Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

brugsmurfmoeder
01-09-2010 om 09:09
Toch weer een vraag
Laatst heb ik hier wat vragen gesteld over allerlei zaken die met de brugklas te maken hebben. Heel fijn en inmiddels is alles duidelijk.
Maar nu heb ik toch weer een vraag.
Onze dochter heeft een eastpak rugzak en gisteren zat die echt propvol.Dochter had ook nog een gymtas. Gelukkig regende het niet, want een regenpak had niet meer meegekund.
Rugzak woog gisteren 10 kilo en volgens de mentor gisteravond komt dat idd wel vaker voor. Niks aan te doen (veel ouders hadden klachten).Dinsdag heeft ze veel vakken met veel spullen. Ok....dat overleeft ze wel. Probleem met die volle tas is hoe ze het gaat vervoeren. Op haar rug kan echt niet (ze is maar 1.48), dus deden we de tas op de bagagedrager. Maar tas was zo zwaar dat hij de hele tijd er vanaf viel. Ook stak de tas zo hoog uit dat ze niet goed meer op haar zadel kon zitten. Ze had ook nog een gymtas op haar rug.
Hoe doen jullie bruggers dat?
Zelf wil ze graag zo'n rekje voorop haar fiets. De fietsverkoper zegt dat dat bij haar fiets niet kan, omdat hij dan instabiel wordt (te lichte fiets met te klein stuur en te zwaar rekje).
Hmmmmm we weten dus niet wat handig is. Fiets inruilen voor andere fiets is ook meteen weer zoiets. Vandaag hebben we een spin gebruikt om tas extra vast te maken en dat ging met moeite. Terwijl tas lang zo vol niet is vandaag. De dinsdagen zijn dus het probleem. Natuurlijk heeft ze een locker dus ze kan de tas op school wel lichter maken, maar ja het moet toch weer mee naar huis.
Wie heeft tips voor het vervoeren van kindonvriendelijk zware tassen?

klaver
Fietstassen?
Fietstassen? Daar kan dan de gymtas in en de boeken voor de middag die op school rechtstreeks in kluisje gaan

Puck
Rugzakrekje op de bagagedrager
Voor rugzakken kun je gewoon bij de fietsenwinkel een speciaal opzetstuk voor de bagagedrager kopen. Iedereen heeft hier eigenlijk zo'n ding.
http://www.fietsvaria.nl/a-11176094/dragers/steco-monkey-mee-voor-rugtas
http://www.shopwiki.nl/bagagedrager-rugtas?sb=1
http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/fietsaccessoires-tassen-en-buggydragers/373765792-te-koop-kippling-tas.html?return=eJxNj92KwyAQRt%2BlkNyZaP52SQglpdf7DtaYVGqiOBO67bLvvuO2hYLg8TvfKMpWtD%2Bm5R20ZdO0O9AyqHN3RvRtnl%2Bc12u2yHBBb6VEyFabT0Yj6JXROgW3LDrAI5NKaQBnggaGEl6dbZ5vY5Bz7Cm3jgaNZnfHZqdHJi2w1ejtmuPNa%2FZ%2FD83mSjRNk51xsftv24t0hB5dUg4iKQ9%2BI%2BAElk5DVdURiyhpJvrl6ScgKKJFgrvxhDCNMY01fNYWyod1o48YRUcHJo6leOrdlHq%2F9Tz1DlC5UfefRV0fv1J5TeoDPVcl9ZGI09YLLjh%2FmKLkH%2B%2BmrF%2BGibec77rfP9Z5dd8%3D&df=1&fta=eNqdlN9r2zAQx%2F%2BVoIe8FSTrh22ZPKwrhcLIy8YeVkaRLDkzc2wTyW22kP99d9La0dJSWCDwyems%2B37vzjG61KegK02Ww3B3b4ZAmqCZ5Jochw1bu7CJk2bNvGjaDEwLIZuh0Ewp1cx7iHVBF80Q9e9%2BbkLngm7mCOH9rMdl7w9920yh18U62s3Ured52dD1PIXYTs5vqkLKq%2B3aPNzCheL7Lf2%2BYZRRipGC0zJHuMyRC5Z%2BU1QoNJnNzpOmB3FBg9zeJemFqjVhSlTe1e0RAT4sgfSdQCgtr7sEXBmKoDpe1wiydjKDNC49JRxTLoFRIiWLqu0UAqeu9gjMdaLKIFgqwVohUw6z1qbHmaq7dCGTtakzVPlmJqxA4J2iiiN4z6lEcGWhSoTWKofVuTXKsgRlW1gE47ipEoAvrM5r16WivG4t82mg0KA4zcaFu8GPu%2FgDG0fhAJq1N8c77CW0z2mBLdTEPJDGQFdPPY5aAKc1gZObq7%2Ftxzii1OSTsX5AhjX6OI2uj32uyjS5NO1PP7qt2edQ8S9ldb2%2BfBT3IcZDb5fov%2FyacyJUIFng5%2BkQb0bnjySLY2kDlCZfzbCgbAPZp%2BxH4jFsEGnOuX7KSQKfJ7JSk2%2FTajd5t4KtX429X8D0%2BQzLCpv3mmOMv3QM4SfFr7hV%2BXh13fsYognBj%2F%2FjuHjHMb4h7zqG4TzKyD4v2AuXKfTc35MD4%2B79IfrxrdFuX7eVX8%2FnlrZveMHve1OjUMGMO2%2Fh72NEG%2Be8r%2FeYRvXpfP4DzGBqtw%3D%3D&fta_ind=5&fs=1&thumb_click=1#photoGallery

Maxime.M
Rekje aan frame
Je hebt ook rekjes voorop, die aan het frame van je fiets vastzitten. Dan heb je geen instabiel stuur, je hebt natuurlijk wel gewicht voorop. Ik heb dat op mijn fiets zitten en het voelt heel prettig, want als je naar links of rechts stuurt heb je geen gewicht aan je stuur hangen. Het ziet er bijna het zelfde uit al zo'n gewoon stuur rekje maar het zit dus aan het stangetje vast net onder dat zilveren gedeelte van je stuur, op het frame dus. Kijk maar eens goed naar fietsen met rekjes, dan zul je ze hier en daar er wel tussen wel zien.
Maxime

Hillary
01-09-2010 om 13:09
Straks eens vragen
Zal straks aan zoon vragen hoe het gegaan is. Hij heeft vandaag voor het eerst ook een echt zware tas, afgezien van toen ze de boeken moesten halen dan. Hij is nu wel met die tas op zijn rug gaan fietsen, maar hij is een stuk groter dan jouw dochter (ca. 1.62 m schat ik in). Volgend jaar moet dochter ook naar de brugklas en dat zie ik ook niet voor me met die zware tas (is nu ca. 1.44 schat ik in). Dat Monkey-mee ding heb ik hier nog nooit gezien, maar ziet er wel handig uit. Wat Pelle zegt vind ik ook een goed idee.
Vroeger hadden we zo'n leren schooltas en die zat ook wel eens propvol, meestal moest je onderweg een paar keer stoppen omdat die naast het achterwiel was gezakt ipv op de bagagedrager.

Polly Shearman
01-09-2010 om 13:09
Kan het al?
zo;n trendy koffer op wieltjes met al je zooi erin? of ben je dan een doetje en moet echt alles in een rugzak? want dat lijkt me erg handig... alle zware boeken gewoon in zo;n boodschappen trolly ding!
hoe je die dan mee neemt op je fiets.. hmmm weet ik ook niet, maar voor je rug lijkt het me wel prettig.
Bij wie moeten we zijn om de trend in te zetten?

cqcq
01-09-2010 om 14:09
School kan heel veel doen
Onzin dat school niets kan doen. 10 kilo is echt belachelijk, dat betekent dat er meer dan een kilo per vak mee moet naar school.
Praktisch:
school kan bij het selecteren van methodes letten op het gewicht van de boeken (twee delen zijn beter dan 1 dik deel) en werkboeken (!), geen werkboeken maar schriften. En liever een zachte i.p.v een zwaardere harde kaft.
School kan werken met blokuren, zodat er minder vakken op een dag zijn. Scheelt bijna de helft aan gewicht.
School kan toestaan dat kinderen boeken delen, zodat niet alle boeken altijd mee naar school hoeven. Heb inmiddels ervaring met drie middelbare scholen, en het gewicht is echt niet een gegeven waar school niets mee kan.
Wat je zelf kunt doen:
Gebruik je kluisje efficiƫnt, en laat bijvoorbeeld boeken waar je geen huiswerk uit hoeft te maken op school. Datzelfde geld voor je gymschoenen, schaf een paar aan dat alleen bestemd is voor de schoolgym en laat die op school.
Denk ook aan het gewicht van de spullen die je zelf mee neemt, multomappen zijn veel zwaarder dan schriften bijvoorbeeld.
Als werkboeken aan het einde van het jaar niet ingeleverd hoeven te worden kun je ze eventueel uit elkaar halen, zodat je alleen het hoofdstuk waar je mee bezig bent hoeft mee te nemen.
Neem een leeg flesje mee, en vul dat zelf met water op school, zodat je geen volle in je tas hoeft te stoppen (scheelt toch weer een halve kilo).s

neteret mut
01-09-2010 om 15:09
Bij ons
hoeven ze geen leerboeken mee te nemen, de school heeft voor klas 1 en 2 gezorgd voor extra exemplaren op school ( scheelt ook in kaften want ze blijven toch thuis). Werkboeken zijn allemaal met een perforatie en ze mogen ! niet meer dan 1 of 2 hoofdstukken meenemen. Nadeel is wel dat je dus steeds weer die bladzijden uit het werkboek moet scheuren en dat er verschillende multomapjes aanwezig moeten zijn. Die wegen echt niet (dun plastic en half zo dun als de multomappen die ik vroeger had). Bagagerekjes voor op de bagagedrager zie je hier veel, maakt de bagagedrager een stuk breder.

brugsmurfmoeder
01-09-2010 om 15:09
Jullie hebben allemaal gelijk
Ik kan me heel goed in alle reacties vinden. Zo'n monkey ding lijkt mij heel handig, maar niemand fietst hier met zo'n ding, dus dat zeit dochter ook absoluut niet zitten. Boeken op school laten die ze niet nodig heeft is een hele goede, maar daar is het nu nog echt te vroeg voor. Ze heeft nog niet echt het overzicht daarin. Wij kijken elke dag samen in haar agenda wat ze moet doen. Ok werken we al wat vooruit, omdat ze dagen heeft dat ze ook nog sport. Dus vandaag doet ze werk voor morgen en ook al voor overmorgen, omdat ze morgen een drukke dag heeft. Ze kan nog niet zo goed overzien wat ze op school kan laten en wat mee naar huis moet.
We denken nog even verder over het vervoer op de fiets. Het moet makkelijk en stoer zijn (en dat zijn fietstassen en rekjes in haar ogen niet). Tja......pubers.

bromvlieg
01-09-2010 om 17:09
Hoe doen haar klasgenoten het dan?
Die hebben toch ook een fiets en dezelfde stapel boeken en gym op dezelfde dag als je dochter?
Hebben ze allemaal een 'betere' fiets voor de te vervoeren bagage?
Misschien dan toch op zoek naar een andere fiets?

Astrid
01-09-2010 om 19:09
Tas achter op (bag-up)
Mijn zoon (2e klas VO) heeft nu voor het 2e jaar een Bag-up tas. Mijn man vond het een geweldige oplossing en heeft er nu ook 1.
Deze rugzak bestaat uit 2 delen die over de bagagerek gaan. Geen tas op je rug onderweg. Super handig. Na het fietsen klik je 'm weer in elkaar (2 sec. werk) en is het een gewone rugzak.
Ik wilde net de tas van zoon van tafel tillen, maar ik kreeg 'm nauwelijks op de grond. Echt heel zwaar! Zoon neemt alleen het hoog nodige mee, maar hij heeft de meeste dagen 9 vakken aan boeken.

Vate
01-09-2010 om 21:09
Stieken, kluisje
In de brugklas had mijn dochter ook een dag dat de rugtas 13 kg woog, echt niet normaal.
In het 2e jaar gingen ze beter opletten wat ze perse thuis nodig had, de rest bleef in het kluisje op school.
Hebben ze op de school van jouw kinderen geen kluisjes zodat ze daar wat achter kunnen laten? Bijv. gymschoenen, die worden misschien alleen op school gebruikt?
Met het inpakken keken we ook goed dat aan de achterkant van de tas het grootste boek zat, die gaf dan steun voor de rest van de boeken als de rugtas op de bagagedrager lag. Verder hebben we de stieken van de bagagedrager vervangen voor stevigere exemplaren.

Annet
01-09-2010 om 21:09
Hier toch een rekje
Dochter (2e klas) heeft geen rugzakrekje maar een rekje voor een krat (zie site Halfords). Eigenlijk is het meer een bagagerek-verbreder met hoge rand bij het zadel. Met een spin zet je een grote rugzak heel makkelijk en stevig vast. Zij heeft een flink grote maat van eastpak.
De gymtas blijft inderdaad op school, sokken en shirt wisselt ze elke keer, broekje soms. Douchen doen ze niet aan op school.
Boeken op school laten werkt hier ook niet. Inderdaad hebben ze boeken van een andere dag thuis weer nodig voor het huiswerk. Dochter maakt een planning op basis van clubs en schoolrooster.