, even only a sip early on in life could be a problem later on."
In Amerika weten ze dit al veel langer, maar de weg terug duurt even. Eenmaal in de ban van wettelijke verboden is het lastig om terug te draaien. Dus laten we zelf zover niet gaan.

Moni
AnneJ, wetenschap maakt mij niet uit
Wat ik wel belangrijk vind, is dat jij niet kunt beoordelen of het verantwoord is dat jongeren onder de 18 jaar in jouw huis alcohol drinken. Het zijn jouw kinderen niet. Je kunt niet zomaar jouw opvoedingideeën op andere jongeren projecteren.
In dat geval is het verstandiger om de huidige normen / wetgeving in horeca aan te houden. Je geeft een minderjarige in je eigen huis geen alcohol om in te drinken. Het is best logisch dat andere ouders er vanuit gaan dat jij die normen aanhoudt.
Net zoals ik ervan uitga dat mijn kinderen zonder zwemdiploma door andere ouders niet losgelaten worden in het zwembad zonder toezicht.
Of dat mijn pubers niet meerijden met een jongere met rijbewijs, terwijl die gedronken heeft omdat zijn ouders alcohol geen probleem vinden.

AnneJ
Nee Moni
Zolang ik mij aan de wet houdt heb je als andere ouder geen been om op te staan. Ik ga niet mijn huishouden aanpassen aan een overheidsmaatregel die ik niet zie zitten. Dat kun je van mij aannemen. Zo werkt het nou eenmaal en ik ben daar zelf ook geen uitzondering in.

AnneJ
04-10-2015 om 20:10
Overigens
Is het een opzettelijke truc om thuis drinken en met drank achter het stuur te zitten in een adem te noemen? Dat is nou morele paniek.
Dat maakt het lastig om het wat realistisch te houden om dat voor- en tegenstanders zo elkaar in het harnas jagen met extreme standpunten.

bieb63
joh, het boeit mij totaal niet of het strafbaar is...
.. officieel wel of niet mag (thuis serveren). Mij gaat het er ook totaal niet om of moeders een glaasje bubbels serveert. Die 'stoutigheid' vind ik geen enkel probleem. Waar het mij vooral om gaat is dat moeders serieus mee gaat in het idee van 'indrinken' en zich afvraagt hoeveel ze in huis moet halen en hoeveel die andere meiden drinken.
Tsssss dat is toch idioot? Dat ga je je toch helemaal niet afvragen laat staan aan mee doen? Wil je er 'iets' mee doen, dan is er voor iedereen 1 glaasje. Vind het best (en de politie staat heus niet aan je deur). Maar je afvragen hoeveel je dan in huis moet halen.... Nou ja zeg.

AnneJ
Ik als ouder
Je speelt het op de ouder Bieb, die is verantwoordelijk. Maar als mijn kinderen eenmaal van een bepaalde leeftijd zijn dan hebben ze ook een eigen verantwoordelijkheid en is het een ' bespreekgeval' hoe dat toegaat met alcohol en hun gasten bij ons thuis. Daar kom je in alle redelijkheid samen uit.
En dat heeft niets te maken met ' toestaan' als ouder.

AnneJ
Ik zou er serieus moeite mee hebben als mijn kinderen hier een slemppartij plannen aan te richten. Dat heeft zich echter niet voorgedaan. Zo zit het hier niet in elkaar en ik ga niet voor elke mogelijke extremiteit een regel maken.

Katniss
Jaina
Nee, dat vind ik niet. Het is een 'bezinningsperiode' voor hun eigen bestwil. Straf vind ik bijv. een week huisarrest of niet op internet. Ik ben overigens wel benieuwd hoe dat tzt met mijn jongste zal gaan. Die is veel impulsiever en van het uitproberen dan de oudste, dus het zou me niet verbazen als ze wel eens wat uitvreet op haar 15e. Mijn oudste (16) mag nu van mij doen en laten wat ze wil. In de praktijk komt het erop neer dat ze braaf haar schoolwerk doet en haar uitjes bestaan uit winkelen of naar de bioscoop met een vriendin ;-)

Moni
04-10-2015 om 23:10
AnneJ
Ik denk dat jouw kinderen al boven de 16 waren toen de wettelijke norm (in de horeca) 18 jaar werd. Eerder was die 16 jaar.
De tijd is veranderd. En terecht, gezien het comazuipen en heftig drankgebruik bij jongeren. Drank bij jongeren, veel zuipen en alcohogebruik in het verkeer wordt steeds normaler.
Heel fijn dat jouw kinderen dat niet deden. Die van mij overigens ook niet.
Ik gebruik helemaal geen wet om jou aan bepaalde normen ter herinneren. Die wet is er niet. Maar ik vind het inderdaad onverantwoord als ouders 18-minners in hun huis laten indrinken. En jij schrijft hier dat je dat vindt kunnen. Omdat jouw kinderen zo verstandig zijn en het bij jouw opvoedingsstijl past.
Dat lijkt inderdaad op ouders die vinden dat hun kind best wel alcohol mag drinken voordat hij achter het stuur kruipt. Dat is geen truc. Ik heb helemaal geen trucs. Ik vind alleen beide acties erg dom.

AnneJ
04-10-2015 om 23:10
Moni
Je bent van mening dat inspraak van jongeren en ouderlijke instemming van drankgebruik thuis, ook voor jongere gasten, inhoudt dat je als ouder verantwoordelijk bent dat een jongere met drank op achter het stuur gaat zitten. Die logica deel ik niet.
Mijn dochter is nog geen 18 jaar. Vooralsnog geen aanleg voor alcoholmisbruik.
Zoon viel inderdaad nog onder de 16 jarigen maatregel.
Zelf was ik al bijna de deur uit op die leeftijd en ik heb dan ook geen enkele behoefte mijn kinderen onmondiger te maken dan ik zelf behandeld ben op die leeftijd.

AnneJ
05-10-2015 om 00:10
Drankgebruik is juist gedaald onder jongeren
" De tijd is veranderd. En terecht, gezien het comazuipen en heftig drankgebruik bij jongeren. Drank bij jongeren, veel zuipen en alcohogebruik in het verkeer wordt steeds normaler."
http://www.stap.nl/nl/home/feiten-en-cijfers.html
Het drankgebruik onder jongeren is namelijk nogal gedaald al voordat de 18jarigen maatregel ingevoerd werd.
Wat wel gestegen is is het aantal drankjes dat veeldrinkende jongeren per keer innemen. En dat is blijkbaar de reden om alle jongeren aan te pakken, en hun ouders. En om welk percentage jongeren het dan gaat wordt niet duidelijk. Die groep is gestegen van een klein percentage naar een iets groter percentage. Op macroniveau significant.
" Uit het onderzoek uit 2013 (dus vóór de leeftijdsgrensverhoging naar 18 jaar) blijkt dat van de scholieren van 12 t/m 16 jaar:
....
Trends:
- Het aantal scholieren van 12 t/m 16 jaar dat ooit alcohol heeft gedronken is de laatste 10 jaar sterk gedaald van 83,5% naar 46,1%.
- Het aantal scholieren van 12 t/m 16 jaar dat de laatste maand alcohol zegt te hebben dronken is in diezelfde periode ook scherp gedaald van 55,3% naar 26,7%.
- De daling in alcoholgebruik is het sterkst onder de jongste scholieren van 12, 13 en 14 jaar.
- Hoewel het aantal scholieren van 12 t/m 16 jaar dat ooit gedronken heeft of maandelijks drinkt sterk gedaald is, is er onder hen die wél drinken geen sprake van een afname van de hoeveelheid die gedronken wordt. Het aantal drinkers dat 5 of meer glazen drinkt op één gelegenheid nam zelfs tussen 2011 en 2013 toe, van 64,3 naar 72,1%.

Elisabeth
07-10-2015 om 10:10
mijn dochter
Mijn dochter wordt binnenkort 16. Ze mag een feest geven. Maximaal 20 personen. Het zijn er uiteindelijk 30 geworden...Of dat alsjeblieft ook mocht, mam...Oke prima, maar daar blijft het bij. Goed iedereen heeft toegezegd te komen. Ze mogen blijven tot 12.00 uur en ik verhuis met man en overige kinderen naar de zolder, want ik ga niet mijn huis uit.
Nu het drankprobleem...."vroeger" toen ik 16 was en voor het eerst uitging, dronk ik een glaasje wijn of echt maximaal 3 biertjes, want ik wilde controle houden over mezelf. (Nog steeds)Nu mogen ze opeens helemaal niks meer. Ik vind dat lastig. Want ik praat met mijn kinderen over de gevolgen van drank en drugs en van mij mogen ze best het een en ander uitproberen, maar wel thuis. Ze mag van mij 1 krat bier en 1 fles wijn in huis halen voor het feest. Op 30 man is dat allemaal 1 drankje. De rest in huis is alcohol vrij. Er zal vast ook gerookt worden, maar dat moet buiten van mij.
Dat er een jointje gerookt wordt, vind ik lastiger. Dat mocht ze van mij thuis uitproberen maar ze vond er geen klap aan en viel in slaap. Roken vindt ze eigenlijk smerig, wilde het ook een keer proberen, maar vond het stinken, ging er van hoesten en nou ja, eigenlijk een domme bezigheid zei ze. Koop liever nagellak van dat geld. Gelukkig, dacht ik. Maar wat doe ik met de kinderen die wel buiten stiekem staan te blowen en de kinderen die mee doen...daar zit ik mee. Ik kan zeggen dat ik het verbied, maar het wordt toch meegenomen. Wat doe ik dan? Moet ik dan naar beneden komen en ze eruit gooien? dan zet ik mijn kind voor aap. Moet zij het zeggen? Dan is dat not done. Wat doe ik met de kinderen die sterke drank in hun cola doen...dat zie ik niet. Dat vind ik zo moeilijk. Aan de ene kant denk ik het is hun eigen verantwoordelijkheid, maar als je 16/17 bent ben je ook gewoon kind. En ik blijf niet voor niets thuis. Want als het uit de hand loopt zal ik ingrijpen. Ik had ook wilde feestjes vroeger en daar waren geen ouders bij en ik was ook 16 en er waren er altijd een paar die over hun eigen grens heen gingen, dat ik dacht, jemig hoe kun je jezelf zo voor aap zetten. Maar ja...niemand greep in. ja, opmerkingen van hou eens op, of stop even met blowen en ga wat drinken en eten.
Betuttelen we ze nou teveel of maak ik me terecht zorgen? Ik weet dat mijn dochter niet teveel van alles neemt. Maar wat doe ik met die andere kinderen die misschien dus wel over hun grens gaan?

AnneJ
07-10-2015 om 11:10
Geef een teiltje
Maak ze zelf verantwoordelijk. Geef ze een teiltje als er een moet overgeven en draag ze op zelf de rommel, ook van elkaar, op te ruimen.
En als ze zich zorgen maken over iemand dan roepen ze jou.
Ze kunnen op deze leeftijd goed op elkaar passen.
Er kunnen ook andere dingen misgaan als lelijk vallen bij het stoeien of flauwvallen door warmte en drukte. Laat ze in alle gevallen op elkaar letten.

Jamie
07-10-2015 om 15:10
nee annej
Jouw kinderen en hun vrienden roepen jou als ze zich zorgen maken en jouw kinderen en hun vrienden kunnen op die leeftijd heel goed op elkaar passen en op elkaar letten.
Dat zegt helemaal niets over de rest van de wereld!

Knurf
08-10-2015 om 14:10
Madelief
'Het was toch je eigen kind dat zich kapot zoop.'
Het gaat om een minderjarige. Die niet mag stemmen, autorijden of een contract ondertekenen. Omdat minderjarigen de gevolgen van hun daden nog niet volledig doorzien. Het is dus aan de volwassenen om (doorslaggevende) beslissingen voor die minderjarigen te nemen. Dat geldt zowel voor de eigen ouders als voor de volwassenen bij wie het kind verblijft. Dus ja, de volwassene is wel degelijk aansprakelijk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.