Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

tante Sidonia

tante Sidonia

01-12-2014 om 10:12

uit de kast via facebook

Tijgeroog

Tijgeroog

02-12-2014 om 20:12

Even gekeken

Als je naar de groep gaat en kun je op de '...' naast 'meldingen' klikken.
Dan krijg je een lijstje met onder andere 'groepsinstellingen bewerken'
In dat scherm moet je zorgen dat
- de groep op 'geheim' staat
- kiezen voor 'elk lid kan leden toevoegen, maar de beheerder moet leden goedkeuren' Als hijzelf beheerder is kan hij dus zelf kiezen of hij iemand lid laat worden zinder toestemming, volgens mij kun je zolang je geen toestemming hebt de berichten niet zien.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-12-2014 om 20:12

Ohja

En dan natuurlijk ook zorgen dat hijzelf de enige beheerder is, dan kan hij het in de hand houden.

Katniss

Katniss

02-12-2014 om 22:12

Waarom?

Ik snap geloof ik het hele uit-de-kast-komen concept niet. Waarom zou je dat willen op je 16e en waarom zou het een issue moeten zijn op wie je valt? Je liefdesleven hoeft toch geen onderwerp van gesprek te zijn?
Daarnaast zou ik het niet via Facebook de wereld in gooien. Dan beter gewoon in kleine kring en alleen als het toevallig ter sprake komt (zoals in het voorbeeld van Albana).

tante Sidonia

tante Sidonia

03-12-2014 om 10:12

katniss

Ja waarom zou het een issue moeten zijn......
Het is een issue van de maatschappij en dat wordt het daarom ook voor hen.

En wat heeft leeftijd voor jou te maken met dit uit de kast kom gebeuren? Het is een heel logisch gevolg. Rond deze leeftijd is het heel normaal om tot de conclusie te komen dat je op je eigen geslacht valt. Vervolgens kom jij er dan achter dat dit helemaal niet geaccepteerd wordt door anderen. Je wordt uitgescholden voor homo of flikker als jij hier gewoon open over bent. Soms ook verder buiten gesloten of gepest of zelfs mishandeld.
Jouw onzekere leeftijd genoten kiezen soms maar om geen vrienden meer met jou te zijn : niet dat ze jou niet aardig meer vinden maar omdat zij bang zijn dat anderen gaan denken dat zij ook homo zijn.
Maar nee volgens jou is het simpel het zou allemaal geen issue moeten zijn.

Mijn zoon heeft 1 jaar lang met een knoop in zijn maag rondgelopen omdat dit geheim hem dwars zat. Hij heeft inmiddels enkele leuke reacties gekregen en ik merk nu al aan hem wat een opluchting hij voelt. Het is nog niet in alle gelederen door gedrongen dus hij zal ook nog minder leuke reacties gaan krijgen maar het doet hem goed.

Hanne.

Hanne.

03-12-2014 om 10:12

anders

Dat het een issue is en dat je ook minder leuke reacties kan (en zal) krijgen ben ik helemaal met je eens.

Maar ik vraag me af of uit de kast komen door het officieel aan mensen te vertellen andere reacties geeft dan op een gegeven moment je vriend(in) ergens te introduceren, fysiek danwel in een gesprek.

Zouden de mensen die negatief reageren ineens positief reageren als je het aankondigt? Zouden ze dan wel vrienden blijven en zouden ze je dan niet meer uitsluiten?

Ik denk dat de reacties identiek blijven.

tante Sidonia

tante Sidonia

03-12-2014 om 11:12

wat is het toch fijn zo'n forum

Ely, het was een mooi compromi die geheime groep,. Hij kwam gisteren thuis en had het niet door zijn strot kunnen krijgen en zei tegen mij:'Mam, ik ga het toch op facebook zetten, ook al vind jij het niet handig'. Toen kon ik hem overhalen om een geheime groep te maken en heb hem hiermee geholpen.

Katniss wat ik nog even als punt wil toevoegen aan jou vraag waarom dat úit de kast komen' zo'n issue is. Als je het niet vertelt dan lekt het op een bepaald moment vanzelf uit als je niet heel voorzichtig bent. Sommige mensen hebben geen zin om voorzichtig te zijn maar willen hier gewoon open en eerlijk over kunnen zijn. En sowieso: willen gewoon mee kunnen doen aan de sociale praat;"Ik heb me nu toch een leuk iemand ontmoet...."
En als het uiteindelijk vroeg of laat uitlekt, heb je er geen controle over. Dan horen de mensen die niet belangrijk voor je zijn al hoe het zit, terwijl mensen die wel belangrijk voor jou zijn nog van niks weten. Het op een bepaald moment zelf aan de mensen die belangrijk zijn, te vertellen, maakt dat je dat voorkomt. En sowieso: als het iets is wat je zelf vertelt dan maakt dat jou naar andere mensen sterker. Je zegt daarmee 'Ik ben wie ik ben en je doet het er maar mee... of niet!" En je wordt niet in verlegenheid gebracht doordat je er op bepaalde, niet zelfgekozen momenten, mee geconfronteerd wordt.
En ik vroeg me af waarom jouw berichtje mij boos maakte. Dat realiseerde ik mij niet direct. Maar er spreekt iets uit van 'je mag best homo zijn, maar verder moet je daar niet over zeuren!" Nou, helaas maar zo eenvoudig ligt het nu eenmaal niet: de homo mag er niet alleen zijn, maar ook al zijn zorgen over het belaagd worden door anderen.

Tijgeroog,dank zijjou, ik heb gevonden hoe het werkt, en nu hebben we zoon als beheerder ingesteld; hij moet nu toestemming geven aan nieuwe leden. We zijn daar echt heel erg blij mee!

Albana wat een leuk verhaal dat het zo ging. Zo is het het meest natuurlijke en fijn dat bij jullie de sfeer zo veilig is.

Barvaux ook bedankt voor je meelzen en je verhaal! Het is natuurlijk ook een beetje een cultuurverschil, dat wij als iets oudere generatie voorzichtiger zijn met dingen op de media zetten, jouw (vriend van) neef deed het dus ook.

Skik hij heeft inderdaad nu alleen de mensen waar hij min of meer positiviteit van verwacht ingelicht. Jouw opmerking 'een rotopmerking vanachter je toetsenbord is zo gemaakt" kon ik goed als argument gebruiken naar hem toe.

Iedereen voor zover bedankt voor het meelezen., Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat. Hij heeft nu drie dagen stage en gaat pas maandag weer naar school. Een van zijn vrienden op school heeft al heel leuk gereageerd. Ik had er twijfels over, maar hij zegt echt alle dingen die je op zo'n moment graag hoort als vriend!! Aandoenlijk!

Je begrijpt het niet

Sidonia, wat Katniss en ik bedoelen is dat wij het raar vinden dat er in de maatschappij een probleem wordt van gemaakt dat iemand homo is. Niet dat jouw zoon er een probleem van maakt hoe, wanneer en tegen wie hij het moet zeggen. Dat komt omdat hij in deze maatschappij leeft.
Maar wat ik bedoelde, en Katniss volgens mij ook, ois dat het helemaal geen issue zou moeten zijn. Omdat niemand anders er iets mee te maken heeft wat je met wie in bed doet.

Ik weet zeker dat de boodschap die je in Katniss' bericht leest (je mag wel homo zijn, maar je mag er niet over zeuren) niet zo bedoeld is. Ik, en ik vermoed Katniss ook, zou willen dat het helemaal geen issue is. Dat hij op het moment dat hij een vriend heeft, die aan iedereen voorstelt. Zonder dat er die onzekerheid en angst aan vooraf hoeft te gaan.

Dat homo zijn net iets wordt als grote voeten hebben, of rood haar of dikke billen.

tante Sidonia

tante Sidonia

03-12-2014 om 12:12

ik begrijp het wel....denk ik

Dit is toch ook wat ik zeg: dat wij in een maatschappij leven waar dit niet geaccepteerd is en dat het daarom dus een issue is voor 'de homo/bi/lesbi/transgender ?

Ik hoor het wel vaker dat mensen zelf vinden dat zij het geheel geaccepteerd hebben (en dat geloof ik ook echt wel) maar het maar niet begrijpen waarom er apart aandacht aan besteedt moet worden zoals 'uit de kast komen', roze zaterdag of de gaypride....

Nou ja...omdat ze van zichzelf uitgaan (hun eigen accepterend vermogen)en maar niet kunnen geloven dat je met je afwijkende seksuele geaardheid tegen zaken aanloopt waar je last van hebt.Alsof er toch een ontkenning is dat er in de maatschappij nog niet zo gemakkelijk over gedacht wordt in het algemeen.

Katniss

Katniss

03-12-2014 om 18:12

Uitleg

Ik bedoelde helemaal niets onaardigs dus het spijt me dat het zo is overgekomen. Van mij hoeft niemand te ontkennen of stil te houden hoe hij is, dat voorop gesteld.
Maar Ik vind het nogal wat om op je 16e uit de kast te komen en jezelf te labelen als homo. Op die leeftijd is je hele seksualiteit nog in ontwikkeling en het is niet ongebruikelijk om verliefd te worden op iemand van je eigen of het andere geslacht. Als je er dan iets heel groots van maakt (uit de kast komen in eens spreekbeurt of via FB) wordt het misschien alleen maar lastiger als je nog eens op een meisje verliefd wordt.
Verder vind ik het inderdaad geen issue of iemand op mannen of vrouwen of allebei valt. In de grotemensenwereld (tenminste in die van mij) is dat zelden onderwerp van gesprek, het is gewoon zo en vroeg of laat kom je daar al dan niet achter. Mijn zwager is onlangs, na 18 jaar huwelijk met een vrouw, gescheiden en heeft nu een vriend. Dat is dan wel even een 'oh hé gut' momentje, maar zelfs zijn collega-stratenmakers (waarvan je zou vermoeden dat die minder tolerant lijken - maar misschien is dat een vooroordeel over fluitende bouwvakkers) hebben het gewoon voor kennis aangenomen.
En de gay pride is volgens mij gewoon een leuk feestje voor iedereen. Op de boot van mijn werkgever mocht iedereen mee, ongeacht ras, geslacht, seksuele voorkeur of salaris.
Dus... ik zou je zoon dus aangeraden hebben om het gewoon eens terloops te melden als het gaat over leuke meisjes met hun uiterlijke kenmerken, 'och, ik val niet zo op vrouwen'. Ik kan me niet voorstellen dat dat dan heel veel commotie of pesterijen oplevert.
Maar ja, misschien ben ik wel heel naïef.

anne

anne

04-12-2014 om 09:12

tuurlijk ligt het niet aan je zoon.

maar homosexuelen in het algemeen hebben hier wel ook een aandeel in. Ik heb zelf een homosexuele relatie gehad, en dat hele uit de kast komen speelde toen ook wel. (Maar ik zat niet meer op middelbare school)
Maar het is in feite natuurlijk bizar, dat uitkomen. Zolang de noodzaak hiertoe gevoeld wordt zijn we nog helemaal niet goed bezig wat mij betreft. Er zijn veel te veel homosexuelen om maar uit te gaan van een heterosexueel concept.

Barvaux

Barvaux

04-12-2014 om 10:12

maar

Hoe zorg je dan dat meisjes zich niet steeds bezig houden met jou als je dat niet wil? Botweg ze negeren is ook niet aardig.

tante Sidonia

tante Sidonia

04-12-2014 om 11:12

anne

Wat is nu dat aandeel van die homo, waar je mee begint?

BArvaux, dat komt op zich wel vaker voor dat verliefde meisjes botweg genegeerd worden...of bedoel je iets anders?

Barvaux

Barvaux

04-12-2014 om 11:12

ja zeg

Als jij het blijkbaar normaal vindt dat meisjes botweg genegeerd worden zie ik ook geen voordeel van het uit de kast komen

Mijn neven gaan erg fijn om met meisjes (dus ook al voor ze uit de kast kwamen) en die zouden niet willen dat als er meisjes op ze verliefd worden dat ze dan allerlei vervelende dingen moeten doen of zeggen om die meisjes daar mee te laten stoppen alleen omdat ze nog niet uit de kast willen komen. Ik geef dus een reden waarom het prettig is om uit de kast te komen daar waar anderen er aan twijfelen waarom dat zou moeten.

Sidonia: je reageert erg gevoelig, Katniss bedoelde het ook helemaal niet kwaad.

anne

anne

04-12-2014 om 20:12

homo

Ons aandeel (ik schaar me maar even onder de homo's al heb ik nu een vriend) is gewoon dat we meedoen, panisch doen over dat uitkomen en er zelfs een hele cultuur rondom bouwen. Als wij ons niet meer verexcuseren dan valt er ook niets te excuseren.
En Barvaux, wat een onzin! Je geaardheid zegt toch 0,0 over op wie je valt? Als heterosexuele jongen ben je toch geen loslopend wild voor willige meisjes? (Nuja, sommigen dan toch niet..)

anne

anne

04-12-2014 om 20:12

overigens

mensen reageerden zo verbaasd toen ik weer een heterosexuele relatie had dat ik toen ook wel weer een heuse outcoming had kunnen doen! Tss je blijft aan de gang. Maarja, ik kan er nu wel mee lachen, als jongere had ik het echt heel zwaar ermee. Dus niets persoonlijks naar je zoon, het is gewoon doodeng.

Barvaux

Barvaux

05-12-2014 om 08:12

anne

'En Barvaux, wat een onzin! Je geaardheid zegt toch 0,0 over op wie je valt? Als heterosexuele jongen ben je toch geen loslopend wild voor willige meisjes? (Nuja, sommigen dan toch niet..)'

Geen idee wat je bedoelt!

Katniss

Katniss

05-12-2014 om 08:12

Verliefde meisjes

Er zijn zat hetero- jongens en meisjes die de aanbidders van zich af moeten slaan. 'Sorry, geen interesse op die manier', zou moeten voldoen. Bij hardnekkige types kun je wat steviger geschut gebruiken ('Al was je de laatste man/vrouw op aarde...).

Barvaux

Barvaux

05-12-2014 om 09:12

Katniss

Kijk en dát willen mijn neven dus niet. Ze gaan op een bepaalde manier met de meiden om die die meiden anders vinden dan 'anders', veel zachtaardiger, geen machogedrag om ze te veroveren etc en het verduidelijkte gewoon enorm toen ze zeiden dat ze homo waren.

Mijn neef op vmbot heeft alle meiden in zijn 'macht'. Ze doen alles wat hij zegt (op een goede manier) en leerkrachten vroegen zich al lange tijd af hoe hij dat voor elkaar kreeg want het lukte ze niet om ze in het gareel te houden. Hij heeft havo/vwo capaciteit en heeft 2,5 jaar overal tegenaangeschopt wat maar kan maar nu in de vierde klas gaat het goed. Hij weet nu wat hij na de mavo gaat doen en weet precies waar hij zich moet inzetten om dat diploma te halen en verder heeft hij veel plezier in feesten organiseren en die meiden te coachen. Ik heb hem gezegd dat het momenteel zijn taak is om die meiden naar een diploma te krijgen (en dat vond hij wel grappig).

anne

anne

lief

Tsja, als je een meisje niet leuk vindt maar haar wel te vriend wilt houden is het errug makkelijk om aan te geven dat je homo bent. Ego van meisje is gered, geen gedoe meer verder. Een heterosexueel kan niet op zo'n elegante manier een aanzoek afslaan:-)
Dat is denk ik ook de aantrekkingskracht van homo's op heterosexuele meisjes; wel de aandacht van leuke jongen maar niet het gedoe van wie vindt wie nu al dan niet leuk.

Barvaux

Barvaux

ja anne en

Wat bedoelde je nu te zeggen tegen mij?

anne

anne

05-12-2014 om 10:12

Barvaux ik snap je vraag niet. Jij stelt dat het *netjes* is om naar meisjes aan te geven homo te zijn opdat ze geen hoop koesteren, ik stel dat dat onzin is, ik snap niet wat je niet begrijpt? Het feit dat een jongen heterosexueel is geeft een meisje toch nog geen ruimte?

Barvaux

Barvaux

anne

Ik zeg niet dat dat 'netjes' is maar dat dat een réden kan zijn om uit de kast te komen. Zo liep dit draadje een beetje. Waarom zou je uit de kast komen, dat hoeft toch helemaal niet? Daarom gaf ik dat als reden/argument. Ook al omdat TS het daar ook al over had mbt het stageadres: "Er is daar een meisje overduidelijk verliefd op hem en hij wordt daar steeds in gepusht, dat is een mooie aanleiding."

anne

anne

pppffft

Sorry maar je zeurt. Ik zeg toch ook *alleen maar* dat ik dat onzin vind? Nogmaals een homo heeft een symphatiek excuus om iemand af te wijzen, klopt. Maar om daar nu voor uit de kast te komen..

Barvaux

Barvaux

anne

Ik vond dat 'wat een onzin' een beetje hard, vooral ook omdat ik geen idee had waar je nu op doelde en wat ik verkeerd had gezegd (dat vroeg ik ook gewoon). Ik stop met dit draadje, iedereen zit er anders in en dat maakt het lastig. Ik zei alleen maar wat een argument zou kunnen zijn om graag uit de kast te komen nadat een aantal mensen zeiden dat uit de kast komen helemaal niet hoeft. Het was máár een opmerking, aanvulling, mogelijk argument als reactie op wat iemand zei.

tante Sidonia

tante Sidonia

waarom zou je uit de kast komen...dat hoeft toch helemaal niet?

Net als...
Waarom zou je jezelf willen zijn....dat hoeft toch helemaal niet?

Vreemde gedachtegang. Ook al heb je opdat moment geen relatie; je wilt geen geheimen je wilt gewoon kunnen meepraten over een eventueel leuk iemand waarmee jij misschien iets wilt.
Zolang jij niet iets zegt gaat iedereen ervan uit dat je hetero bent en dat kan heel vervelend voelen.

Anne ik vind het ook heel bijzonder om te zeggen dat iemand zeurt. er is nu eenmaal nog al eens sprake van misverstanden als je met elkaar schrijft over een onderwerp en het kan ook zomaar gebeuren dat iemand het niet met jou eens is. Om dit maar zeuren te noemen is wel erg gemakkelijk. Als jij iets zeuren vind dan kun je ook ervoor kiezen om er niet op in te gaan maar je hoeft niet persoonlijk te worden en oordelen over anderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.