Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Yourischaars

Yourischaars

27-07-2016 om 23:07

Uw mening gevraagd!

Beste mensen,

Mijn 16 jaar oude zoon kwam laatst naar me toe met een vraag, is mijn opvoeding normaal?
Hierbij nam hij een paar specifieke punten. Deze waren:
-de bedtijd wat nu 10uur is.
-het niet zelf mogen beslissen (dus toestemming vragen) over uitgaven met zelf verdiend geld (hij werkt elke zaterdag en 5 dagen per week in de vakanties)
-het niet alleen thuis mogen blijven 's avonds/nachts

Nu vraag ik dus uw mening, is dit normaal? Kan ik iets aanpassen?

Alvast bedankt,
Youri

V@@s

V@@s

28-07-2016 om 07:07

alles

Volgens mij ben je veel te streng. Een zestienjarig kan meestal prima zelf beslissen hoe laat hij naar bed gaat. Zelf verdiend geld, is zelf verdiend geld, daarvan ga ik niet beslissen hoe het uitgegeven moet worden. (wel belangrijk is om je kind ook verantwoordelijkheid te geven over geld, hier kregen kinderen vanaf hun twaalfde kleedgeld, zodat ze leerden dat geld maar eenmaal besteed kan worden).

's Avonds alleen thuis mogen blijven lijkt me logisch op deze leeftijd. Met 's nachts alleen thuis blijven heb ik persoonlijk ook geen moeite.

Alleenstande moeder

Alleenstande moeder

28-07-2016 om 08:07

Tips

- met 16 jaar mag je alleen thuis zijn. laat adres gegevens achter en maak duidelijke afspraken(wel/geen vrienden, wel/niet naar buiten
- bijverdienen: vraag voor de vorm huishoudgeld desnoods 50 euro of spreek af wat de ouder betaald en wat hij zelf. Zo leer je t kind dat inwonen en zorg geld kost. En de rest van zijn verdiende geld mag hij zelf over beslissen. Je Kunt ook afspreken Dit De Spaar Je En De rest vrij te besteden
-bedtijd, lastig omdat ieder kind anders is maar wel duidelijk dat uiterlijk twaalf uur de lichten uit gaat

Je kind wordt een adolescent en straks jong volwassen.
Je kind vliegt straks t huis uit.
Oefen alvast met zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
Geef hem ook die mogelijkheid om daarmee te oefenen
Geef hem inspraak over zijn leven en kom tot een compromis

Mijn kind mocht nooit alleen uitgaan op zn 16de. Wel in groepsverband. Als hij groepje had geregeld en bereid was te bellen van aankomst en vertrek kon hij uitgaan.

Je geeft vertrouwen en je krijgt vertrouwen terug. Laat hem groeien en hou hem niet "klein"

Dees

Dees

28-07-2016 om 09:07

poeh he

*Bedtijd, lijkt me dat een 16 jarige hier zelf over kan beslissen. Je kunt wel afspreken dat op de avonden voor een schooldag hij om bijvoorbeeld 10 uur naar zijn kamer moet.

*zelf verdiend geld is zelf verdiend geld. Krijgt hij zak en kleedgeld? Indien hij dat krijgt is het heel simpel hij moet het met zijn zak en kleedgeld en zelfverdiende geld doen en zelf beslissen wat hij ermee doet. Merk je dat het fout gaat (en blijft gaan want van de eerste fouten moet hij kunnen leren) dan kun je altijd nog ingrijpen.

*Zelf thuis blijven. Kom op zeg hij is 16, laat hem af en toe lekker een avond voor zichzelf hebben. Spreek af dat hij van zijn zakgeld de snacks voor zo'n avond inslaat, beperk het aantal vrienden wat hij eventueel mag uitnodigen en geef aan dat je verwacht dat je geen klachten van de buren krijgt.

Emmawee

Emmawee

Waarom?

Nee,normaal is het volgens mij niet. Maar dat lijkt me niet het belangrijkste. Het komt op mij over alsof je niet veel vertrouwen in je zoon hebt dat hij zich verstandig zal gedragen.
Is hij lastig of storend als hij langer op blijft? Of 's morgens niet te genieten?
Verbrast hij zijn geld? Besteedt hij het aan verkeerde vrienden?
Breekt hij de tent af als hij alleen thuis blijft of drinkt hij stiekem van jouw drankvoorraad?
Mogelijk zijn je regels dan terecht en zal hij jouw vertrouwen moeten (her)winnen. Hier moet je hem dan wel de kans toe geven.
En anders wordt het hoog tijd om eens wat zaken los te gaan laten, lijkt me. Kijk wat er gebeurt, praat erover met hem, voedt hem op tot zelfstandige volwassene in plaats van een braaf kind.
Groeten. Maw.

Triva

Triva

alleenstaande moeder

50 euro per maand vragen aan een puber met een bijbaantje? Prioriteit ligt op die leeftijd bij school en bijverdienen is voor de leuk. Er zijn hier al mensen die hun kind niet straffen om bij een bijverdienbaantje meteen met het zakgeld te stoppen maar jij gaat wel heel erg ver hoor.

Kostgeld hoeven ze bij mij pas te betalen als ze gestopt zijn met school en alleen nog maar werken en dan is kostgeld bedoeld om ze het huis uit te krijgen ;)

alleenstaande moeder

alleenstaande moeder

28-07-2016 om 10:07

alleen maar een voorbeeld

triva t is alleen maar een voorbeeld dat 50 euro...t hoeft niet wat mij betreft...t gaat er alleen om van hoe breng je een kind iets bij dat inwonen en zorg geld kost...

Triva

Triva

28-07-2016 om 10:07

maar

leer dit kind eerst nu maar eens geld uitgeven en geen geld uitgeven want dat heeft hij nog niet geleerd. Leren dat inwonen en zorg geld kost kan ook met 18 (zorgverzekering) en als ze klaar zijn met school (kostgeld).

Weet je hoeveel een 16 jarige per uur verdiend als je met 50 euro als voorbeeld durft te komen?

zebra

zebra

28-07-2016 om 14:07

zaken loslaten

afhankelijk van je kind, ik ken je zoon niet dus weet niet hoe hij zich gedraagt, zou ik toch wat zaken loslaten. Of een compromis sluiten waarin jullie zich beiden kunnen vinden (dit alleen als er reden is om je kind strak te houden).
Onze zoon is 17 jaar en ligt meestal later in bed dan ons. Zolang zijn school er niet onder lijdt, dan doen we daar niet moeilijk over. Er zijn ook dagen waarop hij eerder in bed ligt dus hij voelt zelf wel aan hoeveel rust hij nodig heeft.

Als jouw zoon zoveel werkt, dan mag hij toch ook bepalen waaraan hij zijn geld uitgeeft? Al kun je wellicht afspraken maken over een deel sparen en de rest voor hemzelf?
's Avonds alleen thuis blijven en 's nachts ook, dat zou op die leeftijd geen probleem moeten zijn. Ben je bang dat hij met vrienden de kasten plundert, dan kun je vragen dat hij zelf inkopen doet voor die avond (snacks ed).

Elfje65

Elfje65

Eens met alle voorgangers

Je bent veel te streng voor een 16-jarige. Of heb je speciale redenen hiervoor? Je kunt ook hem een overzichtje laten zien wat er inkomt en wat er uitgaat. Zo krijgt hij ook een idee. Heb ik bij mijn jongens ook gedaan toen ze 18 waren. Verder geef hem vertrouwen. Daar leert hij alleen maar van.

Yourischaars

Yourischaars

Geld uitgeven

Mijn zoon houdt van technologie en computers, nu heeft hij 200 euro en gaat hij deze vakantie ongeveer 600 euro verdienen. Hij spendeert het natuurlijk het liefst allemaal. Ik zie liever een beetje spaargeld, dus wat te doen? 300-600 euro voor computerspul vindt ik wel veel?

Elfje65

Elfje65

28-07-2016 om 15:07

Ach veel

Hij heeft het er voor over, zelf verdiend en het is zijn hobby. Hij heeft hier immers voor gespaard. Dit zijn nu eenmaal dure dingen. Wat zou je dan willen waar hij voor spaart. Want sparen om het sparen is wel veel verwacht voor een 16-jarige.

Elfje65

Elfje65

Wees blij

Dat hij werkt. Toen mijn jongste 16 was wilde hij absoluut niet werken, laat staan zulke dure dingen kunnen bekostigen. Goed juist dat hij lekker zojn handen uit de mouwen steekt.

Mwoah

Jongste is 15, die stuur ik op schooldagen ook zo rond half 10 naar boven. Nu het vakantie is ben ik wat coulanter, maar ik haal ik hem rond 10 uur uit zijn bed om gezamenlijk te ontbijten. 's Ochtends een vent, 's avonds een vent.

En nee, sparen hoeft van mij niet, maar die mobiel van ruim 400 vond ik ook niet zo'n goed idee. In het uitgavenpatroon van dit gezin zelfs erg buitensporig. Toen hij besteld bleek vond ik enige weerspanningheid van verder wel erg brave zoon best gezond. Maar het ding heeft wel even in het laatje gelegen totdat de proefwerkweek over was (en hij ook) en tot er ook degelijke bescherming voor gekocht.

En waarvoor een 16jarige zou moeten sparen? Hier voor een deel van de schoolreis in de voorexamenklas, of de skireis in het laatste jaar. En hun aandeel voor de kosten van het rijbewijs.

Alleen thuisblijven mag wel. Sterker nog as we speak zit hij met vijf vrienden op een camping.

Mikke

Mikke

Hier

Mijn zoon is 16 en mag 's avonds alleen thuis blijven, gebeurt niet vaak maar mag wel. 's Nachts zijn we er zelf altijd.

Hij mag zelf bepalen hoe laat hij gaat slapen, zolang het maar voor (of rond) 12 uur is en wij geen last van hem hebben.

Deze vakantie gaat hij euro 2000 euro verdienen en dat mag hij zelf besteden. Hij is trouwens erg zuinig en geeft z'n geld niet makkelijk uit, dus ik verwacht dat z'n spaargeld wel wat gaat groeien. Kostgeld hoef ik niet.

Maar goed, dit is wat past bij mijn kind en bij mijn manier van opvoeden. Als ik sommige tieners van anderen zie, dan vind ik dat die wel wat korter gehouden mogen worden (ik woon naast een soort hangplek )

Elfje65

Elfje65

28-07-2016 om 16:07

Kenfan

Maar dan spaart hij toch ook ergens voor. Is toch prima? Reisje, rijbewijs maakt niet uit wat het doel is. Tja en soms kun je inderdaa de vraag stellen of iets verstandig is prijs/waarde. Een mobiel van 400 euro is wel aan de prijs voor een puber i.v.m. verlies/diefstal/beschadiging. Maar daar kan je met elkaar over praten

Yura

Yura

28-07-2016 om 16:07

Streng

Ik vind het wel streng hoor. Onze kinderen (16 en 18) hebben geen bedtijd, ze gaan meestal rond dezelfde tijd als wij, wat ik zelf enorm irritant vindt omdat dan iedereen tegelijk in de badkamer moet zijn.

Uitgaven mogen ze zelf weten. Ik heb wel inzicht in de rekeningen (van jongste dan nu alleen nog sinds oudste 18 is), dus als er echt rare dingen gebeuren zie ik dat en zou ik ze er ook op aanspreken.

Ze mogen een avond en een nacht alleen thuis blijven, nu vind ik dit wel makkelijker omdat ze met zijn tweeën zijn. Volgens mij deden we het voor het eerst ca. 2 jaar geleden, toen oudste 16 was en jongste 14/bijna 15. Wel waren familie en buren standby. Laatst liep er wat mis in de planning en bleek opeens dat zowel man en ik als oudste een nacht weg waren, dat vond ik toch minder fijn, toen heeft ze een vriendin te logeren gevraagd. Overigens hebben wij een hond, die is 's nachts behoorlijk waaks en dat vind ik wel altijd een geruststellend idee, dat die kwaadwillende types wel af schrikt.

Astrid

Astrid

28-07-2016 om 19:07

-de bedtijd wat nu 10uur is.
-het niet zelf mogen beslissen (dus toestemming vragen) over uitgaven met zelf verdiend geld (hij werkt elke zaterdag en 5 dagen per week in de vakanties)
-het niet alleen thuis mogen blijven 's avonds/nachts

Bedtijd: ligt er aan wat hij nodig heeft. Laat het hem eens uitproberen wat later naar bed te gaan, hij komt er vanzelf achter.

Uitgaves: maak van het toestemming vragen eens een stap naar overleggen waarbij hij zelf na de in's and out's de beslissing maakt.

Alleen thuisblijven: ik zou er niet mee zitten als hij er zelf niet mee zit. Probeer het eens een nachtje.
Hij is 16, geen 18 of 20 maar ook geen 12 of 14 meer. Gewoon oefenen en welke tijd is beter dan de vakantie om dat te doen.

Paasei

Paasei

28-07-2016 om 20:07

Hier ook een zoon van 16

Nog als enig kind thuis (grote broer woont al zelfstandig).
Wij houden niet zozeer een 'slaaptijd' aan maar wel een bedtijd; om 10 uur gedoucht en ge-tandenpoetst op z'n kamer. Om de reden die Yura al noemt; anders zit ie ons in de weg als wij de badkamer willen gebruiken om naar bed te gaan. Hoe lang het licht nog aan is in zijn slaapkamer, daar houd ik me niet zo mee bezig. Maar als hij in het weekend/vakanties na ons naar bed gaat, wordt het rustig 02.00 uur en dat wil ik op schooldagen voorkomen.

Alleen thuis is hij recent een keer een nachtje geweest. Wij waren iets langer weg maar na dat nachtje kon hij logeren. Is 'm prima bevallen; hij vraagt nu telkens wanneer we weer eens weg gaan, zodat hij een LAN party kan houden met z'n vrienden..;-)

Hier geen kostgeld, hij heeft wel een bijbaan (vakken vullen in de supermarkt), al ongeveer een jaar. Verdient er aardig mee. Over sparen; hij heeft zo zijn eigen rijlessen bij elkaar verdiend. Hij is al begonnen, dat mag tegenwoordig al vanaf 16,5 jaar.

bieb63

bieb63

28-07-2016 om 21:07

sparen/geld

Voor onze dochter hebben we gespaard voor rijlessen. Uit ons eigen initiatief en 'gegeven' als examencadeau (ze was toen 16,5 (vmbo-T). Dus daar hoefde ze niet voor te sparen. Rond die tijd van de rijslessen (16,5 jaar dus) is ze gaan vakkenvullen. En daar heeft ze binnen no time een scooter voor bijelkaar gespaard. Ja duur, maar wel zelf verdiend en gespaard. Prima. Verzekering en benzine moet ze zelf betalen. En dat lukt prima met de bijbaan (houdt voldoende geld over voor andere dingen, voor gewoon sparen, is ook zuinig en kritisch)

Normaal

Ja, zoals m'n voorgangers al zeggen... Het is normaal. Waarschijnlijk heeft je zoon ook rond geïnformeerd voor hij jou de vraag stelt of hij 'normaal wordt opgevoed'. De ontwikkeling gaat soms zo snel, soms blijf je te lang in oude regels hangen, niet meer van deze (leef)tijd. En persoonlijk vind ik het wel goed van je zoon dat hij een gesprek met je aan gaat. Als ik kijk naar mijn 16-jarige, op de een of andere manier is er nooit ergens over gepraat, maar groeiden de grenzen langzaam met hem mee.

Elfje

Wie zegt dat er van te voren niet over gepraat is? Zoon vroeg of hij het mocht bestellen. En ik zei nee vanwege de redenen die jij zelf al noemt + dat het toch onderhand al aan zijn hand vergroeid zit. Ik kijk een beetje vreemd op van de teneur van de meeste reacties hier die een 16jarige als een volwassen kostganger zien die zijn eigen gang kan gaan, terwijl ondertussen wasje en plasje verzorgd worden.

In mijn ogen is, en die van de wet, is een 16jarige nog een kind. En ben je als ouder nog niet helemaal uitopgevoed. Een beetje de hand houden aan bedtijden en uitgavenpatroon hoort daar in mijn ogen bij. Sommige ouders zullen een religie willen overdragen, anderen vegetarisme, en ik probeer ongebreideld consumentisme te beteugelen. En wie het normaal vindt dat pubers de hele dag gamen onderschat het verslavende effect. En, he een puber zich nog ergens tegen kunnen verzetten om bijtijds het huis uit te gaan.

Elfje65

Elfje65

30-07-2016 om 19:07

Kenfan

Eh heb ik iets anders beweerd dan? Ik ben het juist eens. Ik zou dat ook niet zomaar goedkeuren. Maar als zoon niet voor rede vatbaar zou zijn, tja dan maar laten gaan. En hem eventueel op de blaren laten zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.