Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Rianne
22-08-2015 om 14:08
sollicitatieformulier baantje supermarkt
Dochter wil bij de supermarkt aan de slag en moet nu een sollicitatieformulier invullen. We weten alleen niet zo goed wat we bij hoogst genoten opleiding moeten invullen. Ze heeft 2 jaar havo gedaan en zit nu voor het 2e jaar tl. Moet ze nou havo (dat denk ik) of tl invullen?

Amare
22-08-2015 om 14:08
ik neem aan
dat ze de havo niet 'gehaald' heeft, dus is blijven zitten en/of is afgestroomd. Dan vermeld je het niveau dat ze nu heeft (TL dus), niet het niveau dat ze graag wilde maar niet gehaald heeft.

bieb63
22-08-2015 om 20:08
Hebben gewoon ingevuld: "ik zit nog op het VO, klas 4" . Punt. Geen enkel probllrm. Dat geldt voor bijna alle 15, 16 jarigen, dus niet echt een relevante vraag voor scholieren. Snspt die super ook wel. Is gewoon een standaard formulier.

wil40
22-08-2015 om 22:08
Afgeronde opleiding.
Ze heeft nog geen afgeronde opleiding. Ze kan er bijvoorbeeld neerzetten "ik zit in de 4e klas van VmboTL".
Geen Havo.

Ginny Twijfelvuur
22-08-2015 om 23:08
Hoogst genoten opleiding
Is havo. Weliswaar niet volledig, maar dat wordt ook niet gevraagd.

Anooo
23-08-2015 om 07:08
hoogst
Met het hoogst bedoelen ze m.i. de laatste (en meestal) hoogste die je hebt afgerond. Dus dat je niet mavo én havo én vwo én hbo op je formulier gaat zetten, maar alleen hbo.
Als je nu tl doet, zet je dus geen havo neer. Havo heb je niet gehaald, dus dat niveau heb je niet.
Als je straks tl afgerond hebt en je zit in 5 havo, zet je 5 havo neer en niet tl.

Amare
23-08-2015 om 10:08
juist wel Ginny
'Weliswaar niet volledig, maar dat wordt ook niet gevraagd.'
Jawel.

Ginny Twijfelvuur
Nee hoor Amara
Dan had er afgerond gestaan. Als ze een eenduidig antwoord willen moeten ze ook de juiste vraag stellen....

Barvaux
kom op ginny
Jij vindt dat je havo op geeft als iemand de eerste en tweede klas havo heeft gedaan met daarna mavo 3 en nu mavo 4 echt logisch? Dus als iemand VWO1, Havo2, en dan mavoexamen doet moet die persoon ook maar gewoon VWO opgeven want dat is het hoogste wat die persoon heeft gedaan?

Barvaux
de bedoeling
De bedoeling is hier gewoon dat je je klas opgeeft waar je nú zit en als je al diploma's hebt geef je het hoogste diploma. Daarna geef je nog eventueel aan waar je mee bezig bent.

rianne
23-08-2015 om 11:08
meningen
Mij is altijd geleerd dat hoogst genoten niet betekent dat je die opleiding ook afgerond dient te hebben. Dit formulier is wel bedoeld voor scholieren, gezien de toon, indeling en soort vragen. Ik heb ook eens gegoogled en daat zijn de meningen ook verdeeld. Ze zal iig opschrijven dat ze nu in de examenklas tl zit. Dan voorkom je ieder misverstand. Op internet zijn er zelfs mensen die vinden dat je de hoogst afgeronde opleidingmort invullen. In tvgeval van middelbare scholieren zou dat dan basisschool zijn. Masr dat lijkt mij onzin.

Ginny Twijfelvuur
Niks moet Barvaux
Ik vind het gewoon een slechte, onduidelijke vraag op dat sollicitatieformulier. Daar krijg je niet-correcte antwoorden op.
En overigens heeft iemand die van 1 vwo naar 2 havo naar 3 vmbo gegaan is, feitelijk 1 jaar vwo onderwijs genoten. En aangezien dat de hoogste opleiding is....

Barvaux
Ginny
uhh jij denkt dat VWO 1 (dus geen overgangsbewijs naar vwo2) méér is dan het zitten in vmbo4?

Astrid
ik vind
de vraag inderdaad voor meerderlei uitleg vatbaar en daarmee niet voldoende duidelijk.
Zo moest ik ooit eens invullen (dmv kruisjes) wat mijn hoogst genoten opleiding was. Staan daar álle vormen opleidingen genoemd en toen wist ik het niet meer.
Is hbo hoger dan havo, mbo hoger dan mavo, is universiteit hoger dan atheneum?
Het zijn heel andere opleidingen, op mbo heb je havo-klanten, mavo-klanten, op hbo heb je havo-klanten, vwo-klanten.
Zo worden heel normaal bedoelde vragen onbedoeld soms strikvragen.

barvaux
23-08-2015 om 12:08
astrid
Als je niet weet of hbo hoger is dan havo (wat moet er eerst?) en mbo hoger dan mavo (idem) en uni hoger dan atheneum (idem) dan ben je niet geschikt ;)

barvaux
en ja
HBO is hoger dan VWO. Alleen havo is gelijk aan een MBO4 opleiding ivm de toegang naar het HBO maar als je havo en een MBO4 opleiding hebt gedaan zou ik die MBO4 opleiding opgeven.

Astrid
kijk dan
"Alleen havo is gelijk aan een MBO4 opleiding ivm de toegang naar het HBO maar als je havo en een MBO4 opleiding hebt gedaan zou ik die MBO4 opleiding opgeven."
Dat is toch net hogere wiskunde als je puber bent of als je de behoefte/noodzaak nooit hebt gehad om je daarin te verdiepen.
Vraag gewoon naar alle opleidingen en zet een open ruimte neer om eventueel iets toe te kunnen voegen waarvan je denkt dat het van belang is. Hoe zat dat namelijk ook alweer, als je van 3 VWO naar HAVO gaat, blijft dat wel op je diploma staan Ik ben even kwijt hoe het zit, is bij mijn dochter alweer even terug). Zo gek is het dus niet dat mensen twijfelen. In mijn tijd waren er volgens mij helemaal geen mbo4/2-opleidingen maar was alles mbo-3. Kijk daar gaan we al
Wat voor de ene persoon logisch is, kan voor de ander Chinees zijn en omgekeerd. Maar dat maakt mij misschien juist wel extra geschikt omdat ik een andere kant op denk :-P

Krullevaar
23-08-2015 om 13:08
Je kan het ook erg ingewikkeld maken Astrid. Lijkt mij toch niet zo moeilijk allemaal.

Astrid
23-08-2015 om 14:08
Krullevaar
Wat wil je daarmee zeggen?
Dat vind ik nu precies van een aantal sollicitatieformulieren.
Dat jij het niet zo moeilijk vindt hoeft niet te betekenen dat het toch op zn minst niet verwarrend kan zijn, dubbel kan worden opgevat, gezien de vraag hier wordt gesteld en ook elders op het internet veel mensen in verwarring zijn. Als TS het antwoord had geweten had ze de vraag niet gesteld.
Het is soms een gave om formulieren helder te krijgen. De belasting is daar mijns inziens ook nog steeds niet in geslaagd.

Angela67
in wiens belang is het
om het formulier beter te maken? Helaas in niemands belang. Die supermarkt zal het worst wezen of sollicitanten het snappen of niet. Dus als je iets leest wat niet duidelijk geformuleerd is, zou ik gewoon gezond verstand gebruiken bij het invullen (wat willen ze ongeveer weten? hoe oud ik ben, welke klas/niveau, of ik ervaring heb en wanneer ik beschikbaar ben). Als ze het invullen gebruiken als 'testcase' of je nauwkeurig kunt werken of goed ben in heldere communicatie zou ik dat wel heel erg sluw vinden .
gr Angela

bieb63
zouden ze simpeler en duidelijker kunnen vragen
als ze op een formulier voor bijbaantje (scholier of student), gewoon vragen: welke opleiding en klas zit je nu? Klaar.

Katniss
Iets over slakken en zout
Die supermarkt wil van jongeren natuurlijk weten op welke school ze zitten, niet over hoeveel niveaus ze zijn afgestroomd. Zou leuk zijn, dan kan ik zelf ook invullen dat ik uni gedaan heb (wel een half jaar).
Toch hebben wij er ook wel over gedubt Op het formulier van dochter stond ook hoogst genoten opleiding, met alleen ruimte voor een kruisje dus je kon geen leerjaar invullen. Hebben we toch maar vwo ingevuld, en zo'n supermarktman zal zelf ook wel snappen dat een 16-jarige die nog niet heeft afgerond.

Astrid
23-08-2015 om 15:08
mijn
dochter is opgestroomd, na afstromen. 3 Jaar VWO, daarna HAVO, vervolgens heeft ze versneld MBO4 gedaan en daarna HBO die nog niet is afgerond. Zou dan toch "zonde" zijn om MBO4 in te vullen. Dat kan in je cv staan en dan is het duidelijk, maar als er niet om een cv wordt gevraagd mag ze van mij HBO invullen.

Anooo
vroeger
Heb ik ergens vakantiewerk gedaan waar ze alleen havo/vwo uitnodigden voor gesprekken. (Alle stadsgenoten van die leeftijd solliciteerden, maar je sportclubgenoten met mavo en lbo werden nooit uitgenodigd.)
Maar goed, het staat natuurlijk wel een beetje suf als je bv. vwo invult en op het gesprek moet je zeggen dat je nu in 4 mavo zit.

Ginny Twijfelvuur
Dat zeg ik niet Barvaux
Verder vind ik dat het bij een formulier dat zo onduidelijk is gerechtvaardigd is om het zo gunstig mogelijk in te vullen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.