Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

hkh
28-05-2010 om 13:05
Vakantiebaantje
Mijn puberzoon van 14 jaar heeft besloten geen zin meer te hebben in school. Dit klinkt kort door de bocht en er is het nodige aan vooraf gegaan : gesprekken met school, onacceptabel gedrag, psycholoog enz. Zijn gedrag is enorm verbeterd, vindt de school alleen zijn zijn cijfers zwaar onvoldoende zodat hij waarschijnlijk in de brugklas blijft zitten.
Praten met hem, huiswerk maken met hem, nablijven op school, extra begeleiding, het helpt allemaal niet. Hij wordt niet gepest ofzo, in tegendeel hij is behoorlijk populair maar heeft simpelweg besloten dat hij school nix vindt. Als hij straks volwassen is, ziet hij wel wat hij gaat doen met zijn leven. Nu heeft ie geen zin om daar over na te denken. Bovendien heeft zijn vader ook alleen maar LTS en een goede baan dus waar maakt iedereen zich druk om (zijn woorden)..Hij gaat overigens wel naar school en spijbelt niet.
Nu ben ik eigenlijk van plan om het volgende voor te stellen :
hij gaat in de zomervakantie minimaal 4 weken werken om eens te kijken hoe het is om vanaf je 16e te moeten werken icm school, soort van snuffelstage. Dus iedere dag op tijd uit bed en de hele dag naar het werk, maakt niet uit wat.
Uiteraard wil hij niet voor een "hongerloontje" werken en het liefst in een hippe kledingzaak of schoenenzaak. Daar had zoon het een half jaar geleden over maar daarna nooit meer iets over gehoord en we hebben het er verder ook niet meer over gehad ivm school en zijn prestaties.
Wat vinden jullie ? Zou dit een stimulans kunnen zijn om zich meer in te zetten ? En hoe pak je zoiets aan, hij zal toch zelf moeten solliciteren. Ik heb absoluut niets tegen vakantiebaantjes, zelf ook altijd gehad vanaf mijn 13e dus dat is het punt niet. Hij staat alleen zo dwars tegenover alles wat wij aandragen dat ik even niet weet of dit echt meehelpt.

Tinus_p
06-06-2010 om 21:06
Repressie, zucht
marie:
"Dat idee moet uit zijn hoofd. Neem hem eens mee naar een centrum voor 2de kans. Jongeren (soms ook ouderen)die zonder diploma van school gegaan zijn en nu weer opnieuw naar school gaan omdat ze zonder diploma geen baan kunnen krijgen."
Fijn, de eeuwig repressieve aanpak.
Nou ben ik een groot voorstander van 'grensbewaking' en het zo nodig duidelijk afkeuren van grensoverschrijdend gedrag, maar uiteindelijk is dat een bijzaak, een lapmiddel. De basisaanpak moet juist positief zijn. Daarom (ik heb het al een keer eerder gezegd) is het zo belangrijk om hem uit zijn schulp te halen door hem nu eens juist niet negatief te benaderen (want ik heb de indruk dat dat negatieve gedoe hem alleen maar doet terugtrekken) en te vragen wat hij nu wel wil.

janneke
13-06-2010 om 19:06
Wat kun je zonder diploma
vertel hem wat je kunt zonder een diploma, waar je dan komt te werken, en wat je dan verdient, wat je verdient als je wel diploma hebt... misschien ziet hij dan in dat het toch ergens wel zinvol is om er wat voor te doen.

hkh
15-06-2010 om 12:06
Waarde van diploma
Dank je voor je reactie. Nee, dat ziet hij op dit moment helaas niet, hij ziet nl ook mensen om hem heen die zonder diploma wel een leuke baan met leuke inkomsten hebben.
We hebben het er wel al over gehad, over een vakantiebaantje en hij vond het zelf ook wel een goed idee maar hij heeft geen zin om iets te gaan zoeken. Hij hoopt dat wij dat voor hem gaan doen. Nu heeft mijn man pas met zoon samen rondgevraagd en rond gekeken. Misschien komt er iets leuks uit, misschien ook niet. Dan laten we het gewoon zo.
Ik denk dat faalangst niet aan de orde is (is trouwens ook naar gekeken met gelukkig negatief resultaat). We proberen echt wel met hulp van derden hem wat positiever naar school te laten gaan en het is echt een heel lekker joch maar hij heeft er gewoon geen zin in (school dus, voor de rest wel).

Tinus_p
15-06-2010 om 16:06
hkh:
"Nee, dat ziet hij op dit moment helaas niet, hij ziet nl ook mensen om hem heen die zonder diploma wel een leuke baan met leuke inkomsten hebben."
Wat is dan het probleem?

hkh
16-06-2010 om 09:06
Tinus en pelle
Inderdaad ja, dat was een andere tijd maar ook nu heeft hij wel twintigers om hem heen die er gekomen zijn met minder scholing. Alleen hadden zij dus een andere mentaliteit dan onze zoon. Waren al vroeg met bijbaantjes in de weer en hebben zich toen op weten te werken tot op zekere hoogte.

Bastet
16-06-2010 om 12:06
Maar....
Al wil je niet meer naar school,hij is pas veertien.Gaan werken is beslist geen optie dan,en je moet toch ook een startkwalificatie halen.
Bastet

hkh
16-06-2010 om 12:06
Bastet
Ik ben het helemaal met je eens maar krijg het niet uitgelegd op wat voor manier dan ook.
Hij wil niet, is ongemotiveerd. inmiddels is de school het ook beu, begrijpelijkerwijs.
Gelukkig blijft hij niet zitten maar gaat hij naar het VMBO.

Jolanda123
16-06-2010 om 13:06
Helemaal negeren.
Weet je wat ook een optie is? Er helemaal geen aandacht meer in stoppen. Geen op en aanmerkingen maken, niet pushen, niet boos/kwaad/verdrietig worden, alleen maar reageren met : "Da's prima kind. Je moet doen wat jij denkt dat je moet doen".
Ik bedacht me namelijk aan de hand van dit draadje, dat zoonlief nu midden in het centrum van de belangstelling zit.
Hij krijgt aandacht op school, aandacht van vader en moeder, goede gesprekken van jan en alleman er om heen, en zolang hij nu maar "nee" blijft zeggen, of "misschien", blijft het hele circus in stand, en blijft hij zijn aandacht krijgen.
Negeren dus. helemaal negeren.
Vriendelijk edoch correct blijven reageren: "Da's prima kind. Je moet doen wat jij denkt dat je moet doen"
Moet je eens opletten wat er dan gaat gebeuren....

*Rymcke*
16-06-2010 om 17:06
Minimaal 15 en aanvulling lang
Met 13 kun je eigenlijk alleen maar een krantenwijk krijgen. Met 14 mag je enkele uurtjes in tuinderijen werken. Pas met 15 kun je worden aangenomen in de detailhandel. Meeste vragen voor vakkenvullen 16 jaar.
15 jaar is 3,00 br pu (ongeveer)
16 jaar is 3,50 br pu (ongeveer)
Onze oudste werkt sinds zijn 15e in een friettent. Maar mocht nog veel dingen niet, zoals het frietbakken (volgens arbo) nu hij 16 is mag hij veel meer en mag hij ook langer werken.
Moeilijke situatie hoor. Maar idd proberen 2de vmbo door te zetten.
Onze tweede zit op een vmbo afd met speciale aandacht. Heet hier team Maasland. De eerste twee jaar extra aandacht, kleine klassen en individuele begeleiding. Misschien is zoiets bij jullie in de buurt ook. LWOO+ onderwijs.
Dit staat er.
Voor welke leerlingen is LWOO+bedoeld?
Leerlingen die gemiddelde tot bovengemiddelde capaciteiten hebben, maar door een of meer oorzaken niet in staat zijn het niveau te halen dat op grond van de intelligentie verwacht mag worden. De leerling gaat na het tweede jaar naar de kaderberoepsgerichte leerweg, de theoretische leerweg of naar het HAVO. Voor leerlingen die veel steun nodig hebben en die qua prestaties in het grensgebied van BBL/KBL zitten, is er ook de mogelijkheid om op onze afdeling geplaatst te worden.
Leerlingen die een steuntje in de rug nodig hebben maar beneden dit grensgebied zitten, kunnen naar de thuisbasis BBL/LWOO. De eerste indicatie voor LWOO+ komt van de groepsleerkracht van groep 8. Het advies van de basisschool zal meestal luiden LWOO-K of LWOO-T, maar het kan ook anders zijn.
Oorzaken die ertoe leiden dat het niveau niet gehaald wordt
De oorzaken kunnen op verschillende gebieden liggen. De oorzaak kan op fysiek, sociaal en/of emotioneel gebied liggen. We moeten dan denken aan slechthorendheid, slechtziendheid, chronische ziekte, ADHD, ASS (aan autisme verwante stoornissen) zoals PDD-NOS, kernautisme en syndroom van Asperger, dyslexie, dyscalculie, faalangst, gebrek aan zelfstandigheid, laag werktempo, problemen bij de werkaanpak en moeite met plannen.
Misschien heb je er iets aan.
Gr. Rymcke

hkh
17-06-2010 om 11:06
Jolanda en rymcke
Ik denk dat negeren inderdaad een goede oplossing zou kunnen zijn, ik ga het zeker proberen maar denk dat ik het wel moeilijk vind. Kan gewoon niet begrijpen dat hij op andere vlakken zo leuk en gezellig is en hiermee zo onverschillig en boos. Kan er echt de vinger niet op krijgen..
Ik ga even googelen op LWOO, klinkt interessant.
Vwb werken : kranten/folderwijk heeft hij welgeteld 2 ochtenden gedaan. Ik denk dat het deze zomer niet gaat lukken. Hij wil ook niet (mee) zoeken dus ik weet zo langzamerhand niet meer wat wijsheid is.

Jolanda123
17-06-2010 om 13:06
Negeren
laten we het dan maar niet negeren noemen, maar er finaal langs heen kijken
en ja, het is ook moeilijk, om helemaal geen emotie of gevoel te tonen als je daar mee bezig bent.
Belangrijk is wel, dat je partner er ook aan mee doet, en dat je een vriendin, buurvrouw, moeder of zus hebt die je wanneer dan ook kunt bellen om je onbegrip bij te spuien.
Ik weet alleen wel dat hij op deze manier heel veel aandacht krijgt, en vergeet niet, negatieve aandacht is ook aandacht!

Poezie
18-06-2010 om 09:06
Mijn oudste
Mijn oudste zoon staat (bijna) iedere ochtend klagend en wel op, met de mededeling dat er van alles belàchelijk is aan het feit dat kinderen zo vroeg naar school moeten. Er is toch wetenschappelijk bewezen dat dat voor pubers nogal moeilijk is?
Daar antwoord ik dan op dat hij daar hélemaal gelijk in heeft, maar ja, het is nu eenmaal zo. Daarop gaat hij dan toch maar douchen en zich klaarmaken voor school. (Uiteraard moet ik hem dan toch nog aansporen, hij was die jongen die 17x te laat was gemeld bij de leerplichtambtenaar, en we willen een gesprek voorkomen...)
Dus misschien een goed antwoord: "je hebt helemaal gelijk schat, maar het ís nu eenmaal zo."
Gr. Poezie.