Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Chiquita
29-08-2010 om 23:08
Te strikt?
Dochter, 17, kreeg 4 weken geleden ruzie met 'vriendin' (niet de eerste keer); andere vriendin koos haar zijde: in het weekend haal ik ze meestal op van uitgaansplaats (rond 6 uur in de ochtend). Dochter zei deze keer dat ze mij niet wilde bellen, ik had gewerkt, had m'n slaap ook nodig, ik was altijd al diegene die hen kwam halen. Gevolg dat ze 'al' om 3 uur 's nachts mee moesten rijden met andere vrienden. Meidje kwaad op dochter.
E.e.a. is nu uitgepraat en vandaag kwam 't: morgen willen er een paar komen zwemmen en of 'vriendin' ook mocht komen. Ik heb 't helemaal gehad met die meid, heb nee gezegd en ze kunnen uitpraten wat ze willen, die neem ik ook niet meer mee in de auto.
Ben ik nou te strikt? of mag ik best m'n poot stijf houden?

Kaaskopje
30-08-2010 om 01:08
Dit is iets tussen je dochter en haar vriendin. Dat het toevallig een ruzie was met jouw taxiservice als onderwerp staat er eigenlijk los van. Je dochter en haar vriendin hadden ruzie, dat is bijgelegd en uitgepraat, dat is klaar.
Ik kan me wel voorstellen dat je het gedrag van het meisje afkeurt. Dat je überhaupt om 6 uur de deur uitgaat om de dames op te halen...! Ligt het zover buiten de bebouwde kom dat ze niet zelf naar huis toe kunnen? En waarom is het ophalen niet sowieso onder de betrokken ouders verdeeld? Het is aardig dat je dit al zo vaak hebt gedaan. Daar is blijkbaar een verwachtingspatroon door ontstaan. Als ik jou was zou ik de vriendin aan iets nieuws laten wennen: Je mag blij zijn dat ik jullie om 6 uur wil ophalen. Nog een keer een klacht als ik niet kan rijden en je mag voortaan lopen, of je eigen moeder bellen.
Even een nieuwsgierige vraag: bedoel je met "... er een paar komen zwemmen..." bij jullie thuis?

tonny
30-08-2010 om 09:08
Ophalen?
Om zes uur 's ochtends? Of om drie uur 's nachts?
Hallo zeg, ouders hebben ook een leven! Er zijn niet voor niks taxi's uitgevonden. Als ze met elkaar uitgaan (wat veel geld kost) moeten ze ook maar samen de taxi betalen en de kosten verdelen.
Stel dat eens voor aan de dames.

Poezie
30-08-2010 om 09:08
Verwend
Je hebt ze verwend, en plukt daar nu de vruchten van. Als ze 's nachts kunnen uitgaan kunnen ze ook zelf voor hun vervoer zorgen.
Gr. Poezie.

Maxime.M
30-08-2010 om 11:08
Zelf zeggen
Hoi,
Dochter en vriendin hebben het bijgelegd, maar jij hebt nog een rot gevoel ten opzichte van haar. Misschien kan je haar zodra je haar ziet bij het zwemmen nog even zeggen wat je dwars zit, dan is het ook voor jou uitgepraat zeg maar.
Maxime

joer
30-08-2010 om 14:08
6 uur in de ochtend?
Mijn oren klapperen! 17 jaar en 6 uur in de ochtend!?
Onze zoon van net 17 heeft sinds 3 maanden het uitgaan en bier ontdekt.
Is al twee keer dronken thuis gekomen. Voorheen (toen het bier en het cafe nog niet in zicht waren) hield hij zich altijd aan de gemaakte afspraken. Was (bijna) altijd op tijd thuis.
Nu zijn we het vertrouwen een beetje kwijt en omdat het schoolleven weer begint willen we de regels strakker aantrekken.
Ons voorstel viel niet in goede aarde.
- maandag t/m donderdag en zondag om 23.00 thuis. Wel naar vrienden of bij ons, maar niet naar het cafe (lees ook bier drinken).
- vrijdag en zaterdag om 2.00 thuis. Dan mag hij naar het cafe/poolcentrum.
Of in het weekend geen tijdslimiet? Zoon komt altijd alleen of met andere op de fiets naar huis.
Dit lijkt ons heel redelijk. Of heeft zoon gelijk en is dit belachelijk. Hoe gaan jullie om met afspraken hierover.
En wat als ze die afspraken niet na komen?
We willen alles graag in goede harmonie afspreken maar wat is dat moeilijk zeg.
Groeten JOER.

Kaaskopje
30-08-2010 om 16:08
6 uur
Ik vind 6 uur voor een 17 jarige ook niet nodig. Mijn jongste mag als ze uit wil, om 3 uur naar huis omdat de café´s dan sluiten in het weekend en ze dan eventueel met meer mensen naar huis kan. Om nog later naar huis te mogen moet ze eerst 18 zijn, dan laat ik het in principe los. Ik ben er niet dol op als het nog later wordt, want ik ben er toch onrustig van.

Kaaskopje
Joer
Ik zou het een beetje laten afhangen van hoe het in jullie woonplaats geregeld is. Als de kroegen om 2 uur sluiten moet hij naar huis komen, als ze 3 uur sluiten zou ik dat goedkeuren. Ik zou dat nu mooi een beetje uitspelen onder het mom van ´zolang je je verantwoordelijk gedraagt´.:-)
Als ze de afspraken niet uitkomen een maand niet naar de kroeg/het poolcentrum.
Zolang je zoon goed de dag doorkomt als hij om 23.00 thuis mag komen zou ik dat zo laten. Ik vind 11 uur voor een weekdag zelf wat laat, maar hij gaat vast niet elke avond de deur uit.

Chiquita
Ff reactie
@Kaaskopje en @maxime: ja, 't gaat idd tussen dochter en vriendin. 't is niet de eerste keer dat vriendin, die nog steeds meent het middelpunt der aarde te zijn, dat zij wil bepalen tot hoe laat het uitgaansuur is en wie moet halen. Haar ouders menen nog steeds dat ze alleen in ons grote dorp blijft, uitgaat met alleen meisjes .. (naief of niet over praten dan is 't er ook niet).
@Tonny en @Poezie: 't gaat mij helemaal niet om het uur van thuiskomen (voor mij zelfs prettig, werk in het weekend en ben pas rond 2 uur thuis, kan ik tenminste nog paar uurtjes slapen); nee waar wij wonen komen sowieso geen taxies en als ik dochter toch al moet ophalen in het dorp, kan ik net zo goed doorrijden, weet ik zeker dat ze veilig bij mij in de auto zit.
@Pelle: lézen, ik was niet boos dat ze al om 3 uur naar huis moest, die vriendin want die rekende er gewoon op dat dochter wel weer mij zou bellen ..
@Joer: dochter is bijna 18, ook wij hebben hier eerst tijden meegegeven, en op 't moment dat ze zich daaraan hield, kreeg ze van ons geen tijd meer mee.
Oh ja, ik woon niet in Nederland, meesten van jullie reageren dus met die wetenschap/regeltjes. Woon in spanje en hier echt geen uitgaanstaxies die 's nachts rijden, mag al blij zijn als we rond 18 uur taxi kunnen krijgen ;-)
Hier dus echt wel andere regels en gewoontes, dankzij het warme weer pas laat avondeten (rond 22/23 uur) en jongeren gaan (ook hier) eerst zelf meegebracht drinken nuttigen en daarna evt. naar disco/bar maar meestal buitenfeest, wat écht niet om 3 uur voorbij is (als jullie zelf pubers hebben die al zelfstandig op vakantie gaan bijv. naar Spanje weet je ook wel dat die niet om 3 uur in hun bedje liggen ..)
Dus ja, zwemmen zou hier bij ons thuis zijn, met overdag nog ruim 40 graden heel lekker hoor

pecas
30-08-2010 om 19:08
Haha chiquita!
Ik wist het wel! Ik woon ook in Spanje en ik post hier niks over uitgaanstijden want dan krijg je natuurlijk meteen iedereen over je heen, het is zó anders.
Deze week nog zijn mijn 14 (bijna 15) en 16 jarige knullen naar een "disco movil" geweest tot 04.00. Meeste vrienden gaan dan nachten achter elkaar, mogen ze hier niet maar in NL is 04.00 natuurlijk uit den boze op die leeftijd. Staat wel tegenover dat ze hier inderdaad níet mogen drinken totdat ze 18 zijn. Heel strikt zijn we daar niet in, zo rond de 17 mogen ze beginnen een biertje en wijntje te drinken, maar die van 16 mag geen botellon doen. Dochter is inmiddels 18 en die heeft zich er altijd keurig aan gehouden, inderdaad zo rond de 17,5 heb ik ook losgelaten, ze is nu inmiddels weg uit Spanje, dus ze moeten dan toch die verantwoordelijkheid hebben.
Trouwens, hier spelen we ook taxiservice hoor, dus om 04.00 uur je bed uit! Ach, het is niet anders, al dacht ik dat ik over het nachtbraken heen was toen ze niet meer om 6 uur s'ochtends wakker werden! Had niet gedacht er midden in de nacht uit te moeten!
Als ik inderdaad ook de bedtijden van de "brugpiepers" lees hierboven, sta ik versteld!! Mijn jongste van 11 ligt er nooit voor 22.30 in tijdens het schooljaar!
Beetje uitkijken dat je altijd de pineut bent met rijden, al ken ik het wel, meeste ouders hier kan het niet schelen hóe ze thuiskomen en blijven dan ook meestal ergens slapen, dát mogen ze hier niet want ik weet dat ze er dan niet voor 07.00 in liggen!! Dus halen we ze altijd!
SUcces
Pecas

Chiquita
30-08-2010 om 20:08
Ha pecas herkenning
moest ontzettend lachen om je humorvolle reactie! Ja, dan krijg je wel een herkenning hé.

Kaaskopje
31-08-2010 om 00:08
Eigenlijk wist ik ook wel dat je in Spanje woont, je hebt het vaker gezegd. Maar ik was het voor het gemak even vergeten:-)
Spaanse gewoontes kun je inderdaad niet helemaal vergelijken met die in Nederland. Ik snap dus ook dat er andere tijden voor een aantal dingen gelden. En op de fiets van a naar b in het donker lijkt me in Spanje ook niet de bedoeling. Tenzij je levensmoe bent:-) Feit blijft dat je de dames erg verwent met je ritjes om 6 uur en dat die vriendin daar gewoon dankbaar voor mag zijn en dus niet moet zeuren als je een keer niet kunt of wilt rijden. Maar zoals gezegd zou ik haar dus wel bij jullie laten zwemmen.
Ik weet dat het vrij normaal is om een zwembad te hebben in Spanje, tenminste voor mensen met bijvoorbeeld een huis in een buitenwijk. Mijn ouders wonen ook in zo'n wijk, maar hebben bewust van een zwembad afgezien. Zo'n gedoe...

pato
31-08-2010 om 12:08
Niets van aantrekken
Loslaten die boel hoor, je niet bemoeien met hete spaanse temperamenten. Mijn dochter is net 18 en wij wonen al heel lang hier, mijn kinderen zijn meer spaans dan wat anders en ik heb met de jaren wat ruzies meegemaakt. Mijn oudste dochter was toch anders, te "beleefd" zeg maar om mee te doen en beet, vooral in het begin, niet goed van zich af, maar dat heeft ze in de loop van de jaren wel geleerd. Mijn jongste meid van 11, doet al vrolijk mee! En ik bemoei me er niet mee want mijn adviezen werken toch niet. Ook hier kwamen en komen geregeld hordes vrienden zwemmen en daar zitten ook de "ruziemakers" tussen. So what Jo, kan jouw wat schelen, je hoeft er toch niet bij te zitten en voor ze te zorgen. Je kent dat, als ze er eentje niet uitnodigen komen er weer problemen, want dat zal bij jou wel hetzelfde zijn als hier, alles gebeurd in grote groepen, bijna niets één op één en buitensluiten daar doen ze niet aan.
Pecas

Chiquita
01-09-2010 om 10:09
@pecas
ik vind 't hartstikke goed zoals jij de mentaliteit beschrijft. 't Zwemmen ging uiteindelijk nietdoor, gisteravond is dochter wel weg geweest, daarna met de groep cena gehouden, ik heb toen ze belde alleen maar gezegd 'keigezellig joh' en haar rond 12 uur weer opgehaald. Ze is nu bezig met theorielessen, zou ze binnen 3 weken kunnen halen, dan rijlessen en mss ben ik dan overal van af ;-)
Waar woon jij ergens in ES? als je dat hier niet verder bekend wil maken mss aardig om eens een keer privé te mailen? [email protected] ismijn mail