Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

i.s

i.s

21-10-2014 om 22:10

van playstation , naar computer, en mobiel

onze zoon is 14 jaar een beginnende puber
sinds hij op de vo zit , is hij eigenlijk alleen nog maa aan het gamen op de playstation of computer of met zijn mobiel bezig
verder doet hij niets
hij hangt op zijn kamer of zit dus te gamen
personlijk kontakt hoeft hij niet: wij skipen!!
afegelopen week herfstvakantie gehad, ik denk dat hij die hele week hooguit 1uur buiten is geweest.
ik snap wel dat hij niet meer buiten gaat "spelen" maar de hele week alleen hangen oop de bank gaat mij te ver,
wat doe ik hier aan, of is dit normaal puber gedrag

tante Sidonia

tante Sidonia

22-10-2014 om 00:10

doet

Hij het verder goed op school?
Is hij te stimuleren op een sport te gaan?

Mijntje

Mijntje

22-10-2014 om 08:10

afspraken?

Zijn hier dan nooit afspraken over gemaakt?
Is sport iets voor hem of een muziekinstrument (bandje?) ?
Kan je hem stimuleren om eens voor jullie allemaal te koken?

mari39

mari39

22-10-2014 om 09:10

hier ook

Vooral de ps3. Ik denk dat mijn zoon wel iets meer andere dingen doet dan jouw zoon. Hij zit op drumles, nog een paar keer paardrijles en dan skateboardcursus. En hijspreeekt nog wel eens af hoewel dan ook veel gecomputered wordt. Maar zolang hij dit allemaal nog doet en het op school goed gaat, heb ik met mezelf afgesproken dat ik het maar laat.
er zijn hier wel wat afspraken overigens: school en clubjes gaan voor, we doen ook nog wat uitjes, en om half 9 s avonds stoppen en gezellig naar beneden. En stoppen zonder gedoe, want anders ga ik preken houden over het gevaar van verslavingen enzo. Werkt hier goed!
ik vind het soms ook erg storend, maar het is ook de leeftijd. Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger zoveel mogelijk op mijn bed hing en naar radio luisterde.

Yura

Yura

22-10-2014 om 10:10

Eens met voorgangers

Die van mij (16) is ook zo. Hij heeft nog wel voetbaltraining dat in de vakantie door gaat en meestal plan ik dingen als tandartsafspraken ook in de vakantie en gaan we een middagje winkelen, dan komt hij er nog even uit. Verder houd ik in de gaten of het invloed op school heeft. De afgelopen 2 schooljaren is die playstation meerdere keren voor een paar weken in de kast verdwenen omdat hij dreigde te blijven zitten en er toch niet af kon blijven, hij vond het eigenlijk wel prima ook nog. Verder vind ik de playstation nog redelijk sociaal eigenlijk, hij heeft er zo'n koptelefoontje bij en ik hoor hem soms hele gesprekken voeren, vaak ook in het Engels. En ik merk ook soms dat hij veel contact heeft met familieleden die we weinig zien, zoals (achter)neven, dat vind ik dan wel weer leuk. Zijn Engels is trouwens echt enorm goed moet ik zeggen, en dat komt echt door de playstation, dus het kan ook voordelen hebben :-)

Jillian

Jillian

22-10-2014 om 12:10

Stimuleren

Ik zou hem proberen te stimuleren ook andere interesses te ontwikkelen. Bijvoorbeeld een sport gaan doen, een bijbaantje zoeken of iets anders. In elk geval iets waardoor hij ook een paar keer per week het huis uitkomt en zich iets veelzijdiger ontwikkelt. Mijn zoons zitten ook wel veel achter de computer maar ze hebben allebei ook andere bezigheden waardoor ze wel de deur uit moeten. Een van de twee heeft een bijbaantje, hij zit op een toneelclub, is actief in de jongerenclub van de kerk, speelt in een band en hij houdt van skateboarden/surfen (niet in clubverband maar het zijn wel buitenactiviteiten). De ander zit op schermen, paardrijden en zit in de redactie van de schoolkrant en hij heeft gitaarles. Thuis zit deze zoon wel veel achter de PC maar hij doet daarnaast dus nog wel andere dingen waardoor hij toch wel regelmatig wat anders doet. Overigens leest en tekent hij ook veel.

i.s

i.s

22-10-2014 om 18:10

geen aktiviteiten

hij heeft verder geen aktiviteiten. geen muziekles en hij heeft daar ook geen behoefte aan. aktiviteiten w.b de kerk, wil hij al helemaal niet heen. die discussie wil ik niet meer met hem voeren. hij vind het geloof/kerk niets.
hij heeft zich ingeschreven voor een folderwijk en dat vind hij genoeg.......sport is moeilijk want hij heeft een zwakke knie, hij is daarom van voetbal afgegaan. hij heeft een tijd gewandeld met zijn vader: wandel4daagse en tochten met eindreseultaat dat hij de nijmeegse nu 3x gelopen heeft. maar de interesse zakt al weer weg. hij heeft net aangegeven dat hij niet meer wil oefenen voor de 4daagse in nijmegen. wij hebben nu wel gezegd dat hij dan moet nadenken over een andere sport.
als ik hem voorstel om iets te gaan doen dan is alles saai en heeft hij nergens zin in. het is geen persoon die gezellig gaat winkelen. de klusjes die ik kan bedenken doet hij wel, maar goed dat is dan van: stofzuigen tot grasmaaien en auto wassen. daar zit dus geen tijd in.
tot dus ver heeft het geen invloed op school, hij draait lekker mee.

Katniss

Katniss

22-10-2014 om 18:10

Gaat over?

Mijn dochter heeft als jonge puber ook wel hele vakanties op de bank door gebracht. Nu is ze 15 en de laatste vakantie heeft ze op vier dagen afgesproken met vriendinnen. De rest van de tijd was ze dan nog wel aan het lezen of bakken of met haar laptop/telefoon bezig, maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg.
Ik heb er niets voor hoeven doen, alleen af en toe wel gevraagd of ze niet iets anders kon verzinnen.

Marjoleine64

Marjoleine64

23-10-2014 om 14:10

Heel gewoon

Die van mij (15 en 17) zijn net zo, hoewel we deze vakantie een vrij druk programma hebben. Gelukkig heb ik ook vakantie genomen deze week... Meestal zitten ze de hele dag te gamen. Op hun eigen kamer, met hun vrienden on-line.

Deze vakantie:
Zaterdag: Bezoek open dag universiteit Eindhoven met oudste; jongste was die dag naar Utrecht voor een 'reunie' met een groep van zijn zomerkamp.
Zondag: repetitiedag met de harmonie voor een groot concert over een paar weken. Ze zijn allebei dol op muziek maken, en oefenen ook echt regelmatig (tot wanhoop van man die niet zo dol is op de herrie die oudste uit zijn drumstel haalt, en nu ook een basgitaar erbij). Ook iedere week een repetitieavond bij de harmonie.
Midddag winkelen (met allebei apart) voor kleding, schoenen etc.
Oudste had gisteravond zijn verjaardagsfeest (17): 7 puber-jongens die een
avond gevuld hebben met eten (gourmet) en film kijken. Hebben we dat ook weer eens meegemaakt. Hij heeft ook vanmorgen goed geholpen met schoonmaken.
En jongste spreekt nog een dag af met zijn vriendin (woont ver weg, komt een dag naar ons toe).
Ze werken ook nog af en toe aan grote schoolopdrachten die te veel tijd kosten om even tussendoor te doen, en gaan naar scouting op zaterdag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.