Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
verjaardag (16 jarige) | CJG forum door Ouders.nl
Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

eef

eef

21-09-2015 om 00:09

verjaardag (16 jarige)

Mijn dochter (16) is recent 16 geworden en wil een verjaardagsfeest geven voor haar vriendinnen. Er zullen ongeveer 20 meiden komen die ze allemaal in haar jaar (5 vwo) zitten. Het feest wordt gevierd bij ons thuis en ze willen om ongeveer 12 uur met z'n alle naar de kroeg. Mijn dochter drinkt wel eens een wijntje met vriendinnen en ze vroeg of ik wat drank voor haar kon kopen zodat ze kunnen 'indrinken'. Ik heb geen idee hoeveel mijn eigen dochter en de andere meiden eigenlijk drinken en ik weet ook niet hoeveel drank ik zou moeten kopen voor mijn dochter zodat iedereen een leuke tijd heeft, maar het feest niet uit de hand loopt.

heeft iemand tips?

Niet aan beginnen

Aan dat indrinken. Rare gewoonte. Thuis goedkoop alvast wat teut worden en dan de horeca onveilig maken. Pfff.

Verder wordt je dochter zestien, ik meen me te herinneren dat de wet tegenwoordig achttien als leeftijdsgrens hanteert dus wat moeten die zestienjarigen in de kroeg, ingedronken en wel.

Als je echt wat feestelijks wil laat je hen mooi om twaalf uur toasten met een champagne-achting glas en dan is de limiet bereikt.

Niet aan beginnen

Aan dat indrinken. Rare gewoonte. Thuis goedkoop alvast wat teut worden en dan de horeca onveilig maken. Pfff.

Verder wordt je dochter zestien, ik meen me te herinneren dat de wet tegenwoordig achttien als leeftijdsgrens hanteert dus wat moeten die zestienjarigen in de kroeg, ingedronken en wel.

Als je echt wat feestelijks wil laat je hen mooi om twaalf uur toasten met een champagne-achting glas en dan is de limiet bereikt.

Amare

Amare

21-09-2015 om 07:09

niks

onder de 18 geen alcohol, zeker niet thuis.

Indrinken?

Met 16? Is dit een serieuze vraag? Voor het geval dat: geen haar op mijn hoofd die dat zou toestaan, laat staan faciliteren.

Jamie

Jamie

Indrinken doe je voor het échte werk en aangezien het échte werk helemaal niet mag met 16 begrijp ik er ook niets van.

Jamie

Jamie

maar

Thuis alcohol geven mag dus gewoon en dan zou ik het houden op 1 glaasje per kind want het zijn gewoon nog kinderen.

Katniss

Katniss

21-09-2015 om 08:09

Nul niks

Mijn 16-jarige mag thuis niet drinken en ik ga ook andermans minderjarige kinderen geen alcohol geven. Wat een raar idee. Als ze zo nodig willen zoeken ze zelf maar een manier om eraan te komen, en dan zorgen dat ik er niet achter kom.

vlinder72

vlinder72

21-09-2015 om 09:09

Niet

Ook niet. En ik zou ook niet zo blij zijn als mijn dochter daarna naar een café zou gaan om zich daar lens te drinken. Ze is net 16 jaar.

guera

guera

21-09-2015 om 09:09

Ondanks dat je eigen dochter weleens wat drinkt ik vind niet dat je andere kinderen van 16 alcohol moet geven of dat faciliteren. Ik zou daar echt niet blij mee zijn als mijn dochter dan op jullie feestje alcohol aangeboden krijgt. Wat ze zelf dan allemaal weer uitspoken soit. Maar je hoeft het niet actief aan te bieden.
Maak anders feestelijke cocktails zonder alcohol voor het feestelijke tintje.

Dees

Dees

21-09-2015 om 10:09

Jip en Janneke

Volgens mij is dit puur trollen kom op zeg, een 16 jarige met haar vriendinnen van dezelfde leeftijd even flink van drank voorzien om ze in te laten drinken. Ik zou zeggen bij de Hema hebben ze Jip en Janneke champagne.

Net als Guera

Ik zou dat echt niet op prijs stellen (understatement), als jij mijn dochter actief alcohol zou aanbieden. Dat jij het van je eigen dochter geen probleem vindt dat ze af en toe wat drinkt moet jij weten, maar jij bepaalt natuurlijk niet wat mijn dochter wel of niet mag. En waarom is er überhaupt alcohol nodig? Je kunt toch prima een leuk feestje hebben zonder? Ik drink zelden alcohol op een feest, heb het toch meestal prima naar mijn zin hoor. En daarna naar een café, wat moeten meiden van 16 daar?
Inderdaad, kinderchampagne of cocktails zonder alcohol, hartstikke leuk en feestelijk.

En dan.....

....moet je eens hebben dat er met een van die meiden iets gebeurt, terwijl jij ze hebt laten indrinken, terwijl dat niet mag en hun ouders van niets weten.....ik denk dat je problemen dan niet te overzien zijn, los nog van schuldgevoel.

Jamie

Jamie

21-09-2015 om 11:09

Emine

Hoezo 'terwijl dat niet mag'. Dat mag dus gewoon wel! Je mag een kind alcohol geven onder jouw dak.

Juno

Juno

Niet doen

Ik ben in de ongelukkige omstandigheid dat ik het met bovenstaande posters eens ben maar de ouders van de vrienden van oudste niet. Ik word beschouwd als de zure, strenge moeder bij wie een kind niets mag. Deze zure strenge moeder was bijna haar kind kwijt geweest na indrinken bij een vriendje voor een feest. Mijn kind is naar een ziekenhuis ver weg gegaan omdat alleen daar een plek op de IC vrij was, hartslag was bijna weg.
Kind is de hele nacht gespoeld omdat het alcoholpromillage zó hoog was dat er geen keus was, de kinderarts wilde nl dat hij een flinke kater zou hebben. Kind heeft zo te zien er niets aan over gehouden. Wel betrap ik hem regelmatig op stiekem drinken. Bij vrienden.
Hoe háál je het in je hoofd om dit te willen? Wij hebben ernstig overwogen de ouders onder wiens dak het gebeurd is aan te klagen voor doodslag.

vlinder72

vlinder72

Halt straf

Ook aardig om een keer te horen. De 16 jarige dochter van een vriendin van mij is op straat aangehouden door de politie omdat ze tijdens een dorpsfeest een wijntje in haar hand had. Haar reactie. Het was maar een wijntje en niet eens bier. Tja, bij haar thuis mocht ze ook altijd wel iets drinken.

De politie dacht daar anders over en ze kreeg een halt straf. Dat betekende dat ze een paar uur in een winkel moest werken maar ze moest ook met haar ouders twee bij de politie komen. Daar werd ze streng toegesproken en kregen haar ouders natuurlijk ook de vraag of dochter thuis mocht drinken. Natuurlijk niet zeiden ze. Dochter is daar nu nog boos over. Dochter moest uiteindelijk excuus brieven sturen naar de politie en naar haar ouders. Drinken mag niet. De politie neemt dat heel serieus.

Dochter drinkt nu niet meer in het openbaar. Ze heeft haar lesje wel geleerd.

En tjonge Juno. Wat een verhaal. Wat vreselijk om zoiets mee te moeten maken.

Jamie

Jamie

21-09-2015 om 12:09

en weer

Wat heeft de politie er mee te maken of dat meisje wel of niet thuis drinkt?

Stunnie Bun

Stunnie Bun

Ten overvloede

En ik heb gelukkig geen illustrerend en afwekkend verhaal, maar ik zeg:
Gewoon niet doen!
Geen 18, geen druppel!

En ik weet echt wel waar het over gaat; ik heb ook een zoon van 17 die het wel interessant vindt en het ook gedaan heeft. Maar mijn weigering om dit toe te staan blijft staan!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Jamie

Ik stel voor dat je dat even aan de politie vraagt. Verhaal van Vlinder is toch duidelijk, of niet?

En voor de rest: niet aan beginnen. Ik ga in mijn huis geen 16 jarigen van drank voorzien. Juist om wat Juno vertelt.

vlinder72

vlinder72

Jamie

Ik zou zeggen stuur je dochter of zoon naar buiten met een glas alcohol. Wacht tot de politie langskomt en ga dan samen naar de afspraak toe en vertel dat je geen enkel probleem ermee hebt dat je dochter of zoon thuis drinkt en dat dat ook mag.

Mijn vermoeden is dat je een flinke preek krijgt waarin je duidelijk wordt gemaakt dat alcohol en kinderen niet goed samen gaat en dat de ervaring leert dat als je het thuis toestaat het voor kinderen heel moeilijk is om in te zien dat het buiten de deur niet mag. Immers van mijn vader en moeder mag ik toch gewoon alcohol drinken.

Maar ja, dat is mijn vermoeden. Ik ben er niet bij geweest en mijn vriendin dacht op dat moment dat het beter was om niet de waarheid te vertellen.

Jaina

Jaina

Niet

Hier in huis geen alcohol op verjaardagen & al helemaal niet op verjaardagen van kinderen die nog geen 18 zijn. Ik zou overigens ook niet de verantwoordelijkheid willen hebben dat ik kinderen van anderen alcohol zou geven. In het mildste geval heb ik boze ouders op de stoep, in een erger geval komen we terecht op de IC omdat het kind wat bij mij thuis begonnen is met drinken te veel heeft gezopen. Die verantwoordelijkheid wil ik niet. Hier thuis dus geen alcohol.
Andersom zou ik ook niet blij worden als mijn kinderen onder de 18 ergens een feestje hebben waar drank te krijgen is met zegen van de ouders.
Natuurlijk kunnen ze stiekem gaan drinken & dat zal vast wel eens gebeuren. Echter dat hoeft nog niet met de zegen van de ouders te gebeuren.

Jamie

Jamie

onzin

Niemand verbied het een volwassene om thuis iemand onder de 18 alcohol te geven. De politie heeft er niets mee te maken of je dat wel of niet doet.

Een kind mag niet met een glas wijn op straat staan maar dat is het punt ook niet. Een agent die vraagt of een kind thuis alcohol krijgt is gewoon fout bezig.

Verder: mijn kinderen krijgen geen alcohol van mij onder de 18 maar dat is óók het punt niet.

Bespreken met je kind

Ik zou het met je kind bespreken. Het dilemma dat het in het openbaar niet meer mag onder de 18 jaar en hoe dat dan moet met andere kinderen die nog geen achttien zijn en dan geef jij ze wel alcohol bij jou thuis.
Hoe houden we het binnen de perken? Of vind je het wel leuk als iedereen dronken wordt? En wat stel je je voor bij indrinken en dan naar het cafe gaan waar je verder droog staat?
Met een alternatief voorstel. Zoals je het zelf wel een idee zou vinden.
Maar ik zou er ook geen bezwaar tegen hebben als er besloten wordt dat er wel alcohol geschonken wordt.
Ik heb het hier zelf nooit hoeven halen want als er alcohol gedronken werd dan namen de andere pubers zelf iets mee of ze legden geld bij elkaar en haalden wat voor iedereen. En dat waren alleen al vanwege geldgebrek nooit enorme hoeveelheden.

Bijeffect Nix 18

Lees ook even de topic ' Bijeffect Nix 28' .

Je kent je eigen kind het beste dus ik zou toch een oplossing zoeken die bij je kind en je gezin past en me niet gek laten maken door dit soort onderzoeken.

Yvonne

Yvonne

23-09-2015 om 17:09

Gewoon frisdrank in huis halen koffie en thee en eventueel wat van die 0,0 drankjes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.