Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Zomerkoning
27-05-2014 om 20:05
Strijd over huiswerk en ipads/mobieltjes
Hier 2 puberjongens in huis. Ze doen geen extreem rare dingen, ze roken niet, drinken niet en komen op de afgesproken tijd thuis. Maar elke dag is er strijd over huiswerk en apparaten als de ipad en mobieltjes. Als ze uit school komen duiken ze het liefst achter de ipad. We moeten ze elke dag aan hun huiswerk "duwen". Ze moeten hun tijd na school goed benutten want 's avonds wordt er veel gesport. Allemaal geen drama's maar het gaat vaak ten koste van de sfeer. Herkennen jullie dit en hebben jullie tips?

Bulletje Bliep
28-05-2014 om 14:05
gefeliciteerd
dat geen echt gevaarlijke problemen hebt!
Is het een idee om sowieso wat strenger te worden met de apperatuur? Direct na school achter je Ipad kunnen is funest natuurlijk. Dus misschien vaste afspraak; direct aan het huiswerk of andere vastere afspraken? In dit geval zal het eerst strijd opleveren, maar als je duidelijk genoeg bent dan zit de structuur er zo in en verloopt het beter.

Sawo
resultaatverplichting
Hoi Zomerkoning
Wij hebben het los gelaten en een resultaatverplichting afgesproken. Zolang ze goede cijfers zouden halen bemoeiden wij ons niet met het huiswerk. Uiteindelijk moeten ze het toch zelf doen.
groet
saar

Jippox
sturen op resultaat
Net als Sawo: zijn de resultaten goed, dan mogen ze zelf bepalen of, wanneer en hoe ze wat doen. Blijven de resultaten achter t.o.v. de verwachting dan gaat het op jullie manier. Zo hebben ze uiteindelijk altijd zelf een keuze in hoe het verloopt.
Scoren ze niet naar behoren dan gaan de schermen op rantsoen en moet er huiswerk gemaakt worden op door jullie bepaalde momenten. Zodra het weer beter gaat kunnen de teugels weer losser. het zal vast een paar keer nodig zijn om in te grijpen, maar uiteindelijk leren ze vast wel om zelf hun verantwoordelijkheid te nemen. En dat is toch het doel.

Jasam
Hier ook
Resultaatverplichting (leuk woord Sawo)
Bemoei me nergens mee, zolang het goed gaat op school en ze hun afspraken nakomen.

marit
15-06-2014 om 18:06
hier netzo
heb hier ook een dochter die bijna een schooljaar er op heeft zitten. ook gigantisch veel huiswerk maar wel heb ik duidelijk een afspraak gemaakt mobieltje weg tijdens huiswerk. en als ze denkt dat ze een grote bek kan op zetten dan zet ik haar zo op haar kamer. ik wil dat zij graag met goede cijfers dit schooljaar eindigt en niet straks blijft zitten omdat ze tijdens het huiswerk aan het appen en sms'en is

Zomerkoning
23-06-2014 om 19:06
geen motivatie
Zoon doet huiswerk als wij het zeggen maar er is geen motivatie vanuit hemzelf. Hij doet alles om zo snel mogelijk klaar te zijn met zijn huiswerk. Zo jammer dat wij hem moeten "duwen". Maar loslaten en laten afzakken vind ik ook geen optie.

Ilva
23-06-2014 om 19:06
half uurtje
Mijn zoon mag als hij thuis komt even een half uurtje op zijn iPod. Daarna gaat hij aan z'n huiswerk. Soms heeft hij zijn iPod wel bij zich maar gelukkig begrijpt hij wel dat leren belangrijk is. Zoon twee gaat volgend jaar naar de middelbare, ik hoop dat hij dezelfde instelling heeft. We zullen zien.
Ik vind wel dat ze even mogen bijkomen als ze thuis komen. En als ze veel sporten dan moet dat misschien wat minder worden, als ze het niet redden. Ze hoeven toch niet iedere dag te sporten.

Zomerkoning
23-06-2014 om 20:06
sporten
Ze hoeven van mij niet zoveel te sporten, dat willen ze zelf. Dat betekent dat de tijd die overblijft beperkt is en dus ook de beeldschermtijd....
Ik mis de motivatie voor school vanuit hemzelf.

Dalarna
23-06-2014 om 20:06
Ilva
Niet elk kind is gek op sporten maar sporten moet hier en ik bepaal of ze sport mogen laten schieten omdat ze 'zoveel huiswerk hebben', dikke kans dat ze ergens hun tijd verdaan hebben met iets op een computerachtig geval. Mijn zonen bepalen dat dus in ieder geval niet.
Als ze het niet redden moet eerst gestopt worden met hun andere bezigheden binnenshuis, pas daarna snijden we in sporttijd.

Jesse_1
23-06-2014 om 23:06
En als je het echt loslaat?
Als je ze niet aan hun huiswerk 'duwt' wat gebeurt er dan? Halen ze dan slechte cijfers? Wordt er op school gecontroleerd op huiswerk?
Hier laten we het los (als de eerder genoemde resultaatverplichting), zoon maakt(/leert) vaak het huiswerk 's ochtends. We vragen alleen van hem dat hij vooraf wel in zijn agenda kijkt om tijdig te zien hoeveel werk hij heeft voor de volgende dag (of voor een komend proefwerk). Het is meer dat wij vinden dat hij vervelend en hangerig wordt als hij te lang achter zijn mobiel hangt, dus dan moet hij wel wat anders doen, in een weekend moet hij van ons ook wel eens iets buiten doen, maar wat, dat is dan zijn keus.

Zomerkoning
24-06-2014 om 16:06
Loslaten
Ik weet zeker dat als ik het loslaat dat het bergafwaarts gaat.
Misschien is het leerzaam maar ik kan dit niet aanzien. Ik herken veel van wat Marit schrijft. Maar ik ben het gezeur over huiswerk en de ipad zo zat....

lennest
27-06-2014 om 09:06
wekker
Mijn kinderen gebruiken de wekker op de telefoon. Beide kinderen houden te veel van hun mobiel, tv en pc. Dat is ook de reden dat deze drie dingen niet op hun kamer mogen. Toen de DS zijn intrede deed, hebben we de wekker ingevoerd. In eerste instantie bepaalde ik hoe lang een kind met de DS mocht spelen; gaat de wekker af, dan stop je. Dat hebben we doorgetrokken naar het huiswerk. Als je thuis komt, mag je gerust ontspannen met een scherm, maar je stelt zelf een wekker in. Gaat die af, huiswerk maken. Bij huiswerk maken stel je ook een wekker in, bijv. een uur. Gaat die af, dan mag je naar beneden om iets anders te doen, maar je zet wel een wekker bijv. op een half uur. Ik heb mijn kinderen zelf laten nadenken hoe zij hun tijd in willen delen, schermtijd kent in principe geen eindtijd, zolang de rest maar in orde is. Er is schooltijd, ontspantijd, sporttijd, klusjestijd, huiswerktijd, maakt niet uit, al is het bank hangen, als mijn kind daar behoefte aan heeft, doet-ie dat maar. Maar wel zelf verantwoordelijk. Beide kinderen hebben geleerd dat leren op z'n tijd hard nodig is, ook door schade en schande; hier zijn ook de 3'en en 4'en voorbij gekomen. Het is moeilijk om het los te laten, maar voor mijn gevoel moet je wel; je kunt niet altijd het handje van je kind vasthouden, hij moet zelf leren/ervaren wat werkt en wat niet werkt. Verbieden werkt bij pubers niet: alles wat verboden is, is leuk, lekker, spannend, doen dus.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.