Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

ilsepilse
29-12-2009 om 23:12
Sleeping time tieners?
Heb hier in de vakantie iedere keer een issue met mijn 15jarige zoon hij vindt middernacht veel te vroeg om te gaan slapen, al zijn vriendjes zitten nog op msn of one line PS.
Ben ik nou de enige die dat niet normaal vind ???

albana
07-01-2010 om 08:01
Nee hoor is ook niet verkeerd lhena
Er is ook niks verkeerds mee, dat is het niet....het 'klinkt' gewoon zoals een moeder zou doen bij een jongere puber. Niet bij een 16/17-jarige. Meer 'autoritair' zeg maar. Jij bepaald de regels nog. En je zult wel ervaren dat dat veranderd in een jaartje of 2. Puber wordt zelfstandiger, gaat meer d'r eigen gang, neemt die verantwoordelijkheid ook. En als je dat ziet, dat ze dat doen laat je het vanzelf 'los'. Dus ik bedoel meer dat ik aan de manier waarop je het schrijft al kan zien dat het om een jongere puber gaat....Een 16/17 jarige laat je niet 'verplicht' in vakanties/weekenden om 22.30 naar bed gaan. Er zijn er zat die dan pas 'weg'gaan (uit, stappen b.v.).
groeten albana

Tirza G.
07-01-2010 om 15:01
Computer uit en uurtje per dag (kaaskopje)
komt niet uit mijn posting, althans, de combi niet. Jongste is in de regel om 5 uur thuis en als het even meezit, zit hij om 6 uur achter de computer. Tussen 8 en half 9 moet die computer van mij uit (staat boven, maar niet op zijn kamer) omdat ik hem ook nog wel even wil zien en omdat ik het belangrijk vind dat hij "afbouwt" voor hij naar bed gaat. Tas inpakken, kleren klaarleggen, poedelen, wat drinken, foldertje doorbladeren - dat soort dingen. En zo tegen half 10 bonjour ik hem naar boven.
Als wij hem niet beperken in zijn computertijd, zit hij er van 's morgens 8 tot 's avonds 11 en komt hij drie keer tien minuten naar beneden om te eten.
Dochter gaat heel anders met haar computer om, die kan er naast zitten zonder dat-ie aanstaat. Zoon kan zich geen leven zonder computer voorstellen.
Tirza

Kaaskopje
07-01-2010 om 17:01
Tirza
Als dat bij jullie zo goed functioneert is dat toch prima?
Ik heb wat dit betreft geen regels, behalve natuurlijk dat ze tijdens schooldagen niet 's nachts mogen computeren. Er zijn dagen dat ik ze inderdaad weinig zien omdat ze in hun kamer zitten. Soms komen ze ook met laptop en al op de bank zitten. Ik ben niet zo van 'het verplichte'. Als ze uit eigen beweging naast me op de bank willen zitten vind ik dat heel gezellig, juist ook omdat het eigen keus is.
Eten jullie trouwens in tien minuten?

Maylise
07-01-2010 om 18:01
Weinig regels
Tussen 20:00 en 20:30 de computer uitzetten vind ik ook wel heel vroeg. Dan beginnen wij net aan de avond. Het eten is dan zo'n beetje op en we zijn de boel nog aan het opruimen. We zijn dan nog bezig de avond op te bouwen ipv af te bouwen zeg maar.
Computertijden, slaaptijden en wanneer ze hun GSM gebruiken laat ik eigenlijk helemaal los. Ik heb weinig zin om alles enorm te micro managen. Ik vind ook dat ze vanaf een jaar of 14 dat soort dingen zelf moeten kunnen regelen. Die verantwoordelijkheid moeten ze in principe gewoon aan kunnen.
Als dingen uit de hand lopen dan zeg ik er uiteraard wel wat van en dan grijp ik in maar ik probeer mijn 16jarige en 13jarige dit soort dingen zelf te laten bepalen.
Mijn 16jarige komt inderdaad wel eens enorm moe naar beneden omdat hij te lang achter de computer heeft gezeten de avond daarvoor maar daar leren ze ook van. De avond daarna gaat hij dan meestal vroeger slapen. Of niet en dan slaapt hij het weekend wel weer bij
Maylise

meiss
08-01-2010 om 19:01
Sleeping time tieners?
Nee, ik vind dat ook niet echt normaal, ondanks dat ik nog niet zo lang geleden hetzelfde beweerde als uw zoon nu doet.
Er zijn natuurlijk altijd wel nog een paar mensen online, en vaak is het net als op elk feestje het gezelligst als je net naar huis toe moet.
Ik heb zelf een voorlichtingsforum voor jongeren,
en als ik dan naar de activiteiten kijk die nog na 0.00uur verricht worden, dan valt wel mee.
Ik heb er zojuist ook de vraag gesteld, hoe laat zij precies gaan slapen.
Zie hier de antwoorden:
http://www.hoe-zo.net/index.php?topic=3187.0

Tirza G.
08-01-2010 om 19:01
Eten in 10 minuten
Ja, als ik het aan hem over zou laten zou hij de hele dag boven achter zijn computer zitten. Ontbijten kan hij in 5 minuten en de rest schuift hij in 10 minuten naar binnen - als het aan hem zou liggen. Dat mág hij niet van mij, maar dat is een ander verhaal.
Tirza

Moyodo
11-01-2010 om 18:01
Vaste tijd pc
Ik heb mijn pc zo ingesteld dat hij door de week om 22 uur uitgaat en in het weekend om 23 uur, dan hoef ik niet te zeuren, zoals zij het noemt en weet zij inmiddels dat zij vlak voor die tijd afscheid van iedereen moet nemen. Werkt hier perfect.Daarvoor hadden wij telkens discussie en begon zij tijd te rekken.