Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

franmi

franmi

10-09-2015 om 09:09

topsport voor 13 jarige

Ik wil hier graag wat voorleggen. Ik vraag niet naar een oplossing maar meer naar een reactie in hoe jullie hiermee om zouden gaan.

Mijn dochter van net 13 jaar doet 2 havo en bedrijft een sport op top nivo. Haar trainingen en wedstrijden nemen zo'n 12 uur per week in beslag. Nu heeft ze een aanbod gekregen om europees te gaan. Dan zal ze op 20 uur per week sporten uitkomen. Dit is moeilijk te combineren en ze zal dan waarschijnlijk van school moeten veranderen zodat ze naar een sportklas kan. Dit vind ze moeilijk. Ze wil heel graag met de top mee doen, maar wil niet van school wisselen. Hier zijn al haar vrienden. De andere school is 15 km verder dus kan ze minder snel even een uurtje afspreken met vrienden.

Ik begrijp haar twijfel en dat ze deze keus moeilijk vind. Wij als ouders zullen haar helpen met deze keus. Als ze op deze school blijft is de combi met europees sporten niet te doen, ze krijgt niet extra vrij voor wedstrijden. Op de andere school wel. Andere ouders die in dezelfde situatie zitten als ons zijn harder en wisselen heel makkelijk van school zodat hun kind bij de top kan horen. Ik ben waarschijnlijk een zacht ei en vind niet dat er alles voor moet wijken, maar met deze instelling van mij zal haar droom nooit uitkomen: bij de top van de wereld horen.

Ik heb nog 3 zonen en die vinden het super wat hun zusje doet, maar zijn ook bang dat het wel eenzaam aan de top wordt.

Hoe kijken jullie hier tegenaan.

Jamie

Jamie

10-09-2015 om 10:09

Je dochter wil het niet en je hebt het alleen over jouw instelling als zachtgekookt ei?

Je bent in mijn ogen pas een zachtgekookt ei als je dochter het graag wil, jullie het kunnen betalen zo nodig, jullie het aankunnen, het het gezinsleven niet al te veel in de weg zit en het goed gaat met school en nog durf je niet.

dochter

Het lijkt me dat dat echt een keuze van je dochter is: wat heeft ze er voor over om (misschien!) de top te halen. Als ouder zou ik zeggen: ik vind beide keuzes goed en sta achter je wat het ook wordt. Maar je dochter moet het doen en dus ook beslissen wat ze wil. 13 is oud genoeg daarvoor.

bloemetje

bloemetje

10-09-2015 om 11:09

dochter bepaalt

Je dochter moet zelf de keuze maken, dat kun je als ouder niet doen. Dat heeft echt helemaal niets met hard of zacht te maken. Ik denk dat de insteek naar je moet zijn: welke keuze je ook maakt, wij staan achter je. En je kunt eventueel helpen met voors en tegens in kaart te brengen. Maar volgens mij heeft je dochter feitelijk al besloten dat ze het niet gaat doen. Prima toch?

franmi

franmi

jamie

Volgens mij begrijp je het niet.

Mijn dochter wil heel graag de top bereiken, maar ze wil haar vrienden niet missen. Al het andere hebben we er graag voor over. Maar de stap om naar een andere school te gaan vind ze moeilijk.

Het is voor haar zelf een moeilijke keuze. Kiezen tussen je vrienden of de topsport. De keus is idd aan haar, maar het probleem is dat ze het zo moeilijk vind om te kiezen. We willen haar helpen met deze keus maar dat is moeilijk.

helpen

is vooral niet een bepaalde kant opsturen, maar samen een lijstje maken met voors en tegens en het samen bespreken hoe zwaar elk punt op die lijst weegt. Maar je dochter moet de knoop doorhakken.

contact met iemand die zo'n keuze heeft gemaakt?

Ik snap het dilemma - is een heel lastige en heb het meegemaakt van de zijlijn toen sportvriendin van dochter voor die keuze stond.

Zij heeft uiteindelijk voor haar sport gekozen. Elke dag ver reizen naar school om in de sportklas te kunnen zitten die haar de beste combi bood en 's avonds 3 keer in de week trainen op de sportclub in dezelfde stad als school (en ook nog eens 2 keer per week dichter in de buurt)

Ze heeft geen spijt, maar geeft wel aan dat haar vriendenkring vooral in haar sportcirkel zit. Er is gewoon weinig tijd voor andere vriendengroepen en niet iedereen begrijpt de noodzaak tot training en vroeg naar bed. Haar sportvrienden snappen dat wel en naarmate ze ouder werd heeft ze de vrienden van thuis los gelaten. Zij vindt het de moeite waard, want uiteindelijk is de sport toch haar lust en haar leven. Dus ze vindt het fijn om vrienden te hebben die dat begrijpen.

Misschien is er in de sport van je dochter iemand die iets soortgelijks heeft gedaan waarmee ze zou kunnen praten. Het is ook een heel moeilijke keuze als je 13 bent. Natuurlijk moet ze zelf kiezen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat ze daar hulp bij nodig heeft.

ilsepilse

ilsepilse

topsport

als moeder van een topsporter kan ik alleen maar zeggen, je moet sommige vrienden wel laten, mijn zoon is nu 18 en is net 3 weken naar Engeland vertrokken voor wat misschien de laatste kans is om een prof carriere te kunnen bereiken , hij blijft er tot mei volgend jaar.
Hij had het soms ook al moeilijk hier dat hij zijn vrienden niet zag, maar heb hem toch gezegd dat hij moest kiezen wat hij wilde of de top bereiken (zonder de meeste vrienden, en als het goeie vrienden zijn gunnen ze het je) of stoppen...
de kansen liggen niet voor het oprapen, succes met je beslissing..

GS

GS

de top of niet?

Je zegt dat je dochter de top wil bereiken, maar ze wil wel een normaal sociaal leven houden.
Het is jammer, maar dat valt dus niet te combineren. En dat zal je dochter zich moeten gaan realiseren en dan een keuze maken. Het is óf de top proberen te bereiken (en dat gaat nou eenmaal ten koste van alles, ook sociaal leven), óf je bent goed in je sport, maar leeft verder een normaal leven en bereikt dus niet de absolute top.

Pug

Pug

10-09-2015 om 12:09

wel doen

Ik zou het wel doen. Een achterstand haalt ze later mogelijk niet meer in, maar vrienden kun je overal maken. Zeker in een sportklas zitten er kinderen die begrijpen wat ze er voor moet doen en laten. En hoeveel van haar huidige vrienden zouden zoiets laten schieten voor haar? Of hoeveel zijn er nog bevriend over een jaar?

Anoniem

Anoniem

10-09-2015 om 12:09

Praten en kijken

Heb je al gesproken met de huidige school over de mogelijkheden? Je geeft aan dat een aantal dingen niet mogelijk zouden zijn op de huidige school, maar denk je dat of weet je dat? Mijn dochter zit op een reguliere school, maar op die school zitten veel topsporters, omdat deze reguliere school die topsporters alle ruimte geeft, zonder dat het om een lootschool gaat. Wie weet is bij jullie school ook meer mogelijk dan je denkt?

En ben je al eens met je dochter wezen kijken op die andere school? Soms is het ook lastiger om te kiezen voor iets wat je niet kent. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat je dochter een dagje meedraait in zo'n sportklas? Wie weet is juist de herkenning daar wel eens prettig en maakt dat de keuze gemakkelijker.

franmi

franmi

10-09-2015 om 13:09

anoniem

De huidige school geeft geen meer mogelijkheden.Ze doen nu al moeilijk als ze een uur eerder vrij moet omdat ze een wedstrijd ver weg heeft.

Het is wel een idee om eens te gaan kijken bij die andere school. Dan heeft ze een beeld.

Bedankt voor de tip

Turner

Turner

10-09-2015 om 23:09

Twee zaken

Deze twee zaken lijken me heel belangrijk bij de overweging. En ze zijn al genoemd.
Als ze naar een school 15 km verderop (wat niet eens echt ver is, bij ons van Amsterdam west naar amsterdam oost) en daarbij 20 uur gaat sporten, dan heeft ze niet eens meer tijd om een uurtje met haar huidige vriendinnen af te spreken.

Een bloeiend sociaal leven én topsport gaan niet samen.
Dat sociale leven zal zich in haar sport gaan afspelen, dat worden haar vriendinnen.

Succes met de beslissing.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-09-2015 om 08:09

Proberen

Ik denk dat ik in deze situatie haar zou adviseren om te proberen. Anders krijgt ze later misschien spijt, omdat ze niet achter haar droom aan gegaan is. En ondertussen kunnen jullie haar misschien helpen om manieren te vinden om haar vriendinnen toch op regelmatige basis te blijven zien.
En mocht het niet bevallen kan ze er altijd voor kiezen om weer een stapje terug te doen en weer naar de huidige school te gaan. Andersom gaat dat niet.

Carriëre,

De carriëre van een topsporter is relatief kort tov iemand die zijn brood verdient door te werken in loondienst. Behalve voetballers of andere betaalde sporters, moet een sporter ook rekening houden met het moment dat het geen brood meer kan verdienen door te sporten. Zo ken ik een talent op de rugbyacedemie. Gezien zijn postuur denk ik dat hij voor zijn 30 ste al versleten is. En wat dan?niet iedere sporter wordt coach.

Daarentegen kan je dochter achteraf zich afvragen hoe ver ze was gekomen als ze wel voor de lootklas had gekozen, juist omdat ze beschikt over talent.

Het is mooi als ze dmv een lootklas zich bezig kan houden met haar talent, maar ondertussen haar scholing kan volgen voor het geval dat ze later financieel adviseur wordt.

Een kennismakingsdag en het kletsen met kinderen uit de lootklas, kan haar keuze vergemakkelijken. Waarschijnlijk zitten op haar sportvereniging ook wel een paar kinderen in een lootklas. Ergens is zo'n lootklas ideaal; kans om te groeien in waar je goed bent, terwijl je ook verderin de toekomst kunt kijken. Volgens mij is Rintje Ritsma gaan omscholen, na jaren van topsport. Andere topsporters hebben een diploma en een baan ( fysiotherapeut) door topsport te combineren met een studie.

Ga eens kijken

op een LOOT school. Als je dochter graag de top wil bereiken, zal ze uiteindelijk op haar reguliere school toch gaan vastlopen. En dat hoeft helemaal geen onwil te zijn van deze school, maar een LOOT school is er nu eenmaal veel beter op ingericht.

Ik denk dat ze pas echt gefundeerd een beslissing kan maken wanneer ze op zo'n school is gaan kijken en liefst een paar dagen heeft mee gedraaid.
Heel begrijpelijk dat ze bang is haar vriendinnen te verliezen. Persoonlijk denk ik dat het voor haar prettiger is om met gelijkgestemden om te gaan op school. Die vriendinnen van nu zullen echt wel blijven, gelukkig is er tegenwoordig veel mogelijk met Skype etc.

Samengevat: ga eens praten op een LOOT school. Mijn ervaring (als VO docent) is dat kinderen van haar leeftijd eerst moeten zien en beleven voor ze een gefundeerde beslissing kunnen nemen.

marie

marie

11-09-2015 om 22:09

TV-programma Alles voor je kind

Ken het programma zelf nog niet, maar moest er wel aan denken toen ik deze discussie las.

http://www.npo.nl/artikelen/alles-voor-je-kind-op-npo-1

Marieke

Marieke

13-09-2015 om 10:09

LOOT-school

Mijn dochter zit op een LOOT-school, maar is geen topsporter. Dat betekent dat op haar school een groot aantal kinderen zitten die aan topsport doen, maar ook een groot aantal kinderen die dat niet doen. De LOOT-kinderen zitten zo veel mogelijk bij elkaar, hebben allemaal hun eigen rooster en hoeven geen gym, muziek, handvaardigheid/tekenen en zo te volgen. Voor de roostermakers is topsport een crime, maar het werkt wel. Ergens in mei/juni geeft de sporter zijn sportrooster incl. wedstrijden door aan school en school bouwt het rooster er omheen, voor zover mogelijk. School en topsport zijn zo mooi met elkaar verbonden. Mijn dochter heeft een aantal (vrij losse) vriendschappen met meisjes die aan topsport doen. Ze hebben weinig tijd voor diepgaande vriendschappen omdat hun leven erg vol zit, maar daar kies je voor en die meiden vinden het allemaal de moeite waard. Soms gebeurt het wel eens dat een jongen of meisje de brui geeft aan de topsport, juist vanwege dat volle leven. Soms krijgt een kind ook te horen dat topsport voor hem of haar niet het juiste is. Je ziet dan wel vaak dat deze kinderen wel op deze school blijven.
Weet je, er is geen goed of fout advies, jouw kind moet het doen, ga inderdaad eens naar die LOOT-school toe, laat haar met kinderen praten die hier wel voor gekozen hebben. Het lijkt mij een fantastische ervaring die je dochter kan opdoen. Maar ja, dat vind ik, zij moet de keuze maken!

franmi

franmi

26-10-2015 om 16:10

stand van zaken

Dit draadje is al van een tijdje terug. Ik dacht ik vertel even hoe het er nu voor staat. Ze zit nog steeds op haar huidige school, naar meerdere gesprekken was het mogelijk om haar rooster aan te passen.
Op deze manier mist ze niet heel veel.

Ze is helemaal happy dat ze haar vrienden op school kan blijven zien. Ook in haar sport doet ze het super. Nu speelt ze Europees, ze wil graag nog een stapje hoger. We kijken niet te ver vooruit en van seizoen naar seizoen.

We merken wel dat het gezin om haar draait, maar gelukkig heeft ze hele lieve broers die haar dit gunnen en ook hun steentje bijdragen.

Trots op mijn grote gezin.

Fransien

Fransien

26-10-2015 om 17:10

Fijn!

Wat fijn dat er toch een hoop mogelijk bleek, Europees gaan is ook niet niets en op zich al behoorlijk zwaar voor een jonge puber, dan wil je liever niet ook nog je vrienden missen, zeker omdat ze weinig tijd heeft om te investeren in het opbouwen van nieuwe vriendschappen.

Als het mogelijk is, probeer dan ook zo nu en dan iets te doen met een van je zoons. Voor die jongens is het, hoe ze het hun zusje ook gunnen en hoe goed ze ook weten dat je maar 2 handen hebt, ook wel eens moeilijk om met weinig tijd van jullie toe te kunnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.