Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Amma

Amma

03-10-2010 om 19:10

Sex minderjarige met meerderjarige

Gisteravond waren wij niet thuis. Een van onze kinderen (14 jaar) heeft via een chatsite een afspraak gemaakt en heeft zich op laten halen door (een onbekend) iemand met een auto en is daarmee naar die persoons huis geweest en heeft sex gehad. Wij kwamen erachter omdat we eerder thuis waren dan verwacht en kind nog niet thuis was.
Kind is heel open geweest over hoe en wat (condoom gebruikt), maar wil niet vertellen via welke site en waar het geweest is.
Wat moeten wij hier nu mee? Aangifte doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2010 om 20:10

Hoe praat ze er verder over?

Heeft ze het als iets 'leuks' ervaren, of achteraf 'had ik niet moeten doen', of 'Enge man die mij dwong'?

De consequentie hiervan zou voor mij zijn dat ik mijn vertrouwen in het beoordelingsvermogen van mijn dochter voor lange tijd kwijt zou zijn. Ze onderscheidt blijkbaar niet 'goed' en 'fout'. Dit is namelijk fout. Ik zou inderdaad eisen dat ze zegt wie het is en daar aangifte van doen. En ik zou verder iedere stap van mijn dochter in de gaten houden, strakke regels opstellen over hoe laat ze thuis is en mijn dochter in de avond niet de deur uit laten gaan. Terwijl ik dit schrijf vraag ik me wel af hoe je voor elkaar krijgt dat dochter de regels nakomt als ze haar zinnen op dit foute avontuur blijft zetten.

Marieke

Marieke

03-10-2010 om 20:10

Ja, ik zou aangifte doen en nog veel meer

Ik heb ook een dochter van 14 en mijn maag draait zich om bij het idee dat zij zoiets zou lappen.
Ja, ik zou aangifte doen, maar vooral een heel ernstig gesprek met mijn dochter hebben. Dit is zo gevaarlijk wat zij heeft gedaan. Als deze man verkeerd had gewild hadden jullie geen enkel aanknopingspunt om haar terug te vinden. Zij heeft geen flauw idee bij wie ze in de auto stapt voor sex. Heel fijn dat zij een condoom heeft gebruikt, maar er zijn gevaren waar zij blijkbaar geen flauw benul van heeft. En ik zou vooral heel graag willen weten welke kronkel in haar gedachtegang haar op dit idee heeft gebracht, waarom denkt zij dit normaal is, anonieme sexdates via internet als je 14 bent (en wat mij betreft voor elke leeftijd)
Jouw dochter kan blijkbaar geen vrijheid aan, dus ik zou haar de komende tijd (jaren) ook niet meer alleen thuis laten en haar vrijheden met internet en mobiele telefonie drastisch inperken. Gevolg is dat jij/jullie ook straf hebt, want jij kunt ook niet zomaar weg en zult er veel energie in moeten steken. Ik zou het er voor over hebben om te voorkomen dat mijn kind geheel ontspoort.
Hecht er niet teveel waarde in dat zij het achteraf zo open wil vertellen. Jij bent haar moeder en niet haar vriendin, jij bent degene die haar moet opvoeden en niet degene die naast haar moet staan.

Jolanda123

Jolanda123

03-10-2010 om 21:10

Kort door de bocht:

PC, onder de arm, en aangifte doen.
Laat de politie maar op de computer uitzoeken waar en met wie ze geweest is.

En duidelijk aan je dochter aangeven dat het niet om haar te doen is, maar om de man die misbruik heeft gemaakt van de situatie.

Als hij zo oud is om auto te mogen rijden, dan weet hij ook dat dit niet kan...

Carmen

Carmen

03-10-2010 om 21:10

Man/vrouw? jongen/meisje?

Niet dat het iets uitmaakt. Maar Amma schrijft met opzet niet of het om een dochter of een zoon gaat, en ook niet of de volwassen persoon een man of een vrouw was.
En verder mijn mening: Eerst achterhalen of de seks vrijwillig was, of het kind zich ervan bewust was dat het een volwassene betrof. Of de "dader" zich anders heeft voorgedaan op internet. Ik bedoel, het scheelt nogal of het kind is verkracht of niet. En ook of het iemand van vijftig was die zich voordeed als iemand van achttien, of echt iemand van achttien.

Carmen.

Amma

Amma

03-10-2010 om 22:10

Kaaskopje

Vertrouwen ben ik inderdaad kwijt. Laptop is ingenomen + voorlopig huisarrest. We hebben al een ernstig gesprek gehad, maar op heel vragen krijgen we als antwoord "weet ik niet". Ik krijg er op dit moment niet veel meer uit.

Amma

Amma

Marieke

Wij hadden inderdaad zomaar ons kind kwijt kunnen zijn. Dat heb ik ook een paar keer benadrukt.
Ook hebben wij altijd onze kinderen gewaarschuwd voor dit soort dingen. Dit had ik dus echt nooit verwacht dat een van mijn kinderen dit doet.

Amma

Amma

Jolanda

Ik bel morgen de politie en krijg dan vast wel te horen welke stappen wij moeten ondernemen.

Tirza G.

Tirza G.

Niet morgen

maar nu!

Tirza

Amma

Amma

Carmen

Ik ben er nog steeds niet achter hoe oud de persoon is. Of waar het huis staat. Het was in ieder geval niet in onze woonplaats. Maar bij elke vraag die ik stel wordt kind onwilliger om te antwoorden, dus ik weet het even niet meer.

Amma

Amma

Tops

Jouw kinderen kunnen het een vreemd verhaal vinden, het is helaas wel gebeurd. Andere kinderen hadden andere bezigheden. Normaal is er altijd nog wel iemand thuis, maar gisteravond dus niet. Ik ga er dus vanuit dat dit de eerste keer was. Zo vaak zijn wij nl. niet weg.

Ik zou

Ik zou vooral heel erg proberen om mij niet in allerlei emoties te verliezen, hoe begrijpelijk ook. Ik zou heel erg blij zijn met de openheid van het kind en met de (vooralsnog) goed lijkende afloop van dit gebeuren. Ik zou er heel erg op gespitst zijn om de communicatie met het kind niet te blokkeren door te veel aan te dringen om te praten. Dus ook niet, eigenlijk vooral niet, meteen met de politie erbij. Ik zou me proberen te realiseren dat kind ook tijd nodig heeft deze ervaring te verwerken. Ik zou proberen te verzinnen dat meederjarigheid ook een 18-jarige zou kunnen zijn (ipv een 50-jarige bijvoorbeeld).
Kortom, ik zou allereerst iedereen de tijd geven even op adem te komen en vooral heel erg goed naar kind te kijken. Zijn of haar welzijn zou mij 100 x meer waard zijn dan mijn wraakzucht of angst.
Maar... de pc blijft tot nader order absoluut verboden terrein voor haar/hem. En het mobieltje zou ik waarschijnlijk ook confisceren.
Heel veel sterkte, Amma!
Onyx

Maylise

Maylise

03-10-2010 om 23:10

Aangifte doen

Ik zou in elk geval aangifte doen. Verder zou ik er voor zorgen dat je dochter geen seconde meer alleen is. Ik zou psychische hulp zoeken want zomaar meegaan met een man die ze niet eens kent is gedrag waarvoor ze hulp moet krijgen. Blijkbaar heeft ze zo'n slecht beeld van zichzelf of zo'n weinig inzicht in wat wel en niet toelaatbaar is. Ik zou serieus niet afwachten met aangifte doen (nou ja misschien tot morgenochtend) en verder morgen ook gelijk hulp inschakelen voor je dochter. Het kan heel goed zijn dat er heel wat meer aan de hand is.

Maylise

Rembrand

Rembrand

04-10-2010 om 00:10

Ik snap het niet......

dat je eerst hier op het forum dit verhaal komt doen en gaat zitten bedenken wat je zult doen.
Ik had al lang op het bureau gezeten !!
M.

Wat een absurd verhaal

Idd linea recta naar de politie, en daarna eens heel goed nadenken welke vorm van hulp je voor je kind gaat zoeken om ee weer onder controle te krijgen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier meer loos is dan dit ene waanzinnige incident. Kan niet. Ik heb een bijna 14 jarig niets-aan-de-hand-kind, en ik kan me er he-le-maal niks bij voorstellen dat er zoiets zou gebeuren.

In je titel schrijf je ,sex minderjarige met meerderjarige'...is dat je grootste probleem? Nee toch?

Dat je kind afspraken maakt via internet. Zich door wildvreemden bij huis laat oppikken. Om SEX te hebben.

En dan nog een hele knullige vraag...deze onbekende persoon die je kind heeft afgehaald....heeft die hem/haar ook weer braaf thuisgebracht?

Hoe ging dat nou? Ik probeer me er iets bij voor te stelle. je komt 's avonds (laat?) thuis, en je 14 jarige is spoorloos. Geen briefje, niks. Geen broers/zussen die iets weten. Ik zou alleen daarom al in alle staten zijn. Wat hebben jullie gedaan? Heb je gezien hoe hij/zij terugkwam? En hij/zij is zich alleen maar de pleuris geschrokken dat jullie 'te vroeg' thuis waren & dus gemerkt hebben dat er iets gebeurd was? Het klinkt alsof dit een plan was, en niet iets wat zomaar impulsief 'gebeurde'..zou wel al te toevallig zijn, als kind zelfden of nooit alleen thuis is.

Was kind overstuur? Heeft kind (is het nou een hij of een zij?) sowieso al op reguliere basis sex? En waarom heeft kind jullie opgebiecht dat het sex heeft gehad met een internet contact? Als het echt de bedoeling was dat dit stiekem ging had ze (of hij?) toch beter op zijn puberaals een kulverhaal kunnen ophangen over een vriwendin in nood of weet ik veel?

Hoe langer ik erover nadenk hoe raarder ik het vind.

Ik zou niet rusten voor ik tot op de bodem had begrepen wat er allemaal nog meer achter dit verhaal zit. Zou het van een 14 jarige niet accepteren dat ze (hij?) maar de helft vertelt. En daarna passende maatregelen nemen. Zowel qua beperkte vrijheid & meer controle als misschien wel op het gebied van een psycholoog of andere hulpverlener.

Ingrid

Hmm zonnetje....

over dat 'luchtje' ben ik het met je eens. Maar als je als 14 jarige 'opgehaald door onbekende internetconnectie om op onduidelijke plaats sex te hebben' als smoes gebruikt, dan durf ik me werkelijk helemaal geen voorstelling te maken van wat kind dan in werkelijkheid heeft uitgespookt...pffffff.

Ingrid

emma43

emma43

04-10-2010 om 13:10

Ik ben het helemaal eens met ingrid

Helemaal uitpluizen wat er precies gebeurt is,naar de politie en hulp voor je dochter zoeken.

Vreemd verhaal

Ik heb ook zo m'n vragen bij het verhaal van amma's kind. Het is een 'vaag verhaal',ze wil precieze vragen niét beantwoorden....en dat ze helemaal niet weet dat dit niet kan geloof ik ook niet helemaal. Ik weet dat onze kinderen 'de verhalen' in dit soort gradaties al talloze keren gehoord hebben. Op de basisschool al worden ze er te uit en te na voor gewaarschuwd (zodra ze beginnen te msm-en vanaf een jaar of 11) en het is wel een 'schoolvoorbeeld' van waarvoor je gewaarschuwd wordt. Hier weet jongste b.v.(12) allang dat dit soort types aktief zijn op internet. Juist het geen bijzonderheden willen vertellen zou mijn gevoel hierin versterken. Want wel het érge verhaal (sex op je 14de met iemand die een rijbewijs heeft) en niet onbelangrijke details dat klopt niet helemaal met elkaar. Het kan ook wel....maar dan zou ik bewijs willen hebben, de lap-top helemaal op kop zetten, de buren vragen of die wat gezien hebben, vriendinnen vragen of ze on-line was in die tijd zoiets. Heeft er niet toevallig iemand gebeld? (telefoon nazoeken) Haar mobiel napluizen desnoods of online naar gebeld nummers. Niet dat ik dat zomaar zou doen allemaal (is prive) maar dit is in háár belang.
Kan het niet zo zijn dat ze b.v. een vriendje heeft, waarmee ze heeft afgesproken, dat nog te pril is om aan je ouders te vertellen? Of een buurman ofzo? Zodat het verhaal van 'man met auto' een soort rookgordijn is dat ze uit grote schrik (jullie zijn opeens vroeger thuis) heeft opgeworpen? Ik zou ook benadrukken dat jullie het écht wel begrijpen als het verhaal anders is als ze eerst zei...(niet het verhaal als onwaar bestempelen, maar van schrik kan het zijn toch?)
En als je écht overtuigd bent zou ik ook inderdaad nu meteen naar de politie gaan.
Niks wachten.
groeten albana

Polly Shearman

Polly Shearman

04-10-2010 om 15:10

Amma

Het klinkt idd alsof je dochter niet geheel de waarheid vertelt. Ze heeft nu vast het gevoel dat ze niet meer terug kan. Vooral niet als straks de politie op de stoep staat om ook haar te ondervragen.
Leg haar uit, dat stel dat er iets is wat ze heeft vertelt dat ze altijd terug kan: ze kan er altijd nog voor kiezen om WEL de waarheid te vertellen.
Een kind van die leeftijd, kan zichzelf vastdraaien in een leugen en geen uitweg meer zien. Bied haar die uitweg aan.
groet, polly

Tinus_p

Tinus_p

04-10-2010 om 20:10

Is het waar?

Amma:
"Gisteravond waren wij niet thuis. Een van onze kinderen (14 jaar) heeft via een chatsite een afspraak gemaakt en heeft zich op laten halen door (een onbekend) iemand met een auto en is daarmee naar die persoons huis geweest en heeft sex gehad. Wij kwamen erachter omdat we eerder thuis waren dan verwacht en kind nog niet thuis was."
Is het waar? Vertelt je kind de waarheid? Zijn er -afgezien van het verhaal- feiten die dat verhalen ondersteunen, dingen die je hebt gezien?

Pubers verzinnen soms de meest waanzinnige verhalen, soms om te shockeren, soms om een andere fout te verdoezelen. Daarom is het belangrijk om te kijken welke feiten er zijn, naast het verhaal.

Amma

Amma

04-10-2010 om 20:10

Na al deze reacties wist ik het helemaal niet meer dus ik zat vanmiddag om 17.00 uur bij de huisarts. Ik heb een goed gesprek met haar gehad en ik weet nu wat ons te doen staat.
Gezien de toon van de sommige berichtjes heb ik geen behoefte om dat hier neer te zetten. Ik startte deze draad om mijn zorgen te delen, maar ging mij door sommige reacties alleen maar rotter voelen.

Puck

Puck

04-10-2010 om 21:10

Amma

Dat is lekker makkelijk. Sommige reacties zijn niet wat je wilt en dan geef je er de brui aan. Ik zie het forum en zeker dit draadje als een heel goed klankbord die je ook eens op een andere manier naar een situatie laat kijken waarin je zelf helemaal vast zit, Dat kan soms heel confronterend zijn, maar ook uitermate verhelderend. Jammer dat jij daar niets mee kunt. En omdat sommige berichtjes je niet aanstaan post je ook maar niet voor de anderen. En bedankt dan....

Hmm amma....

Misschien wil je wel vertellen wat je precies stoorde?

Geen idee of mijn bericht ook bedoelde qua verkeerde 'toon', maar ik was nogal onder de indruk van je verhaal. En de vrij summiere manier waarop je eea vertelde gaf me het gevoel dat het geen slecht idee was je te laten weten hoe buitengewoon niet-normaal eea op mij overkwam. Niet met het idee dat jij het vast allemaal verzon of zo, maar wel met het idee dat het naar mijn idee nogal ernstig was/is. En omdat je (mag hoor, geen probleem) nogal summier vertelde wat er aan de hand was is het niet gek dat mensen vragen gaan stellen. Gevoelsmatig maakt het nogal wat verschil of je bijna 15 jarige zoon bij een net 18 jarige deerne in de auto is gestapt met wie hij al weken aan het chatten was, of dat je net 14 jarige dochter met een man zo oud als je echtgenoot naar zijn huis is vertrokken. Om maar eens een zijstraat te noemen.

Maar ik ben heel blij dat de reacties hier, hoe negatief je ze misschien ook hebt ervaren je in ieder geval hebben aangezet tot actie. En ik wil je heel veel sterkte wensen met deze toestanden met je zoon/dochter....

Ingrid

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2010 om 00:10

Om eerlijk te zijn

kan ik me wel een beetje voorstellen dat Amma sommige reacties niet prettig vindt. Ik lees net alle reacties die na de mijne zijn binnengekomen en ik stoorde mij bijvoorbeeld aan de reactie van Rembrandt (hoe goed die ook bedoeld is!). "Ik snap niet dat je eerst hier op het forum dit verhaal komt doen en gaat zitten bedenken wat je zult doen. Ik had al lang op het bureau gezeten !!"
Misschien is Rembrandt zo doortastend, maar Amma heeft blijkbaar hulp nodig bij het ordenen van haar gedachten. Als je geen volwassen klankbord in huis hebt, zoek je die op een plek waar dat klankbord hopelijk wel is voor advies en niet voor een uitbrander alsof je een klein kind bent.
Ik begrijp ook niet goed hoe bijvoorbeeld Cobi gelijk suggereert dat er iets goed fout zit in het hoofd van Amma's dochter. Wij weten niet wat er gebeurd is, behalve dat wat Amma ons verteld heeft. Zit er in alle kinderen die in de trucjes van loverboys trappen iets niet goed in hun hoofd? Misschien is het kind gewoon nog zo naïef dat ze ook echt geen schroom voelde om het haar moeder te vertellen.
Misschien lijkt het nu of ik ook naïef ben en daardoor uitsluit dat de dochter van Amma de feiten verdraaid heeft om de een of andere reden, maar tot Amma daar zelf mee aankomt ga ik af op wat ze vertelt.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-10-2010 om 00:10

Amma

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat de stappen zijn die je nu gaat zetten. Je hebt ons erbij betrokken en ik hoop dat je begrijpt dat het mij en waarschijnlijk ook de anderen daardoor toch bezighoudt hoe dit zomaar heeft kunnen gebeuren. Heeft je dochter inmiddels al meer losgelaten? Hoe is de sfeer tussen jou en je dochter nu?

Ja kaaskopje en helpen.........

Ik heb gisteravond een paar keer aan Amma moeten denken (was niet thuis, maar onderweg,dan gaan mijn gedachten vaak alle kanten op). Me afvragend hoe het met háár (amma) zou zijn. Gewoon uit 'medeleven' of hoe zeg je dat. Want ondanks dat ik mijn vraagtekens zou hebben mocht 1 van onze kinderen met zo'n verhaal in deze vorm komen. Dan nog...moet amma zich toch vreselijk voelen? Onmachtig, verward. En ik kan het zo voorstellen!
En sommige berichtjes mogen dan enigzins cru overkomen, maar ze zijn toch écht állemaal goed bedoeld. Bedoeld om amma te helpen.
Dat amma nu hulp heeft gevonden in de vorm van de huisarts lijkt me een prima zaak. Een betrouwbare, ook enigzins officiele partner hierin voor amma.Ik hoop dat amma daar de steun in vind die ze zocht.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.