Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Katniss

Katniss

21-08-2015 om 15:08

Studiekeuze

Violetta

Violetta

22-08-2015 om 21:08

Kies wat je leuk vindt!

Ik ben er een grote voorstander van om je kind te laten kiezen wat hij/zij leuk vindt. Zoals al eerder gezegd weet je nooit hoe het er over vier, vijf jaar uitziet. Jaren geleden koos onze dochter voor de studie taalwetenschap terwijl iedereen vroeg wat ze daar mee kon worden. Een neef ging (aangestuurd door zijn ouders) rechten studeren want daar kon je van alles mee worden.
Uiteindelijk studeerde onze dochter cum laude binnen vier jaar af omdat ze haar studie zo leuk vond. Omdat er maar weinige studenten taalwetenschap zijn lagen de baantjes voor het oprapen. Ze kon kiezen uit vier aanbiedingen. De neef deed zeven jaar over zijn studie (vond het ook echt niet leuk) en heeft tot op de dag van vandaag geen passende opleiding, wil ook trouwens niet meer binnen zijn vakgebied aan het werk.

Linguïst

Linguïst

24-08-2015 om 17:08

Talen/cultuur

"Zelf denk ik dat ze het best tot haar recht zou komen in een beetje solitaire functie waarin ze dingetjes kan uitzoeken en daar iets zinnigs over zeggen."
Ik zeg: vertaler of (onderzoeks)journalist! Beide vakken laten je in aanraking komen met de meest diverse onderwerpen en vereisen ook nog heel wat creativiteit.

Het beste studie-advies dat ik ooit kreeg was van een leraar die zei dat je iets moest gaan studeren op een vlak waar je hart ligt. Want je werk, dat moet je je hele leven nog doen. Je hele leven dingen doen die je niet wezenlijk interesseren, dat lijkt me heel erg.

Zelf heb ik na een beta-VWO een obscure taal gestudeerd waarna je volgens de statistieken maar 5% kans op werk op je eigen vakgebied had. Zo zonde van je talenten, riep iedereen. Nu heb ik een baan als vertaler bij de een grote internationale instelling en ik verdien meer dan vrijwel al mijn vrienden die verantwoorde studies als rechten en economie hebben gestudeerd. Ik heb die 5% met beide handen aangenomen en er hard voor gewerkt. Dat was geen probleem, omdat ik het zo leuk vond. Ik moet me voor mijn werk verdiepen in alles van vluchtelingencrises en bananenteelt tot kernfusie. Als je niet begrijpt waarover je schrijft, kun je het namelijk niet goed vertalen. Zo blijf je je altijd ontwikkelen en dat blijft mij motiveren.

Ik ben het dus helemaal eens met Violetta's post!

Linguïst

Linguïst

24-08-2015 om 18:08

Lesgeven aan geïnteresseerden

Katniss, je schreef ook nog dat je dochter misschien wel les wil geven. Ik heb vlak na mijn studie ook nog les gegeven in mijn obscure taal, aan verschillende volksuniversiteiten. Dat waren altijd bijzonder gemotiveerde leerlingen en ik had dat rustig nog jaren kunnen blijven doen. Daarna ben ik ook nog afdelingsmanager bij een vertaalbureau en manager bij een internetbedrijf geweest. Er is zo veel te doen als taalkundige. Daarbij, iemand met goede communicatieve vaardigheden heeft altijd en overal een streepje voor.
Ik ben niet zo bang voor de kansen van goed opgeleide jongeren op de arbeidsmarkt. De beroepsbevolking gaat binnenkort al flink dalen en die trend houdt stevig aan tot 2050 (vergrijzing!). Daardoor gaan er op heel veel vlakken tekorten ontstaan. Als je een opleiding hebt en bereid bent te werken, gaat dat lukken.

Katniss

Katniss

24-08-2015 om 18:08

Linguïst

We hebben het ook wel eens gehad over Koreakunde of Keltische talen. Dat valt toch best wel onder de noemer 'obscure talen' Misschien gaan we er gewoon eens kijken. Het zal er niet druk zijn.

Linguïst

Linguïst

25-08-2015 om 11:08

Kijken kan altijd

Ga eens de sfeer opsnuiven, met studenten praten, als het dan nog leuk lijkt misschien een paar colleges meelopen.
Bij mij op het werk kun je ook aan de slag als Iers-Nederlands je specialiteit is, echt! Koreaans doen we hier niet, dat wordt freelance vertaald.
Ik heb destijds ook nog een jaar Engels erbij gestudeerd, want ik had een jaar studiebeurs over (jaja, de goede oude tijd waarin je nog 6 jaar een basisbeurs + lening kreeg). Dat heeft mijn kansen op werk misschien wel wat verhoogd. Nou ja, mijn boodschap is duidelijk: als je iets heel graag wilt, ga er dan voor. Zorg dat je uitblinkt in jouw niche.

Violetta

Violetta

25-08-2015 om 13:08

Taalwetenschap

Je hoeft niet per definitie een taal te gaan studeren, je kunt ook taalwetenschap kiezen. Dit wordt weer onderverdeeld in bijvoorbeeld spraak- en taalpathologie en technische taalwetenschap.

Linguïst

Linguïst

25-08-2015 om 14:08

Ja Violetta

Algemene taalwetenschap was een onderdeel van mijn studie (van alle talenstudies, destijds tenminste wel) en ik vond het superinteressant! Katniss, heeft ze al aan iets van taal- en spraaktechnologie gedacht? Het raakvlak tussen taal en technologie is ook erg fascinerend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.