Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

janet
06-09-2015 om 10:09
Veel vrienden bezoek. tips en mening gevraagd
Mijn zoon van 15 maakt van elk weekend een feest. Op vrijdag middag begint het al. Er komt een vriend en ze gaan chillen op hun kamer. Muziek hard, games en soms buiten voetballen. Ook stiekem soms roken uit het raam. Vriend blijft vaak logeren en als het aan mijn zoon ligt blijft hij hele weekend. Soms komt er nog een vriend en soms ook 2 meiden. Het begint me te irriteren. Het is 80% van de weekenden bij ons thuis. Ik zeg vaak: volgend weekend bij vriend afspreken maar daar is t nooit gezellig blijkbaar. Ook het hier altijd meeeten drinken en chips eten krijg ik genoeg van. Ook dat ik niet meer in onderbroek door huis kan lopen of naar de wc kan met deur open irriteert me.
Ik heb t al aangegeven aan mijn zoon maar wat moet ik wel toelaten zonder een zeur te zijn? Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee. Het is overigens niet zo dat het altijd diezelfde vriend is die logeert het zijn verschillende vrienden.
Dit zeg ik omdat ik me realiseer dat hij natuurlijk een vriendin kan krijgen en dat zij dan ook vaak weekenden hier zou slapen. Maar dan is het in ieder geval een vast persoon. Of zie ik nu dingen verkeert?
Graag meningen
Janet

Tonny
06-09-2015 om 11:09
Gezelligheid kent geen tijd :)
Ook mijn ene zoon heeft een tijd lang veel aanloop/loges gehad; als ik maar wist wie/ hoeveel, dan vond ik dat best. Gewokn lekker pasta koken, of lasagne en sla, soep, en aan tafel. Wel meteen vriendelijk en vrolijk je gasten inschakelen bij tafel dekken en opruimen, want je bent geen hotel.
Roken uit het raam gebeurde ook weleens. Door een van de gasten.
En harde muziek, jaja. Als het echt te gek wordt, even actie ondernemen. En uiteraard niet te last.
Je zult zien, over een paar jaar is deze fase geschiedenus geworden. Waardeer het dat ze zich thuis voelen bij jullie en zoals ik al zei, schakel hen in!
Op een dag zul je de gezelligheid missen...
Tonny
- oh ja, koop een leuk badjasje voor de onderbroekmomenten, want die zijn er ook als er een vastere loge komt - Wat trouwens niet per definitie een vooruitgang is, maar da's een ander thema.

AnneJ
06-09-2015 om 12:09
Idem
Als het straks voorbij is zal ik het missen. Je hebt je kinderen ook in de pubertijd en ook dat vraagt je inspanning.
Maar ik denk dat niet iedereen er even goed tegen kan om onvoorspelbare pubers in huis te hebben. Daarom komen ze dan bij jou.
Ik ken wel meer ouders die dan gaan muiten.
Maar je kunt ook proberen om er van te genieten. Gezellig al die jonge mensen. En de vriendschappen van je kinderen.
Het gaat weer over.

Jaina
Best
Ik vind het prima als er hier vrienden komen hangen/chillen/logeren mits ze zich maar aan de basisregels houden (geen alcohol, eigen troep opruimen, geen overlast van muziek...)
Chips en frisdrank is altijd wel in huis maar als het een keer op is dan moeten ze zelf even meer gaan halen. Ik ga er niet expres voor naar de supermarkt.
Logeren is ook prima maar wel zelf alles regelen. We hebben hier opblaas matrassen en slaapzaken liggen maar dan moeten ze wel zelf alles opzetten.
Dat is overigens allemaal geen probleem.
Ze hangen ook graag hier omdat wij een extra ruimte hebben in het huis waar we al jaren verbouwplannen voor hebben die er niet van komen. Tot die tijd is het een vrij ongezellig maar wel ruim souterrain waar ze hun game systemen hebben staan, een pool tafel en een tafeltennis tafel en dergelijke. Dus ideaal om lekker rond rond te hangen. En ze kunnen redelijk lawaai maken zonder dat het doordringt naar boven (woonkamer). En de slaapruimtes liggen nog weer hoger dus als het laat wordt hebben onze jongere kinderen daar al helemaal geen last van.
Maar natuurlijk merk je de aanwezigheid wel op. Ze lopen constant heen en weer naar de keuken en naar de WC en dergelijke. Die hebben we dan niet ook nog eens beneden apart. Zou wel ideaal zijn
Wat betreft mijzelf. Mijn kinderen zouden dagen niet tegen me spreken als ik het zou wagen om half bloot door de gangen te paraderen of met een open deur naar de wc te gaan. Dat willen zij al niet eens zien En begrijpelijk. Ik hoef dat ook niet perse te zien van een ander. Dus dat soort dingen doe ik toch nooit.
Het is ook wel gezellig vaak. Alleen rond het zwembad irriteert het me soms. Wij wonen niet in Nederland en hier is het vaker warm dus zwembad in de tuin. Ik ga graag alleen zwemmen. Met nadruk op alleen. Dat doe ik meestal 's ochtends als de jongelui nog slapen maar ik wil ook wel eens 's avonds zwemmen en als ze dan allemaal bij het zwembad hangen heb ik er al geen zin meer in. Maar goed dat is alleen in het weekend & het ligt ook meer aan mijzelf. Ik deel mijn zwembad niet graag.
Het is gewoon wat geven en nemen. Tieners zijn ook wel weer veel weg en hebben weinig extra aandacht nodig. Het nadeel is dat als ze thuis zijn ze wel heen aanwezig zijn Maar uiteindelijk is die periode maar kort en over een paar jaar zijn ze het huis uit dus zen :)

Jamie
Ik zou dat dus niet accepteren. Niet zomaar elke week logeren, niet roken in huis en al die andere dingen. Het mag best gezellig zijn maar niet altijd hier. Waarom moet ik dit wel accepteren en er van genieten want over een paar jaar zijn ze weg terwijl een andere ouder ze nu al niet meer heeft omdat ze bij mij zitten?
Maar goed, dat had ik ook al met spelen op de basisschool, niet altijd hier maar ook eens daar.

M Lavell
Zeur?
"Ik heb t al aangegeven aan mijn zoon maar wat moet ik wel toelaten zonder een zeur te zijn?"
Daar is geen maat voor, maar ik begrijp niet waarom je daar bang voor bent.
Je moet duidelijk zijn naar je zoon waar het je precies irriteert.
Privacy (je onderbroek)?
Geluid?
Geld (al die chips en fris)?
Misschien zijn er concrete dingen die je zoon kan doen (met vrienden desnoods) in ruil.
Gezellig samen eten, maar hij kookt?
Vrieden welkom, maar zij nemen fris en chips mee?
Eén weekend in de week helemaal voor jou/de rest van het gezin alleen?

Katniss
Geen logees
Ik wil eigenlijk nooit logees maar heel af en toe (een keer per jaar) laat ik het wel eens toe, en daar krijg ik altijd spijt van. Aanloop overdag is prima, daar heb ik weinig last van.

Jaina
06-09-2015 om 13:09
Logees
Logees vond ik nooit leuk toen ze nog op de basisschool zaten. Dan zat je de halve nacht met doodvermoeide kinderen die maar niet wilden slapen en dan 's ochtends natuurlijk ook weer om 6 uur wakker. Tieners is voor mij althans heel anders. Die gaan ook heel laat slapen maar die slapen dan 's ochtends weer uit. En ze zijn wel zo sociaal om niet heel veel lawaai te maken als er al anderen slapen. Die ruimen zelf alle zooi op van de logeerpartijen, regelen slaapspullen, maken zelf ontbijt en ruimen dan zelfs de keuken weer op. Dat is ook wel eens niet gebeurd en daarna mocht er een maand niet gelogeerd worden. Dat heb ik maar een paar keer hoeven te doen en nu heeft iedereen het door. Zolang ze voor zichzelf en hun eigen zooi zorgen mag er gerust gelogeerd worden. Zodra het overlast begint te geven (rotzooi) stopt het.

Hadewich
Hihi m lavell
'Een weekend in de week helemaal voor jou', grinnik. Ben het helemaal met je eens, maar ik zou er een weekend per maand van maken.
Pubers kunnen inderdaad best zelf zorgen voor chips en fris (iedereen neemt wat mee), of eens een keer koken. Naast gebrek aan privacy zouden voor mij de kosten namelijk wel een struikelpunt zijn. Van te voren weekenden afspreken waarin je geen logees en bendes vrienden wil zien, lijkt me handig. Dan weten je pubers ook waar ze aan toe zijn.

Katniss
Jaina, klopt
Oudste had inderdaad laatst een logee waar ik niets van heb gemerkt. Ze heeft meegegeten en daarna zijn ze op dochters kamer films gaan kijken met een heleboel eten en drinken. Ik moest de volgende dag ook gewoon werken, en heb kunnen slapen zonder iets te hoeven zeggen.

kenfan
06-09-2015 om 15:09
Mateloos
Meeeten doe ik niet moeilijk over, in de vakantie of in het weekend mag er best af en toe iemand komen logeren. 1 iemand, 1 nacht. Wat TO omschrijft klinkt of ze elke week een slaapfeestje over de vloer heeft. Heel begrijpelijk dat die andere ouders daar geen trek in hebben. Bij roken zou het helemaal snel afgelopen zijn. Voor gemengd slapen zou ik ook de verantwoording niet willen dragen - ook al verzekeren ze nog zo dat ze daar helemaal niet mee bezig zijn. Ik vind het allemaal tamelijk mateloos klinken voor een vijftienjarige.

Half a twin
07-09-2015 om 12:09
Geen toestemming van jou nodig?
Je schrijft dat vriend vaak blijft logeren en als het aan je zoon ligt het hele weekend.
Dan denk ik heel naief, blijft logeren hoe kan zoon dat beslissen? Hier moet er gevraagd worden of dat kan, logeren.
Kinderen zijn iets jonger maar mogen dat niet zelf beslissen, dat moeten ze nog vragen en toestemming voor krijgen. Ik zit niet te wachten op een loge als ik de andere ochtend dingen wil met het eigen gezin.
Pubers kunnen veel verzinnen maar voor sommige dingen is toestemming van de ouders nodig, punt. Wil ook niet zomaar iedereen hier hebben voor de nacht, alleen goede vrienden daarmee wordt gelogeerd.

Veer
07-09-2015 om 19:09
gezellig!
Hier zijn ze ook altijd 'bij ons'. Soms zou ik ook wel eens willen dat ze ergens anders heen gaan. Maar:
- ik ben erg blij dat mijn kinderen vrienden hebben
- ik ben erg blij dat ze graag bij ons thuis zijn
- ik ben erg blij dat ze niet ergens rondhangen, drinken en blowen.
Vaak eten vrienden (onverwacht) mee, ook slapen gebeurt vaak. En ook hier geldt: het moet wel even gevraagd/overlegd worden. En ik wil er geen/weinig last van hebben. Dus geen herrie, geen rotzooi en alleen vriendelijke, nette vrienden:). En zelf de slaapspullen in orde maken en opruimen.
Maar, het kan natuurlijk alleen maak als jij het ook goed vindt! Dus ik zou wel afspraken maken met je zoon. Dingen die hierboven ook al besproken zijn. Dat vrienden ook eens eten/drinken meenemen. Dat er regelmatig een 'vriendvrij' weekend is. Dat er maximaal 2 mensen mogen blijven slapen. Nou ja, deze, of andere dingen die voor jou belangrijk zijn. Je moet je natuurlijk wel fijn voelen in je eigen huis. En ook voor vrienden is het natuurlijk alleen maar fijn als ze echt welkom zijn.

Tango
08-09-2015 om 22:09
Volgens mij
Kan je hierin niet dingen verkeerd zien. Iedereen beleeft dit weer anders. Als jij het teveel vindt mag je er iets van zeggen. De een vindt het prima als er elk weekend 10 vrienden over de vloer komen, de ander vindt 1 al teveel. Het lijkt me inderdaad een goed idee om afspraken met je zoon te maken. Bijv. om het weekend mag hij vrienden meenemen, maximaal aantal, hoeveel logees, wat te doen met eten en drinken, wie betaalt etc. En vooral opruimen als ze weer weg gaan.
Dochter hier is het tegenovergestelde, die is meestal ergens anders. Maar soms wil ze ook weleens een loge. Ik vind dat altijd alleen maar goed in vakanties en dan echt 1 of hooguit 2. Met een verjaardag misschien eens 3 maar dat is echt het maximum en dan moet het ook nog lukken dat wij die avond weg kunnen en zoon uit logeren kan (want die slaapt in de kamer naast haar en kan dan dus niet slapen). Ik ben dus echt veel strenger. Als er logees komen krijgt dochter vaak wel wat geld om iets lekkers te halen, 5 euro o.i.d. Als ze meer willen kopen ze het zelf. Bed opmaken etc. moeten ze ook zelf doen. Laatst ging dat dus mis. Ik had beddengoed neergelegd, was de loge op de kale matras, op het kussen zonder sloop etc. gaan slapen. Dat kan ik dan niet waarderen. Heb ik ze op aangesproken, dochter ook want die had het ook moeten zeggen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.