Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Paal

Paal

11-11-2009 om 11:11

Tentamens 3 vmbo

Onze dochter zit in de derde van het VMBO.Volgende week heeft ze haar eerste tentamens. Vorig jaar, in de 2e, hadden ze een proefwerkweek, waarbij ze alleen naar school moesten tijdens de proefwerken. Nu moeten ze de hele dag naar school en tussendoor tentamens doen. Was er ook nog een leraar die een proefwerk tussendoor wilde doen. Ze was van mening dat de pubers toch niet de hele dag zouden leren. Ik ben toch lichtelijk woest hierover. Er wordt al minstens 3 weken ontzettend hard gewerkt door dochter en vrienden. Afspreken? Alleen als er ook samen geleerd kan worden. En ja dat doen ze. Tot half 10 's avonds als het moet. Sporten? Deze week al niet meer. Ik kan zeggen wat ik wil over ontspannen, die tentamens moeten gehaald worden. Uiteindelijk gaat de toets niet door, maar wel direct de maandag na de tentamens 2 toetsen. Op vraag van de pubers zelf waarom het zo moet antwoord de bouwcoördinator VMBO: Wij denken dat jullie toch niet gaan leren, maar werken ( het merendeel is nog maar 14 jaar!), en natuurlijk het uren aantal moet gehaald worden (wat ik dan nog wel snap). Hoe is het bij jullie op de scholen gerelgeld? Havo krijgt wel vrij tijdens de tentamens! Als ze willen dat het VMBO serieus genomen word, dan moet je vooral zo'n verschil maken. Ik heb, heel slecht, haar voorgesteld dat ze zich deze week ziek zou melden. Was ook geen optie, er zou nog teveel uitleg kunnen komen, wat ze zou missen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

11-11-2009 om 14:11

Paal

Ik zou contact opnemen met de bouwcoördinator, hem vragen wat je hier vraagt. Vragen waarom Havo wel vrij krijgt en vmbo niet, beiden moeten toch aan hun uren komen?

Pollewop

Pollewop

12-11-2009 om 11:11

Tentamenweek vmbo?

Is hier niet hoor, ze hebben hier gewoon toetsen. Is die tentamen week op elke andere vmbo wel normaal dan?

Tinus_p

Tinus_p

13-11-2009 om 09:11

Uitrusten

Lara:
"Er werd wel geleerd hoor, maar ook veel gehangen en geluierd. Meer dan een uur of drie leren per dag was er niet bij, dus of het nu echt nodig is dat je in een toetsweek de hele week geen les hebt?"
Dat hangt er een beetje van af. Als je een uur of 3 leert en 2 toetsen hebt gemaakt, ben je mss wel geestelijk moe.

Ik kan dat mbt het vmbo etc niet erg beoordelen, maar ik herinner me nog goed dat ik op de universiteit niet meer dan een uur of 5 per dag werkelijk studeerde. De rest was 'luieren', dus geestelijk uitrusten.

Bastet

Bastet

13-11-2009 om 10:11

Uur of drie?

Oh,ik wilde dat mijn kinders zoveel studeerden,wauw!:)
Bastet

Talia

Talia

13-11-2009 om 12:11

Bij ons

Op de vmbo-school waar ik werk hebben derde- en vierdejaars wel ongeveer een week vrij voor de schoolexamens. Ik hoor dat ook wel van andere scholen, dus het argument "1040 uren halen" kan niet zomaar kloppen.
Verder zou het mij als moeder ook heel erg tegenstaan dat alle leerlingen over 1 kam geschoren worden en de ijverige benadeeld worden door de niet-ijverige leerlingen. Ik zou daarom dat alles nog eens in een gesprek benadrukken. Je krijgt er niet zomaar "je zin" mee, maar kunt in elk geval je kind recht doen.
Hopelijk scoort je dochter goed deze periode zodat ze het een beetje kan relativeren in de volgende tentamentijd!

Groet, Talia

Paal

Paal

19-11-2009 om 10:11

Uitkomst

Uiteindelijk is het zo gegaan dat ze dagelijks om 14.10 uur vrij waren. Daar kan ik heel goed mee leven. Ik heb wel van te voren, tijdens het mentor gesprek, het erover gehad. Hij was het met mij eens, maar kon dit niet beslissen.
3 uur leren haalt ze wel, maar met onderbrekingen dat wel. Volgens mij moet dat ook.
Het hele weekend staat volgepland met ontspannende dingen met vrienden en vriendinnen :-)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.