Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Laura

Laura

25-08-2016 om 06:08

Uitnodiging 14 jarige GGD

Gister lag de uitnodiging van de GGD op de mat.
Daarbij zitten twee vragenlijsten die zoon mag invullen.
Het onderzoek vindt plaats in een GGD gebouw waar hij onder schooltijd zelf heen moet.

Wij willen dit niet, het onderzoek de vragen ,het gaat ze vind ik op z'n Hollands gezegd "geen moer aan".Als ik de vragen nalees krijg ik het gevoel dat het hier gaat om een onderzoek voor hun eigen cijfers en niet voor het belang van een puber.
Zijn wij / hij verplicht om hieraan mee te doen?

40er

40er

25-08-2016 om 07:08

Meld hem af, geef hem een briefje mee in zijn agenda waarin staat dat jullie geen toestemming hebben gegeven voor het onderzoek en hij dus niet mee doet. Geef hem duidelijke instructies dat hij niet mee doet.

Tine Winkel

Tine Winkel

25-08-2016 om 09:08

nog netjes bij jullie

dat de lijsten mee naar huis zijn gegeven... Hier gebeurt het dat de vragenlijsten op school worden uitgereikt (bv tijdens mentorles) en daar moeten worden ingevuld. Voor je het weet doet je kind mee aan allerlei onderzoeken, waarbij geheimhouding/discretie etc. ver te zoeken is.

Ik probeer mijn kind daarom altijd goed te laten letten op geheimhouding en wat er met resultaten gedaan kan worden. En op basis daarvan de vragenlijsten in te vullen (al of niet de waarheid, dus ...).

Lente

Lente

25-08-2016 om 09:08

Inderdaad, gewoon afmelden

Hebben wij ook gedaan.
Afwijzing ging hier per brief. Een kopie heb ik in de agenda gedaan.

Tine,

Ggd weet zelf ook dat de vragenlijsten op internet te vinden zijn en dat menig puber de lijsten taktisch invullen.
Alhoewel de SOM -lijst , zie draadje algemeen ouderschap-jeugdzorg, mij onbekend was.

Ik denk dat het 14- jarige onderzoek alleen nog maar een middel is om de over/ondergewicht van pubers in de kaart te brengen of het spijbelgedrag te bespreken. Dat laatste omdat die gegevens bij lpa en dus gemeente bekend is.
Degene die daadwerkelijk geen taktische antwoorden geeft, ook als ouders de lijsten gezien hebben, is pas een serieuze kandidaat voor een vervolg gesprek. Het zegt m.i. meer over het doel van het onderzoek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.