Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

franmi

franmi

11-01-2017 om 16:01

Uitgaan en volgende dag er vroeg uit

Dochter van 14 jaar traint/coacht de f-jes. We vinden dit super dat ze zich zo inzet voor de vereniging. Zelf sport ze ook bij deze vereniging. Het nadeel is dat de f-jes wedstrijden hebben om 9 uur. Dus 8 uur aanwezig zijn als trainer.

Nu lopen we tegen het volgende probleem aan. Ze wil naar een discotheek, naar zo'n speciale avond voor 14 t/m 17 jarige. Hier is ze al eens eerder geweest. Zo'n avond duurt tot 0.30 uur. Voordat ze dan in bed ligt is het 1.30 uur. Dit vinden we te laat als je er 's ochtends optijd uit moet.

Ze is het hier duidelijk niet mee eens. Ik begrijp haar ook wel. Ze zet zich vrijwillig ergens voor in en dan zou ze niet meer wat leuks kunnen doen met haar vrienden. Het zal me dan ook niet verbazen als ze volgend seizoen om die reden dan wil stoppen met de f.

Wat doe ik hiermee. Normaal moet ze op vrijdag 23.00 thuis zijn behalve als ze zelf een vroege wedstrijd heeft. Nu ze met haar eigen wedstrijden in een hogere leeftijdsklasse valt zijn deze wedstrijden pas vanaf 12.00 uur.

Hoor graag wat jullie zouden doen.

Vivianne

Vivianne

Ik zou haar laten afzeggen (de wedstrijd)

Je kunt niet verwachten dat een trainer van 14 altijd aanwezig is. Het is bovendien geen training maar een wedstrijd. Er zal neem ik aan ook een coach zijn? En anders kan een van de ouders haar rol overnemen.

Mijn zoon heeft twee jaar F en E getraind met hockey. Bij zijn club was het niet standaard zo dat de trainer ook bij de wedstrijd was. Het werd wel gewaardeerd als hij er was. En dat deed hij ook geregeld.

Voor volgend seizoen zou ze bij de club kunnen aangeven dat ze wel wil trainen maar niet wil coachen of niet altijd wil coachen. Dan kan de club bekijken of ze dat acceptabel vinden.

franmi

franmi

Trainer/coach

Mijn dochter is zowel trainer als coach voor de F. Het is de bedoeling dat ze er elke training en wedstrijd is. Ze doet dit samen met een volwassene uit de selectie.

Ik vind niet dat je dit af kan zeggen omdat je uitgaat. Je laat je krantenwijk toch ook niet zitten omdat je uitgaat. Het is dan wel op vrijwillige basis maar niet vrijblijvend.

Taruh

Taruh

Trainer aanwezig

alleen bij thuiswedstrijden en dan ook niet altijd. Begeleiding van een team is altijd door 1 van de ouders.

Bij de meeste clubs zijn trainers vrijwilligers. En die zijn er nu eenmaal niet altijd.

Ik zou je dochter lekker uit laten gaan en de wedstrijd skippen. Vrijwillig is idd niet vrijblijvend, maar ook niet met 100% aanwezigheidsgarantie.

Jaina

Jaina

11-01-2017 om 17:01

Maar

wil je dochter wel naar de wedstrijd gaan?
Als zij er geen moeite mee heeft zou ik haar gewoon uit laten gaan en 's ochtends naar de wedstrijd. Korte nacht inderdaad maar dat haalt ze zondag wel in.
Het is ook geen ramp als ze een keer een wedstrijd afzegt.
Ik zou die verantwoordelijkheid verder bij haar leggen. Ze moet zelf leren die afwegingen en keuzes te maken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

en wat vindt ze er zelf van?

"Voordat ze dan in bed ligt is het 1.30 uur. Dit vinden we te laat als je er 's ochtends optijd uit moet."

En wat vindt ze er zelf van? Daar lees ik niets over. Denk je dat ze niet tegen een nachtje weinig slaap kan? Waarom laat je het haar niet gewoon doen (beide dus: uitgaan en wedstrijd)? Misschien gaat het prima, misschien heeft ze er later spijt van. Mooie leerervaring.

"Ik vind niet dat je dit af kan zeggen omdat je uitgaat."

En ook daar moet ze zelf haar balans in vinden, het is namelijk haar 'baantje'. Niemand is 100% aanwezig, iedereen mag een keer (tijdig) afzeggen. De reden vind ik er niet toe doen, die bepaalt iedereen voor zich zelf.

Maar ik denk dus: dan maar gewoon een nachtje weinig slaap, dat is echt niet het einde van de wereld. Een gezonde meid kan dat over het algemeen prima aan.

Specht

Specht

laat hoor

Als jij het goed vindt dat ze tot 1.30 naar de disco gaat, zou ik haar voor een keer gewoon laten gaan.
Natuurlijk is 8.00 op het veld staan erg vroeg, maar het is wel op zaterdag.
Jij en zij merken dan zelf wel of ze het aan kan.
Ik zou haar dan ook niet om deze reden af laten zeggen.
Heb je je overigens gerealiseerd dat er voor zaterdag in een groot gedeelte van het land sneeuw voorspelt wordt?
Dan is het probleem vanzelf opgelost.
Overigens vind ik persoonlijk ongeacht de zaterdaginvulling tot 1.30 uitgaan erg laat, wil je dat wel?

maria

maria

jammer toch

Als ze om die reden zou stoppen volgend seizoen?
Echt zonde. Ik zou het zeker niet moeilijker maken dan het is.
Als ze normaal van jou tot 0.30 zou mogen gaan dan nu ook, anders voelt dat coachen straks als een straf.

Vivianne

Vivianne

Jullie hebben beter gelezen dan ik

Het lijkt me de keus van je dochter of ze laat thuis wil zijn en dan vroeg eruit moet. Dat is geen 'gevaarlijke' keus die jij voor haar moet bepalen.

En over het afzeggen. Dat kan ze gewoon overleggen met de volwassene die met haar coacht.

Het wordt zaterdag 4 graden in mijn omgeving. En dat is het maximum voor die dag. Ik denk niet dat er gehockeyd wordt om 9.00 uur.

kaplablokje

kaplablokje

Enige schroom

want mijn kinderen zijn nog niet zo oud, maar ik zou het gesprek aangaan met je dochter. Hoe laat moet zij zaterdagochtend op? Is het mogelijk dat ze vrijdagavond de tijd tussen einde uitgaan en in bed liggen, wat korter maakt? Met andere woorden, lummelt ze of is het reistijd? Je mag wel van haar vragen dat ze zich dan met enige spoed het bed in bonjourt. Kan ze vrijdag wat eerder naar huis? Dit heeft niet mijn voorkeur, want dat voelt misschien nog als straf, maar misschien is ze er wel voor in. Is het een idee dat ze zaterdagavond dan op tijd naar bed gaat? Of kan ze zondag uitslapen? Moet ze verder nog iets op zaterdag of zondag? Ik zou haar dat uitgaan niet af willen nemen, maar ik vind het ook waardevol dat ze coacht. Ik zou haar ook laten kijken of het gaat.

Leer eens niets doen

Als ze uit mag gaan naar de fris-avond, dan mag ze dat. Ze gaat vanzelf uitvinden of ze dan fris en fruitig aan het veld staat of niet.

Jouw dochter lijkt mij een verantwoordelijke dame. Blijf lekker op de handen zitten, zeg niets en kijk hoe het afloopt.

Veilig thuis komen als de wegen glad worden lijkt mij een groter risico dan met ogen op stokjes langs het veld.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-01-2017 om 18:01

Kan best

Toen ik 15/16 was ging ik ook wel eens uit en de volgende ochtend om 6 uur stond ik fris en fruitig vleeswaren te snijden bij AH. Dat ging best, al was ik niet zo'n bikkel dat ik dan de volgende avond weer uitging Ik zou haar dus gewoon laten gaan. Of moeten jullie halen uit het feest en de volgende ochtend weer wegbrengen?

40er

40er

11-01-2017 om 18:01

Hier

'S avonds kerel, 's ochtends kerel.
Oftewel, prima dat je laat in bed komt, maar soms heb je gewoon weinig slaap als je de volgende dag iets hebt. Niet lopen miepen en als je er weer bent mag je nog rustig een uur gaan slapen. Zo zijn wij ook groot geworden :-)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-01-2017 om 19:01

Zelf laten uitvogelen

Hier hebben ze ook weleens een korte nacht en dat gaat best. Ik zou het dus gewoon laten gebeuren.

Desnoods gaat ze 's middags nog effe plat.

Tihama

Tihama

11-01-2017 om 20:01

Gewoon gaan

Daar kan ze best tegen, een kort nachtje.
Ze kan het de avond erna ook nog inhalen.

Maar gewoon in het algemeen: je kunt prima met 5 uur in een nacht overleven.
Het wordt wel vervelend als je dit maandenlang moet doen, maar 1 nachtje... Peanuts.

ervaring...

Hallo!

Ik ben nu zelf 17 jaar en gelukkig (nog) geen ouder... :-)
Maar ik snuister hier al enkele jaren wat rond, het is gewoon interessant. (vroeger dacht ik zo te ontdekken wat volwassenen van mij verwachtten)

Eigenlijk verschoot ik een beetje toen ik dit berichtje las. Zelf heb ik enkele keren meegemaakt dat ik als 13-jarige tot 5u opbleef (folkbal) en om 8u30 in bv. de wiskundeles zat.
(De 'ergste' keer was de keer dat ik op zondagavond terugkwam van een muziekstage (toen 13j).. We speelden die week meestal tot 3 à 5u door en werden om 7u30 gewekt. Dat ging tijdens de stage wel, want we waren allemaal moe. De maandag op school was wel zwaar, vooral om te verbergen dat ik zo moe was, maar dat was wel een speciale ervaring en ik ben blij dat ik dat soort dingen toen al heb mogen doen. Nu woon ik alleen, slaap meestal van 22u30-8u00, behalve als ik een concert heb; ik heb het wel gehad met laat opblijven als het niet 'moet'. -dat zeg ik terwijl de meesten van mijn leeftijd nu veel uitgaan én drinken.. ik heb nog nooit alcohol gedronken!)

Ik besef wel dat het niet bij iedereen zo het beste werkt, vooral wat betreft motivatie voor school, hobby's etc. Probeer dus vooral in gedachte te houden dat er geen sjablonen voor situaties als deze bestaan en neem gewoon je dochter onder de loep!

Ik raad je toch aan haar helemaal zelf te laten kiezen, maar bv. wel te zeggen dat je hoopt dat ze naar de wedstrijd gaat.

Geniet van je dag,
Baggertje

Marjoleine64

Marjoleine64

11-01-2017 om 22:01

Hoe vaak komt dit voor?

Hoe vaak komt deze combinatie van uitgaan én een hele vroege wedstrijd voor? Is het erg dat ze een keer minder fit langs de lijn staat? Ik zou haar gewoon laten ervaren hoe het is, en desnoods zaterdag wat minder laat opblijven en/of zondag langer uitslapen.

Mijn zoon was iets ouder (15) toen hij op donderdagavond bandrepetities had. dat was 'maar' tot half 11, maar daar kwam nog een uur fietsen bij dus lag hij pas tegen 12 uur in bed, iedere donderdag. En vrijdag weer om half 7 op. Ik had nl. geen zin om hem iedere keer te brengen én halen, ik heb mijn slaap ook hard nodig en moet er ook om half 7 weer uit. Hij heeft er van geleerd, en ervan genoten! Ik lag vaak al in bed als hij thuis kwam (man was dan nog wel op). En ja, bij zijn eindexamen werd wel gememoreerd dat hij wel eens in slaap viel in de klas... maar hij is met een prima lijst geslaagd en daar gaat het toch om?

Tango

Tango

12-01-2017 om 21:01

Laten gaan

Ik zou het laten gaan hoor. Ze moet zelf gaan ondervinden of het haalbaar is op deze manier en anders zal ze 1 van de twee wel laten of bijvoorbeeld een uurtje eerder weggaan bij het feest.
Goed hoor dat je dochter dit doet, erg leuk!
Dochter hier was van de zomer net 15 en heeft kinderen begeleid tijdens een vakantiespelweek. Ze moest daar vaak om 7.00 u. aanwezig zijn en 's avonds was er vaak een feestje of bijeenkomst voor de leiding. Ze was soms ook laat thuis en moest heel vroeg weer op. Wij hebben er ook wel een keer iets over gezegd maar het verder maar bij haar gelaten. Ging prima, maar goed dat het maar een week was. Het weekend daarna heeft ze flink uitgeslapen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-01-2017 om 22:01

Ook: laat het haar ervaren

Ze kan neem ik aan 6 uur slapen, dat is voor een keer te overzien.

zelf laten ontdekken

Als ze de dag na het stappen een examen had of zo, dan was het een ander verhaal. Maar ze wordt vanzelf wakker, zo in de frisse buitenlucht langs de lijn, en er volgt voldoende weekendtijd om bij te komen.
Het zou jammer zijn als uitgaan een reden wordt om vrijwilligerswerk te stoppen. Heel jammer en niet nodig, in gezamenlijk overleg met de betrokkenen op de club is er vast een goede formule te bedenken.

@Emma

@Emma

13-01-2017 om 09:01

Brak

Ik doe dat zelf ook wel eens en dan voel ik me een halve week brak. Maar ja, ik ben dan ook 55 en dus wat sneller brak. Toen ik14 was deed ik dit ook vaak, stuk minder brak herinner ik me. Gewoon laten gaan hoor, maakt ze dat ook mee.

Puck

Puck

13-01-2017 om 12:01

Gewoon laten gaan als ze zelf wil

Als dochter zelf wil dan zou ik haar gewoon zowel laten uitgaan als 's morgens die wedstrijd bijwonen. Ze krijgt echt helemaal niets van een nachtje minder slaap dan gewoonlijk. En als ze moe is gaat ze de zaterdagavond gewoon maar eerder naar bed om bij te slapen.
Ik lees dat ze nu op vrijdag normaal gesproken om 23u thuis moet zijn behalve als ze een vroege wedstrijd heeft. Betekent dat dat ze in dat geval nog eerder thuis moet zijn??? Eerlijk gezegd vind ik dat voor een gezonde meid van 14 behoorlijk vroeg.

franmi

franmi

18-01-2017 om 22:01

Puck

Klopt, wij zitten vrij vroeg in de thuiskom tijden.
Door de week om 21.15 thuis en 21.30 naar bed
Op vrijdag met vroege wedstrijd 22.15 thuis en 22.30 naar bed
Zonder wedstrijd en zaterdag 23.00 thuis.

Als het een verjaardag is mag het later.

Veel van haar vriendenkring hebben ook deze tijden terwijl die 15 zijn.

Onze 3 zonen hadden deze tijden ook en hebben dit nooit als probleem gezien.

Onze dochter is meer uithuizig en gaat de discussie aan.

Vivianne

Vivianne

18-01-2017 om 22:01

Die thuiskomtijden zijn nogal vroeg

De thuiskomtijden voor door de week vind ik prima, hoewel ik de bedtijd wat vroeg vind. Zeker als kind thuiskomt om 21.15 uur en dan om 21.30 uur gelijk naar bed moet. Wij laten kind wel zo snel mogelijk douchen, dat is ook ontspanning. En daarna is er nog relax tijd. Mijn kind is ook 14.
De thuiskomtijden in het weekend vind ik vreemd. Er is geen school op zaterdag. Er is wel een wedstrijd van het F-team dat je dochter moet coachen. Dat is haar probleem. Als het te zwaar wordt als ze later naar bed gaat, kan ze dat zelf corrigeren. Ze is oud genoeg om dit zelf te regelen. Waarom zouden jullie dat als ouders moeten doen.

Ik denk dat je dochter last heeft van het feit dat ze drie oudere broers heeft die dit schema prima vonden. Maar dat is geen argument.
Mijn advies is om je dochter meer eigen beslissingen te laten nemen, zeker de beslissingen die niet essentieel zijn. Zoals 'hoe laat ga je als puber naar bed als je de volgende dag een team moet coachen'.
Geef haar de kans om zelf te leren in plaats van dat jij alles bepaalt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.