Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Anoniem
13-12-2016 om 14:12
treinreizen
Hallo ouders,
wij zijn 2 meiden van 15 en 17(bijna 18) jaar. Voor onze leeftijd zijn we al aardig volwassen. We hebben al aardige reiservaring met het openbaar vervoer.
We komen uit Groningen en we willen graag in de kerstvakantie naar onze oom een tante in Rotterdam.
Als we in Groningen op zouden stappen, kunnen we zonder overstappen in 1 x naar Rotterdam reizen (ongeveer 2 uur reistijd). Onze ouders brengen ons naar de juiste trein in Groningen en in Rotterdam worden we voor de trein opgehaald.
Leeftijdsgenootjes van ons mogen al lang zelfstandig door Nederland reizen (met overstappen en al). Onze ouders lijken enigszins bezorgd te zijn hierover. Dit snappen wij niet. We weten dat veel het met ons eens zijn, maar we zijn ook geïnteresseerd hoe jullie ouders op dit forum erover denken.
Laat het weten, daar helpen jullie ons mee!
Groetjes

M Lavell
13-12-2016 om 14:12
Slordigheidje
2 uur en 37 minuten bedoel je. Dat is wel een slordigheidje waarmee de reis toch nog in de soep kan lopen. Staan oom en tante voor niks (oh oeps, de reis duurt meer dan 25% langer).
Het zou wel helpen als je kunt vertellen waarom je ouders bezorgd zijn.
Waar zijn ze bang voor?
Dat is sowieso de beste oplossing voor alle toestemmingsvraagstukken. Praat met je ouders. Laat ze zo expliciet mogelijk zijn. Vertrouwen ze je niet? Denken ze dat je er zelf te zenuwachtig voor bent? Zijn ze bang dat je je om laat praten tot vreemde acties door enge mannen?
Probeer bij elke angst een oplossing te vinden.
Bijvoorbeeld: in de trein is wijfi. Je kunt met regelmaat laten weten waar je bent.
Het moeilijkste ding is vertrouwen. Dat moet je verdienen.
Dat ligt aan jezelf (hoe betrouwbaar ben je?) en aan je ouders (hoe angstig zijn ze?)
Een kwestie van tijd.

Pirata
13-12-2016 om 15:12
geniet ervan
Misschien is het wat overdreven zorgzaam, maar hé, wat heerlijk dat ze je helemaal naar het station brengen en dat je daar ook wordt opgehaald. Natuurlijk kun je het zelf, maar dit is toch veel gemakkelijker?
En de terugreis?

Anoniem
M Lavell
Ze vinden mij (17 jaar/bijna 18) wel oud genoeg, maar mijn zuster van 15 nog iets te jong. En dit terwijl ik bij haar ben.

Mijntje
zuster
Als je nog het woord 'zuster' bezigt in 2016, dan weet ik ook niet of ik jullie alleen zou laten reizen :-)
Maar het maakt niet uit wat andere ouders ervan vinden, je moet het doen met je eigen ouders. Ik sluit me aan bij #2, praat met ze en laat ze uitleggen wat hun bezwaren nu eigenlijk zijn.

Limi
ervaring?
Wat voor OV ervaring hebben jullie dan al, en is dat minder eng dan 2,5 uur in dezelfde stoel zitten?
Overigens doet de wifi het nooit als ik in de trein zit, dus iets beloven gebaseerd op wifi zou ik niet zo snel doen.
Mijn zusje en ik gingen toen wij 12/13/14 en 14/15/16 waren (weet ik niet meer, vanaf dat het mocht) op tienertoer, naar o.a. Amsterdam en Maastricht. Er waren toen nog geen mobiele telefoons, dus we waren de hele dag weg zonder contact op te nemen.
En we waren absoluut niet volwassen voor onze leeftijden, maar het gaat ook niet om volwassenheid maar om verstandig zijn. Daartussen is niet per se verband.

Katinka Takinka
bezorgd
hahahaha, ik lag jullie niet uit hoor. Jullie kunnen er ook niks aan doen.
maar waar komt die bezorgdheid vandaan? Toen ik 13 was ging ik al samen met mijn tweelingzus op reis door nederland en belgie, en dat terwijl er nog geen mobiele telefoons waren.
Nu zijn mijn kinderen 13 en 15 en reizen al met overstappen en al door heel nederland. Ook hun leeftijdsgenootjes.
Misschien doen jullie ouders dit met een reden. Zijn jullie speels en onbetrouwbaar? Hebben jullie veel problemen uitgehaald? ik zie anders geen reden..

Kaaskopje
Mijntje
Het woord zuster mag wat ouderwets overkomen voor jou, maar zus en zuster mogen beide gebruikt worden, ook anno 2016. Dus wie mag hier nu niet alleen reizen? Fris en fruitige meiden die zuster correct toepassen, of een dame van middelbare leeftijd die het allemaal niet meer zo goed weet? ))

Kaaskopje
Anoniem
Ouders kunnen onredelijk (lijkend) bezorgd overkomen, maar... spreekt oma... wacht maar tot je zelf kinderen krijgt ), dan begrijp je die zorgen volledig. Het is gewoon bezorgdheid en angst voor het onbekende. Zéker als de ouders zelf niet gewend zijn om naar steden als Amsterdam, Rotterdam, Maastricht, noem nog eens wat verweg-steden te gaan en wel eens iets lezen of horen over slechte verbindingen, criminaliteit in grotere steden e.d..
Mijn dochters zijn toen ze 13 en 15 waren (meen ik) met nog een vriendin naar Drievliet gegaan. Daar ging de nodige paniek en stress aan vooraf van mijn kant. Mijn hemel, wat maakte ik mij een (totaal onnodige) zorgen. Feit is dat ze op de heenweg verkeerd zijn gegaan, maar ze hebben dat zelf weer weten te herstellen.
Als ouder-zijnde ben je nu eenmaal heel erg zuinig op je kinderen en is het moeilijk om de controle los te laten. Ik vind jullie zeker oud genoeg voor deze reis. Laat je ouders merken dat je begrip hebt voor hun zorgen. Maak het niet belachelijk (voor zover je die neiging had ) en laat ze zien dat hun zorgen niet nodig zijn.

Lente
13-12-2016 om 17:12
Natuurlijk kunnen jullie zelfstandig reizen
Jullie weten hoe het werkt, je hebt je telefoon bij je, je kunt altijd iets vragen aan een reisgenoot of conducteur. En voor de bezorgdheid houd je onderweg contact. Jullie hebben vast een internetabonnement.
De NS vindt ook dat jullie het prima zelf kunnen.
Leuke aanbieding: https://www.spoordeelwinkel.nl/product/jongerentoer
De ouders kunnen zich beter druk maken om jullie verblijf in Rotterdam, niet om de reis :-)
Maar misschien is dat wel de echte reden dat jullie ouders niet willen dat je naar Rotterdam reist.

mutsje
13-12-2016 om 17:12
onbekend met OV?
Hoi, zou het kunnen dat je ouders zelf weinig gebruik maken van het OV en daardoor niet weten wat ze kunnen verwachten?
Bedenk dat heel veel kinderen op de middelbare school gebruik maken van het OV om op school te komen. Mijn kind moet elke dag 3 kwartier met de bus (net 12 jaar) en dan verder met de metro. Ja, ook ik vond dat eng, maar ze heeft gelukkig daarom een mobiel. Ze kan dan altijd ons bellen, of als ze de weg kwijtraakt via google maps altijd de weg weer terugvinden. Met 15 en 17 jaar kunnen jullie met gemak met de trein, zeker als jullie gewoon gehaald en gebracht worden. Is in mijn ogen een eitje.
De NS verkoopt zijn jongeren toer voor kinderen tussen de 12 en de 18, dus kennelijk vind ook de NS dat kinderen vanaf 12 prima alleen kunnen reizen.
Vraag aan je ouders waarom ze tegen zijn en probeer dan oplossingen te bedenken die tegemoet komen aan de zorgen van je ouders.

zebra
14-12-2016 om 08:12
zoals hierboven
al aangegeven staat. Vraag aan jullie ouders wat de reden is van hun (over)bezorgdheid, daar zijn dan oplossingen voor te bedenken. Jullie zijn bovendien met z'n tweeën.
Jullie kunnen afspreken dat jullie contact opnemen als jullie aankomen in Rotterdam en eventueel in de trein ook nog contact houden door te appen. Doorgaans is de wifi wel prima in de trein.
Het is echter voor ouders wel vaak lastig om je kind(eren) los te laten, maakt vaak niet uit wat ze van plan zijn. Ik vind het ook nog steeds lastig om onze zoon los te laten maar dat is mijn probleem en niet dat van hem.

Yura
14-12-2016 om 14:12
Bezorgd
Het komt mij wel wat overdreven bezorgd over inderdaad. Als er verder niks mis is met jullie, zou je zus van 15 het zelfs alleen moeten kunnen. Mijn dochter ging met 13 al tienertouren met een vriendin, ze is nu 17 en reist regelmatig ergens alleen of met vriendinnen naartoe, bijvoorbeeld voor een Open Dag/Meeloopdag op een universiteit of naar haar opa en oma wat een vergelijkbaar traject is als jullie moeten afleggen. Het enige waar ik haar voor waarschuw is dat ze in een drukke coupe gaat zitten, maar daar was ze inmiddels zelf ook achter, toen ze toch een keer in een rustige coupe zat en er nog 1 andere man zat die haar de hele tijd aan zat te staren, toen is ze verhuisd. Ter plekke wordt ze dan meestal dus (bij een meeloopdag ofzo) niet een eens opgehaald en moet de rest van het vervoer zelf ook nog uit zoeken. Ze heeft gewoon de 9292 app op haar telefoon.
Mijn zoon was 15 toen hij alleen (met 2 vrienden van dezelfde leeftijd) naar de VS vloog. We hadden ook geen begeleiding erbij geregeld (mag je op die leeftijd zelf kiezen). We dachten, ach je kunt niet verkeerd uit stappen, ze kunnen lezen, hebben een mond om te vragen en kunnen ook Engels. Wel werden ze daar ter plekke af gehaald uiteraard.
Wat ik me kan voorstellen is inderdaad dat je ouders zelf weinig ervaring met het OV hebben en ze het daarom eng vinden.

Tango
14-12-2016 om 14:12
Onduidelijk
Wat is het probleem nu eigenlijk? Mogen jullie nou wel of niet met de trein naar Rotterdam? Ik zou er geen punt van maken dat je gebracht wordt en wordt opgehaald. Prima toch. Het grootste deel van de reis doen jullie toch met z'n tweeën. En als dit goed gaat, mogen jullie w.s. de volgende keer weer meer zelfstandig doen.

Anoniem
17-12-2016 om 13:12
tango
Het is niet eens zeker of we wel met de trein mogen. Dus dat is het discussiepunt met onze ouders.

zebra
17-12-2016 om 19:12
triest
ik vind het echt triest dat het zelfs nog niet zeker is of jullie naar Rotterdam mogen reizen. Ik dacht eerst dat je ouders misschien vooral bezorgd waren over jullie verblijf in Rotterdam (al worden jullie daar opgehaald).
Nogmaals, het is vaak lastig om je kinderen los te laten maar het is erg belangrijk dat je je kinderen meegeeft dat je vertrouwen in hen hebt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.