Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

ilsepilse

ilsepilse

29-12-2009 om 23:12

Sleeping time tieners?

Heb hier in de vakantie iedere keer een issue met mijn 15jarige zoon hij vindt middernacht veel te vroeg om te gaan slapen, al zijn vriendjes zitten nog op msn of one line PS.
Ben ik nou de enige die dat niet normaal vind ???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik vindt het ook niet goed

Hier een 16jarige dame die die neiging ook heeft. Maar ik wil het gewoon niet hebben. Zeker niet als wij nog werken (was vorige week het geval), want dan willen we slapen en heb ik geen zin meer in allerlei kabaal omdat puber opeens gaat tandenpoetsen midden in de nacht en moet plassen etc. Zachtjes doen is voor deze puber zowiezo een onmogelijke opgave. Dus als wij rond 12.00 uur erin kruipen (dat is toch écht niet vroeg of wel?) verwacht ik dat zij de p.c. uit heeft en in bed ligt, in pyama (dat moet je een puber er wel allemaal bijzeggen, de regels moeten duidelijk zijn) en d'r tanden gepoetst. Dan mag ze nog even t.v. kijken of lezen in bed. Maar ik ken mijn dochter die valt in slaap zodra de deur dicht is...
Ik krijg ook allemaal van dat soort kletskoek dat iedereen nog on-line is en zo lang mag opblijven, maar ik trek me daar allang niets meer van aan....Het zal, maar hier gaat het anders.
Gelukkig had puber nog wel een béétje ritme, ze heeft 2 dagen gewerkt de week voor kerst. Dat was ook vroeg eruit (nou ja, 10 uur beginnen) en laat weer terug...en een honger dat ze 's avonds had...!
groeten albana

Tja ik heb ze ook

van die nachtbrakers

ik jaag ze er soms 'smorgens we op tijd uit maar meestal liggen ze ook tot een uur of 11.30 in hun bedjes ;S ach het is een periode en ik weetdat ik het zelf vroeger ook heerlijk vond om laat op te blijven en uit teslapen.Net wat je zegt als ze af en toe even helpen hier in huis met hout hakken of weet ik wat dan vind ik het prima!

We hebben ook meestal loge's (en mee eters soms wel een stuk of 4 maargoed het is wel gezellig en je kan ze in de gaten houden als ze bij andere zitten weetje ook niet wat ze doen )die ook rustig tot zo laat uitslapen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2009 om 11:12

Mazzel

Mijn kinderen hebben de mazzel dat ik zelf een nachtbraker ben. Waarom hen iets verbieden als ik het zelf doe? (ik heb het nu wel over oudere pubers hoor) Zo kan het dus gebeuren dat ik om 3 uur 's nachts een dochter op de gang tegenkom. Maar als ze naar school moet of naar haar werk dan neemt ze wel haar verantwoordelijkheid en gaat ze uit zichzelf op tijd naar bed.
Het is overigens echt waar dat er 's nachts nog ge-msn'd wordt. Ik denk dus dat óf ouders gewoon niet weten dat hun kind nog lekker zit te computeren óf er meer ouders die het goed vinden.

Tirza G.

Tirza G.

30-12-2009 om 12:12

Werken :-)

Dochter (19) moet tussen 6 uur en 7.30 beginnen met werken (en werkt vrijwel dagelijks), dus die gaat wel op tijd Zoon stamp ik gewoon naar bed om een uur of 22.30, de groeten. Hij werkt wel, maar begint vaak pas om 10 uur ofzo. Hij moet buiten de vakanties behoorlijk vroeg zijn bed uit (6.30), dus ik wil niet dat hij zijn ritme té veel verschuift.
Man werkt ook gewoon, dus het gaat hier tamelijk gewoon :-)
Er wordt hier 's nachts niet gecomputerd, de computers staan niet op de slaapkamers en bovendien trekken wij internet er uit.
En o Albana: fijn dat ik niet de enige puber heb die herrie maakt ))

Tirza

Maylise

Maylise

30-12-2009 om 12:12

Zelf weten

Mijn zoon van 16 mag zelf weten hoe laat hij gaat slapen. Buiten de vakanties om ook overigens. Zolang hij zijn verplichtingen gewoon nakomt ga ik me daar verder niet mee bemoeien. Hij mag dat zelf weten. Hij is ook best een avondmens dus in de vakantie ligt hij er inderdaad zelden voor 2 uur in.
Zelf ga ik wel eerder dan zoon naar bed als ik de volgende dag moet werken. Hij doet altijd de lichten uit en verwarming lager dus daar heb niks over te klagen.
Hij is redelijk rustig neem ik aan want ik word er niet wakker van. Nou is dat geen prestatie want ik word nergens wakker van. Bovendien 's nachts gaat er wel vaker iemand naar de WC dus maar goed dat ik daar niet elke keer wakker van wordt.
's ochtends komt ie ergens aan het eind van de ochtend tevoorschijn. Als we uiteraard ergens heen moeten dan verwacht ik wel dat hij op tijd klaar staat.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2009 om 13:12

Bofferds

Ik zeg wel eens tegen mijn dochters dat ze boffen met mij als moeder. Hoezo dan? Nou omdat jullie best veel mogen. Niet overal mag je zo laat naar bed. Dochter: waar dan? Oh ouders online zeker?! ... :-)

emma43

emma43

30-12-2009 om 15:12

Later dan ons

mijn dochter gaat deze vakantie rond 12 uur half 1 naar bed.Ik heb echt mijn nachtrust nodig en man moet er vroeg uit.dochter blijft nog wakker met vriend.Hij gaat rond 12 uur half 1 naar huis.Zolang dochter niet gaat snauwen en katten vind ik het prima.Ze slaapt wel uit als ze kan.De regel is dat in de vakantie zij voor de paarden zorgt,dus als ze 's middags iets wil doen,dan komt ze er vroeg uit,anders ligt ze toch wel tot 11 uur op bed.Daar is het ook vakantie voor.

Haha

Albana schreef: 'Hier een 16jarige dame die die neiging ook heeft. Maar ik wil het gewoon niet hebben. Zeker niet als wij nog werken (was vorige week het geval), want dan willen we slapen en heb ik geen zin meer in allerlei kabaal omdat puber opeens gaat tandenpoetsen midden in de nacht en moet plassen etc. Zachtjes doen is voor deze puber zowiezo een onmogelijke opgave'.

Als je in bovenstaand bericht 16-jarige dame vervangt door 18-jarige heer zou het zo mijn verhaal kunnen zijn! Om dezelfde reden wil ik ook niet hebben dat hij tot vroeg in de ochtend achter de pc zit.

Plien

Plien

30-12-2009 om 16:12

Herriepubers

Aha, dus dat hoort ook al bij de leeftijd. Puberdochter hier vindt het maar belachelijk dat wij haar naarbedgeluiden als lawaai ervaren. Jawel, liefst midden in de nacht. TSJAK de lichtknopjes aan en uit. SPLASJJJ veel watergebruik bij het tandenpoetsen. Wc luidruchtig doortrekken (ga dan beneden...). BOEM de kamerdeur dicht. Fluisteren is er ook niet bij (dat kan ze niet beweert ze) en als ze de kans krijgt gaat ze rustig om half 1 nog even muziek maken ook. Dat wij daar wakker van worden kan mevrouw niet boeien!
Maar ja, dan 's morgens. De jongere kinderen zijn op de normale tijd wakker en houden geen rekening met een nog ronkende puberzus. En dan gnuiven wij stiekem ;)

lottie

lottie

30-12-2009 om 16:12

Ook ritme verschoven in vakanties...

Dochterlief verslaapt hier meestal de helft van haar vakanties. Tegen 12 uur komt ze pas uit bed, hangt wat beneden rond in een slaap- lees: huispak (joggingbroek met shirt) en tegen enen gaat ze uitgebreid douchen om vervolgens met 1 van de vriendinnen naar het winkelcentrum te gaan 'hangen' en shoppen. Volgens mij was ik niet veel anders toen ik zo oud was, maar toch echt leuk vind ik het niet. Ik prijs de dag dat ze een vakantie/zaterdagbaantje heeft!!! En 's nachts internetten is er hier niet bij. Geen computer op de slaapkamer, de laptops blijven gewoon beneden. Ook de mobiel moet 's nachts uit, anders kunnen ze wel aan het communiceren blijven....Pfffffffffff!

Tirza G.

Tirza G.

30-12-2009 om 19:12

Hahhahaha zachte pubers

De slaapkamers van Puberella en de onze zijn tegenover elkaar. Op de overloop heb ik van die leuke kastjes met rieten mandjes - tegen mijn muur aan staan dus. Daarin zit álles wat ze nodig heeft voor ze naar bed gaat, heel gek is dat. Ráng open, rommelrommelrommel, iets eruit pakken, gebruiken, er terug in ploffen en dan KEDENG mandje terugschuiven. Mijn kamer fungeert volgens mij als klankkast voor die pokke-ladenkastjes. Badkamer idem dito. Weet je hóe hard je kunt gorgelen na tandenpoetsen? Nou, ik wel.
Plien, blij om te lezen dat niet-kunnen-fluisteren een wijdverspreide puberkwaal is. Sneu hoor, voor de kindertjes. Pfffffff.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2009 om 20:12

´spastische´ bewegingen

Ik zie hier dat pubers de schuld krijgen van onbeheersbare herrieschopperij, maar ik kan er ook wat van. Afgelopen week nog. Juist doordat ik stil wil doen loopt dat in het honderd. Ik had het strijkijzer om af te koelen op de magnetron gezet en wilde die ´s nachts weer in de kast zetten. Gelijk met het snoer trek ik aan het bakblik wat er naast stond. Klengkletterklets... oooooh! Of in de badkamer, ik probeer het echt hoor, echt, maar dan doet iets aan mij weer raar en dan moet er gewoon iets om blijkbaar. Overdag heb ik daar nou nooit last van, gek hoor.
Mijn dochters kunnen heel stil naar bed, beter dan ik dus.:-)

joer

joer

30-12-2009 om 20:12

Duidelijke afspraken gemaakt

Hier ook zo'n 16 jarige zoon. Zit overdag ook al uren achter zijn pc. X-box, msn enz.

Om te voorkomen dat hij er echt een potje van maakt hebben we duidelijke afspraken gemaakt.

Nu in de vakantie om 23.00 pc uit! Uiterlijk 24.00 naar bed. Of ie nou slaapt of niet maakt me niet uit. Gaat ie nog maar een boek lezen.

In de schoolweken om 22.00 pc uit! Meestal komt ie dan nog even bij ons beneden kletsen en tv kijken. Maar ook dan uiterlijk 23.30 naar boven en het bed in.

Gelukkig zijn deze afspraken zonder veel moeilijkheden met hem te maken. En het geeft hem en ons duidelijkheid. Want elke avond weer de strijd en de discussie aan gaan daar heb ik echt geen zin in.

Groeten JOER.

ilsepilse

ilsepilse

30-12-2009 om 23:12

Joer

dit wil ik ook en ga het na de vakantie ook instellen.
hij heeft nu nog geen baantje dus straks gaat ie wel vroeger naar bed.
maar deze week kwam ik erachter dat meneertje nog lag te sms-en snachts omdat hij over zijn tegoed was, tja dat gaat straks van zijn eerste loontje...
Ik kan niet slapen vh licht in zn kamer en erger me dood als ik naar twerk moet de volgende dag, dus nu moet ie om 12u naar bed als ik moet werken....

Plien

Plien

31-12-2009 om 01:12

Jajaja

Hoe hard je kunt gorgelen na het tanden poetsen, dat weet ik ja... De badkamer grenst ook nog eens aan onze slaapkamer, heel fijn.

En Kaaskopje, zo'n spastische beweging maak ik ook wel eens. Per ongeluk een tandpastadop laten kletteren in onze chromen wastafel maakt al flink wat herrie bijvoorbeeld. Maar dat is het niet hoor, bij die pubers. Die hebben gewoon last van 'boeiuh'!

Broek uittrekken

In het kader van 'rekening houden met je medebewoners' heb ik laatst nog een verhitte discussie gevoerd met puberella over : "broek uittrekken" . Nou heb ik altijd gedacht dat dat vrij geruidloos zou moeten kunnen, maar daar denkt puber heel anders over. Puber heeft de zolderkamer, laminaat op de vloer. Als ze zich dus uitkleed (dat is dus in vakantie's tegen de tijd dat wij naar bed gaan) en ze laat haar broek zakken, laat ze 'm in ene keer KEDENG naar beneden vallen. Met de riemen van tegenwoordig (leer en grote gesp) zijn die broeken best 'zwaar' in ieder geval valt die broek/riem met een behoorlijke knal op de grond, zo dat wij het zelfs op de begane grond kunnen horen. Puber gaat verder met douchen enzo d'r eigen gang dus het kan best dat ze gaat douchen en wij dat niet weten....zitten we lekker te relaxen op de bank en opeens KLABAM (huh wat is dat?) en na even weten we dan....ooo,puber trekt haar broek uit op de douche! En als ze gaat slapen idem dito. Er zit ook een voordeel aan...ik weet altijd of ze al écht in bed ligt of stiekum achter de p.c. en gewoon 'zegt' zo te gaan slapen...Want als ik dat KEDENG niet hoor wéét ik gewoon dat ze nog gewoon op is. Nu is dat al lang zo....en ik dacht (nadat ze laat thuis kwam omdat ze uit was geweest en ik mee een rolberoerte schrok van die rotriem) laat ik dat kind gewoon eens uitleggen dat dat ook anders kan! Het zal wel iets zijn dat ik domme moeder heb overgeslagen in de opvoeding ofzo. Nou dát gezicht van puber toen ik boven kwam en serieus wilde uitleggen hoe je normaal een broek uit kan doen zonder alles op de grond te laten donderen! (Nu achteraf kan ik erom lachen, maar toen niet hoor) Volgens mij dacht ze dat ik me'n verstand aan het verliezen was. En volgens haar klopte er ook niets van, ze demonstreerde even dat ze al zittend nét zoveel kabaal maakt met die broek en ik 'weet' daar gewoon geen bal van want heb nooit van die hippe riemen....(tuurlijk niet, ik ben een moeder en dus ouderwets). Dus mijn 'les' heeft geen effect gehad, ach verzuchtte man...ooit komt ze er achter dat het een erg goed controlerend effect heeft en wedden dat ze het dan wel stil kan? hahaha......
Overigens hier geen eeuwig achter de p.c. zittend kind, deze puber is vooral veel weg...of heeft bezoek of moet ergens heen met bezoek of sporten of werken etc. etc. Wij zijn blij dat ze in ieder geval nog hier eet en slaapt...dus als die om 10.30 thuis komt (uiterste tijd in de vakantie door de week) en ze kruipt op d'r kamer achter de p.c. is dat de eerste keer die dag. Dus dat is niet waar het me om gaat....het is me echt puur om dat kabaal te doen.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2009 om 13:12

Afwisseling

Bij ons is het inderdaad ook zo dat er momenten zijn dat ze met vrienden op sjouw zijn of werken en als ze dan in de tijd waarin dat niet gebeurd vierkante ogen willen staren naar het computerscherm zal mij dat worst zijn. Ik doe het zelf ook, dus ik heb er nog begrip voor ook. Als hun leven uit de computer zou bestaan zou het wel wat sneu zijn en dan zou ik proberen aan te moedigen om toch iets anders te doen. De bedtijden in vakantieweken heb ik helemaal los gelaten. Ze weten dat wij vaak nog wel moeten werken en daar rekening mee moeten houden. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer, over het algemeen levert het geen problemen op.

Tirza G.

Tirza G.

31-12-2009 om 15:12

Albana ik wil je niet verontrusten

Sinds dit schooljaar woont Puberella in een studentenhuis. En wij dachten: dan leert ze het wel af. Als eerstejaars tussen allemaal van die grote lummels, die zullen haar wel eens even fijntjes wijzen op haar overlast bezorgende gewoontes.

Helaas pindakaas. Ze zijn allemáál zo. En hebben voor geen meter last van elkaar. Dat is nou toch jámmer.

Tirza

Monique D*

Monique D*

01-01-2009 om 12:01

Nachtbrakende studenten en mijn zoon

Klopt. Heel veel eerstejaarsstudenten leven 's-nachts en slapen overdag flink uit... en dan nog een paar uren college erachteraan. Studeren doen ze nog even tussendoor... en dan merken ze vanzelf wel of dat lukt of niet lukt.
Ook mijn 15-jarige zoon vindt het heerlijk om 's-avonds laat en 's-nachts te gamen op de pc of te playstationnen. Ja, het is vakantie, hè.. en iedereen is volgens hem nog on-line...
Maar goed, ik ben ouder om grenzen te stellen. In de vakantie vind ik tot 1 uur genoeg. Ik kan hem ook hem de hele nacht laten gamen, zoals hij het wel eens bij vrienden doet als hij daar logeert, maar als hij elke nacht zich zo uit zit te leven krijgt hij problemen als de school en zijn sport weer begint.. zie maar eens om het ritme weer terug te draaien. Zijn moeder is ook een nachtmens en kan dat daarom makkelijk controleren.
Overigens is hij ook wel bereid om zijn bal te pakken en te gaan voet- of basketballen met zijn vriend..

Oeps

Dan zijn mijn man en ik best wel heel erg streng...
Tijdens de vakantie gaat onze puber rond 22u30 naar bed. Soms wat later, maar meestal rond deze tijd. Computergebruik mag een uur per dag. Tot nu toe lukt dat best. Tijdens school moet ze om 21u30 naar boven, maar mag dan nog lezen of wat prullen op haar kamer. Laptop en gsm blijven altijd onverbiddellijk beneden! Anders weet ik zeker dat ze geen nachtrust heeft en dat vind ik erg belangrijk.
Ik moet wel zeggen dat ze op andere gebieden wel actief is: jeugdbeweging, percussiegroepje, toneel... Dus vriendinnen heeft ze genoeg zonder dat ze uren online moet zijn.

Groetjes!
Lhena

Dat dacht ik ook al...

Ik dacht hetzelfde als lara....
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

05-01-2010 om 21:01

Mijn jongste van 15 zet toch echt tussen 8 en half 9 de computer uit en gaat een uurtje later naar bed. In vakanties schuift dat een uur op.

Tirza

Nou het gaat meer om de 'toon' tirza

Als ik het stukje van Lhena lees is het meer de 'toon' die de muziek maakt waar ik me niks bij kan voorstellen bij een wat oudere puber, dan de 'regels'an sich. Hier een 16 jarige en de officiële regels zijn 21.30 klaarmaken voor bed. 22.00 uur erin liggen. Thuis zijn door de week is 21.30 en in vakanties 22.30. Maar ik controleer dat niet echt meer...het zijn meer 'richtlijnen' geworden in samenspraak met puber dan échte regels. Zo heeft ze 1 keer week sporten wat pas om 21.30 is afgelopen....dan komt ze ook meteen naar huis, maar wil erna nog douchen en dan kan het best zijn dat het een uurtje later is dan de richtlijn, ze moet d'r tas nog inpakken, klasgenootje bellen over morgenochtend en nog d'r sportkleren schoon klaarleggen voor morgen....Ook met huiswerk wordt het soms wat later (tentamens b.v.) en het kan ook zomaar zijn dat ze een andere avond er om 9.00 uur al inligt(moe, gaat uitzichzelf). Dat uurtje computeren dat gaat hier ook niet lukken, 80% van d'r huiswerk moet on-line gemaakt worden en geleerd worden. Dat kan dus best in drukke tijden heel wat meer uurtjes zijn en kan ook zomaar een dag maar 15 minuten zijn omdat ze 'genoeg'heeft van dat 'ding'. Soms staat ze zelfs een uurtje eerder op om nog 'even' te leren 's morgens omdat dat bij haar beter werkt dan 's avonds (is eigen idee...initatief). En omdat ze om 7.00 uur normaal al weg moet, lijkt me een dwalende puber (met alle aanverwante geluiden) om 5.30 uur 's morgens door het huis geen goed idee, dan is de hele familie meteen wakker. Dus p.c. beneden is daarom al geen optie. Gsm afpakken en beneden laten lijkt me ook geen optie. Elk uur uitval wordt per gsm doorgesms't. Ja of ik moet 'm op mijn eigen nachtkastje leggen en mevrouw alles doorgeven...maar daar bedank ik voor. En die school sms-jes zijn écht geen uitzondering, vandaag nog dacht ik ze verslaapt zich (gebeurd doorgaans niet, maar zo vlak na de vakantie...een mens kan zich vergissen niet?) Dus ik naar boven, nee, uitval eerste 2 uur liet ze mompelend op d'r gsm zien.
Buiten dat alles...ik vindt persoonlijk dat een wat oudere puber toch enigzins 'los'gelaten moet worden qua bedtijden. Dat ze daar eigen verantwoordelijkheid in moeten kunnen nemen. De enige voorwaarde die hier nog geldt is dat dat je sámen woont in 1 huis dus rekening moet houden met elkaar. Ze kan over een jaar wel op kamers moeten...en dan is er niemand meer die haar op tijd naar bed stuurt...en ik weet zeker dat ik stukken beter zelf slaap als ik weet dat ze haar verantwoordelijkheid daarin ook kan némen!
groeten albana

Albana

Wat bedoel je met de 'toon'? Ik bedoelde er helemaal niks verkeerds mee. En jullie hebben gelijk. Onze oudste dochter is pas 14,5. Het zal anders zijn als ze weer enkele jaren ouder is...

Groetjes!

Kaaskopje

Kaaskopje

06-01-2010 om 23:01

Tussen 8 en half 9 de computer uit?

Rond die tijd gaat 'het volk' hier juist weer óp de computer als er niks belangrijkers te doen is. Ik zal wel een rare zijn, maar ik snap niks van regels als 'een uurtje per dag'. Waarom zouden ze maar een uur per dag op de computer mogen? Mogen ze ook maar een uur lezen? Of tv kijken?
Ik heb soms het idee dat mijn oudste dochter wel wat meer slaap zou kunnen gebruiken op sommige dagen, maar ze functioneert goed in wat ze doet en als ze moe is valt ze soms spontaan op haar bed in slaap. Dat zij zo. De jongste gaat ook wel eens te laat naar bed, daar bemoei ik me heel af en toe mee, maar over het algemeen stuurt ze zelf weer bij als ze merkt dat ze wat te kort slaap krijgt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.