Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Marilene
20-08-2014 om 13:08
Sport voor jongen van 13?
Onze zoon van bijna 13 heeft al heel wat sporten gedaan waaronder judo, handbal, korfbal en natuurlijk zwemles (alleen A en B vond ik al gedoe genoeg). Het zal in geen enkele sport een uitblinker worden maar wij vinden dat hij nu ook in korfbal uitvalt omdat er maar weinig jongens zijn en hij geen contact heeft met de meisjes en daar dus ook weer de slechtste is. Qua leeftijd zit hij in het midden van zijn klasse nu. Volgend schooljaar is hij weer de jongste.
Wat is nu nog iets waar zo'n jongen nog wel met open armen ontvangen wordt op deze leeftijd want ik weet het niet meer. Het is geen kampganger maar scouting houd ik nog wel in mijn achterhoofd maar is er nog iets anders? Toch iets individueels? Het lijkt me lastig als je al zo oud bent en je moet het allemaal nog leren. Het is geen vlotte loper, kan wel een bal vangen en gooien maar in 2,5 jaar korfbal heeft hij nooit gescoord.
Stoppen met sporten? Hij hoeft ook al bijna niet te fietsen naar school. Is dat wel verstandig?

Jippox
20-08-2014 om 14:08
rugby
Als er een club in je buurt is: probeer rugby eens uit. Echt een hele leuke gevarieerde sport, waar iedereen welkom is.

Juno
Wat wil hij?
Wat vindt hij leuk? Misschien is het geen kind voor een balsport. Je kan kijken maar een racketsport als tennis, badminton of tafeltennis. Paardrijden, powerkiten (als je een strand in de buurt hebt tenminste), kajakken, roeien, turnen. Of verder met zwemmen maar dan bij de reddingsbrigade. Of juist gaan voor snorkelen/trimzwemmen.
Scouting is fantastisch, heeft een ten onrechte tuttig imago maar het is niet echt sport. Wel onwijs leuk en voor de prijs hoef je het niet te laten. Kan makkelijk naast een individuele sport.
Bij ons biedt jeugdwerk korte cursussen aan om kennis te maken met een sport of hobby. Leuk om te snuffelen en als ze het niets vinden zijn ze er met een paar weken weer van af. Misschien is er ook zoiets bij jou in de buurt. Mijn kinderen hebben op deze manier al mee gedaan met atletiek, basketbal, toneelspelen, kleien, tennis, knutselen, zwemmen.

AnneJ
roeien
Roeien, kanovaren en zeilen is ook leuk op deze leeftijd, vaak zijn er wel verenigingen waar je je bij kunt aansluiten.
Zoon heeft op deze leeftijd een jaar met veel plezier op paardrijden gezeten.
En anders zou ik er geen punt van maken maar een leuke club uitzoeken. Schaken of zoiets, net wat er in je buurt te doen is.
Theater of toneel is ook heel handig, heeft dochter gedaan iets jonger, kunnen ze ook wat losser van zichzelf leren komen.

Mikke
Leuk?
Wat vindt hij leuk? Misschien is atletiek iets. Behoorlijk individueel, veel verschillende onderdelen dus ook veel variatie in niveau... een snelle loper is misschien wel een slechte gooier. Wedstrijden waren hier vrijwillig.
Kind zit nu op boogschieten en karate. De vorm karate die ze beoefenen is zonder vechten (en nee, ze slaan ook geen plankjes door) en zonder wedstrijdelement, heel goed voor balans, lenigheid en kracht. Boogschieten is helemaal een individuele sport. Ook niet de meest fysieke, maar wel goed voor rust en concentratie. En alle kinderen daar zijn 'n beetje buitenbeentjes, dus daar past mijn kind prima tussen.
Andere sporten die hier wel eens zijn overwogen: roeien, klimmen, taekwondo en er wordt gehockeyd en hardgelopen (bleh). Overigens is 13 echt niet oud om met een nieuwe sport te beginnen! Daar zou ik me geen zorgen om maken.

Annet
20-08-2014 om 15:08
Hockey?
Bij hockey kan hij in een jongensteam. Ook op deze leeftijd beginnen wel kinderen met hockey. Als hij na 1 okt 13 wordt, dan is hij eerstejaars C. Je zit twee jaar in elke categorie.
Het aantal jongens bij hockey loopt terug t.o.v. het aantal meisjes. De meeste clubs zijn erg blij met nieuwe jongens.
Hij is al gewend aan rennen, opbouw wedstrijd, teamwork. Dat is bij hockey niet veel anders. De techniek zal hij wel moeten leren.
Mocht hij het leuk vinden, dan zou hij in de herfstvakantie een hockeykamp of cursus kunnen doen. Dan is hij snel op voldoende niveau.

tray
boksen
Mijn dertienjarige bokst nu een jaar. Leuke boksclub, geen gajes(om de vooroordelen naar meteen de kop in te drukken). Hij doet het wel vrijblijvend, geen wedstrijden dus. En ontzettebd gied voor je conditie, met de opwarming vooraf.

Ilva
Kano
Mijn zoon (14) is afgelopen week begonnen met kanoën. Het vond het geweldig, had gelijk aansluiting. En dat is vrij bijzonder voor hem. Of roeien, dat is natuurlijk ook heel leuk.

ma van 3
snorkelen/duiken
Je schreef dat hij zijn A en b heeft, als hij op zich zwemmen leuk vindt is snorkelen/duiken misschien iets? Je werkt wel samen, maar het is niet prestatie gericht. Je moet meer op de veiligheid van je zelf en de ander letten.
Je kan vaak ook een tijdje gratis proeflessen nemen.

Jillian
Hier
Een van mijns zoons doet aan paardrijden, schermen en klimmen. Hij houdt ook van zeilen trouwens (is ook een leuke sport!)
Klimmen is leuk maar wat beperkt als je alleen een kleine klimhal hebt in de omgeving.
Schermen is een prima sport waar mensen vaak ook later mee beginnen.
Zeilen, kayakken, (wind) surfen en andere watersporten kunen ook leuk zijn.
Paardrijden doet mijn zoon al jaren. Je kan ook westernstyle rijden bijvoorbeeld.
De andere zoon is niet zo'n sporter. Die doet veel aan toneel en muziek. Daarnaast houd hij van skateboarden en surfen maar dat is niet in clubverband.

Moeder
Test
Misschien heb je hier wat aan http://www.zappsport.nl/fun/sporttest Niet heel serieus maar kan toch tot nieuwe inzichten leiden :)
Deze klinkt iets degelijker http://www.sportpas.nl/sportkeuzewijzer/
Succes met kiezen

Jutta
20-08-2014 om 16:08
zoons
Mijn oudste is met 13 jaar begonnen met basketbal. Duurde lang voordat hij ging scoren maar hij was erg lang en de club was blij met hem. Nu is het echt zijn ding geworden. Jongste is vooral een individuele sporter. Hij gaat regelmatig in zijn eentje mountainbiken in het bos. Ook is hij met 13 jaar op schaatsen (noren) gegaan samen met zijn vader. Het niveau maakt dan niets uit, je kan op allerlei niveaus beginnen. Verder houdt hij erg van skiën maar dat is maar soms natuurlijk. Succes!

tante Sidonia
20-08-2014 om 19:08
Ik moest echt heel hard lachen om deze zin:
Het lijkt me lastig als je al zo oud bent en je moet het allemaal nog leren.
Hoe oud zei je dat hij was? 75?

Lucerna
20-08-2014 om 20:08
Iets totaal anders
Houdt hij überhaupt wel van sport-sporten? Want als hij daar (net als een paar van mijn kinderen) totaal niet van houdt, blijft gewoon on-leuk, of het nou met of zonder bal, team- of individuele bezigheden zijn. Als dat nou met jouw zoon ook het geval is, denk dan bijvoorbeeld eens aan een fanfare of drumband. Bijna elk dorp heeft wel een eigen muziekvereniging in die categorie en je kunt redelijk snel iets leren spelen. De beweging komt er vanzelf bij als je leert marcheren en shows lopen. Ook goed voor de conditie, ook samenwerken, ook contacten met een groep waar je in thuishoort en een leuke bezigheid, vinden ze hier.

Primavera
Schermen
Mijn twee oudsten zijn toen ze het zwemmen en paardrijden beu waren met schermen begonnen. Dat is typisch een sport waarmee je ook als je ouder bent mee kan beginnen.

Marilene
Wat een reacties!
Bedankt voor alle reacties, stof tot nadenken en die tweede site van Moeder bracht ons op Aikido.
Tot een kwartier geleden wist hij nog niet hoor dat ik naar iets anders keek maar zijn broer gaat ook bij de scouting kijken en daar kon ik het aan ophangen. Hij vond twee dingen te veel maar we hebben laten doorschemeren dat wij zijn huidige sport ook niet meer zien zitten vanwege de teamindeling.
Hij gaat wel even beginnen en we kijken even hoe of wat maar zelf hebben we ook niet zoveel zin meer dus dat helpt niet mee en je moet toch vaak rijden.
Over zijn leeftijd: een kind wat niet zo sportief is én een achterstand heeft op de rest van een team komt er echt niet zo makkelijk bij. Ik zie het ook bij de sport van mijn oudste. Op deze leeftijd komen ze er al bijna niet meer op en dan is het ook heel moeilijk. Jammer dat er weer grappig over gedaan moet worden, het is wel onze ervaring. We dachten dat hij ook wel in zijn huidige sport zou vallen maar nee, hij is daar ook de slechtste, nog steeds. Er gingen er twee jongens af dit jaar en nu is het gat nog groter geworden en dat maakt het gewoon niet leuk. Ze vinden hem maar lastig omdat hij het niet goed genoeg kan.
Dat wil ik hem niet nog eens laten meemaken en het is toch wel mijn ervaring dat ze een nieuwe jongen graag binnen halen maar dat betekent nog niet dat ze het dan ook leuk in hun team krijgen natuurlijk en geaccepteerd worden.
Misschien dat we het sporten ook maar moeten opgeven hoor, het geeft in ieder geval veel stof tot nadenken. Muziek zal het al helemaal niet worden, ik denk dat ze daar nog minder talent voor hebben dan in sport.

mijk
mijn zoon
Roeit en daar kan je pas met 12 mee beginnen. Heel leuk behoorlijk individueel en je worst er breed van ;)

Katniss
20-08-2014 om 22:08
Wielrennen?
Vindt hij fietsen wel leuk? Dan zou hij ook nog kunnen gaan wielrennen. Roeien klinkt ook leuk, maar dat is volgens mij niet overal mogelijk. Mijn dochter van 15 sport overigens helemaal niet. Ze fietst 2 keer een half uur naar school, en heeft 2 keer per week gym. Gym vindt ze vreselijk, en haar talenten liggen op een heel ander vlak dan fysiek bezig zijn Dat heeft ze overigens niet van een vreemde, want mijn enige 'sport' is wandelen. Dat probeer ik vier keer per week te doen, minimaal een uur, maar in de praktijk... is het altijd net wat minder.

Lucerna
20-08-2014 om 23:08
muziek
Ik ken je zoon natuurlijk niet, ik kan over zijn muzikaliteit niets zeggenen ik wil evemin beweren dat zo'n drumkorps of fanfare-achtig iets de ultieme oplossing is. Maar om er nog een lichtje op te werpen: je zit dan in een groep van zeer diverse leeftijden. Bij ons is de jongste zes, de oudste over de zeventig en de rest zit er tussenin. En bij muziekverenigingen hier in de omgeving is die spreiding vergelijkbaar. Dat kan juist een groot voordeel zijn, omdat je je niet hoeft te wedijveren met je leeftijdgenoten. Je hoeft je ook niet te meten met een tegenstander. Én je kunt ook op deze leeftijd nog instappen. Ik was de 40 al voorbij toen ik hierin rolde en had voor die tijd nog nooit iets gedaan dat in de buurt van dit soort muziek kwam, laat staan dat ik daar ook nog bij kon gaan lopen.
De kern van dit betoog: geef het eens een tweede of derde gedachte en ga eens op een repetitie kijken. En sowiewo, succes met het vinden van een prettige vrijetijdsbesteding.

Dendy Pearson
21-08-2014 om 11:08
of lekker niets?
Mijn oudste houdt helemaal niet van sporten. En al helemaal niet in teamverband. Ze houdt eigenlijk helemaal niet van verplichtingen op dat gebied. Af en toe doet ze eens een korte cursus of workshop op creatief gebied en dat vind ze prima.
Ik ben dan ook een paar jaar geleden gestopt met het aanbieden van dit soort dingen.
Onze jongste zit nu op zwemles en wil daarna op judo. Dat vinden we prima. Maar wij houden het wel bij één ding.
Je moet vooral niet gaan denken dat sport oid moet!

Dendy Pearson
21-08-2014 om 11:08
Aanvulling
Als je nou het idee hebt dat hij te dik wordt ofzo kan je natuurlijk ook een abonnement op een sportschool nemen.
Verder hebben ze toch ook gym op school, dus helemaal zonder beweging is hij toch niet.

Vakantieganger
24-08-2014 om 21:08
Kan je nu nog stoppen dan?
Kan je nu nog stoppen met de korfbal dan? Hier moet je bij het eind vh seizoen je commiteren aan het volgend seizoen ivm teamindelingen, trainers, zaalhuur etc. Hier zou men niet blij zijn als ik nu zou opzeggen.
Maar, even dat gezegd hebbende, zou ik zeker kijken of er iets anders mogelijk is. Sporten is goed voor je, zegt men, maar als het je zelfvertrouwen deukt, weet ik het nog zo net maar niet.
Alternatieven zijn er al genoeg genoemd, succes met beslissen.

Marilene
25-08-2014 om 10:08
stoppen
Ja, het is gelukt, ik betaal alleen de bondscontributie.
We laten zoon even een paar weken bijkomen en dan gaan we maar eens rondkijken bij een aantal genoemde mogelijkheden.
Bedankt voor de ideeën, een aantal zijn natuurlijk niet mogelijk maar wel bedankt in ieder geval.

Thursday Next
25-08-2014 om 12:08
eens
met Lucerna voor wat betreft de muziek, dat is echt een superleuke hobby en in de meeste orkesten is een heel goede groepssfeer. Maar ja, een beetje muzikaliteit of ritmegevoel is wel prettig dan.
Dochter hier zit op Aikido en wil ook wel op boogschieten, dat mag meestal pas vanaf een jaar of 12 dus hij zal daar zeker niet de enige beginner zijn van 13 jaar.
Aikido is vaak ook vanaf een jaar of 10, 11, in de groep van dochter zitten beginners en gevorderden bij elkaar.

Elisa Gemani
26-08-2014 om 13:08
Sport
Je hoeft echt geen talent te hebben voor sport hoor, tenzij je daarmee op hoog niveau wil komen en/of er iets mee wilt gaan doen. Het gaat vooral om het plezier en de gezondheid. Mijn zoon is dol op sport, heeft talent voor sport en heeft al een aantal sporten gedaan maar is afgeknapt op voetbal in de selectie. Als hij al weer zou willen voetballen is dat in een lager team waar kinderen het vooral doen voor de lol, niet voor het presteren en winnen.
Zou tienerfitness iets zijn? Mijn zoon doet dit sinds kort en hij vindt het geweldig. Allemaal pubers (13-16 jaar) die onder professionele begeleiding verantwoord fitnessen, afgestemd op leeftijd en belasting. Je doet het wel in een groepje maar is ook individueel. En thuis doet zoon dan push-ups en sit-ups;-) Of tafeltennissen? Atletiek? Kickboksen? Kickboksen wil zoon ook gaan doen. De groep is voor kinderen tussen de 12-16 jaar. En het is ook goed voor het zelfvertrouwen.
Ik zou een lijstje maken met mogelijke sporten en bijvoorbeeld eerst kijken of je zoon iets in teamverband leuk vindt of liever een individuele sport doet. En dan overal proeflessen volgen. Er is echt wel iets leuks voor je zoon; bedenk dat het niet om het presteren gaat maar om de lol. Je hoeft niet ergens goed in te zijn om plezier te hebben!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.