Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hahatje
09-04-2018 om 18:04
Uitwisseling...
Ik heb een dochter (16).
Ze wilt zich graag aanmelden voor een 1 week durende uitwisseling in duitsland.
Ze logeert dan bij een gastgezin.
Ik heb een vraag: Zijn die gastgezinnen wel betrouwbaar?
Ik wil namelijk niet dat die gastgezinnen misbruik maken van de situatie als je begrijpt wat ik bedoel.
Zo niet, dan is de keuze al snel gemaakt.
Mvg Hahatje.

Mej. Griffel
09-04-2018 om 19:04
navragen
Dat zou ik navragen bij school. Maar je kan echt niet op een briefje krijgen dat je dochter niets overkomt.

margaretha
09-04-2018 om 20:04
gaat het niet van de school uit?
Als het via de school gaat dan heb je nog geen 100% zekerheid dat er echt niets zal gebeuren maar het zijn dan niet zomaar gezinnen waar je kind terecht komt. Het zijn dan gezinnen die binding met een school en daardoor zich gedragen zullen.

Jesse_1
Normaal gesproken...
... is het een uitwisseling met een andere scholier. Het zijn dus gezinnen waarin een scholier zit die ook op uitwisseling gaat.
Je zult dus waarschijnlijk een vergelijkbaar gezin treffen als de gezinnen van de scholieren van de school van jouw dochter. En als jullie gezin.
Er zullen andere gebruiken zijn in dat gezin, want het is een andere cultuur, misschien wel een ander geloof.
Je kunt het verder navragen (is er geen informatie verder beschikbaar?), maar het zullen geen 'willekeurige' gezinnen zijn die azen op onschuldige tieners.
Misschien kan je dochter aangeven dat ze graag uitwisselt met een ander meisje als dat je meer geruststelt?
Garanties dat er niets gebeurd, heb je natuurlijk nooit.

Vogel
Eh...
De vraag stellen is hem beantwoorden. Of verwacht je dat iemand nu zal antwoorden dat zijn dochter is aangerand in haar gastgezin?
Ik zou er inderdaad even naar vragen op school, daar kunnen ze je vast geruststellen.

rutiel
10-04-2018 om 14:04
"Uitwisseling" zegt nog niet zoveel. Het kan gaan om een echte uitwisseling, waarbij jij dan tzt ook een Duitse scholier in je huis krijgt. Dan verblijft jouw dochter in het gezin van die Duitse scholier en volgt zoveel mogelijk het programma. Er worden dus eigenlijk twee scholieren aan elkaar gekoppeld.
Het kan ook gaan om gastgezinnen die zich aanmelden voor dit soort projecten en zelf geen tieners (meer) in huis hebben. Meestal gaat het dan om een organisatie waar deze gezinnen bij zijn aangesloten en waar de school een beroep op doet.
In dat geval lijkt me sterk dat jouw dochter in haar eentje ergens in een gezin gedropt wordt trouwens. Meestal vangen deze gezinnen groepjes kinderen op.
Hoe dan ook, je zult nooit een echt antwoord krijgen op de vraag "zijn die gastgezinnen wel betrouwbaar". Garanties kunnen natuurlijk nooit geboden worden, maar dat is in iedere situatie zo. Ook op school, in de sportclub of tijdens een logeerpartijtje bij een vriendin kan je dochter iemand hebben die "misbruik maakt van de situatie".

Jippox
10-04-2018 om 22:04
De meeste gevallen van misbruik gebeuren binnen familie, dus als je je hierover zorgen maakt, dan is zo'n gastgezin zo'n risicovolle plek nog niet!

AnneJ
10-04-2018 om 22:04
http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/430777/Tv_Show.html
Afgelopen vrijdag het verhaal van een pianiste die op 14-jarige leeftijd van een kleine plaats naar Den Haag verhuisde om naar de muziekschool te gaan.
Ze kwam in huis bij een man die muziekstudenten in huis nam. Ze werd misbruikt en vluchtte de straat op. Ze durfde het thuis niet te vertellen en zo werd ze dakloos. Niemand wist het en ze huisde afwisselend stiekum in het conservatorium en op straat tussen de daklozen, waar ze wel veel steun aan had.

René
17-04-2018 om 20:04
heb vertrouwen
Als ouder begrijp ik je gedachte wel. Toch schrik ik een beetje op je angstige wantrouwende blik naar de Wereld en de mensen daarin.
Ik denk niet dat je wantrouwen gegrond is, maar risico is er altijd. Overal op de Wereld.
Bedenk dat je dochter de enige constante is. Vertrouw op haar.
Als ouder denk ik dat dit een lesje voor jou is. Als ouder. Met betrekking tot je kind loslaten, vertrouwen hebben op je kind en je kind zijn/haar eigen weg en vrijheid te gunnen.
Komt wel goed. Laat haar gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.