Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Guitarhenk
11-05-2016 om 22:05
Twee dochters aan de drugs of niet?
Hallo,
Ik weet niet of ik mezelf nu heel erg aanstel maar ik heb een slecht voorgevoel. Mijn twee dochters gaan ontzettend veel met elkaar om en daar ben ik erg dankbaar voor maar gisteren ontdekte ik iets wat me minder enthousiast maakte. Op de keukentafel vond ik namelijk een schriftje met allerlij verhalen die zij samen hadden geschreven. Niks mis mee zou je denken maar toen ik de verhalen begon te lezen schrok ik toch even. Er was een verhaal over ene 'Tommy' een drugsdealer uit de grote stad. Zijn hele levensverhaal staat in dit schriftje en dit baart me zorgen. Hoe kunnen mijn lieve dochters iets weten over de drugswereld in the city? Zitten ze aan de drugs? Is Tommy echt hun dealer? In het verhaal worden er een paar zaken expliciet beschreven, zoals hoe je een joint maakt, hoeveel speed kost en hoe je dit het best in kan nemen. Het kan zijn dat ze dit op internet hebben gevonden maar het baart me toch zorgen. Ook staat er veel in over seks en mannen, iets waarvoor ik ze nog veel te jong vind (14 en 16).
Hoe kan ik dit het beste met ze bespreken? Ze weten namelijk niet dat ik dit gelezen heb en het schriftje was diezelfde avond weer van de keukentafelverdwenen. Het is niet goed voor de vertrouwensband met mijn dochters als ik in hun spullen zit te neuzen.

AnneJ
11-05-2016 om 23:05
Nou ja keukentafel
Nou ja, als ze hun schriftje op de keukentafel laten liggen kunnen ze verwachten dat vader er argeloos in gaat lezen, moeten ze het maar beter wegstoppen.
Ik zou er zelf naar vragen. En dan een gesprek aangaan over drugsgebruik voor zover je dat niet allang hebt gedaan.
En voor sex en drugs zijn ze helaas niet te jong. Dit is juist de leeftijd waarop veel kinderen gaan experimenteren en gebruiken.
Maar luister eens wat ze er zelf al van weten. Mogelijk dat ze al vrij goed voorgelicht zijn, ook door vrienden op school, televisie en internet.
Idem veilig vrijen, zwangerschap en soa's.
En dan bij voorkeur zonder de hele zaak te demoniseren hoe bezorgd je ook bent.

Geerke
13-05-2016 om 16:05
gewone verhalen? fictief?
Het kunnen ook gewone verhalen zijn die ze schrijven, ik schreef hele schriften vol met fictieve verhalen. Toen was er nog geen internet, maar anders had ik misschien ook info opgezocht om te gebruiken voor een goed verhaal.
Ik zou het denk ik toch wel bespreekbaar maken.

verhalen
13-05-2016 om 18:05
o ja ik ook
Ik schreef hele verhalen ook over drugs. Dat kam omdat ik rond die leeftijd cristiane f had gezien en er voorlochting was geweest over drugs. Mateloos geintrigeerd was ik maar retebang. Ik denk dat ik die verhalen schreef om mijn angst te bezweren :)
Verder had ik ook een vakantievriendje toen ik 16 was en daar schreef ik brieven mee. Nou die wil je niet lezen hoor. 50 tinten grijs is er echt helemaal NIKS bij.Maar dat DEDEN we niet in het echt. Ik was zelfs nog maagd. We schreven het wel allemaal op naar elkaar . Pure fantasy.

skik
13-05-2016 om 19:05
Fantasie
Ga er maar van uit dat het fantasie is, die verhalen. Een manier om de nieuwsgierigheid naar stiekeme zaken te kanaliseren.
"Hoe kunnen mijn lieve dochters iets weten over de drugswereld in the city?". Wel eens van Google gehoord? ;0)
skik

Marjoleine64
13-05-2016 om 20:05
Ik was ook naief
mijn oudste had mij wel eens verteld dat hij van vrienden gehoord had waar je wiet enzo kon kopen, en hoe je daarmee om kon gaan. Wat hij er niet bij vertelde was dat hij het zelf ook wel eens gebruikt had. Wel eens, totdat hij besloot om op een (door school georganiseerde) skireis wat mee te nemen naar Oostenrijk. 'Wat' bleek 5 gram, wat dus ontzettend veel is (wist ik veel). Ze hebben daar één avond met een groepje zitten blowen, en zijn gesnapt (of erbij gelinkt door anderen). Gelukkig intern, geen politie maar alleen docenten. Er was nog 4.5g over wat hij uiteraard moest afgeven. Gelukkig werden ze pas op de laatste dag gesnapt, en werden ze niet op de trein naar huis gezet. Maar de laatste vakantiedag was dus niet skien. Hij is daar erg van geschrokken, en zal voortaan beter nadenken. Ik heb zeker niet de illusie dat hij het nooit meer zal doen, maar niet meer met dat soort hoeveelheden en alleen als het echt geen kwaad kan (eens per maand bij vrienden thuis).
Maar goed, zoon was al 18 toen dit gebeurde (maar 'pas' 17 toen hij voor de eerste keer blowde). Van een collega ken ik een verhaal dat zijn dochter van 15 'plotseling' een overdosis gehad had... ze hadden niks gemerkt, totdat het mis ging. 'Foute vrienden' en zo.
En over fantasie-verhalen: voor het vak levensbeschouwing op school moeten mijn zoons een paar keer per jaar een levensbeschouwelijk dagboek schrijven, ongeveer een A4-tje vol. Onderwerp vrij, als het maar iets levensbeschouwelijks bevat. De meeste heb ik wel gelezen, sommige zonder hun medeweten. Veel zijn puur fantasieverhalen (sommige ook niet). Ik hoop dat die docent zich dat ook realiseert...

Guitarhenk
14-05-2016 om 10:05
Gesprek
Ik heb het net gevraagd aan de kids en ze zeggen dat het gewoon fantasie is. Mooi zou je denken, maar het zit me echt niet lekker. De jongste (14 jaar) vind ik persoonlijk veel te jong voor seksualiteit en het schrijven van verhalen daarover. Moeten kinderen verhalen schrijven voor school? Dit hebben ze toch niet echt ingeleverd... Wat moeten die leraren wel niet van ze denken? Dit zijn vooral geruststellende gedachtes maar ik vind het toch niet zo'n fijn idee...
Marjoleine64, jouw verhaal heeft mij het meest aan het denken gezet. Had je niet door dat je zoon wiet gebruikte? Want het lijkt me een eng idee als mijn dochters nu gewoon toch aan de drugs zitten en ik het niet weet. Ze zeggen namelijk dat ik dit me verbeeld.

AnneJ
Weed
Hoe oud/jong was je zelf toen je aan sex begon. Heb je ook weed gebruikt en hoe oud was je toen.
Ik weet niet of de toon van bezorgdheid in je stem je gaat helpen. Het klinkt alsof je het toch niet accepteert (en dat mag ook niet van de overheid) maar dat voelen kinderen ook haarscherp aan en dan kunnen ze je gaan ontwijken.
Je kunt over je eigen ervaringen met je kinderen praten maar als je ze 'te jong' vind vind je dat mogelijk ook lastig.
Als ouder kun je achter lopen, terwijl je kinderen al veel verder zijn, dat is wennen.

@Emma
Verbeeld
Als je dochters zeggen dat het geen waar gebeurde verhalen zijn zou ik dat serieus nemen. Kinderen van 14 zijn echt wel bezig met sexualiteit, en dit is een manier van uiten en leren omgaan met fantasie. Liever zo dan dat ze alles live proberen, toch?
Zorg dat het contact tussen jou en je dochters goed blijft en wees geïnteresserd in wat ze bezig houdt.
En tja, verhalen van andere ouders over hoe verschrijkkelijk het mis kan gaan helpen niet echt natuurlijk.

Marjoleine64
22-05-2016 om 13:05
Henk
Nee, ik had inderdaad niet door dat mijn zoon wiet gebruikte. Hij deed (doet) het ook maar heel af en toe, rookt niet, drinkt wel (in mijn ogen flink) op sommige feestjes. Ik merk daar verder niet veel van, anders dan dat hij 's nachts erg laat (denk 4-5 uur) thuiskomt en niet echt rustig aan doet dan, want moe en dronken (maar alweer iets minder dronken na ruim een uur fietsen naar huis). En dus alleen op een feestje (met één specifieke vriendengroep) af en toe een jointje heeft gehad. Op zich heb ik daar ook geen problemen mee, als het blijft bij af en toe een jointje op een feestje. Maar meenemen naar Oostenrijk was een behoorlijke stommiteit van hem.

A zorac
29-05-2016 om 00:05
Juist goed die fantasieverhalen
Ik vond laatst een kist schoolspullen terug met daarin een schriftje met tekeningetjes die vriendinnen en ik vroeger samen maakten. Heel geweldadig, maar allemaal pure fantasie. Kennelijk kun je op die leeftijd, zo rond 14 jaar, soms zo'n uitlaatklep gebruiken. Gelukkig maar dat ik zelf vroeger zoiets maakte. Ik weet nu dus dat schriftjes met expliciete verhalen niet meteen hoeven te betekenen dat een kind aan het ontsporen is. Ik zou op andere signalen letten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.