Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Digi

Digi

16-11-2009 om 11:11

Verjaardag 16 jaar

Onze zoon wordt over een paar weken 16 jaar.
Hij wil thuis 6 vrienden uitnodigen en een kratje bier kopen.
Nu zie ik het volgende voor me;
veel lawaai, bier op de grond, vlek op het behang, jongens die te veel gedronken hebben......

Van de vrienden die hij wil uitnodigen ken ik er maar 2.
Ik denk/hoop dat de andere 4 vrij "normale" jongens zijn.

Toen mijn zusje 16 werd gingen mijn ouders naar de bioscoop. Vrienden namen vrienden mee, iemand viel tegen de openhaard en had een gat in z'n kop, buiten begonnen 2 vrienden van vrienden op een auto te springen en anderen gingen gewoon naar boven en wilden achter de computer. Niet zo'n leuk feestje dus.....

Als onze zoon 16 wordt blijven we in ieder geval thuis. Hoe kunnen we zorgen dat het feest leuk wordt en blijft zonder burgelijk/bekrompen/ouderwets enz...over te komen?
Dus een beetje orde te houden zonder dat onze zoon zich schaamt voor zijn ouders.

Wie heeft daar ervaring mee?

Groetjes Digi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

16-11-2009 om 14:11

Digi

Ik zou vooraf afspraken maken, over het geluid en wat je wel en niet wilt, ook afspreken dat hij de boel zelf opruimt. Zelf zou ik, als ik jullie was, boven gaan zitten, dan weet hij dat er volwassenen in huis zijn, maar voelt zich niet bekeken door z'n ouders ( want dat wil je toch niet als je 16 wordt )

tonny

tonny

16-11-2009 om 16:11

Boven

Inderdaad, ik zou boven of bij de buren verblijven, zo'n eerste keer. Het valt nog niet mee hoor, zelf gastheer zijn en garant staan voor gezelligheid en geen overlast!

Meegenomen drank is een valkuil. Ongenode gasten eveneens.
En rokers buiten, die lawaai bezorgen en flesjes achterlaten.
Spreek af hoe laat het feest klaar moet zijn.
En laat hem de buren inlichten.

Haal dingen weg als je bang bent dat ze zullen beschadigen/smerig gaan worden. Bv. Grand Foulards over de bank, als je een kwetbare tafel hebt, kleedje erover, of een trendy tafelzeil.

Misschien is het een idee dat je later op de avond wat komt frituren? Als je zoon dat goed vindt?

tonny

Met de rest mee

hier binnenkort ook een verjaardag van dochter die 16 wordt. Wij (dit is met instemming van dochter hoor) nodigen gewoon 'iedereen' na 12.00 uur uit (is vrije dag). En dan mogen ze zelf weten wanneer ze komen. Zowel familie alsook vrienden/buren etc.
Nou hebben wij een groot huis en ook grote woonkamer en ik vermoed dat de meeste familie/buren etc. voor de middag kiezen en de jongelui voor de avond. Maar door elkaar wat, is ook prima.
Dochter heeft een stuk of 10 jongelui uitgenodigd en die kunnen gewoon met de 'rest' van het bezoek(ook stuk of 15) mee-eten/drinken etc.
En op is op. Lijkt me.
Dochter gaat mee inkopen doen (heeft dan ook inbreng) en moet ook meehelpen hapjes maken, taart bakken etc. etc.
groeten albana

Maylise

Maylise

16-11-2009 om 21:11

Thuis feestje

Hier mogen ze kiezen of ze met enkele vrienden iets willen ondernemen (uit eten bijvoorbeeld of iets anders) of dat ze thuis een feestje willen houden. Helemaal niks mag natuurlijk ook :)
We spreken dan af hoeveel vrienden er mogen komen. Dat mag best een behoorlijk aantal zijn maar het moet natuurlijk wel in huis passen en ik wil wel min of meer weten wie er komen. En natuurlijk als iemand een nichtje te logeren heeft of zo dan mag die uiteraard ook mee komen. Als we het ruim van te voren plannen dan kan ik ook het jongste broertje en zusje uit logeren doen als dat handiger is met oog op lawaai.
Eten en drinken kopen we samen in. Ik betaal, zij zoeken uit.Te gekke aankopen rem ik af. Alcohol mag hier in huis sowieso niet.
Eventueel zou je 1 biertje per persoon kunnen doen maar meer zou ik zelf niet doen. Vind ik niet nodig en niet handig.
We spreken dan ook af hoe laat het is afgelopen. Roken mag eventueel wel bij ons in de tuin maar liever niet voor het huis ivm overlast.
Zelf gaan we de eerste helft van de avond eventueel weg (rustig samen uit eten) maar de tweede helft wil ik er wel bij zijn. Niet persé in dezelfde ruimte als de jongelui maar wel in hetzelfde huis.
Er mogen ook wel jongeren blijven slapen als ze van wat verder weg wonen.
De jarige moet zelf de boel organiseren (hapjes klaarmaken, de boel versieren, buren inlichten en de volgende dag zelf opruimen)
Overigens vind ik dit soort feestjes waarbij ik mijn huis voor een avond af moet staan erg vermoeiend en dus moedig ik het niet echt aan. Maar ach voor een keer is het ook geen ramp.

Maylise

Sanneman

Sanneman

17-11-2009 om 11:11

Feestje dochter, 15 jaar

Tijdens het feestje van onze dochter zaten wij in de tuin bij de buren. Er waren veel pubers (zo'n 40) en de afspraken waren duidelijk. Geen alcohol, roken buiten, niet naar boven (ook gebarricadeerd met een kast) en om 01.00 uur muziek uit/feest afgelopen.

Sommige jongens hadden zelf drank meegenomen. Dit leverde in eerste instantie een probleem op, maar niet meer nadat wij merkte dat er iemand dronken werd van zijn eigen drank. Wij hebben deze jongen toen naar huis gebracht en de drank die hij achterliet ingenomen.

Alle buren waren op de hoogte en het is een leuk feestje geworden met alleen bovenstaand incident.

Met onze dochter de afspraak gemaakt dat wij naar binnen kwamen als wij de indruk hadden dat het niet goed ging.

Ze was daardoor erg alert, want je wilt natuurlijk niet dat je ouders zomaar binnen komen lopen!

Al met al een geslaagd feestje voor haar.

Digi

Digi

17-11-2009 om 22:11

Bedankt voor jullie reacties

Onze zoon vertelde vanmiddag dat hij eigenlijk geen "echt" feest wil geven. Hij wil een aantal klasgenoten/vrienden vragen om 's avonds even langs te komen.
Wij als ouders konden er dan ook gewoon bij blijven zitten.
Ik was echt positief verrast.
Normaal wil hij bijvoorbeeld tijdens een avond op school voor ouders en leerlingen niet naast mij door de school lopen omdat hij zich schaamt.
Ik denk dat hij het moeilijk vindt om gastheer te zijn en alles alleen te doen.
We zullen onze kwetsbare houten tafel afdekken met een plastic kleed en hopen dat het gezellig wordt.

Groetjes Digi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.