Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

evy
14-04-2013 om 14:04
Studeren
Mijn zoon wil de zwaarste studie gaan volgen die er schijnt te zijn en dat is technische natuurkunde.
Zijn cijfers zijn echter niet zo geweldig.
Hebben jullie ervaring met zo'n situatie?
Gaat het dan altijd mis of zeggen zijn cijfers van nu niets over de cijfers in zijn vervolgopleiding?
Volgens zijn docenten kan hij wel meer dan hij laat zien maar als hij het tot nu toe nog niet heeft gedaan waarom zou het dan later wel gebeuren.

B.
16-04-2013 om 20:04
Nou fred
Een verhaal van een meisje dat geen radio's uit elkaar haalde en daarom niet technisch leek en nu computers kan programmeren en dus wel technisch bleek doet mij vooral afvragen wat jij onder 'technisch' verstaat.
Ik vind het weinig onderbouwend voor je stelling.
Persoonlijk zie ik meer in de stelling dat interesse en aanleg veel meer samenspelen. Blijkbaar boeiden radio's jouw nichtje als kind niet (kan ik inkomen, mij ook niet) en boeien computers haar nu wel, heeft ze een drijfveer et voilà.
Enfin, rest de vraag, wat is technisch ...
Ps; mijn broer haalde radio's uit elkaar en heeft alleen maar beta vakken op de middelbare school kunnen doorstaan door alle sommen uit zijn hoofd te leren.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fred de Velde
16-04-2013 om 22:04
Interesse= waar je goed in bent?
Interesses en inzicht gaan denk ik wel samen. Je bent geïnteresseerd in waar je goed in bent.
In de eerste instantie was ze vooral geïnteresseerd in maatschappelijke vraagstukken, hoe mensen in elkaar zitten.
Dat waren ook de dingen waar ze over nadacht. Ik heb haar wel tig keer horen praten over opvoedingsprobleem x of maatschappelijke kwestie y. Ik heb haar nog nooit horen praten over de nokkenas van een auto of de krachten die op een vliegtuig werken.
Pas door langdurig in aanraking te zijn geweest met technische mensen heeft ze hun interesse een beetje over genomen. Je moet toch kunnen meepraten, ze is een heel sociaal persoon.

mopperkont
18-04-2013 om 21:04
In delft
Lucht en ruimtevaart in Delft was geloof ik de zwaartste studie met de grootste uitval. De studie die het meeste tijd kost schijnt Industrieel Ontwerpen in Delft te zijn. Die laatste heb ik zelf geprobeerd en niet gehaald.

B.
19-04-2013 om 07:04
Grappig mopperkont
Ik herken dat dus niet. Ten eerste herinner ik me niet dat l&r te boek stond als zwaarder dan wiskunde, natuurkunde of electro maar mijn beeld bij io is ook anders. Alhoewel.... Het hang beetje af wat je bedoeld.
Dat io-ers er erg lang over deden weet ik niet, weet wel dat ik veel hoorde dat mensen verkeerde verwachtingen hadden dus wat anders gingen doen. Ik herinner me ook dat toen er overgestapt zou worden naar vijf jarige curricula dat niet gold voor io en bouwkunde, die bleven vier jaar. Dat versterkte wel het beeld wat er bestond van die studies trouwens. ;)

B.
19-04-2013 om 07:04
Gosh
Terwijl ik schreef over dat vijfjarig curriculum realiseerde ik me dat ik geen idee heb hoe dat uiteindelijk is doorgevoerd en of ik dus niet uit mijn nek zit te zwetsen . Kijk even snel op de site van de tu, maar alles is natuurlijk alweer veranderd. Ziet er wel aanlokkelijk uit, zou willen dat ik weer kon kiezen, hebben jullie dat nou ook?
Ik bedoelde het niet lullig trouwens hoor mopperkont, moest gewoon denken aan hoe er vroeger een soort dingetje was tussen de faculteiten ;)

evy
19-04-2013 om 13:04
Dank
Hartelijk dank voor jullie reacties We hebben hier een paar dagen zonder internet gezeten (bij XMS duurt een storing verhelpen 1 tot 5 werkdagen) vandaar dat ik niet gereageerd heb. Ik had beter kunnen spreken van een zware studie want het gaat mij niet erom dat het de zwaarste is maar dat het geen eenvoudige studie is. Inmiddels is zijn keuze weer veranderd. Hij wilde heel lang technische natuurkunde doen dat kwam steeds weer terug, toen een paar dagen geleden twijfelde hij over scheikundige technologie en toen vonden we de studie Advanced Technology en dat lijkt het nu te gaan worden.
Dat is een nieuwe studie gevraagd door het bedrijfsleven.
Vakken zijn; natuurkunde wiskunde scheikunde bedrijfskunde electrotechniek en werktuigbouwkunde.
Te volgen op de UTwente. Ook weer een zware studie maar ik heb begrepen dat het onvoorspelbaar is hoe het uit zal pakken dus we gaan het gewoon doen.
Dank voor jullie reacties.

B.
19-04-2013 om 14:04
Leuk!
Klinkt als een interessante studie, en leuk dat hij het gewoon gaat doen! Succes!

KGO
19-04-2013 om 23:04
Voor b. off topic
Ken ik jou en jij mij?
Kaatje

B.
20-04-2013 om 11:04
Dan heb ik meer clues nodig vrees ik ;)

KGO
20-04-2013 om 19:04
Was denk ik toevalligheid
Ik denk dat ik t mis heb bij nader inzien; komt door je reactie denk ik en zal toevallig zijn misschien;
Kaatje

Kees Jansen
21-04-2013 om 14:04
Tn het zwaarste?
Toen ik TN ging studeren gold het naast econometrie en astrofysica inderdaad als een van de topzware studies. Ik ging er naar toe met negens op het VWO, maar zonder serieuze studie-ervaring. Dat werkte niet.
Cijfers zeggen niet zoveel. Studievaardigheden en doorzettingsvermogen zeggen heel veel.
Bedenk dat het niveau van TN is aangepast aan de instroom. Alleen met motivatie EN hersens ga je daar plezier hebben.

Kees Jansen
21-04-2013 om 14:04
Zwaar is relatief natuurlijk
Overigens vond ik TN inhoudelijk niet zo zwaar. Het was vooral heul veul wiskunde, en dat lag me goed. Ik zou een MBO opleiding met drie talen bijvoorbeeld oneindig veel zwaarder hebben gevonden. Zwaar is zo relatief.

evy
24-04-2013 om 10:04
Zwaarte
Zoonlief heeft een cursus scheikunde gedaan van 2 dagen en haalde toen een 7,8 voor een herkansing, de docenten zeggen dat hij het kan dus we gaan ervoor.
Dus hij moet aan de slag dat is hem nu wel duidelijk.
Blijft spannend.
Bedankt voor je reactie.