Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Marilene
20-08-2014 om 13:08
Sport voor jongen van 13?
Onze zoon van bijna 13 heeft al heel wat sporten gedaan waaronder judo, handbal, korfbal en natuurlijk zwemles (alleen A en B vond ik al gedoe genoeg). Het zal in geen enkele sport een uitblinker worden maar wij vinden dat hij nu ook in korfbal uitvalt omdat er maar weinig jongens zijn en hij geen contact heeft met de meisjes en daar dus ook weer de slechtste is. Qua leeftijd zit hij in het midden van zijn klasse nu. Volgend schooljaar is hij weer de jongste.
Wat is nu nog iets waar zo'n jongen nog wel met open armen ontvangen wordt op deze leeftijd want ik weet het niet meer. Het is geen kampganger maar scouting houd ik nog wel in mijn achterhoofd maar is er nog iets anders? Toch iets individueels? Het lijkt me lastig als je al zo oud bent en je moet het allemaal nog leren. Het is geen vlotte loper, kan wel een bal vangen en gooien maar in 2,5 jaar korfbal heeft hij nooit gescoord.
Stoppen met sporten? Hij hoeft ook al bijna niet te fietsen naar school. Is dat wel verstandig?

Marilene
26-08-2014 om 20:08
Elisa
Beetje vreemde reactie, mijn zoon merkt dus wel dat als je het niet zo goed kan je ook niet snel geaccepteerd wordt. We hoopten juist dat dat bij deze sport wel goed zou gaan maar nee. Hij heeft al twee teamsporten en judo achter de rug maar was nergens goed in en door de teamgenoten bij de teamsporten raakte hij dus ook zijn plezier kwijt. Het kan dus prima hoor.

Elisa Gemani
Niet vreemd
Dan heeft je zoon het gewoon niet getroffen met die teams want mijn zoon heeft ook een paar keer gevoetbald bij het team van een vriend (ik geloof dat dit een D4 team was; het laagste D team) en dat was een verademing. Vriend blinkt niet uit in sport, is aan de zware kant en voetbalt puur voor het plezier en voor de beweging. In dat team zitten allemaal soortgelijke jongens. Het gaat daar om de lol, niet om het presteren. Niemand wordt er op aangekeken als je na 100 meter buiten adem bent of als je niet kan scoren. En zo was het ook bij een lager voetbalteam bij de club van zoon. Bij atletiek zaten er in een groep kinderen die ook niet de besten waren; ze hadden allemaal vooral veel lol en het maakte niet uit als je niet hard kon rennen of hoog kon springen. Zoon en ik deden en doen nog steeds veel aan sport en voor ieder is er wat wils. Als je wilt en kan presteren maar ook als je alleen voor je plezier sport. En dat kan bij iedere sport. Dus nee, geen vreemde reactie; je zoon zat gewoon niet in een geschikt team.

Elisa Gemani
Plezier
En als je zoon net als de mijne dus helaas door die egotrippende prestatiegerichte lui (kinderen en hun ouders) afgeknapt is op teamsport, zoek dan een individuele sport uit. Op je eigen niveau lekker bewegen. Zonder de druk om zo hoog mogelijk te scoren en de beste te willen zijn. Maar nogmaals, er zijn zat teams (en dat zijn meestal de lagere en daar is niets mis mee) waar je niet wordt afgerekend op presteren en waar men vooral sport voor het plezier en de sociale contacten. Echt waar.

Anneque
27-08-2014 om 09:08
atletiek
Heb niet alle reacties gelezen hoor, maar als je/hij toch nog een andere sport wil proberen, is atletiek dan niks voor hem? Lijkt me een prima sport om op je eigen niveau te beoefenen. Ik loop al jaren hard, mijn tijden stellen niks voor, maar ik vind het geweldig als ik eens een eigen record verbeter. Je loopt vooral tegen jezelf, en dat zal met de andere onderdelen misschien ook wel zo zijn.
Plus dat je toch wat aanspraak hebt op zo'n club.

Marilene
28-08-2014 om 09:08
Elisa
Bij mijn weten staat juist korfbal bekend als sport waar rekening gehouden wordt met iedereen maar je kunt de kinderen die er op zitten toch niet in de hand houden? Natuurlijk zat hij in het laagste team maar op een sport waar per categorie niet veel teams zijn (dus juist geen voetbsl) heb je weinig te kiezen. In het tweede team zitten dus ook kinderen die bijna goed genoeg waren voor het eerste team en daar kan mijn kind niet aan tippen.
Jouw ervaring staat net zo goed tegenover mijn ervaring en daarmee kun je niet zeggen dat het overal is zoals bij jou. Verder wordt een kind natuurlijk sneller geaccepteerd in een team als het niet superslecht is in die sport en ze dus ook nog wat hebben aan het kind. Een team wat al jaren bij elkaar is is daarom niet te vergelijken met iets waar mijn kind van 13 tussen moet zien te komen.
Het gaat niet altijd om de lol, sommige andere kinderen willen wel kans maken op het hogere team!

Kuiers
05-09-2014 om 12:09
uitproberen helpt
Je kan ook hem een paar sporten laten uitproberen, vaak kan je een gratis introductieles volgen. Zo hebben wij dat met muziek gedaan bijvoorbeeld, dit was mogelijk door 'snuffel' cursus muziekschool, die de kinderen alle instrumenten lieten bespelen. Hierna wist onze zoon wat hij graag wou spelen.
Scouting kan je ook zo langskomen, je hebt landscouts maar ook scouting groepen die elk weekend gaan zeilen. Ze krijgen zo ook hun zeil diplomas zodat ze later eigen bootje kunnen besturen of les kunnen geven etc.
Toneel of dans, boogschieten kan ook nog, ipv volleybal, judo etc. Sommige steden hebben ook jeugdhonk achtige cursussen waar ze met elektronika bezig kunnen zijn.
Door uit te proberen komen ze er snel achter wat ze wel en niet leuk vinden, en zo leren ze zichzelf ook beter kennen. En ja, soms zijn teams wel leuk en soms niet, dat hebben wij ook meegemaakt. En een leuke coach of leuke docent doet ook wonderen.

Tijgeroog
05-09-2014 om 12:09
Ook atletiek
Mijn zoon is ook niet zo goed in sport, maar vindt het wel erg leuk. Hij zit (oa) op atletiek, is erg enthousiast en doet graag met wedstrijden mee. Daar eindigt hij altijd als laatste of net iets hoger, maar dat interesseert hem niet, hij kijkt naar z'n persoonlijke records en weet die regelmatig weer te verbeteren, en daar is hij altijd heel blij mee. In de groep is het ook gezellig. De club heeft oog voor kinderen met talent, maar ook voor gemotiveerde kinderen zonder talent: omdat hij twee keer in de week traint en met de wedstrijden mee doet mag hij ook meedoen met de bonustraining, die is niet alleen voor de kinderen die de prijzen winnen.

amk
05-09-2014 om 13:09
badminton
badminton kun je heel goed op je eigen niveau doen. We hebben bij onze vereninging een redelijk grote groep kinderen die alleen trainen en af en toe meedoen met een toernooi maar geen competitie spelen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.