Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Studiefinanciering.

Binnenkort wordt mijn zoon 18 jaar. Hij heeft dan recht op studiefinanciering. Hij volgt een MBO-opleiding, niveau 3.

Nu is hij niet van plan studiefinanciering aan te vragen, "omdat hij toch deze opleiding niet afmaakt". Zoals jullie zullen begrijpen, zijn dit zijn woorden, absoluut niet de mijne!

Wat is wijsheid in deze? Als ik akkoord ga en we vragen geen sf aan, lijkt het alsof ik me erbij neerleg dat hij de opleiding vroegtijdig gaat verlaten (ik denk trouwens dat dit vroeg of laat gaat gebeuren) of wel aanvragen met waarschijnlijk als gevolg dat hij na het afbreken van de opleiding moet terugbetalen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nausicaa

Nausicaa

07-10-2009 om 22:10 Topicstarter

@ anders

Nou, ik ben helemaal niet zo blij met dit "prachtige" dilemma, haha.

Ik heb hem al gezegd dat de financiele consequenties dan voor hem zijn; zelf zijn studieboeken en schoolbenodigdheden betalen.

Er ligt al maanden een tijdbom onder zijn opleiding. Al na het eerste leerjaar is hij van mening dat een ICT-opleiding eigenlijk niets voor hem is. Het liefst zou hij willen stoppen met de opleiding en gaan werken.

Niet terug betalen?

stufie hoef je toch niet terug te betalen? althans de basisbeurs niet?
Mijn dochter is ook voortijdig gestopt met MBO en heeft nooit iets terug hoeven betalen,of is dit inmiddels veranderd?

overigens ,als je zoon nu al weet dat hij voortijdig gaat stoppen ,zou ik nu alle financiele verplichtingen voor school bij hem neerleggen,ik zou niet gaan investeren in een bodemloze put.als hij bedenkt hoeveel geld dat kost,+ dat hij op zijn 18e ook een eigen zorgverzekering moet aflsuiten,denk ik dat hij maar wát blij is met een beetje stufie.

reina

reina

08-10-2009 om 06:10

Sus-anne / nausicaa

Bij MBO-3 en -4 gelden dezelfde regels als voor HBO, als je je studie stopt zonder diploma gehaald te hebben moet je terugbetalen, incl. de OV-kaart (tenzij je al stopt in de eerste paar maanden, 3 geloof ik). Het is eigenlijk, net als vroeger, weer een lening, maar nu wordt die lening wel omgezet in een gift als je je diploma behaalt.
Ik zou hem ook zeggen dat ie dan zelf maar moet gaan zorgen voor het geld wat zijn opleiding kost. Of krijg hem zover dat hij naar een andere richting gaat kijken, misschien een BBL-opleiding, dan werkt ie toch en kan hij alsnog een diploma behalen.

Nausicaa

Nausicaa

08-10-2009 om 08:10 Topicstarter

@ reina

Het zal je niet verbazen dat hij ook voor de OV-jaarkaart hartelijk bedankt.

"Ik zou hem ook zeggen dat ie dan zelf maar moet gaan zorgen voor het geld wat zijn opleiding kost". Dit heb ik ook gezegd, maar is voor hem waarschijnlijk juist een reden om het bijltje erbij neer te gooien.

BBL-opleiding is al ter sprake geweest. Ik heb begrepen dat hij dan hele dagen moet gaan werken en het schoolwerk wat hij anders in een week tijd moet doen, nu in één dag school moet stoppen. Absoluut geen optie, omdat hij het zelfstandig niet redt en juist gebaat is bij de structuur die school hem biedt.

Maar waarom gaat ie...

Maar waarom gaat ie dan vandaag en morgen nog naar school? Als hij zó zeker weet dat hij tóch gaat stoppen, hoeft hij nu ook niet te gaan. En wie betaald dan zijn reiskosten? En zijn boeken?
Of is het een soort uitstel van excecutie omdat jullie hem elke dag pushen?
Als hij met deze 'instelling'nu al naar school gaat zou ik (denk ik, 't is makkelijk praten dat besef ik) een beslissing forceren. Want red hij het als hij zo doorgaat? Kan hij niet beter nu een beslissing nemen? Ook al is dat niet precies wat jullie willen?
groeten albana

Nausicaa

Nausicaa

08-10-2009 om 08:10 Topicstarter

@ albana

Reiskosten zijn te verwaarlozen, omdat hij in onze woonplaats naar school gaat. Studieboeken ook; voor dit schooljaar heb ik € 75,= moeten uitgeven.

Het is inderdaad uitstel van executie. Zijn mentor, ambulant begeleider (ivm rugzak) en ik, proberen door met hem te praten te laten inzien hoe belangrijk een goede opleiding is. Dat hij met een diploma op zak meer mogelijkheden op de arbeidsmarkt heeft, dan met alleen VMBO-T. Elke dag dat hij naar school gaat, is meegenomen. Het wachten is op de Grote Dag dat er een knop in zijn hoofd omgaat, zodat hij ook zelf het belang van een goede opleiding inziet. Helaas moet ik bekennen dat ik onderhand niet meer geloof dat dit moment ooit nog zal komen.

Klaartje

Klaartje

08-10-2009 om 12:10

Nausicaa

Ik denk ook dat hij er toch wel de brui aan gaat geven binnenkort. Je kan praten als brugman, maar die knop om gaat vast nu nog niet gebeuren (zei ze uit ervaring). Is er geen tussenoplossing? Ik las een tijd geleden van een speciaal project voor zulke jongeren. Een tussenjaar waarin ze allerlei onderwerpen en iets van stage krijgen. Ik weet niet meer hoe het precies heet, maar als het hier in zeeuws vlaanderen is, zal het ook verder in Nederland wel zijn.
Waarschijnlijk gaat over een paar jaar de knop wel om, weet ik ook uit ervaring . Zoon heeft een paar jaar gewerkt, en is nu terug aan de studie. Maar toen had je alleen nog een verplichting tot school tot 18 jaar, nu moet je een basisdiploma hebben, volgens mij valt vmbo t
daar niet onder.

Nausicaa

je zegt:Elke dag dat hij naar school gaat, is meegenomen.

wat bedoel je daarmee?ik denk juist dat elke dag op school zonde van zijn tijd is,want het levert niets op,geen diploma,geen werk ervaring,het leidt nergens toe.
laat hem op zoek gaan naar werk,naar iets wat hij wel graag doet.Laat hem bewust bezig zijn met zijn toekomst,school is dat (nu even) niet,dus stimuleer hem om uit te zoeken wat hij wil,dat geeft hem een doel.
ik neem tenminste aan dat hij 18 is? dus niet meer leerplichtig?

reina

reina

08-10-2009 om 14:10

Eens met klaartje

Ik heb ook al heel wat jongeren gezien die eerst dachten lekker te gaan werken en geld te gaan verdienen om een paar jaar later tot de ontdekking te komen dat ze te oud (lees te duur) geworden zijn voor de baantjes die ze hadden en die er dan alsnog voor kiezen verder te gaan met een opleiding.

Nausicaa

Nausicaa

08-10-2009 om 14:10 Topicstarter

@ sus-anne

Tijdens een gesprek met hem heb ik inderdaad al aangegeven dat hij moet uitzoeken wat hij WEL wil. Als dat werken is: akkoord. Hij wordt over drie maanden 18, dus dan is hij niet meer leerplichtig.

Werkervaring heeft hij al door middel van een stage die hij fantastisch heeft doorlopen. Binnenkort gaat hij opnieuw stage lopen bij hetzelfde bedrijf.

Het liefst zou ik zien dat hij deze opleiding afmaakt in verband met het diploma en het hebben van meer kansen op de arbeidsmarkt. Zelf kwam ik op mijn 15e met MAVO-diploma van school, ben meteen gaan werken en heb daar tot op de dag van vandaag geen spijt van. Ik heb de leukste baan van de wereld, waarvoor nu MBO-niveau wordt gevraagd. Waarmee ik maar wil zeggen: met een lage opleiding en de juiste werkhouding kom je er ook. In dat opzicht heb ik vertrouwen in zijn toekomst.

Nou misschien is het wel een type

Zoals de zoon van mijn vriendin, de jongste (vriendin is wat ouders als ik....). Die heeft vwo afgemaakt, type jongen die wat 'makkelijk' is qua leren enzo. Zijn beide broers beiden gestudeerd. Jongen ging HBO doen en kwam na een half jaar alweer thuis...ziek van heimwee.Daarna PABO, omdat dat dicht bij huis is....en ook dat werd niks. Hij deed gewoon niks, zijn best niet, zag het niet zitten, kreeg voor stage een onvoldoende omdat ie zijn verslag niet afmaakte hoewel hij de stage zelf erg goed had gedaan. En qua intelligentie kon hij het makkelijk...VWO had die met 2 vingers in z'n neus fluitend doorlopen. Na het gedoe met de stage kapte hij ermee....en ging voor een half jaartje full-time werken bij de super waar hij al avonden werkte tijdens z'n studie. Dat beviel zo goed dat hij niet meer terug naar school wilde. Tot groot verdriet van zijn ouders natuurlijk die er diepe zorgen om hadden, want wat moest je nu met alleen VWO????
Het hele verhaal hoeft hier niet uit de doeken, maar hij is ondertussen filiaalhouder alhier ter plaatse. Heeft ik weet niet hoeveel bijscholingen er ondertussen opzitten en zit in de ondernemersraad en van het 'bedrijf' en doet nu een opleiding op HBO niveau (bijna klaar zelfs) om in het mangementsteam van 'het bedrijf' te komen....en schijnt daar een erg goede kans te maken, als ik zie hoeveel bijeenkomsten hij heeft alwaar hij sjiek in z'n pak naar toegaat.Hij verdient behoorlijk. In ieder geval genoeg om een huis te kopen (is ie nu mee bezig).
Soms zijn kinderen/mensen geen type om uren achter een tafeltje te moeten luisteren en te schrijven. Maar meer mensen om het in praktijk te leren en worden ze dan wél gemotiveerd om hogerop te komen....
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.