Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

tante Sidonia

tante Sidonia

01-12-2014 om 10:12

uit de kast via facebook

mijn zoon 16 jaar valt op jongens.Hij is nog niet uit de kast maar wilt dit wel graag. Hijbegint echt last te krijgen van het gevoel zichzelf niet te mogen zijn. Het grootste item is school.
nu had hij bedacht om het niet te vertellen maar het op facebook te zetten.
Dit heb ik hem afgeraden omdat hij misschien wel spijt krijgt er van omdat hij zich nog niet sterk genoeg voelt om het te vertellen maar er straks wel mee geconfronteerd wordt als hij dit doet.
Een ander argument van mij was dat iets wat op internet staat er nooit meer van af te halen is! En dat lijkt mij om eerlijk gezegd vage redenen niet echt handig.
Hij heeft het nog niet gedaan en zal het waarschijnlijk niet doen als ik hem dit sterk adviseer; ik verbied het niet.
Gisteravond heeft hij aan een vriend van school verteld dat hij homo is maar deze vriend is inmiddels van school af hij heeft nog wel contacten op school. Mijn zoon vertrouwt hem niet helemaal maar heeft wel zoiets als hij het doorverteld dan is de vriendschap over. Zoon heeft duidelijk tegen hem gezegd" ik regel het zelf wel". Dit zei hij op het moment dat deze vriend vroeg mag ik het dan aan die en die vertellen?
Over enkele dagen gaat hij het aan iemand op zijn stage adres vertellen dat heb ik geadviseerd omdat die stap minder moeilijk is.Ikheb gezegd dat de meeste volwassenen wel goed reageren niet altijd maar wel vaker dus ...... ik hoop maar dat ik gelijk heb.
Het is een hele spannende tijd voor hem maar eigenlijk ook wel voor ons zijn ouders wij zijn er namelijk niet gerust op hoe de leerlingen van de school zullen reageren want het gaat om een praktijkschool en daar zijn de vooroordelen vaak toch wat heftiger en de acceptatie minder

tante Sidonia

tante Sidonia

sorry niet af

Wat vinden jullie ervan als iemand zoiets op face book zet?
Het is gemakkelijker dan face to face, snap ik, maar ja....Internet.....?

Hadewich

Hadewich

Via whatsapp?

In de vriendenkring van één van mijn kinderen is vorige week een jongen uit de kast gekomen via whatsapp. Ze hebben met zijn allen een whatsappgroep en dat was blijkbaar toch een fijne manier om te zeggen dat hij homo is. Niemand die raar reageerde, maar nu is het ook een clubje dat er totaal geen probleem van maakt. Jammer dat dit voor jouw zoon waarschijnlijk moeilijker ligt.

Via facebook zou ik het dan eerder via messenger aan een beperkt groepje goede vrienden bekend maken. Niet op de tijdlijn. Zit hij zelf toevallig ook niet in een whatsappgroep waar hij zich veilig voelt? Ik kan me wel voorstellen dat het makkelijker is via een chat dan rechtstreeks.

tante Sidonia

tante Sidonia

01-12-2014 om 12:12

misschien

is dat een goed idee om enkele mensen via een berichtje te vertellen. Dat zal ik hem eens vragen.

Niet via facebook.

Op de tijdlijn van facebook kan iedereen alles lezen en reageren. Te openbaar voor gevoelige informatie. Knap van hem dat hij het naar buiten wil brengen. Misschien dat er ook vervelende reacties volgen, komt hij zijn verdere leven ook tegen.
Jammer genoeg is de maatschappij nog steeds minder ruimdenkend als dat we hopen.
Het vertellen aan vrienden en dan verwachten dat binnen korte tijd de rest van school het (nog) niet weet is ook een illusie.
Eenmaal uit de kast is uit de kast, dat moet hij zich wel realiseren.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-12-2014 om 14:12

mentor?

Als vooral de schoolomgeving wat gevoelig ligt, zou het dan wat zijn om eerst de mentor of een andere docent in vertrouwen te nemen? Misschien zelfs om het vervolgens klassikaal te vertellen?

Zeker niet via facebook

Een rotopmerking is vanachter het toetsenbord zo gemaakt. Als is het in een lollige bui en bedoelt de schrijver het niet zo rot, hij staat er wel. Bovendien informeer je via facebook niet alleen je vrienden en klasgenoten maar ook alle vage kennisen en vrienden van vrienden. Voor die laatste categorie is de drempel al helemaal laag om iets naars te plaatsen. De echt belangrijke vrienden zullen misschien teleurgesteld zijn dat het nieuws ze niet persoonlijk is verteld.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

01-12-2014 om 16:12

Met een kleine groep beginnen

en niet via Facebook.

Hij kan een bericht schrijven en dat met plakken en knippen in aparte messenger, whatsapp of emailberichten plaatsen als hij het niet van face to face durft of wil vertellen. En vanuit die kleine kring uitrollen naar groter. Ik vraag me af of hij er echt met nadruk op zijn stage over moet praten. Het mag natuurlijk wel, maar ik heb al heel wat collega's gehad waarbij ik het zelf uit heb moeten dokteren. Ik heb bij mijn sollicatiegesprek ook niet gezegd dat ik hetero ben. Maar als die iemand op zijn stage een vriend is, dan zou hij het zeker kunnen doen. Ik zou alleen voor die tijd al de groep die hij via internet wil inlichten een bericht sturen. De kans blijft dat die ene jongen zijn mond voorbij praat.

Ely

Ely

01-12-2014 om 18:12

Geheime groep op Facebook

Op Facebook kun je ook afgeschermde groepen aanmaken. Mijn neef heeft dut gedaan om ons op de hoogte te houden van zijn ziekte. Er zijn verschillende beveiligingsniveaus. Volgens mij is dan geheim het beste. En dan een select gezelschap voor die groep uitnodigen en het daar plaatsen.

Barvaux

Barvaux

Zeker niet facebook gebruiken vanwege inderdaad de rotte reacties die er dan op komen, daar heeft hij helemaal niets aan.

Twee neven (geen familie van elkaar) zijn dit jaar uit de kast gekomen, ongeveer zelfde leeftijd maar echt niet zo. Van de een leerde ik het via een mail van zijn moeder en van de ander via facebook maar tijdens een één op één chatgesprek.

Ik denk dat hij het, als hij het echt wil, gewoon aan een paar goede vrienden moet vertellen en zich dan ook niet druk maken over dat het doorverteld wordt. Hoeft hij het niet mee te maken wat de reactie van die andere personen is en dat kan juist makkelijker zijn zolang hij het maar niet zwart op wit op fb hoeft te zien.

Ik vraag me af waarom hij het op zijn stage wil vertellen? Ik vind een mentor ook logischer, of denkt hij bij die stageplaats te kunnen blijven hangen?

Barvaux

Barvaux

Vergat ik nog: bij de ene neef las ik het dus wél via facebook omdat zijn vriend het op facebook zette en daarbij mijn neef tagde (die vriend is dus geen fbvriend van mij) en dat is toch wel vreemd. Later kreeg ik dus die mail van zijn moeder.

Bij die andere neef wist ik het dus wel eerder (rechtstreeks via hem) voor hij iets over zijn relatie op fb zette maar als je er over nadenkt is dat ook wel weer onzinnig: ik hoef ook niet van de volgende neef eerst te horen dat hij hetero is vóór hij iets over zijn vriendinnetje post

Ik bedoel eigenlijk dat het een beetje vreemd is dat je zoiets te horen krijgt omdat zijn vriend iets over hun relatie post ipv dat hij dat zelf had gedaan.

tante Sidonia

tante Sidonia

01-12-2014 om 19:12

op stageplek vertellen...

Juist daar is het om verschillende dingen handig:
De stap is niet zo groot omdat hij al het idee heeft dat men daar er goed over homoseksualiteit denkt. Er werkt nog iemand die overduidelijk homo is en geaccepteerd wordt.
Hij gaat daar over 2 maanden weg
Hij heeft daar al een goede band opgebouwd
Er is daar een meisje overduidelijk verliefd op hem en hij wordt daar steeds in gepusht, dat is een mooie aanleiding.

Barvaux

Barvaux

ah ok

Het is dan ook een soort oefening?

Ik denk dat hij wel moet oppassen door het steeds een enkele keer naar buiten te brengen, voor je het weet weet toch iedereen het viavia en dat is gewoon niet zo leuk voor je echte vrienden.

tante Sidonia

tante Sidonia

barveau...

Begreep ik nu dat jouw zus of schoonzus het initiatief nam om familie in te lichten over neef zijn homo sexualiteit?

Hij gaat absoluut niet voor de klas staan dat weet ik heel zeker. Vanavond hebben wij er over gesproken en ook over het feit dat hij eigenlijk op dit moment de minder leuke leraren van het team heeft waardoor hij niet geneigd is om een leraar bij dit probleem te betrekken.
Wij hebben het met hem wel er over gehad dat dit juist wel handig kan zijn omdat als er spanningen ontstaan, leraren al weten wat er aan de hand is. Zij zullen dan misschien al er te zijn en eerder op de goeie manier interveniëren als het nodig is.

De roddel was op school nog niet verspreid, uiteraard kan dit nog steeds gebeuren. Maar de vriend die hij in vertrouwen gesproken heeft , heeft vandaag nog wel een paar keer geappt;t de dagelijkse appjes zoals zij vaak doen. Dat is een goed teken!

Een geheime groep op facebook zou ook een optie kunnen zijn maar ik zou niet weten hoe dat moet en ik denk hij ook niet.Ik zal hier wel eens naar kijken want het kan een goede optie zijn.

Ik voel mij op een rare manier trots op mijn zoon. Trots, niet op het feit dat hij jongens valt maar meer op het feit dat hij nu uit de kast aan het komen is en vooral omdat hij op deze manier voor zichzelf aan het opkomen is. Tegelijkertijd heb ik een gevoel van spanning en ben ik bang dat hij gekwetst wordt. Ik ben zo ontzettend benieuwd wat voor reacties hij zal gaan krijgen!
Ik vind het ook eigenlijk heerlijk dat hij dit allemaal heel gedetailleerd met mij deelt.
Op die manier kan ik hem goed begeleiden en een beetje sturen. Anderzijds zou het misschien wel gezonder zijn dat hij dit zou kunnen delen met leeftijdsgenoten. Maar hij is zelf natuurlijk niet heel hoog van niveau en zijn vrienden ook niet dus in die zin ben ik blij dat ik hier zelfsoort van controle over heb.
Een hoop dubbele gevoelens dus voor ons allemaal.....

tante Sidonia

tante Sidonia

oh en barvaux

Enkele echte vrienden; 2, weten al langer dat hij op jongens valt. Hij houdt ze op de hoogte van zijn uitdekastkomproces. Helaas heeft een daarvan aangegeven nog niet te weten of hij vrienden wil blijven als hij er helemaal mee uit de kast komt.
Misschien is hij bang om ook voor homo versleten te worden.....

Barvaux

Barvaux

01-12-2014 om 20:12

klopt

Ja, maar ik denk dat dat kwam omdat de vriend van mijn neef het dus op fb had gezet wat dus zichtbaar was voor alle fbvrienden van mijn neef (ik dus bijv).

Ik zou niet weten waarom hij een aparte geheime fbpagina moet openen, hij kan toch 1 op 1 chatten met wie hij het wil vertellen of alle personen wie hij het wil vertellen een privebericht sturen?

tante Sidonia

tante Sidonia

01-12-2014 om 21:12

Ik denk inderdaad

Dat hij het 1:1 gaat doen.

Tante Sidonia

"Ik voel mij op een rare manier trots op mijn zoon. Trots, niet op het feit dat hij jongens valt maar meer op het feit dat hij nu uit de kast aan het komen is en vooral omdat hij op deze manier voor zichzelf aan het opkomen is."

Laat dat 'op een rare manier' maar weg hoor!

skik

Toch raar

Dat er nog steeds zo'n probleem van gemaakt wordt is eigenlijk best raar. Homo's worden geacht officieel aan iedereen te vertellen wat hun voorkeur voor bedactiviteiten is, terwijl hetero's maar ook mensen met andere seksuele voorkeuren dat gewoon voor zichzelf houden. Ik bedoel mensen die van sm houden ofzo.

Ik vind dat anderen er helemaal niets mee te maken hebben wat zoon Sidonia als voorkeur heeft. Het einge waarvoor het handig is, is voor meisjes en jongens om hem heen, die dan weten of ze bij verliefdheid kans maken.
Zou er ooit nog een tijd komen dat het gewoon is, dat jongeren niet door deze moeilijke fase heen hoeven, dat het gewoon een keer gezegd wordt en daarmee alles? Dat ze geen strategien hoeven te bedenken, dat ze niet bang zijn te worden gepest? Zou wel fijn zijn.

stage goede oefening?

Toevallig is bij ons op het werk onlangs een stagaire (een jongen dus) ook voor het eerst 'uit de kast' gekomen. Misschien ook als oefening, maar dat gok ik, want hij heeft wel verteld dat ze het toen nog niet wisten in zijn klas/school en heeft ook pas erna het op voetbal verteld.
Het was toeval misschien ook............
We hadden pauze en het was vrijdag en we hadden het over het weekend. Zo van ik ga zus of zo doen en jij dan? De gewone praat die je op vrijdag hebt. Hij zei dat hij uit eten zou gaan en deed daar erg enthousiast over, hij had het over een ' date' in het midden latend of dat een man of vrouw was........Ik vroeg: " Goh en wie is die speciale date waarmee je uit eten gaat? Je bent er wel erg enthousiast over....." Dit was heel gewoon bedoeld, gezien zijn enthousiasme leek me dat een logische vraag.
Toen was het stil.
Het was slik,slik en toen een jongensnaam.
Er was niemand eigenlijk die raar reageerde. Iedereen zei wat leuk, is hij erg speciaal? Heb je een foto? Is ie knap? We waren meer nieuwschierig dan dat het opviel dat het een jongen was. Ook omdat hij overduidelijk verliefd was. Wat is er mooier dan getuige te mogen zijn van zijn verliefdheid?
Pas na het weekend toen we vroegen hoe het geweest was vertelde hij dat dit de eerste keer was voor hem dat hij ' uit de kast' was gekomen.
Wij hadden het niet zo ervaren. Wij wisten niet dat dat nog 'geheim' was en niet algemeen bekend op het moment dat het ter sprake kwam.
Wij allen hadden w.s. wel onze vermoedens, maar er is nooit in het team over gesproken, het is gewoon nooit gesprekonderwerp geweest. Je ziet aan hem wel bepaalde vrouwelijke trekken waardoor de openbaring geen grote verassing was. Maar het is gewoon nooit zo'n 'ding' geweest. Wat maakt het uit qua werk of hij homo of hetro is? Voor ons niets. Als hij zijn werk maar goed doet, daar gaat het om.
Dat voetbalverhaal heeft hij ons verteld (ook in de pauze) en dat leek ons spannender. Maar dat heeft hij maar mooi 'geflikt' zoals een collega grapte. Omdat hij nu een vriend heeft zal hij ook wel moeten, wil hij gewoon op straat hand in hand kunnen lopen..........dat is ook een drive die erachter zit.
Succes ermee!
Wie weet doet zich binnenkort bij hem ook zo'n doodgewone aanleiding voor en kan hij daar relaxed op ingaan. Net als onze stagaire.
groeten albana

Barvaux

Barvaux

02-12-2014 om 10:12

Iselo

Ik denk dat het nog lang een 'dingetje' blijft op het VMBO en dus hier praktijkschool. Mijn ene neef doet gymnasium en daar is hij echt niet de enige. De andere neef doet VMBOT en bij hem viel het gelukkig nog mee, er zijn al meer die uit de kast zijn gekomen daar maar toch is het op het VMBO wel een groter probleem om uit de kast te komen. Net zoiets als dat het nog steeds bij voetbal lastig is.

tante Sidonia

tante Sidonia

02-12-2014 om 19:12

inmiddels

Heeft zoon een geheime groep op Facebook gemaakt en zijn verhaal gedaan. Hij krijgt heel veel positieve reacties.

Wat me tegenvalt is dat je niet automatisch beheerder bent als je een groep opstart en... dat alle leden anderen kunnen uitnodigen. Je hebt dus helemaal geen controle erover. Daar is dan dus weinig geheim aan!!
Hij schrijft in zijn bericht dat hij mensen die nare berichten sturen eraf zal zetten....in werkelijkheid kan dat dus niet!!

Weet iemand hoe dat zit?????

Barvaux

Barvaux

Beter kijken naar de instellingen (google naar facebook groep oprichten etc) en ik denk dat hij die groep ook weer snel moet opheffen. Wat heb je elkaar over een week nog te vertellen?

Barvaux

Barvaux

misschien oud

Misschien een oude link maar even de eerste die ik vond: http://www.clickx.nl/workshops/147856-2/een-gesloten-facebook-groep-opzetten/

tante Sidonia

tante Sidonia

02-12-2014 om 20:12

shit

Leuke link barvau..... maar hieruit blijkt inderdaad dat je de groep kan verlaten...maar niet opheffen.En het klopt dat iedereen anderen kunnen uitnodigen...

Gelukkig kun je wel je eigen berichten verwijderen. Maar wel vervelen8d dit!

Barvaux

Barvaux

02-12-2014 om 20:12

snap er niets van

Ik heb wel eens een groep gemaakt, meer om te kijken hoe dat moest en na een maand heb ik die ook gewoon zelf opgeheven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.