Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

janneke
06-04-2010 om 18:04
Studiefinanciering, wat doet jullie kind ermee
Hallo
Onze dochter doet Havo examen.
Volgend jaar dus studiefinanciering, is de eerst hier in huis die dit krijgt.
Maar hoe doen jullie dit, is dit bedrag voor kind, .
De kinderbijslag stopt dan toch?? Daarvan krijgt ze nu € 75 zak/kleedgeld. Maar als de kinderbijslag stopt , ben ik niet van plan nog zaken kleedgeld te geven, als ze de studiefinanciering krijgt, of betalen de jongern hier een gedeelte van hun studie van?? ik denk dat onze dochter zo'n 100 euro krijgt per maand, dat is dus € 25 meer als nu. Vind ik ook beetje onzin, is wel heel makkelijk om dan zomaar 25 meer in de maand te krijgen waar je niets voor hoeft te doen, ze heeft ook al geen baantje , is hier ook niet druk mee, zit liever achter de computer, of gaat naar vrienden..
Dus ik zit eraan te demken om haar die 20/25 te laten inleveren bij ons.
hoe doen andere ouders dit?

tonny
08-04-2010 om 18:04
Kaaskopje
Als ze goed is met mensen, is er in de zorg best wat te doen op vrijdagavond en op zondag - dat doet mijn jongste dochter nu (intramurale huishouding)
Daarnaast heeft ze een 0-urencontract in de thuiszorg (extramurale huishouding), haar rooster is niet zo strikt en als er een paar uurtjes uitvallen, kan ze geregeld werken.

Kaaskopje
08-04-2010 om 20:04
Tonny
Blonde vraag: wat doe je bij 'intramurale' huishouding? Schoonmaken?
Ik begrijp dochter ook niet zo goed hoor. Ze was heel erg enthousiast bij het werk van vorig jaar zomer, maar wil niet op herhaling omdat ze dat nu wel gezien heeft. Aaarghh de jeugd van tegenwoordig!:-)

Tirza G.
08-04-2010 om 22:04
O da's mooi kaaskopje
Kom op, een positieve draai Je dochter wil groeien en ontwikkelen en niet hetzelfde suffe baantje als het jaar ervoor. Dat is móói :-)
Ik snap heel goed dat je haar hobby blijft sponsoren, zo wattig ben ik zelf ook. Dochter heeft een hele dure hobby, werkt, traint (voor de hobby dus) en studeert zich het laplazarus - ook zij heeft maar 24 uur in een dag en dat is niet genoeg om het geld bij elkaar te krijgen.
Maar: ik wil het wel zíen. Ik snap heel goed dat je af en toe wilt "leunen" en gewoon even terug onder moeders' rokken waar alles voor je wordt geregeld. Kom maar kind. Maar daarná ga je weer vooruit. Dat plan om uit huis te gaan zou ik dan ook stimuleren bij je dochter.
Tirza

Kaaskopje
08-04-2010 om 23:04
Tirza
Ik kan haar niet beschuldigen van saaiheid, dat is een ding wat zeker is. Het is een leuke meid, zonder meer. Nu de rest nog even op orde:-)
Kaaskopje (die zich bij tijd en wijle net Al Bundy voelt...)

tonny
09-04-2010 om 09:04
Intramuraal / extramuraal
Mijn dochter werkt in de huishouding, intramuraal (in een verzorgingshuis) én extramuraal (bij cliënten thuis). Beide bij dezelfde organisatie, ze heeft met twee teamleiders te maken die haar allebei benaderen als er uren beschikbaar zijn.
Intramuraal betreft alle afwasjes van bewoners doen, koffie en thee delen, maaltijden delen, prullenbakken legen en zo.
Extramuraal, bij mensen thuis dus: zemen, stoffen, dweilen zuigen, strijken, soms een boodschap doen. En veel verhalen aanhoren ;)
Ook moet ze nu en dan een dagopvangruimte stofzuigen/stoffen.
Ze voelt zich nuttig met dit werk, ze verdient er wat mee en je leert veel over heel verschillende mensen en leefsituaties.
Eind april gaat ze minder werken, want dan begint haar stage vanuit haar opleiding en houdt ze alleen het intramurale weekendbaantje.

Nikus
09-04-2010 om 10:04
Vanaf wanneer mogen kinderen werken
Ik heb met belangsteling dit draadje gelezen. Zoon wordt over een paar maand 13 en wij willen hem toch echt leren dat je moet werken voor geld!
Hoe liggen de leeftijdsgrenzen?

Bastet
09-04-2010 om 10:04
Nikus
Met 13 jaar mag je zoon bijv. folders lopen,of een wekelijks krantje.
Groetjes,Bastet

Kaaskopje
09-04-2010 om 21:04
Pelle en tonny
Pelle, ik ga het er zeker met haar over hebben. Ik noem het afgelopen jaar maar een broddeljaar, maar het nieuwe schooljaar moet anders.
Tonny, ik heb vanmorgen al even de kreet intramuraal laten vallen en zowaar wist zij meteen wat het was. Ik vind het fijn dat ze zo nieuwsgierig is dat ze allerlei nieuwe dingen wil uitproberen, maar met uitkijken naar zo iets leuks komt er geen geld binnen. Ik ga dus zeker door op het werk wat je omschreven hebt.